اجرای طرح بورس صنعت و مشاغل در ۳۵ دانشگاه و ۲۲ شهر
بازدید 2
0

اجرای طرح بورس صنعت و مشاغل در ۳۵ دانشگاه و ۲۲ شهر

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان امور دانشجویان، عبدالحمید علیزاده، مدیر کل بورس و اعزام دانشجویان این سازمان، در نشستی استانی با موضوع تبیین بورس صنعت و مشاغل که به میزبانی دانشگاه صنعتی شیراز برگزار شد، به تبیین ضرورت‌های این طرح ملی پرداخت.

تاکید بر آموزش مهارتی و کارآفرینی

علیزاده در این نشست تصریح کرد: بورس صنعت و مشاغل، با تأکید مسئولین آموزش عالی کشور، از جمله وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان دانشجویان، به‌عنوان یکی ازطرح‌های کلیدی تعریف شده است.

وی در خصوص برگزاری این نشست به میزبانی دانشگاه صنعتی شیراز تصریح کرد: هدف ما آغاز یک گفتمان سازی فعال در حوزه بورس صنعت و مشاغل از طریق سلسله نشست‌های استانی است.

مدیر کل بورس و اعزام دانشجویان در ادامه به مأموریت‌های نسل‌های مختلف دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: دانشگاه‌ها از نسل اول تا پنجم به‌طور مستمر در حال تغییر و تحول هستند و هر دوره، مأموریتی خاص در راستای نیازهای جوامع و فناوری‌ها برعهده دارند. در حقیقت برای ورود به نسل سوم دانشگاه‌ها، باید بر آموزش مهارتی و کارآفرینی تاکید شود.

تبدیل دانش به فناوری و اشتغال: رسالت دانشگاه نسل سوم

وی با تأکید بر این‌که دانشگاه‌های نسل سوم باید فراتر از آموزش و پژوهش عمل کنند، بیان کرد: هدف، تبدیل دانش به فناوری، ثروت و اشتغال است؛ بنابراین، دانشگاه‌ها باید تعاملی پویا و فعال با صنعت و جامعه داشته باشند تا بستر کارآفرینی و نوآوری فراهم شود.

نقشه راه جدید برای تربیت نیروهای مهارتی

علیزاده در ادامه به جزئیات پروژه ملی بورس صنعت و مشاغل اشاره کرد و گفت: این بورس نقشه راهی را ترسیم می‌کند که در آن دولت به‌عنوان تسهیلگر، دانشگاه را تشویق و حمایت می‌کند تا توانمندترین نیروها را تربیت کند. بدین ترتیب، صنعت می‌تواند به‌خوبی از این نیروی انسانی ماهر استفاده کند. و این همان کریدور گذر دانشگاه از نسل دوم به سوم می‌باشد.

توسعه بورس صنعت و مشاغل: تحولی در تربیت سرمایه انسانی ماهر و متخصص

وی با اشاره به اینکه بورس صنعت و مشاغل به‌عنوان بخشی از طرح تحول دولت و آموزش عالی، با هدف تأمین و تربیت سرمایه انسانی متخصص و کارآمد مورد نیاز صنعت و جامعه تعریف شده است؛ گفت: این طرح در راستای تصویب‌نامه هیئت وزیران و به‌منظور اجرایی کردن آئین‌نامه بورس تحصیلی، و در قالب شیوه‌نامه بورس صنعت و مشاغل برنامه ریزی شده است که در آن به دانشجویان واجد شرایط امکان بهره‌مندی از تسهیلات بورس در بدو ورود به دانشگاه و یا در حین تحصیل داده می‌شود.

تعهد خدمت پس از تحصیل: گام مؤثر در ارتباط دانشگاه و صنعت

علیزاده افزود: دانشجویان پس از اتمام دوره تحصیل ملزم به انجام تعهد خدمت در حوزه کاربرد مربوطه هستند. این طرح ملی از سال ۱۴۰۲ با مشارکت فعال دانشگاه‌ها، صنعت، سازمان سنجش و سازمان امور دانشجویان آغاز شده است.

گسترش نقاط اجرای بورس: چراغ‌هایی روشن در پهنه جغرافیای دانشگاهی و صنعتی کشور

مدیر کل بورس و اعزام دانشجویان به وضعیت بورس صنعت و مشاغل در جغرافیای دانشگاهی کشور اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۱، هیچ چراغی تحت این عنوان بورس در کشور روشن نبود؛ اما خوشبختانه در سال ۱۴۰۲، فعالیت‌هایی در هفت نقطه از کشور آغاز شد. دانشگاه‌ها در این مقطع با صنایع همکاری کردند تا دانشجویان بورسیه را پذیرش کنند.

افزایش نقاط پذیرش: چشم‌اندازی روشن برای آینده

علیزاده ادامه داد: امیدواریم چراغ بورس صنعت و مشاغل به‌تدریج در سراسر کشور روشن‌تر شود. به طوری که در سال ۱۴۰۳ تعداد این نقاط به ۱۴ و در سال ۱۴۰۴ به ۲۲ شهر رسید. در حال حاضر، دانشگاه‌ها و صنایع مستقر در این شهرها به‌خوبی بورس صنعت و مشاغل را پذیرفته و به‌پیش می‌برند.

بورس صنعت و مشاغل به‌سرعت در عرصه‌های دانشگاهی و صنعتی کشور در حال گسترش است

علیزاده، به پذیرش دانشجویان بورسیه در این پروژه اشاره کرد و افزود: ادبیات و ضرورت این طرح به‌خوبی در جامعه در حال شکل گیری است و نتایج آن را امروز در پذیرش دانشجویان بورسیه مشاهده می‌کنیم.

