مجری رادیو صبا پلی بین سوگ مذهبی و امید اجتماعی؛ طنزی که آگاهانه است
بازدید 2
0

مجری رادیو صبا پلی بین سوگ مذهبی و امید اجتماعی؛ طنزی که آگاهانه است

حمیدرضا افتخاری مدیر رادیو صبا درباره کنداکتور این شبکه در ایام ماه محرم و تغییراتی که در رویکرد برنامه ها داشته است به خبرنگار مهر گفت: با توجه به شرایط خاص این روزها و لزوم تمرکز به مفهوم وطن پرستی، رادیو صبا ضمن حفظ حرمت ایام سوگواری به یک روایت چندلایه از محرم می پردازد.

وی اضافه کرد: برنامه‌ها بر پایه سه محور طراحی می‌شوند که شامل انتقال پیام عاشورا، که همانا تسلیم نشدن برابر زیاده خواهی و بی عدالتی و حفظ دین است، بازآفرینی عاطفی‌مذهبی در قالب‌های هنری و ارتقای سواد فرهنگی مخاطب در مواجهه با مفاهیم دینی است.

افتخاری درباره قالب این برنامه ها نیز عنوان کرد: از منظر فنی، امسال، نسبت برابری از برنامه‌های گفتگومحور، مستند و نمایشی در جدول پخش طراحی شده است و ما از ظرفیت روایت‌گری هنری، فراخوان نگارش انشای دانش‌آموزان با محوریت محرم، مستندهای جذاب درباره آثار هنری مرتبط با عاشورا و حتی مستند نمایشی «به روایت فرات» که بازگو کننده روزشمار واقعه در دهه اول است، استفاده کرده و تلاش کرده‌ایم حس معنوی و اجتماعی قیام عاشورا و ایام محرم را بدون کلیشه‌سازی منتقل کنیم.

مدیر رادیو صبا درباره بازتاب و انعکاس مفهوم وطن در شبکه بیان کرد: وطن دوستی برای ما نه صرفاً یک مضمون شعاری، بلکه یک لایه عمیق هویتی است که در تمام ساختار محتوایی ما امتداد دارد. در ایام محرم، ما این پیوند را از طریق الگوهای مقاومت و شهادت در تاریخ معاصر بازتعریف می‌کنیم. عاشورا نمادی کامل از پای حق ایستادن است و در تعریف امروزی دفاع از وطن هم یک حق مشروع است که باید پای آن ایستاد. ترکیب وطن و دین، ستون فقرات روایت ما در این ایام در رادیو صبا است.

افتخاری درباره اینکه نقش مجریان شبکه در ایجاد وحدت اجتماعی در این دوره پساجنگ چیست؟ تاکید کرد: در شبکه‌ای مانند صبا، مجری صرفا وظیفه اجرا ندارد بلکه به‌نوعی بازیگر اصلی گفتگوی اجتماعی است. در ایام محرم، مجریان پیام عاشورا را نه از منظر موعظه‌گرانه بلکه در قالب همدلی و گفتگو بازنمایی کردند. اصل اجرا در این شبکه بر تعامل است و این مدل تعاملی و حرف دلی زدن در این ایام با قوت بیشتری و بر بستر همدلی و وحدت ادامه پیدا کرد.

وی ادامه داد: مجریان در رادیو صبا با استفاده از تکنیک‌هایی چون داستان‌گویی، تجربه‌محوری و دعوت به مشارکت احساسی، وحدت اجتماعی را تقویت می‌کنند. به‌ویژه در برنامه‌های زنده صبحگاهی یا شبانگاهی، مجری نقش پلی بین سوگ مذهبی و امید اجتماعی را ایفا می‌کند.

مدیر رادیو صبا در پایان درباره بهره گیری از فضای طنز در برنامه ها در ایام محرم بیان کرد: طنز در فضای رسانه‌ای صبا، همواره رویکردی معرفتی و اخلاق‌مدار دارد. ما در محرم، با وجود حساسیت‌های جدی، طنز را حذف نمی‌کنیم بلکه آن را به عنوان ابزار تحلیل اجتماعی و روشنگری فرهنگی، بازطراحی می‌کنیم. طنزهای ما در این ایام به مفاهیمی چون ریاکاری، فاصله گفتار و رفتار انسانی، تقبیح ساده لوحی و نقد رفتار فریبکارانه می‌پردازند. چنین طنزی از جنس آگاهانه است، نه سرگرمی.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + پانزده =