هشدار : اگر تب داشتید این رنگ‌ها را نپوشید !
بازدید 35
0

هشدار : اگر تب داشتید این رنگ‌ها را نپوشید !

 تاثیر رنگ‌ها بر خلق و خو و روحیات افراد انکارناپذیر است و تا حدی پشتوانه علمی دارد و همه ما کم و بیش درمورد آن می‌دانیم. هرچند این موضوع در مورد همه افراد یکسان نیست.

اما موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم رنگ‌ها در درمان بیماری‌ها نیز تاثیرگذارند. از نگاه طب ایرانی، رنگ‌ها هم دارای مزاج هستند و لباس‌هایی که می‌پوشیم، با رنگ‌شان می‌توانند به درمان بعضی از بیماری‌ها کمک کنند یا باعث تشدید آن بیماری‌ها شوند.

دکتر آزاده زارعی، پزشک و متخصص طب ایرانی می‌گوید: طب ایرانی برای هر چیزی که در اطراف ما وجود دارد، مزاج قائل است؛ از بدن انسان گرفته که دارای ۹ مزاج است تا خوراکی‌ها، رنگ‌ها، گیاهان و حتی اشیایی که دور و برمان هستند. و هر یک از این مزاج‌ها یک ویژگی را ایجاد می‌کنند و بر اطراف خود اثر می‌گذارند.

این متخصص طب سنتی در این زمینه بیشتر توضیح می‌دهد و می‌گوید: خوراکی‌ها اغلب ویژگی‌های خود را در رنگ خود نشان می‌دهند. مثلا ماست که رنگش سفید است، جزو رنگ‌های سرد حساب می‌شود و مزاج سردی هم دارد. برای همین است که خیلی‌ها وقتی ماست می‌خورند، احساس سردی و شلی در بدن‌شان اتفاق می‌افتد.

زارعی می‌گوید: مزاج رنگ‌ها را در گیاهان هم می‌توان دید. مثلا هر چقدر رنگ یک گیاه به سمت گرمی برود، روی مزاجش هم تاثیر می‌گذارد. مثلا زعفران که رنگ نارنجی مایل به قرمز دارد، مزاج گرمی دارد و اثراتی که بر بدن ما می‌گذارد هم در راستای همین ویژگی گرمیِ آن است. یا فلفل‌های قرمز و سیاه که هردو جزو تناژهای گرم محسوب می‌شوند، برحسب رنگ‌شان مزاج گرمی هم دارند. این را به همه چیز می‌توانیم تعمیم دهیم. حتی لباس‌ها.

تاثیر رنگ‌ها بر روح و جسم انسان

این متخصص طب ایرانی می‌گوید: وقتی می‌گوییم رنگ‌ها مزاج دارند، لزوما به این معنا نیست که رنگ به تنهایی تعیین‌کننده مزاج است اما می‌تواند اثری را در مزاج ایجاد کند. این اثر را در لباس و پوشاک هم می‌بینیم. مثلا وقتی از لباس‌های رنگ تیره استفاده می‌کنید، ناخودآگاه احساس خستگی و بی حوصلگی و حتی افسردگی در شما تشدید می‌شود. در خیلی از مقالات و علم روانشناسی می‌گویند افراد افسرده بهتر است در نور باشند و در اتاق‌های تاریک نمانند یا رنگ دیوارهای اتاق‌ها را تیره نکنند. اینها به خاطر اثرات رنگ‌ها بر روی ذهن و حتی سلامت روان ما است.

رنگ‌های تناژ قرمز، نارنجی و زرد گرم محسوب می‌شوند و رنگ‌های آبی، سفید، بنفش، سبز و … جزو رنگ‌های سرد به حساب می‌آیند. این رنگ‌ها اثرات خود را روی دیگران هم می‌گذارند. این را زارعی می‌گوید و ادامه می‌دهد: این موضوعِ اثربخشی رنگ‌ها را در طراحی ساختمان هم می‌بینیم. مثلا همیشه گفته می‌شود که رنگ آشپزخانه را تا جایی که می‌توانید از طیف نارنجی انتخاب کنید. چون در برانگیختن اشتها تاثیر دارد. یا در اتاق‌های عمل می‌بینید که از رنگ سبز بیشتر استفاده می‌شود. چون سبز جزو رنگ‌های سرد است و اعتدالی دارد که استرس را کم می‌کند و آرام‌بخش است. هم برای بیمار و هم برای جراح.

این متخصص طب ایرانی تاکید می‌کند: این همان چیزی است که در زندگی روزمره مشاهده می‌کنیم و اثرات آن را روی خودمان هم می‌بینیم. یعنی بر اساس تعریفی که درباره مزاج داریم که هر چیزی دارای مزاجی است، می‌توان تاثیر رنگ‌ها بر روح و جسم را توجیه کرد.

تاثیر رنگ‌ها در درمان بیماری‌ها

اما رنگ‌ها چطور در درمان بیماری‌ها یا تشدید آنها تاثیرگذارند و آیا چنین موضوعی از نگاه طب ایرانی صحت دارد؟ دکتر زارعی به عنوان متخصص طب سنتی ایرانی تایید می‌کند که رنگ‌ها در درمان بیماری‌ها بسیار موثرند. او می‌گوید: وقتی کودکی تب دارد، ما توصیه می‌کنیم که لباس با تناژ گرم تنش نباشد. چون رنگ گرم مثل قرمز، تب بچه را بالاتر می‌برد. بهتر است کودکی که تب دارد، لباس سفید بپوشد. یا فردی که حساسیت دارد، نباید لباس‌های رنگ گرم مثل قرمز و نارنجی و … بپوشد. چون رنگ گرم می‌تواند تحریک‌کننده‌ی حساسیت باشد. کسی که دچار چنین عارضه‌ای است، بهتر است لباس‌های با رنگ سرد و خنثی بپوشد.

این متخصص طب ایرانی می‌گوید: از نگاه طب ایرانی، رنگ لباس بر درمان یا تشدید بیماری‌ها و عارضه‌ها خیلی اثرگذار است. البته این موضوع در بعضی‌ها کمتر و در بعضی‌ها بیشتر نمود دارد و قطعیت کاملی ندارد. در درمان بیماری‌های دیگر هم ممکن است رنگ‌ها اثرگذار باشند ولی مطالعات خیلی جدی و گسترده‌ای روی آن انجام نشده است. اما در مورد تب و تاثیر رنگ‌ها روی آن، مطالعات زیادی در طب ایرانی انجام گرفته است.

زارعی به تاثیر رنگ بر سردردهای میگرنی اشاره می‌کند و می‌گوید: سردردی مثل میگرن هم می‌تواند تحت تاثیر رنگ‌ها کم یا تشدید شود. مثلا رنگ‌های تند و تحریک‌کننده می‌توانند سردرد و سایر علائم میگرن را تشدید کنند، اما رنگ‌های سرد و خنک و خنثی کمک می‌کند تا سردردهای میگرنی کمتر شود.

تاثیر مزاج افراد بر انتخاب‌ نوع رنگ‌ها

زارعی در ادامه به نکته بسیار جالبی درباره تاثیر مزاج افراد بر انتخاب نوع رنگ‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: مزاج ما حتی انتخاب‌های ما را در مورد رنگ‌ها تحت تاثیر قرار می‌دهد. نکته مهم دیگر این که حتی حالات روحی و روانی ما در انتخاب رنگ‌ها تاثیرگذار است. مثلا روزهایی که حرارت مزاج شما بالاتر است و سرحالید، تمایل دارید که لباس‌های با رنگ گرم بپوشید. از آن طرف هرچقدر انرژی و حرارت مزاج شما پایین‌تر باشد و مزاج شما به سمت سردی برود، ناخودآگاه به سمت لباس‌هایی می‌روید که تناژ سرد دارند. این موضوع را در افراد با افسردگی شدید زیاد می‌بینیم که معمولا لباس‌های با رنگ تیره انتخاب می‌کنند و رنگ‌های گرم و شاد نمی‌پوشند.

این متخصص طب سنتی می‌گوید: بنابراین همان طور که گفتم، حالات روحی و روانی ما در انتخاب رنگ‌ها تاثیرگذار است. همان طور که رنگ‌ها بر حالات روحی و روانی ما اثرگذارند. مثلا رنگ‌هایی که ما برای پوشش خود انتخاب می‌کنیم، می‌تواند ناخودآگاه استرس و اضطراب را در ما کاهش یا افزایش دهد.

 

کانال تلگرام گسترش نیوز


منبع:

