بازدید 104
0

جان خود را نجات دهید | کبد چرب آخر و عاقبت ندارد! + راهکار

بیماری کبد چرب به هیچ گروه خاصی محدود نمی‌شود و به نظر نمی‌رسد تفاوت‌های قابل توجهی بین جنسیت‌ها وجود داشته باشد. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که آمریکایی‌های لاتینی به طور نامتناسبی تحت تأثیر این بیماری قرار می‌گیرند. این وضعیت عمدتاً در دوران میانسالی مشاهده می‌شود، هرچند که کودکان نیز ممکن است به آن مبتلا شوند.

بیماری کبد چرب در آسیا به سرعت در حال افزایش است. کبد چرب ریشه در تغذیه و عادات نادرست غذایی دارد که در تازه ترین یافته های محققان اصلی ترین عامل اصلی ابتلا به کبد چرب مصرف نوشیدنی های شیرین است.

سلول های کبد چرب و روندی که موجب چرب شدن کبد می شود

نظریه رایج این است که این مشکل به دلیل مقاومت انسولین شروع می شود و به نوبه خود اغلب نتیجه چاقی و بافت چربی اضافی در شکم است.

هنگامی که افراد نسبت به انسولین مقاوم هستند، ماهیچه، چربی و کبد به طور طبیعی به انسولین واکنش نشان نمی دهند، به این ترتیب میزان هورمون و قند خون، باعث ایجاد سلول ها در خون می شود در نتیجه خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی افزایش می یابد اما مقاومت انسولین یک حالت متابولیکی پیچیده است که شامل افزایش میزان اسیدهای چرب آزاد در خون است.

بیماری کبد چرب وقتی رخ می دهد که برخی از مولکول های چربی داخل سلول های کبد تجمع کنند. وجود این سلول های چربی می تواند منجر به التهاب کبد و آسیب به بافت اطراف کبد شود.

زمانی که این اتفاق می افتد، اگر الکل اضافی درگیر نباشد، به این مشکل استاتو هپاتیت غیر الکلی می گویند، به این دلیل که کبد ملتهب است که نام آن به صورت مخفف عبارت است از NASH.

برآوردها کمی متفاوت هستند، اما به نظر می رسد که ۵ تا ۱۰ درصد افراد مبتلا به بیماری کبد چرب به رشد و توسعه NASH ادامه می دهند.

NASH اغلب یک وضعیت نسبتاً ثابت و کم درجه است که افراد برای سال ها با این مشکل زندگی می کنند اما چنانچه در بخش سلامت نمناک اشاره شده است می تواند آسیب جدی به کبد برساند و اختلال در عملکرد کبد – بیماری به نام سیروز است.

سیروز غیرقابل برگشت است و منجر به نارسایی کل کبد می شود همچنین با افزایش خطر ابتلا به سرطان کبد همراه است. برخی مطالعات نشان داده اند که ۳ % از افراد مبتلا به NASH در حال توسعه سیروز هستند، در حالی که برخی دیگر این اندازه را ۲۶ %می دانند.

هیچ تست یا فاکتور ریسکی وجود ندارد که پیش بینی کند چه کسی سیروز را توسعه خواهد داد و چه کسی نه. واضح است که پیش بینی NASH بسیار بهتر از استاتو هپاتیت است که نتیجه مصرف الکل سنگین است. شاید نیمی از کسانی که مبتلا به استاتو هپاتیت الکلی هستند (که فاقد یک لغت دستی است) سیروز را توسعه دهند.

علاوه بر مشکلات کبدی، افراد مبتلا به کبد چرب و NASH بیشتر نگران بیماری های قلبی و سکته هستند، خطر مرگ آن ها از بیماری های قلبی و عروقی دوبرابر افرادی است که NASH را ندارند.

