جابه جایی ۱۱ مرز، نگاهی به مرزهای ناگذشتنی در دنیای معاصر
بازدید 46
0

جابه جایی ۱۱ مرز، نگاهی به مرزهای ناگذشتنی در دنیای معاصر

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – کورش دیباج: در دنیای معاصر، مرزها به چیزی فراتر از تقسیمات جغرافیایی تبدیل شده‌اند. مرزها نه‌فقط فیزیکی، بلکه ذهنی، فرهنگی و اجتماعی نیز هستند و گاهی در تحولات اجتماعی و فردی، مرزبندی‌های جدیدی ایجاد می‌شود که موجب تغییرات اساسی در نحوه نگاه ما به جهان و هویت‌مان می‌شود. در این میان، هنرمندان معاصر با استفاده از ابزارهای مختلف هنری، به دنبال بازنمایی این تحولات و چالش‌ها هستند و هنر را به‌عنوان ابزاری برای پرسشگری و تأمل در مفاهیم پیچیده و متغیر به کار می‌گیرند.

جابه جایی ۱۱ مرز، نگاهی به مرزهای ناگذشتنی در دنیای معاصر
رضا نصر اصفهانی، عکاس و هنرمند معاصر

رضا نصر اصفهانی، عکاس و هنرمند معاصر، در آثار اخیر خود سعی کرده تا مفاهیم مرز و محدودیت را از ابعاد مختلف مورد کاوش قرار دهد. او در این مسیر، از فضاهای تاریخی و نمادهای خاص برای بیان تحولاتی که در زمان و مکان رخ می‌دهند استفاده کرده است. در گفت‌وگویی که با نصر اصفهانی درباره نمایشگاه اخیرش «جابه‌جایی ۱۱ مرز» در موزه هنرهای معاصر اصفهان داشتیم، او از دنیای هنر و چگونگی شکل‌گیری این پروژه هنری، که به جابه‌جایی مرزها می‌پردازد، می‌گوید.

بازخوانی درها و دیوارها در یک بنای تاریخی؛ ایده «جابه‌جایی ۱۱ مرز» از کجا شکل گرفت؟

چند سال پیش وقتی در موزه هنرهای معاصر اصفهان قدم می‌زدم، متوجه شدم که برخی از درهای این بنای تاریخی با بلوک‌های سیمانی مسدود شده‌اند. این تغییر، نه‌تنها کاربری فضا را دگرگون کرده بود، بلکه هویت معماری آن را هم تحت تأثیر قرار داده بود. این سوال برایم مطرح شد که یک درِ بسته چه معنایی دارد؟ آیا صرفاً نشانه‌ای از محدودیت فیزیکی است، یا می‌تواند استعاره‌ای از تغییرات گسترده‌تر در زمان و مکان باشد؟ این دغدغه باعث شد که ایده «جابه‌جایی ۱۱ مرز» شکل بگیرد؛ پروژه‌ای که در آن، این درهای مسدود را به‌عنوان نمادی از تحولات اجتماعی و فرهنگی بررسی کنم.

جابه جایی ۱۱ مرز، نگاهی به مرزهای ناگذشتنی در دنیای معاصر

در بیانیه نمایشگاه گفته‌اید که درها مرزهای گذشتنی‌اند و دیوارها مرزهای ناگذشتنی. این تمایز در اثر شما چگونه بازتاب پیدا کرده است؟

ایده اصلی این نمایشگاه، تأمل درباره این است که چگونه مرزها در طول زمان جابه‌جا می‌شوند. درها همواره به‌عنوان گذرگاه و ارتباط میان جهان درون و بیرون عمل کرده‌اند، اما در این بنا، این گذرگاه‌ها به دیوار تبدیل شده‌اند. بنابراین، مرزی که زمانی قابل عبور بود، حالا به یک محدودیت تبدیل شده است. این جابه‌جایی در ماهیت مرزها، بازتابی از دنیای معاصر است، جایی که تغییرات اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی، دائماً مفهوم مرز را دگرگون می‌کنند.

آیا این جابه‌جایی مرزها را می‌توان فراتر از بُعد فیزیکی در نظر گرفت؟ مثلاً در سطح اجتماعی و فرهنگی؟

قطعاً. امروزه، مفهوم مرز دیگر فقط به جغرافیا محدود نمی‌شود. ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که مرزهای هویتی، فرهنگی و حتی دیجیتال دائماً در حال تغییر هستند. درهای بسته در این نمایشگاه، نمادی از این چالش‌ها هستند. آن‌ها نشان‌دهنده لحظاتی هستند که انسان‌ها با موانعی روبه‌رو می‌شوند که عبور از آن‌ها امکان‌پذیر نیست. اما این درها، درعین‌حال، بازتابی از امید هم هستند؛ زیرا تاریخ نشان داده که هیچ مرزی برای همیشه ثابت نمی‌ماند.

جابه جایی ۱۱ مرز، نگاهی به مرزهای ناگذشتنی در دنیای معاصر

مخاطبان چگونه با این اثر ارتباط برقرار کرده‌اند؟ آیا تجربه‌های شخصی خود را در این فضا بازتاب داده‌اند؟

یکی از نکات جالب درباره این نمایشگاه، واکنش‌های متفاوتی است که از مخاطبان دریافت کرده‌ام. بعضی افراد با دیدن درهای بسته، احساس گرفتگی و محدودیت کرده‌اند، درحالی‌که برخی دیگر آن را استعاره‌ای از تجربه‌های شخصی‌شان از شکست‌ها و بن‌بست‌های زندگی دانسته‌اند. نکته‌ای که برایم اهمیت داشت، این بود که مخاطب بتواند در این فضا درنگ کند و با توجه به تجربه‌های خود، معنای خاصی برای این مرزهای جابه‌جا شده پیدا کند.

در نهایت، فکر می‌کنید نقش هنر معاصر در مواجهه با چنین مسائلی چیست؟

هنر معاصر باید فراتر از زیبایی‌شناسی صرف باشد و بتواند سؤالاتی عمیق را درباره جهان پیرامون مطرح کند. در دنیایی که دائماً در حال تغییر است، هنر می‌تواند ابزاری برای درک این تحولات باشد. شخصاً، تلاش کرده‌ام در این پروژه، از یک موضوع به‌ظاهر ساده—بسته‌شدن چند در—به مفهومی گسترده‌تر درباره هویت، مرزها و تغییرات اجتماعی برسم. فکر می‌کنم اگر هنر بتواند مخاطب را وادار به اندیشیدن کند و او را در مسیر کشف معانی جدید قرار دهد، موفق عمل کرده است.

جابه جایی ۱۱ مرز، نگاهی به مرزهای ناگذشتنی در دنیای معاصر

نمایشگاه «جابه‌جایی ۱۱ مرز» تا پایان اسفندماه در موزه هنرهای معاصر اصفهان برپاست. این نمایشگاه فرصتی برای تأمل درباره مفاهیمی است که شاید در زندگی روزمره چندان به آن‌ها توجه نکنیم، اما تأثیر عمیقی بر درک ما از جهان دارند.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − ده =