رشد چشم‌گیر مشارکت دانشگاه‌ها و بخش‌های صنعتی

وی در ادامه اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲، ۱۱ دانشگاه در این پروژه شرکت کردند؛ این تعداد در سال ۱۴۰۳ به ۲۶ دانشگاه افزایش یافت و ما با خوشحالی اعلام می‌کنیم که در سال ۱۴۰۴، تعداد دانشگاه‌ها به ۳۵ دانشگاه افزایش یافته است. همچنین، تعداد شهرهایی که در این طرح مشارکت دارند نیز از ۶ به ۱۴ و در سال ۱۴۰۴ به ۲۲ شهر رسیده است.

ورود چشمگیر صنایع کشور: افزایش از یک شرکت به ۶۷ شرکت فعال

علیزاده به توسعه همکاری‌ها در این طرح اشاره کرد و بیان کرد: این طرح در سال ۱۴۰۲ با مشارکت یک شرکت و یک حوزه کاربرد آغاز شد. اما در سال ۱۴۰۳، تعداد شرکت‌ها و حوزه‌های کاربرد به ۳۵ رسید و خوشبختانه، در سال ۱۴۰۴، ۶۷ حوزه کاربرد مهم و صنایع کوچک و بزرگ کشور به‌طور فعال در این پروژه مشارکت دارند.

گسترش موفق بورس صنعت و مشاغل / توسعه مقاطع تحصیلی و افزایش توانمندی‌ها

مدیر کل بورس و اعزام دانشجویان با بیان اینکه بورس صنعت و مشاغل در سال‌های اخیر با تحولات نسبتاً امیدوار کننده‌ای همراه بوده است؛ اظهار کرد: پروژه بورس صنعت و مشاغل در سال ۱۴۰۲ صرفاً با یک مقطع تحصیلی، یعنی کارشناسی، آغاز شد و در سال ۱۴۰۳ به دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و در سال ۱۴۰۴ به تمامی مقاطع چهارگانه کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری گسترش یافت که این توسعه بسیار خوشحال‌کننده است.

وی تأکید کرد: یک نکته بارز در این حوزه این است که ظرفیت‌های اعلام شده از سوی صنعت به دانشگاه‌ها در سال‌های ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ به تدریج اوج گرفته است و توأمان تبدیل این ظرفیت به تعداد دانشجویان بورسیه از سوی دانشگاه‌ها نیز رشد چشمگیری داشته است.

در سال ۱۴۰۲، ۱۸.۳ درصد از ظرفیت‌های ایجاد شده از سوی صنعت از طریق دانشگاه به عنوان دانشجوی بورسیه صنعت و مشاغل برای دانشجویان محقق شد.

نرخ پذیرش رو به رشد: نشانه‌ای از موفقیت

علیزاده ادامه داد: این درصد در سال ۱۴۰۳ به ۴۴.۱ درصد ارتقا پیدا کرد و خوشبختانه در سال ۱۴۰۴، ۷۴.۳ درصد از ظرفیتی که صنعت ایجاد کرده، توسط دانشگاه به‌خوبی استفاده شده است. این آمار نشان‌دهنده تحولی در جذب و آموزش نیروی انسانی ماهر و متخصص در نظام آموزش عالی کشور است.

بورس صنعت و مشاغل: طرح ملی برای تحول در آموزش عالی ایران

علیزاده با بیان اینکه بورس صنعت و مشاغل به‌عنوان یک طرح ملی، با هدف آموزش اشتغال محور و نوآورانه در عرصه آموزش عالی ایران طی سه سال اخیر به وجود آمده است؛ تصریح کرد: هدف اصلی این طرح، کاهش مهاجرت جوانان و دانشجویان، افزایش امید و ظرفیت اشتغال و تقویت پیوند دانشگاه و صنعت است. امیدواریم که این طرح بین بخشی تغییر مثبت و چشمگیری در نظام آموزش عالی کشور ایجاد کند و با استقبال خوب صنعت، دانشگاه و دانشجو در سال‌های آتی، توسعه و دوام روزافزون این طرح را شاهد باشیم.

مهارت‌محوری در آموزش: راهی به سوی حل معضل بیکاری

مدیر کل بورس و اعزام دانشجویان تأکید کرد: این طرح با تاکید بر مهارت‌محوری در آموزش دانشگاه‌ها، نه‌تنها می‌تواند به حل معضل بیکاری فارغ‌التحصیلان کمک کند، بلکه در صورت حمایت ملی و هدایت صحیح، می‌تواند یکی از موتورهای پیشران تقویت پایه‌های اقتصاد دانش بنیان باشد. نقش کلیدی این طرح در گذر دانشگاه‌ها از نسل دوم به نسل سوم و در راستای توسعه و پیشرفت ملی بسیار حائز اهمیت است.

نیاز به عزم ملی و مشارکت بین‌بخشی

علیزاده به ضرورت عزم ملی و مشارکت بین بخشی در این طرح اشاره کرد و بیان داشت: توجه ویژه رؤسای دانشگاه‌ها به این موضوع نیز ضروری است. در دنیایی که دیگران با سرعت نور در حرکت هستند، حرکت با سرعت صوت نیز کافی نیست؛ اگر امروز به‌روز نشویم، ناچار به تبعیت از مسیر کسانی خواهیم شد که به آنها باور نداریم.

ضرورت گذار به دانشگاه‌های کارآفرین

وی در پایان خاطر نشان کرد: گذار از دانشگاه‌های سنتی به دانشگاه‌های کارآفرین و مسئولیت‌پذیر اجتماعی نه یک انتخاب بلکه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای پیشرفت و تعالی و پیشرفت ملی است.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم گولت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =