هرچه دانش بیشتر باشد بی تفاوتی اجتماعی در حوزه محیط زیست کمتر می شود
بازدید 6
0

هرچه دانش بیشتر باشد بی تفاوتی اجتماعی در حوزه محیط زیست کمتر می شود

به گزارش خبرنگار مهر، اندیشمندان علوم انسانی بی تفاوتی را یک معضل اجتماعی می‌دانند، رفتار و عملی که اگرچه به نوعی بی عملی محسوب می‌شود اما برآیند یک تصمیم و خواست شخصی است که عوامل مختلفی بر آن اثرگذار است. پدیده‌های اجتماعی همچون پازلی بهم پیوسته در سیستم اجتماع به یکدیگر ارتباط دارند و این حقیقت را پیش چشم عالمان علوم انسان و مردم قرار می‌دهند که هیچ پدیده‌ای بدون علت شکل نمی‌گیرد. زمانی که از رفتاری از بستر فردی به بستر اجتماعی و جمعی کشیده می‌شود خارج از علم روانشناسی در علم جامعه شناسی قابل بررسی است. همانگونه که بی تفاوتی در ابعاد مختلف مدنی و اجتماعی، سیاسی یا اقتصادی می‌تواند برآیند مشکلات و عیوبی از جامعه باشد وضعیتی را بیان می‌کند که افراد در یک انزوا تمایلی به نقش آفرینی در حل مشکلات ندارند. جایی که اجتماع به عنوان کنشگر اصلی جامعه باید به میان بیاید این بی تفاوتی است که رخ نشان می‌دهد. در ماجرای زد و خورد افراد در خیابان عده‌ای را تماشاچی می‌کند و در پدیده‌های سیاسی آنان را از هرگونه تصمیم گیری سیاسی باز می‌دارد.

بی تفاوتی اجتماعی با عناوین دیگری چون بی خیالی اجتماعی، فرد گرایی، فراموشی هنجارها نیز یاد می‌شود، هرچند که بین خود این واژه‌ها نیز تفاوت‌هایی وجود دارد. اینکه تعریف بی تفاوتی چیست و کنشگران در بافت فرهنگی ایران به پشتوانه کدام منطق فرهنگی تصمیم می‌گیرند که در مقابل وضعیت‌های مختلفی که با آنها رو به رو می‌شوند، بی تفاوت شوند یا بی تفاوت نشوند، محور پژوهش‌ها و مقالات بسیاری از اندیشمندان علوم انسانی به ویژه در حوزه علوم اجتماعی است.

منشأ بی تفاوتی محیطی زیستی

بی تفاوتی می‌تواند در ابعاد متفاوتی خود را نشان دهد، می‌تواند در بعد اجتماعی و بی تفاوتی نسبت به منازعات و مشاجرات سطح شهر باشد، یا بی تفاوتی در وضعیت اقتصادی اقشار پایین دستی، می‌تواند خود را در بی تفاوتی نسبت به استفاده از انرژی نشان بدهد و یا حتی بی تفاوتی زیست محیطی را شامل بشود. بی تفاوتی زیست محیطی یکی از انواع رایج بی تفاوتی در جامعه ایران است که افراد را در قبال حفظ و نگهداری از محیط زیست بی تعهد می‌کند.در مجموع بی علاقگی و باور به اینکه درباره مشکلات حوزه محیط زیست اغراق شده است نوعی بی تفاوتی محیط زیستی است که در ایران به آلودگی آب دریا و رودخانه‌ها، ریختن زباله، قطع درختان، و مواردی از این دست که آثار و پیامدهای مخربی برای محیط زیست به همراه دارد را نیز در بر می‌گیرد. حتی در بعدی دیگر نیز بی توجهی به مصرف انرژی و سرمایه‌هایی چون آب یا استفاده از وسایل آلاینده محیط زیستی را شامل می‌شود. مواردی که علاوه بر ضربات جبران ناپذیر به محیط زیست زندگی میلیون‌ها انسان و جانداران کره زمین را تهدید می‌کند و از این رو بی تفاوتی محیط زیستی را به یکی از مهمترین انواع بی تفاوتی تبدیل می‌کند.

البته در این خصوص محسن ردادی پژوهشگر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی معتقد است: «بروز بی‌تفاوتی اجتماعی در ایران یک واقعیت است ولی نباید در مورد آن اغراق کنیم. متأسفانه در این زمینه اغراق صورت می‌گیرد و تصور برخی این است که در پنجاه سال پیش، صد سال پیش مردم بی‌تفاوتی اجتماعی نداشتند ولی الان با بی‌تفاوتی اجتماعی مواجه هستیم یا اینکه مردم نسبت به قبل بی‌تفاوت‌تر شدند. به نظرم اینها گزاره‌های علمی و دقیق و مستندی نیستند و اگر با فعالان اجتماعی گفتگو کنید به شما خواهند گفت که مردم ایران نسبت به سال‌های گذشته در بعضی زمینه‌ها دغدغه بیشتری دارند؛ مثلاً مردم ایران آنچنان که امروز نسبت به محیط زیست دغدغه دارند، در گذشته نگرانی نداشتند. یکی از فعالان محیط زیست به من می‌گفت تا همین ۱۰ سال پیش در شهرها و روستاها اگر بچه‌ها حیوانی می‌دیدند به سمتش سنگ پرتاب می‌کردند و اکثر حیواناتی که در سطح شهر و روستا زندگی می‌کردند آسیب جسمانی دیده بودند ولی الان در سطح شهر برای حیوانات غذا می‌ریزند. اگر اسم این کار دغدغه‌مندی اجتماعی نیست، پس چیست.»

موضوع بی تفاوتی محیط زیستی محور پژوهشی به همت علی اصغر فیروز جائیان، صادق صالحی و آزاده شفیعی با پژوهش بر روی ۳۹۰ نفر از مردم یزد است. آنچه در این پژوهش حائز اهمیت است و نویسندگان نیز به آن اشاره داشته اند این است که دانش زیست محیطی اساس شکل گیری نگرش‌های زیست محیطی است. طبعاً هرچه دانش زیست محیطی فرد بیشتر باشد نگرش‌های او به محیط زیست مثبت‌تر خواهد بود. افراد با نگرش مثبت‌تر احساس اثربخشی بیشتر خواهند داشت و هرچه احساس اثربخشی زیست محیطی فرد بیشتر باشد بی تفاوتی زیست محیطی او کمتر خواهد بود. از طرف دیگر، نگرش مثبت زیست محیطی احساس مسئولیت زیست محیطی را در افراد تقویت می‌کند و هر سه این متغیرها موجب کاهش بی تفاوتی در رفتار زیست محیطی می‌شوند.

ضروری است که نظام آموزشی کشور با اهمیت دادن به مسائل و برجسته کردن پیامدهای بی توجهی به محیط زیست به رشد این دانش و به تبع آن نگرش زیست محیطی کمک کند

این مقاله استناد به نظریه استرن که هم به عوامل فردی و هم اجتماعی توجه می‌کند اشاره دارد که پدیده بی تفاوتی در قبال مسائل زیست محیطی را تبیین کرده است و شامل عوامل نگرشی شامل نگرش‌های زیست محیطی و غیر زیست محیطی، هنجارهای شخصی، باورها، و ارزش هاست. این نظریه سلسله مراتبی از ارزش‌ها، باورهای زیست محیطی، و هنجارهای شخصی را برای تبیین رفتار زیست محیطی شرح می‌دهد؛ ازجمله: ارزشهای نوع دوستانه و یا زیست محیطی با تأکید بر علایق و منافع شخصی درباره محیط زیست، آگاهی کلی از مشکلات زیست محیطی (اندازه گیری شده با مقیاسان NEP، آگاهی از عوارض جانبی رفتارهای بشر بر روی محیط زیست، احساس مسئولیت برای اقدام، و فعال کردن یک هنجار شخصی برای نجات محیط زیست. هنجار شخصی فعال شده در رفتار زیست محیطی فرد تأثیر می‌گذارد. طبق این نظریه درک مشکلات زیست محیطی با شدت و تهدید کمتر یا بیشتر به ساختار ارزش‌ها بستگی دارد.

کارآمدی شهروندان تاثیرپذیر از منابع اجتماعی و اقتصادی فرد

یافته‌ها نشان دهنده این واقعیت است که کارآمدی شهروندی زیست محیطی به منابع اجتماعی و اقتصادی فرد بستگی دارد. همچنین، فعالیت‌های زیست محیطی، که متغیرهای نگرشی در آن قدرت تبیین کنندگی بسیار کمی دارند، با سن و درآمد به صورت معکوس مرتبط هستند.

همچنین با توجه به مطالب گفته شده، دانش زیست محیطی اساس شکل گیری نگرش‌های زیست محیطی است. طبعاً هرچه دانش زیست محیطی فرد بیشتر باشد نگرش‌های او به محیط زیست مثبت‌تر خواهد بود. افراد با نگرش مثبت‌تر احساس اثربخشی بیشتر خواهند داشت و هرچه احساس اثربخشی زیست محیطی فرد بیشتر باشد بی تفاوتی زیست محیطی او کمتر خواهد بود. از طرف دیگر، نگرش مثبت زیست محیطی احساس مسئولیت زیست محیطی را در افراد تقویت می‌کند و هر سه این متغیرها موجب کاهش بی تفاوتی در رفتار زیست محیطی می‌شوند.

بی تفاوتی به منزله یکی از پیامدهای عصر مدرنیته در ابعاد مختلف جامعه انسانی قابل تأمل است. در این میان بی تفاوتی زیست محیطی به لحاظ خطرها و پیامدهای ناگواری که بر محیط زیست ما وارد کرده است اهمیت فراوانی دارد. دخالت‌های بشر درجهت توسعه مغایر با محیط زیست است و به فرسودگی و تخریب زمین انجامیده و توانایی زمین برای بازتولید و احیای خود را تضعیف کرده و به تعویق انداخته است. در کنار شرایط طبیعی و جغرافیایی، فعالیت‌های انسانی در دهه‌های اخیر تأثیرات زیاد و مخربی در وضعیت زیست محیطی داشته است. بحران محیط زیست که امروزه به مسئله‌ای جدی و قابل تأمل بدل شده حاصل بهره وری نامعقول انسان از طبیعت پیرامون خود و بی تفاوتی در قبال آن است.

نتایج پژوهش میزان متوسط بی تفاوتی زیست محیطی را در میان شهروندان یکی از شهرهای ایران گزارش می‌دهد که با توجه به اوضاع بحرانی زیست محیطی این شهر میزان درخور ملاحظه‌ای است. با توجه به اهمیت مسئله محیط زیست باید گفت که بی تفاوتی زیست محیطی شهروندان به مسائل گوناگون زیست محیطی یکی از مهمترین عوامل تشدیدکننده بحران زیست محیطی است. درک نکردن پایان پذیری منابع انرژی، به حاشیه راندن مسئله محیط زیست به مثابه مسئله‌ای نه چندان فوریتی و ضروری، و بی مسئولیتی و نادیده انگاشتن وظیفه در قبال حفظ و نگهداری منابع طبیعی به منزله واقعیت‌های جامعه باید بازبینی شوند. بخشی از این بی تفاوتی و سهل انگاری در قبال محیط زیست ناشی از نبود باور و نگرش صحیح مردم و مسئولان جامعه به محیط زیست است که می‌توان با افزایش دانش و آگاهی زیست محیطی به بهبود نگرش زیست محیطی کمک کرد. ضروری است که نظام آموزشی کشور با اهمیت دادن به مسائل و برجسته کردن پیامدهای بی توجهی به محیط زیست به رشد این دانش و به تبع آن نگرش زیست محیطی کمک کند.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =