تلویزیون مثل محسن چاوشی میدان‌دار شود؛ لزوم تنوع مجریان
بازدید 3
0

تلویزیون مثل محسن چاوشی میدان‌دار شود؛ لزوم تنوع مجریان

خبرگزاری مهر -گروه هنر-عطیه مؤذن؛ «هفت روز سیما» عنوان یک بسته خبری-تحلیلی است که در پایان هر هفته به بازخوانی متن و حاشیه اتفاقات خبری صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی می‌پردازد. همچنین در این بسته، نیم‌نگاهی هم به شایعات و اخبار غیررسمی داریم و در تلاش هستیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن از مهمترین اخبار هفته در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی باخبر شوید.

امروز پنجشنبه ۵ تیر می‌توانید با شماره ۲۰۳ بسته خبری «هفت روز سیما» همراه شوید؛ در هفته پر حادثه‌ای که تلویزیون به دلیل ادامه حمله رژیم صهیونیستی طی ۱۲ روز با تغییر آنتن مواجه شد، می‌خواهیم همچون هفته قبل به روزهای پر فراز و نشیب آنتن بپردازیم.

چهره هفته؛ داریوش فرضیایی

در هفته گذشته و از ابتدای جنگ تحمیلی ۱۲ روزه به چهره‌هایی مثل سحر امامی، مهدی خسروی، المیرا شریفی مقدم و … اشاره کردیم که چطور تلاش کردند در روایت‌ها و گفتگوها هم روشنگری کرده هم بر حفظ کیان کشور و دعوت مردم به وحدت ملی و همبستگی تاکید کنند هرچند در ۱۲ روز گذشته مجریان و افراد مختلفی در تلویزیون و رادیو به حفظ این مبانی مهم اهتمام داشتند با این حال بنا داشتیم در آیتم این هفته از معدود چهره‌ها هم بگوییم که در بحران این روزها به جای آنکه این اتحاد ملی و همدلی جمعی را در رسانه ملی ضریب دهند با سوءاستفاده یا قدر ندانستن فرصت آنتن که این روزها چشمان بیشتری را به خود جلب کرده است به جای پرداختن به چهره‌هایی که به میدان آمده و پای ایران مانده‌اند به سخنان عبث و باطل پرداختند. اسم بردن از این افراد را می‌گذاریم برای وقتی دیگر و هنوز فکر می‌کنیم لازم است به چهره‌هایی بپردازیم که همین روزها سعی دارند همچنان در راستای همدلی جمعی بکوشند و به سهم خود نقشی ایفا کنند؛ چهره‌هایی که به کوچک و بزرگ می‌اندیشند و سعی دارند همچنان حال خوب ایجاد کنند داریوش فرضیایی یا همان عمو پورنگ از جمله این افراد است که هیچگاه و در هیچ برهه‌ای از کودکان غفلت نکرده است.

او در روزهای گذشته به بیمارستان مفید تهران رفت و با انتشار ویدئویی به والدین توصیه کرد تا فضایی امن و دور از اخبار بد را برای کودکان فراهم کنند.

فرضیایی خطاب به خانواده‌ها گفت: در این روزها که اتفاقات رخ می‌دهد، کودکانمان را از فضای اخبار ناگوار دور کنیم و اجازه شنیدن اخبار تلخ را به آنها ندهیم. ذهن کودکان را به جای دیگری متمرکز کنیم با آنها بازی کنیم، و کمک‌کنیم که نقاشی بکشند، ترانه بخوانند و شاد باشند و همچنین برنامه‌های مفرح نگاه کنند.

شبکه کودک هم در روز حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به صداوسیما در لحظاتی که مجریان متوجه حمله شدند سعی کرد کودکان به دور از هرگونه ناآرامی باشند و مجریان با کاربلدی تمام با کودکان خداحافظی کردند.

ضرورت هفته؛ افزایش قطعات موسیقایی و نماهنگ‌های حماسی

آنجا که کلام بازمی ایستد موسیقی آغاز می‌شود. این جمله مشهور را تقریباً همه شنیده‌اند و کارکردش را در خیلی از بزنگاه‌ها دیده‌ایم. از مصادیقش در همین چند روز می‌توان به حال خوبی اشاره کرد که با پخش قطعه «علاج» محسن چاوشی در شبکه‌های مختلف سیما پیدا شد.

این قطعه هم حال مخاطب را خوب کرد هم نماهنگ‌هایی مختلفی با آن ساخته شد؛ اثری محصول حوزه هنری انقلاب اسلامی که به موقع و بهنگام به آنتن شبکه‌ها و فضای مجازی هم رسید و در همین چند روز برخی کارگردانان و تهیه کنندگان هم به آن واکنش نشان دادند. مثلاً محمدرضا خردمندان کارگردان سریال‌های تلویزیونی آن را برآمده از حلقوم و خشم ایرانیان دانست یا محمدرضا شفیعی تهیه کننده تلویزیون آن را به مثابه نقطه زنی فرهنگی دانست‌. مصطفی امامی مجری تلویزیون هم در یکی از برنامه‌ها با اشاره به این قطعه پیشنهاد داد که محسن چاوشی برای همدلی بیشتر مخاطبان اولین کنسرت خود را برگزار کند آن هم در ورزشگاه ۱۰۰ هزار نفری آزادی.

