به گزارش خبرگزاری مهر، حجتالاسلام والمسلمین نجف لکزایی، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در سلسله نشستهای حکمرانی قرآنی و قیام امام حسین (ع) که در این پژوهشگاه برگزار شد، اظهار کرد: محرم ایامی است متعلق به امام حسین (ع) و اصحاب و یاران آن حضرت، ایامی که برای همه آزادگان جهان یادآور رویارویی حق و باطل و تجلی دو نوع حکمرانی، یکی مبتنی بر حق و دیگری مبتنی بر باطل است.
وی با اشاره به نامه امام حسین (ع) به برادرش محمد بن حنفیه بیان کرد: امام در این نامه تصریح کردهاند که حرکت خود را برای شرارت، بترسی، فساد و ظلم آغاز نکردهاند بلکه هدف اصلاح امت جدشان، احیای امر به معروف و نهی از منکر و بصیرت افزایی بوده است.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به یکی از مهمترین مباحث قرآن، آفرینش انسان را از موضوعات قابل تفکر دانست و به آیهای از سوره بقره اشاره کرد که در آن خداوند خطاب به ملائکه فرمود؛ من میخواهم در زمین جانشینی قرار دهم. این گفتوگو میان خدا و ملائکه، هدف آفرینش انسان را جانشینی الهی در زمین معرفی میکند.
حجت الاسلام والمسلمین لکزایی ادامه داد: ملائکه با توجه به اختیار و قدرت انتخاب انسان، نسبت به فساد و خونریزی که ممکن است در زمین صورت گیرد هشدار دادند، اما خداوند پاسخ داد که من چیزی میدانم که شما نمیدانید. این بدان معناست که انسانها فقط فسادگر و خونریز نیستند بلکه برخی به اوج کمال و بندگی خدا میرسند و خلیلالله، حبیبالله، کلیمالله و صفیالله میشوند.
وی افزود: در قرآن کریم شخصیتهایی مانند ابراهیم (ع)، موسی (ع)، عیسی (ع)، پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع) تجلی این جایگاه انسان در جایگاه جانشینی خداوند هستند و در دوره معاصر نیز امام خمینی (ره) نمونهای از این انسان کامل است.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: خداوند به آدم (ع) نامها را آموخت و فرمود که آنها را به فرشتگان بازگو کند و این آیه نشاندهنده ظرفیت بالای انسان برای درک حقایق الهی است.
وی افزود: صحنه کربلا، دو چهره متضاد انسان را نشان میدهد؛ یکی چهره فسادگر و خونریز و دیگری چهره اصلاحگر و طرفدار حق که از برای اصلاح امت پیامبر تا پای جان ایستاده است.
حجتالاسلام والمسلمین لکزایی تصریح کرد: قرآن در سورههای مختلف انسانها را به مؤمن، منافق و کافر تقسیم کرده و در آغاز سوره بقره نیز چنین طبقهبندی به صورت مفصل آمده است. قرآن چراغ هدایت است و اگر چراغ فطرت انسان سوخته باشد، هیچگاه نور قرآن نیز نمیتواند او را هدایت کند.
وی به حر بن یزید ریاحی اشاره کرد که چراغ فطرتش خاموش نبود و وقتی به امام حسین (ع) پیوست روشن شد، در حالی که دیگران، چون شمر و عبیدالله بن زیاد چراغ به مسیر ظلم و فساد ادامه دادند.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پایان تأکید کرد: امام حسین (ع) در برابر حکمرانی باطل یزید قیام کرد و حاضر نشد زیر بار ظلم برود، چرا که حکمرانی یزیدی به نابودی اسلام میانجامید و امام با قیام خود اسلام را بیمه و حفظ کرد و امروز ما نیز باید از اسلام حفاظت کنیم، زیر بار ظلم نرویم و در برابر باطل استقامت کنیم.
نظرات کاربران