یک دلیل ممکن است مربوط به فاکتورهای التهابی و دیگر عوامل پمپ شده توسط سلول های کبد مبتلا به چربی باشد که آسیب به درون سرخرگ ها را افزایش داده و خون را بیشتر به لخته تبدیل می کند، ترکیبی که ممکن است منجر به حمله قلبی یا سکته شود.

کبد2

سایر اطلاعات درباره کبد چرب

-چاقی شکمی و سندرم متابولیک، مقاومت انسولین را ایجاد می کنند.

-مقاومت انسولین در خون میزان اسید چرب را افزایش می دهد

-چربی در سلول های کبد تجمع می یابد

-معمولاً علامتی برای این بیماری وجود ندارد

-کاهش وزن می تواند چربی کبد را کم تر کند

-مصرف بیش از حد الکل نیز باعث می شود که کبد چرب شود

-چربی در کبد باعث التهاب و آسیب به بافت کبد می شود

-اصطلاح پزشکی اش استاتو هپاتیت می باشد؛ استاتو هپاتیت که به الکل مربوط نیست، استاتو هپاتیت غیر الکلی، یا NASH می باشد.

-نمونه برداری از کبد تنها راه تشخیص قطعی این بیماری است.

-کاهش وزن و ورزش، درمان های اصلی هستند.

-آسیب بیشتر کبد به فیبروز کبدی و سیروز منتهی می شود

-فیبروز، تجمع بافت فیبری است. سیروز از بافت زخم تشکیل می شود.

-بین ۳ تا ۲۶ درصد از بیماران مبتلا به NASH سیروز می گیرند.

-تعداد کمی از افراد مبتلا به سیروز، سرطان کبد را توسعه می دهند

NASH -با افزایش خطر حمله قلبی و سکته پیوند یافته است.

-کبد مبتلا به NASH ممکن است عوامل التهابی تولید کند که فرآیند آترواسکلروز را ترویج می کند که رگ های خونی را محدود می کند.

-ممکن است NASH یک جنبه دیگر از سندروم متابولیک باشد.

چگونه نوشیدنی ها و غذاهای حاوی شکر اضافه شده، می توانند منجر به کبد چرب شوند؟

بیش ترین میزان افزایش قند خون ناشی از مصرف نوشیدنی های گوناگون است این شامل آب میوه و شیر و همچنین قهوه یا چای با شکر است. غذاهای تهیه شده با قند نیز موجب افزایش سطح قند خون می شوند.

وقتی سطح قند خون بالا می رود، قند برای انرژی به کار می رود و مقدار کمی در ماهیچه و کبد شما ذخیره می شود، همانطور که در بخش سلامت نمناک بیان شده است پس از آن، قند اضافی در جریان خون فوراً به نوعی چربی به نام تری گلیسیرید تبدیل می شود درست چند دقیقه بعد از خوردن نوشیدنی حاوی شکر، تری گلیسیرید خون افزایش می یابد. تری گلیسیریدها پس از آن در سلول های چربی، ماهیچه ها و در خود کبد ذخیره می شوند.

بدن در بسیاری از مناطقش چربی را به عنوان انرژی و عایق ذخیره می کند. کبد تا حدی از چربی تشکیل شده است، اما اگر مقدار چربی در کبد بسیار بالا باشد، ممکن است نشانه بیماری کبد چرب باشد.

دو نوع بیماری کبد چرب وجود دارد:

بیماری کبد چرب الکلی و بیماری کبد چرب غیرالکلی. بیماری کبد چرب به کبد آسیب می زند و از انتقال سموم و تولید صفرا برای سیسستم گوارشی جلوگیری می کند.

وقتی کبد قادر به انجام موثر این کارها نباشد، فرد را در معرض خطر توسعه مشکلات دیگر در بدن قرار می دهد.

یک رژیم غذایی برای بیماران کبد چرب شامل انواع مختلفی از غذاها است. کاهش کالری و خوردن فیبر بالا نقطه شروع خوبی هستند. خوردن غذاهایی حاوی کربوهیدرات پیچیده، فیبر و پروتیین می تواند به بدن کمک کند تا احساس سیری داشته و انرژی پایدار را فراهم کند.