همین واکنش‌ها خود دلیل واضح و مبرهنی است که در بزنگاه‌هایی این چنین انواع و اقسام آهنگ‌ها و نماهنگ‌ها می‌تواند مخاطب را در همدلی و همبستگی جمعی زودتر به شوق آورد. قطعه «بوم بوم تل‌آویو» در همان ۲۴ ساعت اولیه حدود ۶۰۰ میلیون بار در یوتیوب دیده شد. قطعه‌ای که در برخی شبکه‌های سیما هم پخش شد.

این چند روز که برخی قطعات تولیدی تلویزیون مکرر از شبکه‌ها پخش می‌شد نیاز به تنوع بیشتری احساس شد. شاید اینجا بار تولید این قطعات بیشتر بر دوش مرکز موسیقی و سرود صداوسیما باشد تا با همتی مضاعف دست به تولید آثار متنوع بزند. آثاری که غیر از سلیقه مخاطب سنتی و همراه تلویزیون، بتواند نسل خاموش و نسل نوجوان و جوان متفاوت‌تر را هم با خود همراه کند.

برخی آثار را هم می‌توان در هم افزایی با دیگر نهادها مثل اوج، سازمان سینمایی سوره و … به تولید رساند که در همکاری با هنرمندان حرفه‌ای و حتی استعدادهای جوان استانداردها را حفظ کرده و در بزنگاه‌ها محصولات به روزی ساخته‌اند.

نکته هفته؛ افزایش تنوع مجریان آنتن

هرچند این روزها مجری‌های مختلف به صورت شبانه روزی روی آنتن بودند و حضور جهادگونه یکایکشان دست‌مریزادی ویژه به همراه دارد اما بعد از ۲ هفته می‌توان گفت تنوع مجریان روی آنتن کمک بیشتری به جذب مخاطب حداکثری می‌کند؛ مخاطبی که این روزها به ضرورت و به دلیل دریافت اخبار دقیق و موثق شبکه‌های مختلف سیما به جستجوی برنامه‌های مورد نیازش می‌پردازد و با تغییر وضعیت، بیش از خبر به تحلیل‌ها، گفتگوها، موضع گیری های متنوع و حتی به برنامه‌های مختلف سرگرم کننده نیازمند است.

برنامه‌های «زمانه»، «عصر خانواده» و «صبحانه ایرانی» در شبکه دو، برنامه «سیاست خارجی» و «به اضافه یک» در شبکه سه، میزگردهای شبکه‌های چهار و افق هر یک سعی کردند بخشی از نیاز مخاطب را برآورده سازند با این حال برای مخاطبی که این روزها ساعات بیشتری پای آنتن بود و ۲۴ ساعته آنتن را رصد می‌کرد حضور متنوع‌تری از مجریان و برنامه‌ها حس می‌شد.

برخی برنامه‌ها هم تغییر رویکرد داده‌اند مثلاً برنامه «صبحانه ایرانی» با یک تغییر اساسی شب‌ها روی آنتن می‌رود و صبح‌ها صرفاً بازپخش برنامه شبانه به آنتن می‌رسد درحالی‌که نمی‌توان از مخاطب صبحگاهی صرف نظر کرد.

پیشنهاد ویژه؛ اشک هور

فیلم سینمایی «اشک هور» به نویسندگی و کارگردانی مهدی جعفری و تهیه کنندگی مجتبی فرآورده از روز گذشته ۴ تیر ساعت ۲۰، در پلتفرم‌هایی از جمله تلوبیون اکران شد. این دومین فیلمی است که در روزهای اخیر بدون اکران در سینما به دیگر مدیوم‌ها می‌رسد. «اشک هور» همزمان با سالگرد شهادت علی هاشمی و تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک کشورمان با شعار «بازگشت دوباره قهرمان» پیش از اکران در سینماها، در پلتفرم‌ها اکران آنلاین شد. اکران این فیلم از تلوبیون برای مخاطب با دسترسی بهتری وجود دارد.

این فیلم روایتی از روزهای پایانی زندگی شهید علی هاشمی است و نخستین بار در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر به نمایش گذاشته شد. رؤیا افشار برای بازی در این فیلم در هجدهمین جشنواره فیلم مقاومت تندیس بهترین بازیگر زن را دریافت کرد.

رضا ثامری، رؤیا افشار، تورج الوند، میثم رازفر، شبنم گودرزی و ساره رشیدی از جمله بازیگران این اثر سینمایی هستند.

«اشک هور» محصول مشترک سازمان سینمایی سوره و سیما فیلم است.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =