آثار هنری باید به دست مخاطب جهانی برسد؛ ما در جنگ فرهنگی هستیم
بازدید 5
0

آثار هنری باید به دست مخاطب جهانی برسد؛ ما در جنگ فرهنگی هستیم

محمدحسین نیرومند هنرمند کاریکاتوریست و طراح باسابقه در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تولید محتوا توسط هنرمندان با موضوع روز بیان کرد: ما طراحان و به‌طور کلی هنرمندان، تولیدکننده محتوا و پیام هستیم. وقتی کاری هنری خلق می‌کنیم، تازه گام اول برداشته شده است و پیام آن اثر، زمانی منتقل می‌شود که به دست مخاطب برسد. نمایشگاه‌ها ظرفیت محدودی دارند؛ ۵۰۰ نفر، ۱۰۰۰ نفر. اما مخاطب واقعی آثار هنری ما، مخاطب جهانی است که میلیون‌ها نفر هستند. من از روزهای جنگ در تبلیغات فرهنگی حضور داشته‌ام. الان هم به‌صراحت می‌گویم که امروز ما درگیر جنگ فرهنگی هستیم و باید یک ستاد تبلیغات جنگ تشکیل شود تا آثار هنری ما را به مخاطب جهانی برساند.

وی تصریح کرد: فقط در این صورت است که می‌توانیم واقعیت منطقه، از جمله پشت‌پرده پروژه‌هایی مثل خاورمیانه بزرگ را برای افکار عمومی روشن کنیم. تحقق آرمان نیل تا فرات، چیزی نیست که تازه در حال شکل‌گیری باشد و نقشه‌ای نیست که امروز ترسیم شده باشد؛ این همان طرح قدیمی و استعماری ۷۰ – ۸۰ ساله رژیم صهیونیستی است. اگر ایران در این مسیر تضعیف شود، کل منطقه در معرض فروپاشی خواهد بود.

نیرومند با بیان اینکه تجربه تاریخی نشان داده هنر همیشه اندیشه‌محور است، گفت: در طول تاریخ، شاهکارهای هنری ما، با هدف شکل گرفته‌اند؛ نگارگری‌ها و نقاشی‌ها، حتی شاهنامه شاه‌طهماسبی هم با سفارش شکل گرفت و کسی به آن شاهنامه سلطان نمی‌گوید اما هنرمند فهیم آن سفارش را تبدیل به اثر هنری ماندگار کرده است.

وی با نقد نگاه مدرنِ تفکیک هنر از سیاست عنوان کرد: این تفکر که هنر باید خنثی و غیرسیاسی باشد، یک دیدگاه وارداتی است. تقریباً همه آثار تأثیرگذار، یک دید و تفکر پشت‌شان بوده است.

این هنرمند طراح در پاسخ به اینکه چرا به‌جای خلق یک اثر کارتونی دست به طراحی و نمادسازی فرمی می‌زند، گفت: ساده‌سازی، ویژگی فرم هنری من است و من از طنز کمیک در قالب پوستر استفاده می‌کنم. چراکه سادگی، محدودیت رنگ و کاهش عناصر، باعث می‌شود اثرم ارتباط مؤثرتری با مخاطب برقرار کند. البته این سبک، خودبه‌خود دایره موضوعات قابل‌کار را محدود می‌کند. برای اینکه از ظرفیت‌های گرافیکی استفاده کنم، باید سوژه‌هایی را انتخاب کنم که قابلیت نمادسازی بالا داشته باشند. برخی موضوعات اصلاً برای این سبک مناسب نیستند.

وی با اشاره به اینکه هوش مصنوعی جای اندیشه را نمی‌گیرد، گفت: من طراحی‌هایم را خودم انجام می‌دهم و بعد با نرم‌افزارها پیاده‌سازی می‌کنم و تاکنون در دام هوش مصنوعی و کپی‌کاری نیفتاده‌ام. امروز گاهی کارهایی می‌بینیم که معلوم است صرفاً از فلان سایت یا ابزار گرفته شده‌اند. هنر باید ریشه در فکر داشته باشد؛ ابزار فقط باید به آن کمک کند.

نیرومند در پایان بیان کرد: ما اثر هنری تولید می‌کنیم، اما رساندن اثر به مخاطب، نیازمند یک ساختار حرفه‌ای فرهنگی است. اگر این آثار دیده نشوند، تأثیرشان هم نادیده می‌ماند. پیشنهادم این است که مسئولان فرهنگی کشور، شکل‌گیری یک ستاد قدرتمند برای رساندن پیام هنر ایران به جهان را جدی بگیرند.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 19 =