برخی افراد تصمیم می گیرند برنامه های رژیم غذایی خاصی مانند رژیم غذایی گیاهی را دنبال کنند. متخصص رژیم می تواند به فرد کمک کند تا یک برنامه رژیم غذایی را فراهم کند که برای سلایق، نشانه ها و وضعیت سلامتی فرد مناسب باشد.

کبد

سیروز کبدی چیست ؟

سیروز کبدی یک بیماری جدی و خطرناک است که به مرور زمان و در اثر آسیب‌های مداوم به کبد رخ می‌دهد. این وضعیت زمانی شکل می‌گیرد که بافت‌های سالم کبد جای خود را به غده‌های کوچک و زخم‌ها می‌دهند و باعث سفتی کبد می‌شوند.

این تغییرات به مرور باعث از دست رفتن توانایی کبد در انجام وظایف حیاتی خود می‌شود. سیروز کبدی ممکن است بدون علایم خاصی شروع شود، اما با گذشت زمان علایم آن نمایان شده و سلامت فرد را به شدت تهدید می‌کند.

به نقل از نمناک، کبد چرب متاسفانه یکی از مشکلات شایع در بین ایرانیان است. چرا کبد چرب می شود تنها یک پاسخ دارد و آن هم تغذیه نامناسب است و در لابه لای مواد غذایی مضر برای کبد یکی از آنها اصلی ترین دلایل ابتلا به “کبد چرب” هستند.

 


منبع:

