آقامیری: جامعه به‌طور متوسط روزانه ۳.۶ ساعت در فضای مجازی زندگی می‌کند
بازدید 2
0

آقامیری: جامعه به‌طور متوسط روزانه ۳.۶ ساعت در فضای مجازی زندگی می‌کند

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد امین آقامیری، دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور، در اختتامیه دومین رویداد «جام رسانه امید» با اشاره به آمارهای مربوط به مصرف رسانه‌ای، بر لزوم مدیریت افکار عمومی در این فضا تأکید کرد و جنگ شناختی و روانی را مهم‌ترین بعد تهدید سایبری علیه کشور دانست.

وی گفت: طبق آخرین نظرسنجی که انجام شده (البته مربوط به چند ماه پیش است و نظرسنجی جدید تا یک ماه آینده منتشر می‌شود)، متوسط جامعه حدود ۳.۶ ساعت در روز در این فضا زندگی می‌کند. این عدد، فضایی است که بیشترین تأثیرپذیری و تأثیرگذاری فرهنگی در آن اتفاق می‌افتد. اگر بخواهیم از این فرصت برای مدیریت افکار عمومی جامعه استفاده کنیم، نیاز است که ابتدا یک تقسیم‌بندی درستی از این حوزه داشته باشیم.

وی افزود: اگر بخواهیم انواع جنگ را از منظر درگیری و تهدیداتی که کشور ما با آن درگیر است، دسته‌بندی کنیم، پنج حوزه جنگ به صورت کلاسیک در ذهن تعریف شده است: زمینی، دریایی، هوایی، و جنگ سایبری که سنتی است. اما بحث بعدی، جنگ شناختی (Cognitive Warfare) و روانی است که شاید به این جلسه بیشتر مربوط باشد و من بیشتر می‌خواهم به آن بپردازم.

آقامیری عنوان کرد: در حوزه جنگ سایبری، ما با چهار دسته مواجه هستیم. دسته اول که شاید در ذهن همه آشکارتر باشد، حملات سایبری است که هم قبل از جنگ دوازده روزه و هم در طول و بعد از آن، یک سرفصل جدی بود و همچنان با آن درگیر هستیم. دشمن حملات متعددی دارد و بیشتر هدفش خدمات عمومی است که می‌تواند نارضایتی اجتماعی ایجاد کند. البته به کمک متخصصین داخلی، اکثر این حملات مهار و کنترل شده‌اند. دسته دوم، استفاده از اطلاعات فضای مجازی برای اهداف نظامی است. اطلاعاتی که به دست می‌آید، باعث می‌شود اهداف نظامی با درصد خطای کمتری مورد اصابت قرار گیرند. دسته سوم، افزارهای سایبری است، مثل بحث «استارلینک» و دیگر اپلیکیشن‌هایی که با هدف تخریب، دشمن حمله کرده است؛ مانند حملات به سامانه‌های بانکی و مالی کشور که خیلی شخصی بود و هدفش برداشت اطلاعاتی نبود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد: اما مورد چهارم، که یکی از تهدیدات جدی است و کمتر به آن پرداخته می‌شود، جنگ شناختی و روانی است. این موضوع پس از ظهور فضای مجازی و توسعه پلتفرم‌ها تقویت شد. امروز در این صحنه، دو مسئله قابل توجه است: یک بحث اینکه آیا محتوا و مسائلی که مردم در این شبکه‌ها می‌بینند، محتوایی خنثی و بدون جهت‌گیری است یا یک محتوای جهت‌دهی شده؟ حتماً این موضوع که محتوای اختصاصی جهت‌دهی شده حرف اول را می‌زند، بدیهی و پذیرفته شده است. امروز در اسناد مختلف، مانند اسناد اخلاق در هوش مصنوعی، بحث عدم استفاده از شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک ابزار دستکاری اجتماعی به صورت گسترده در جوامع مطرح می‌شود. این فرض که یک شبکه اجتماعی می‌تواند نقش دستکاری در جوامع و هدایت آن‌ها را داشته باشد، به صورت پیش‌فرض قبول شده است. این همان نقطه‌ای است که در مدیریت فضای مجازی، برخی هنوز آن را درک نکرده‌اند. صرفاً بحث محتوای مستهجن یا توهین به مقدسات مطرح نیست. جهت‌دهی این سکوهای اجتماعی موضوعی است که اهمیت حکمرانی را چند برابر می‌کند. اگر حکمرانی ما بخواهد خودش را صرفاً در سطح محدودسازی محتوای مستهجن محدود کند، این یک حکمرانی ناقص است.

آقامیری با اشاره به ضرورت توسعه خدمات داخلی در فضای مجازی، تأکید کرد: اگر ایران صرفاً در موضع مصرف‌کننده و تنظیم‌گر باقی بماند، همیشه از پلتفرم‌های خارجی عقب خواهد ماند و باید مسیر توسعه خدمات را با رفع موانع مقرراتی هموار کرد.

وی گفت: مطلب دومی که در همین حوزه اهمیت دارد، بحث سکوداری و توسعه خدمات در اقتصاد کشور است. اگر مدام بخواهیم مصرف‌کننده باشیم و صرفاً بر اساس قوانین و مقررات، این موضوع را مدیریت کنیم، حتماً کسی که صاحب سکو و پلتفرم است، توانمندی بیشتری برای اعمال نفوذ بر ما خواهد داشت. این همان تفاوتی است که اتحادیه اروپا با آمریکا در موضوع تیک تاک داشتند؛ اتحادیه اروپا به دنبال تنظیم‌گری بود، درحالی‌که ایالات متحده دنبال مالکیت و توسعه فناوری رفت. آنکه صاحب فناوری شد، توانست قدرت را به دست بگیرد و تنظیم بازار به نفع او شد.

وی افزود: در موارد متعددی می‌بینید که قوانین وضع شد اما پلتفرم‌ها تمکین نکردند. وقتی فشار کار زیاد می‌شود، آن‌ها اصلاً خدمتی نمی‌دهند. وقتی خدمتی نمی‌دهند، مردم دچار چالش می‌شوند و حکومت مسئول کوتاه می‌آید. این استدلالی است که بارها و بارها در اتحادیه اروپا هم باعث کوتاه آمدن شد. پس مسئله دومی که حکمرانی ما را ارتقا می‌دهد، بحث ایجاد بستر لازم برای توسعه خدمات برای مردم و اقتصاد آن‌ها است. این موضوع خود یک چالش است، چرا که ما سال‌های سال قانون، مقرره، آئین‌نامه و دستورالعمل نوشتیم با هدف اینکه فرآیندها کاملاً شفاف شوند.

آقامیری عنوان کرد: اگر ما همه چیز را شفاف و صفر نگه داریم، سوال اینجاست که نوآوری چطور می‌تواند بروز و ظهور پیدا کند؟ نوآوری در واقع یک شورش علیه فرآیندهای موجود است. خاطرم هست در همین دفاتر پیشخوان دولت، مجموعه‌ای آمده بود که می‌خواست خدمات را به صورت مجازی به مردم بدهد تا مردم سختی نکشند و در صف نایستند. اما می‌گفتند چرا انجام نشد؟ می‌گفتند به خاطر اینکه در آئین‌نامه، باید ۱۵۰ متر ساختمان داشته باشم با درِ مجزا و تابلوی سر خیابان! درحالی‌که منظور آئین‌نامه اصلاً این‌طور نیست. این نشان می‌دهد که آئین‌نامه‌ها و مقرره‌ها و دستورالعمل‌های ما، مانع و سد راه بودند تا این فرصت ایجاد شود که خدمات امیدوارانه و راحت‌تر در دسترس مردم قرار بگیرد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد: بنابراین، یک مسئله اصلی امروز ما این است که یک هدف‌گذاری داشته باشیم تا حوزه نوآوری بتواند وارد شود و زندگی را برای مردم جذاب‌تر و راحت‌تر کند. وقتی این مسیر بتواند سرمایه اجتماعی ایجاد کند، آرامش در پی داشته باشد و مردم ترجیح دهند زندگی راحت‌تری بکنند، ما امروز اگر می‌خواهیم ارتقا حکمرانی داشته باشیم، دو مسیر اصلی وجود دارد: بحث توسعه خدمات که بتوانیم از سیاست در مالکیت خودمان حداکثری استفاده کنیم، و دوم اینکه برای اینکه بدانیم در حوزه مالی چه می‌کنیم، نیازمند این چارچوب‌های قوانین و مقررات باشیم که این فرصت برای مردم فراهم شود. ما امروز توانمندی‌ها و ابزار لازم را در داخل کشور داریم. باید حمایت کنیم، کمک کنیم و همه با هم همراه شویم تا ان‌شاءالله سطح بالایی از خدمات و سطح بالایی از قدرتمندی را بتوانیم برای مردم فراهم کنیم. ‌

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم گولت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 13 =