توجه رادیو محرم به نسل جدید عاشورایی؛ ایران گنجینه‌ آیین‌ عزاداری است
بازدید 2
0

توجه رادیو محرم به نسل جدید عاشورایی؛ ایران گنجینه‌ آیین‌ عزاداری است

مسعود کاویانی مدیر رادیو محرم درباره این شبکه رادیویی که هر سال همزمان با محرم راه اندازی می شود به خبرنگار مهر گفت: رادیو محرم رسانه‌ای است که با نیت خالصانه و تمرکز بر فرهنگ عاشورا، به میدان آمده و مأموریت محوری ما مهندسی و ترویج الگوی صحیح عزاداری است.

وی اضافه کرد: الگویی که باید از هر گونه افراط و تحریف دور باشد و در عین حال، هم شور حسینی را حفظ کند و هم شعور عاشورایی را تقویت کند.این مأموریت در قالب انتخاب محتوای فاخر، دقت در مداحی‌ها، توجه به عمق معانی اشعار و برگزیدن مداحانی متعهد و آگاه اجرا می‌شود.

کاویانی تصریح کرد: ما در رادیو محرم تلاش داریم عزاداری در بستر معرفت، تاریخ، عقلانیت دینی و بصیرت اجتماعی نیز حرکت کند. به همین دلیل، در انتخاب و پخش مراثی، سینه‌زنی‌ها و روضه‌خوانی‌ها، ارزش محتوا و پیام نهفته در اجرا برایمان بسیار مهم است.

ایران گنجینه‌ای از آیین‌های عزاداری است

مدیر رادیو محرم درباره رویکرد مداحی و معرفت افزایی عنوان کرد: رادیو محرم ساختاری آوایی دارد؛ به همین دلیل پخش مداحی و مرثیه و روضه خوانی بخش حداکثری این رادیو را در بر می‌گیرد. البته در رادیو محرم از مباحث معرفت افزایی در قالب سخنرانی‌های کوتاه غافل نیستم. هرچند که دقت زیادی داریم که با انتخاب و پخش مداحی‌هایی با محتوای فاخر، خود این مداحی ها هم علاوه بر شور، جنبه معرفت افزایی داشته باشند. پخش سخنان سرداران و شخصیت‌هایی که در دفاع از عظمت ایران اسلامی در جنگ با دشمن صهیونی شهید شدند، تلاوت قرآن مرتبط با قیام حسینی، پخش احکام مربوط به عزاداری و توجه به عزاداری‌های نوجوانان و پیرغلامان از جمله اقدامات ما در رادیو محرم به شمار می‌آید. رادیو محرم نه‌فقط صدای عزاداری، بلکه صدای آگاهی، مقاومت و فهم درست از حماسه کربلا است.

توجه رادیو محرم به نسل جدید عاشورایی؛ ایران گنجینه‌ آیین‌ عزاداری است

وی درباره پخش عزاداری اقوام و مناطق مختلف ایران بیان کرد: عزاداری در ایران فقط محدود به یک سبک یا منطقه خاص نیست. ایران، با تنوع اقوام و فرهنگ‌های بومی، گنجینه‌ای از آیین‌های عزاداری است. در رادیو محرم، تلاش داریم از ظرفیت فرهنگی اقوام ایرانی به‌درستی بهره ببریم؛ از مراسم تعزیه جنوب و لرستان تا نوحه‌های آذری، بلوچی و کردی، همه در جدول پخش ما جای دارد. این تنوع، باعث هم‌افزایی فرهنگی و وحدت ملی می‌شود. عزاداری امام حسین (ع) مرز ندارد و ما این حقیقت را در صدای رادیو محرم منعکس می‌کنیم.

کاویانی درباره ارتباط با مخاطب اظهار کرد: ما معتقدیم مخاطبان رادیو محرم، شنونده صرف نیستند، بلکه زائر حسینیه‌ای هستند که در فضای رسانه‌ای شکل گرفته است. از نگاه ما، همه دست‌اندرکاران این رادیو، خادمان این حسینیه هستند. وظیفه ماست که صدای مردم را بشنویم، به نیازهای معنوی آن‌ها پاسخ دهیم. از طریق ۱۶۲ و دیگر شماره ها این ارتباط وجود دارد. همچنین برنامه‌هایی مانند «شور شیدایی» فرصت تعامل زنده با مردم را فراهم کرده و بازتاب بی‌واسطه نظرات و احساسات آن‌هاست. ضمن اینکه یکی از پر مخاطب‌ترین برنامه‌های رادیو محرم است.

از دغدغه‌های ما تربیت نسل جدید عاشورایی است

مدیر رادیو محرم درباره توجه به نوجوانان و نسل جوان در طراحی محتوای رادیو محرم بیان کرد: یکی از دغدغه‌های ما تربیت نسل جدید عاشورایی است. اگر در برنامه‌ها دقت شود، بخشی از محتوا به نوجوانان اختصاص دارد. ما مداحی‌هایی را انتخاب می‌کنیم که هم ریتم مناسب برای این گروه سنی داشته باشد و هم از نظر محتوا آن‌ها را جذب کند. همچنین به پیرغلامان اهل بیت نیز توجه ویژه داریم. صدای ذاکران قدیمی، میراثی شنیداری است که نباید فراموش شود. ما در رادیو محرم این دو طیف، یعنی نوجوانان و پیرغلامان را در برنامه‌ها هم‌زمان مدنظر قرار داده‌ایم. تلاش کرده‌ایم که در هر زمان و مکانی، امکان شنیدن این صدای حسینی فراهم باشد؛ چه در خانه، چه در ماشین، چه در پیاده‌روی اربعین یا عزاداری‌های محلی. رادیو محرم همیشه همراه مردم است؛ چراکه مردم صاحبان واقعی این صدا هستند.

وی در پایان گفت: رادیو محرم با نیت خدمت به مکتب حسین بن علی (ع) و عاشقان اهل‌بیت (ع) راه‌اندازی شده و بر اساس باور قلبی ما، یک حسینیه گسترده در فضای ملی است. این رادیو متعلق به همه مردم است. متعلق به همان پیرمرد هیئتی که در ۱۰ شب محرم علم می‌کشد، متعلق به جوانی که اشک می‌ریزد، و متعلق به مادری که روضه را با دل می‌شنود.

رادیو محرم روی موج اف‌ام ردیف ۹۵.۵ در دسترس است.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + هفده =