صد آنلاین



کدخبر:
336648

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

گسترش نیوز

پایگاه خبری گسترش نیوز یک خبرگزاری وابسته به موسسه فرهنگی مطبوعاتی گسترش صنعت معدن و تجارت می‌باشد که با شعار با ما سبک زندگی اقتصادی را گسترش دهید، آغاز بکار کرده است. پس از تشکیل موسسه فرهنگی مطبوعاتی صمت، تلاش‌های بسیاری جهت راه‌اندازی این خبرگزاری به صورت خصوصی صورت پذیرفت. مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی گسترش صنعت معدن و تجارت، در تاریخ یک اردیبهشت سال 1394 به شماره ثبت 35854 و شناسه ملی 14004862024 به ثبت رسیده است. دفتر مرکزی این موسسه در تهران- خیابان قایم مقام فراهانی- جنب کلینیک تهران- کوچه آزادگان - پلاک 26 واقع شده است. صاحب امتیاز گسترش نیوز را موسسه فرهنگی مطبوعاتی گسترش صنعت معدن و تجارت می‌باشد. مدیر مسئول این پایگاه خبری و موسسه فرهنگی مطبوعاتی صمت نیز ناصر بزرگمهر بوده، مسئولیت سردبیری گسترش نیوز برعهده میلاد محمدی گذاشته شده است. شروین اُشیدری به عنوان معاون سردبیر در این مجموعه فعالیت می‌کند و دبیر بخش گزارش نیز مجتبی اسکندری می‌باشد. گسترش نیوز خود را موظف کرده است تا اصول اجتماعی و ملی بیان شده در میثاق نامه خود را اجرا نماید. این اصول عبارتند از: التزام عملی به قانون اساسی به‌عنوان منشور ملی، بر اساس تکلیف امر به‌ معروف و نهی از منکر، حمایت از ارزش‌های دینی، انقلابی، اخلاق اسلامی و هنجارهای عمومی، احترام به اصول دینی، اعتقادات مذهبی، آداب و سنن قومی و ملی و ‌پرهیز از هرگونه تحریک قومیت ‌ها، اقلیت‌های دینی و مذهبی، پرهیز از انتشار هرگونه محتوای مبتذل و مستهجن و صحنه‌های خشن که موجب مخدوش شدن بهداشت روانی جامعه یا نادیده گرفتن کرامت انسانی گردد، انتشار سریع و به‌ موقع مشکلات جامعه و پرهیز از ملاحظاتی که منجر به خود سانسوری می‌شود. میثاق نامه گسترش نیوز در رابطه با محتوای رسانه نیز شامل بندهای مختلف می‌باشد. سرلوحه کار قرار دادن راست‌گویی و نقل صحیح و دقیق اخباراقتصادی به ‌عنوان نخستین اصل حرفه‌ای، امتناع از انتشار اخباری که منبع آنها مشخص و معتبر نباشد و اعتقاد بر آنکه منبعی که حتی با رعایت اصل محفوظ ماندن هویتش توسط رسانه، باز هم مسئولیت خبری را که در اختیار رسانه قرار می‌دهد، نمی‌پذیرد قابل اتکا و اعتماد نیست، خبر را از تحلیل و تفسیر آن جدا کرده و در نگارش به‌گونه‌ای عمل شود که مخاطب، متوجه تمایز این دو گونه بشود، تفکیک آگهی و رپرتاژ آگهی صریحا از مطالب و محتوای رسانه، الزام به درج نام منبع و یا پدیدآورنده در نقل هرگونه محتوا، خودداری از کاربرد حروف اختصاری برای اشخاص و سایر شیوه‌های مشابه در کنار نشانی‌دادن به نحوی که بر همان اشخاص، تعین پیدا کند در مواردی که به دلیل موانع و یا ملاحظات اخلاقی و یا حقوقی نام بردن از اشخاص محدودیت دارد و پرهیز در انتشار اخبار و تحلیل‌ها ضمن رعایت انصاف، از سیاه ‌نمایی و یأس‌آفرینی از جمله اصول گسترش نیوز در محتوای رسانه ای می باشد. گسترش نیوز خود را موظف می‌داند تا در راستای ایفای اصول رفتار رسانه‌ای پایبند به قوانین و اخلاق باشد. بنابراین گسترش نیوز خود را موظف می‌داند تا در صورتی که در نقل خبر و انتشار آن دچار اشتباه شوند، صراحتا و از طریق رسانه، از مخاطبان و آسیب‌دیدگان از خطای خودمان عذرخواهی نماید. به منظور کسب خبر، خود و رسانه خود را معرفی کند و به‌صورت مخفیانه از دستگاه‌های ضبط صدا و تصویر و ویدئو استفاده ننماید. از ایراد اتهام، اهانت و نشر مطلب کذب علیه رسانه‌های قانونی به ‌ویژه امضاکنندگان این میثاق، پرهیز نماید و انتقادات‌ خود را طبق دستور