همشهری



کدخبر:
346649


پریا ابراهیمی

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

گسترش نیوز

پایگاه خبری گسترش نیوز یک خبرگزاری وابسته به موسسه فرهنگی مطبوعاتی گسترش صنعت معدن و تجارت می‌باشد که با شعار با ما سبک زندگی اقتصادی را گسترش دهید، آغاز بکار کرده است. پس از تشکیل موسسه فرهنگی مطبوعاتی صمت، تلاش‌های بسیاری جهت راه‌اندازی این خبرگزاری به صورت خصوصی صورت پذیرفت. مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی گسترش صنعت معدن و تجارت، در تاریخ یک اردیبهشت سال 1394 به شماره ثبت 35854 و شناسه ملی 14004862024 به ثبت رسیده است. دفتر مرکزی این موسسه در تهران- خیابان قایم مقام فراهانی- جنب کلینیک تهران- کوچه آزادگان - پلاک 26 واقع شده است. صاحب امتیاز گسترش نیوز را موسسه فرهنگی مطبوعاتی گسترش صنعت معدن و تجارت می‌باشد. مدیر مسئول این پایگاه خبری و موسسه فرهنگی مطبوعاتی صمت نیز ناصر بزرگمهر بوده، مسئولیت سردبیری گسترش نیوز برعهده میلاد محمدی گذاشته شده است. شروین اُشیدری به عنوان معاون سردبیر در این مجموعه فعالیت می‌کند و دبیر بخش گزارش نیز مجتبی اسکندری می‌باشد. گسترش نیوز خود را موظف کرده است تا اصول اجتماعی و ملی بیان شده در میثاق نامه خود را اجرا نماید. این اصول عبارتند از: التزام عملی به قانون اساسی به‌عنوان منشور ملی، بر اساس تکلیف امر به‌ معروف و نهی از منکر، حمایت از ارزش‌های دینی، انقلابی، اخلاق اسلامی و هنجارهای عمومی، احترام به اصول دینی، اعتقادات مذهبی، آداب و سنن قومی و ملی و ‌پرهیز از هرگونه تحریک قومیت ‌ها، اقلیت‌های دینی و مذهبی، پرهیز از انتشار هرگونه محتوای مبتذل و مستهجن و صحنه‌های خشن که موجب مخدوش شدن بهداشت روانی جامعه یا نادیده گرفتن کرامت انسانی گردد، انتشار سریع و به‌ موقع مشکلات جامعه و پرهیز از ملاحظاتی که منجر به خود سانسوری می‌شود. میثاق نامه گسترش نیوز در رابطه با محتوای رسانه نیز شامل بندهای مختلف می‌باشد. سرلوحه کار قرار دادن راست‌گویی و نقل صحیح و دقیق اخباراقتصادی به ‌عنوان نخستین اصل حرفه‌ای، امتناع از انتشار اخباری که منبع آنها مشخص و معتبر نباشد و اعتقاد بر آنکه منبعی که حتی با رعایت اصل محفوظ ماندن هویتش توسط رسانه، باز هم مسئولیت خبری را که در اختیار رسانه قرار می‌دهد، نمی‌پذیرد قابل اتکا و اعتماد نیست، خبر را از تحلیل و تفسیر آن جدا کرده و در نگارش به‌گونه‌ای عمل شود که مخاطب، متوجه تمایز این دو گونه بشود، تفکیک آگهی و رپرتاژ آگهی صریحا از مطالب و محتوای رسانه، الزام به درج نام منبع و یا پدیدآورنده در نقل هرگونه محتوا، خودداری از کاربرد حروف اختصاری برای اشخاص و سایر شیوه‌های مشابه در کنار نشانی‌دادن به نحوی که بر همان اشخاص، تعین پیدا کند در مواردی که به دلیل موانع و یا ملاحظات اخلاقی و یا حقوقی نام بردن از اشخاص محدودیت دارد و پرهیز در انتشار اخبار و تحلیل‌ها ضمن رعایت انصاف، از سیاه ‌نمایی و یأس‌آفرینی از جمله اصول گسترش نیوز در محتوای رسانه ای می باشد. گسترش نیوز خود را موظف می‌داند تا در راستای ایفای اصول رفتار رسانه‌ای پایبند به قوانین و اخلاق باشد. بنابراین گسترش نیوز خود را موظف می‌داند تا در صورتی که در نقل خبر و انتشار آن دچار اشتباه شوند، صراحتا و از طریق رسانه، از مخاطبان و آسیب‌دیدگان از خطای خودمان عذرخواهی نماید. به منظور کسب خبر، خود و رسانه خود را معرفی کند و به‌صورت مخفیانه از دستگاه‌های ضبط صدا و تصویر و ویدئو استفاده ننماید. از ایراد اتهام، اهانت و نشر مطلب کذب علیه رسانه‌های قانونی به ‌ویژه امضاکنندگان این میثاق، پرهیز نماید و انتقادات‌ خود را طبق دستور