قرآنی"و جادلهم بالتی هی احسن" مطرح کند. برای انجام مصاحبه با هرکس از او اجازه گرفته و در صورتی که بخواهد پیش از انتشار مصاحبه خود را بازبینی کند این حق را برای او محفوظ دانسته و به خواست او عمل نماید. گسترش نیوز حریم خصوصی افراد را محترم می‌شمارد و اسرار زندگی دیگران را فاش نمی کند. متوجه حقوق کم‌توانان، آسیب‌دیدگان، متهمان و حتی مجرمان بوده و در مصاحبه یا گرفتن عکس از آنها به اجازه از خودشان بسنده نمی کند و به اصولی فراتر از آن پایبند است و در نشر محتوای مرتبط با آنان کرامت انسانی‌شان در حال و آینده را مورد توجه قرار می دهد. حقوق کودکان را محترم شمرده و از انتشار مصاحبه، تصویر و فیلم کودکان در حالات غیرمتعارف، آرایش کرده و غیرمنتاسب با شخصیت کودکی و ناسازگار با حفظ کرامت انسانی آنان در حال و آینده خودداری می نماید و همین‌طور از شناساندن کودکانی که مورد آزار و سوء استفاده قرار گرفته‌اند از طریق انتشار نام و تصویر آنان خودداری می کند. در رابطه با رفتار سازمانی نیز یک سری اصول و قواعد در میثاق نامه این خبرگزاری ذکر شده است. گسترش نیوز حمایت از شأن و کرامت خبرنگاران رسانه متبوع خود را وظیفه خود می داند و حقوق مادی و معنوی آنان از جمله در امور بیمه تأمین اجتماعی، دفاع در محاکم قضایی و غیر آن رعایت می کند. هم‌چنین در لیست بیمه خود برای همکاران تحریریه از سمت‌های غیرِ روزنامه‌ن گارانه استفاده نمی‌کند.  در هنگام جذب و به کارگیری همکاران تمام وقت، به ‌ویژه اگر در یکی از رسانه‌های عضو میثاق، مشغول به کار باشند، صرفا پس از تسویه‌ حساب و اظهار رضایت مدیر رسانه محل اشتغال قبلی، آنان را برای همکاری می‌پذیرد. برای پیش‌گیری از تطمیع رسانه و روزنامه ‌نگاران، دریافت هدیه غیرمتعارف از سازمان‌ها و اشخاص را امری ناپسند می‌داند و به ‌هیچ ‌وجه چنین هدیه‌هایی را نمی پذیرد و همکاران خود را هم از پذیرش چنین هدایایی منع می نماید. میزان هدیه متعارف را شورای داوری در ابتدای هر سال اعلام می‌کند. گسترش نیوز صراحتا وابستگی‌های مالی و تشکیلاتی و گرایش‌های خود را رسما اعلام می کند و مناسبات مالی خود با وابستگان اشاره شده و حامیان خود را به ‌طور آشکار و شفاف اعلام می نماید. صنعت معدن، تجارت، اقتصاد، فرهنگ، جامعه، ورزش، سیاست و چندرسانه‌ای بخش‌های اصلی تحت پوشش خبری گسترش نیوز می‌باشد. صنعت معدن با زیرحوزه‌های؛ صنعت، معدن، گسترش نیوز قیمت خودرو، انرژی، تجارت با زیرحوزه؛ اصناف، کسب و کار، نمایشگاه و گردشگری، اقتصاد با زیرحوزه؛ بانک و بیمه، بورس، گسترش نیوز مسکن، فرهنگ با زیرحوزه؛ سینما و تلویزیون، موسیقی و آموزشی، جامعه با زیرحوزه؛ سبک زندگی، حوادث، فناوری و شهری، ورزش با زیرحوزه؛ فوتبال، منهای فوتبال، سیاست با زیرحوزه؛ سیاست داخلی و سیاست بین الملل، چندرسانه‌ای با زیرحوزه؛ عکس، صوت، فیلم، اینفوگرافی و کاریکاتور از جمله زمینه‌های فعالیت گسترش نیوز است.   در بخش‌های مختلف این پایگاه خبری جهت دسترسی سریعتر می‌توان، پربازدید سیاست، پربازدید بانک و بیمه مثل گسترش نیوز سهام عدالت، پربازدید فیلم، پربازدید خودرو، پیشنهاد سردبیر و گزارش ویژه را مشاهده نمایید. به منظور ثبت تبلیغات و یا ارائه نظرات درباره گسترش نیوز می‌توان از شماره تماس ۸۲۱۹۰ – ۰۲۱ داخلی ۲۱۴ استفاده نمود. همچنین گسترش نیوز را به راحتی با آیدی gostareshnews@ در شبکه‌های اجتماعی مانند آپارات، یوتیوب، تلگرام، اینستاگرام و توییتر پیدا کرد. متوسط بازدید روزانه سایت گسترش نیوز 120 هزار مخاطب بوده و در جایگاه 372 ایران در رنک بندی الکسا و 7908 جهان قرار دارد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 12 =