قرآنی"و جادلهم بالتی هی احسن" مطرح کند. برای انجام مصاحبه با هرکس از او اجازه گرفته و در صورتی که بخواهد پیش از انتشار مصاحبه خود را بازبینی کند این حق را برای او محفوظ دانسته و به خواست او عمل نماید. گسترش نیوز حریم خصوصی افراد را محترم می‌شمارد و اسرار زندگی دیگران را فاش نمی کند. متوجه حقوق کم‌توانان، آسیب‌دیدگان، متهمان و حتی مجرمان بوده و در مصاحبه یا گرفتن عکس از آنها به اجازه از خودشان بسنده نمی کند و به اصولی فراتر از آن پایبند است و در نشر محتوای مرتبط با آنان کرامت انسانی‌شان در حال و آینده را مورد توجه قرار می دهد. حقوق کودکان را محترم شمرده و از انتشار مصاحبه، تصویر و فیلم کودکان در حالات غیرمتعارف، آرایش کرده و غیرمنتاسب با شخصیت کودکی و ناسازگار با حفظ کرامت انسانی آنان در حال و آینده خودداری می نماید و همین‌طور از شناساندن کودکانی که مورد آزار و سوء استفاده قرار گرفته‌اند از طریق انتشار نام و تصویر آنان خودداری می کند. در رابطه با رفتار سازمانی نیز یک سری اصول و قواعد در میثاق نامه این خبرگزاری ذکر شده است. گسترش نیوز حمایت از شأن و کرامت خبرنگاران رسانه متبوع خود را وظیفه خود می داند و حقوق مادی و معنوی آنان از جمله در امور بیمه تأمین اجتماعی، دفاع در محاکم قضایی و غیر آن رعایت می کند. هم‌چنین در لیست بیمه خود برای همکاران تحریریه از سمت‌های غیرِ روزنامه‌ن گارانه استفاده نمی‌کند.  در هنگام جذب و به کارگیری همکاران تمام وقت، به ‌ویژه اگر در یکی از رسانه‌های عضو میثاق، مشغول به کار باشند، صرفا پس از تسویه‌ حساب و اظهار رضایت مدیر رسانه محل اشتغال قبلی، آنان را برای همکاری می‌پذیرد. برای پیش‌گیری از تطمیع رسانه و روزنامه ‌نگاران، دریافت هدیه غیرمتعارف از سازمان‌ها و اشخاص را امری ناپسند می‌داند و به ‌هیچ ‌وجه چنین هدیه‌هایی را نمی پذیرد و همکاران خود را هم از پذیرش چنین هدایایی منع می نماید. میزان هدیه متعارف را شورای داوری در ابتدای هر سال اعلام می‌کند. گسترش نیوز صراحتا وابستگی‌های مالی و تشکیلاتی و گرایش‌های خود را رسما اعلام می کند و مناسبات مالی خود با وابستگان اشاره شده و حامیان خود را به ‌طور آشکار و شفاف اعلام می نماید. صنعت معدن، تجارت، اقتصاد، فرهنگ، جامعه، ورزش، سیاست و چندرسانه‌ای بخش‌های اصلی تحت پوشش خبری گسترش نیوز می‌باشد. صنعت معدن با زیرحوزه‌های؛ صنعت، معدن، گسترش نیوز قیمت خودرو، انرژی، تجارت با زیرحوزه؛ اصناف، کسب و کار، نمایشگاه و گردشگری، اقتصاد با زیرحوزه؛ بانک و بیمه، بورس، گسترش نیوز مسکن، فرهنگ با زیرحوزه؛ سینما و تلویزیون، موسیقی و آموزشی، جامعه با زیرحوزه؛ سبک زندگی، حوادث، فناوری و شهری، ورزش با زیرحوزه؛ فوتبال، منهای فوتبال، سیاست با زیرحوزه؛ سیاست داخلی و سیاست بین الملل، چندرسانه‌ای با زیرحوزه؛ عکس، صوت، فیلم، اینفوگرافی و کاریکاتور از جمله زمینه‌های فعالیت گسترش نیوز است.   در بخش‌های مختلف این پایگاه خبری جهت دسترسی سریعتر می‌توان، پربازدید سیاست، پربازدید بانک و بیمه مثل گسترش نیوز سهام عدالت، پربازدید فیلم، پربازدید خودرو، پیشنهاد سردبیر و گزارش ویژه را مشاهده نمایید. به منظور ثبت تبلیغات و یا ارائه نظرات درباره گسترش نیوز می‌توان از شماره تماس ۸۲۱۹۰ – ۰۲۱ داخلی ۲۱۴ استفاده نمود. همچنین گسترش نیوز را به راحتی با آیدی gostareshnews@ در شبکه‌های اجتماعی مانند آپارات، یوتیوب، تلگرام، اینستاگرام و توییتر پیدا کرد. متوسط بازدید روزانه سایت گسترش نیوز 120 هزار مخاطب بوده و در جایگاه 372 ایران در رنک بندی الکسا و 7908 جهان قرار دارد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 12 =