جمهوری اسلامی و میراث فرهنگ ایرانی؛ تبدیل کالای موزه ای به سنت زنده
بازدید 4
0

جمهوری اسلامی و میراث فرهنگ ایرانی؛ تبدیل کالای موزه ای به سنت زنده

به گزارش خبرنگار مهر، سیدحسین شهرستانی مدیر گروه حکمت هنر پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی در یادداشتی به موضوع حمله رژیم صهیونیستی به ایران و احیای میراث ملی پرداخت و نوشت:

میراث حماسه ملی که در سنت شاهنامه‌سرایی در ایران پیش از اسلام حضور داشت، بعد از اسلام با فرهنگ شیعی و فرهنگ اسلامی آمیخته شد. به قول مولانا: «شیر خدا و رستم دستانم آرزوست». همان هویت حماسی و پهلوانی در قامت دل‌ربای حضرت امیرالمؤمنین (ع) و در داستان عاشورا تداوم پیدا می‌کند و ذخیره فرهنگی جامعه ایرانی می‌شود. ما واجد یک فرهنگ حماسی هستیم و این فرهنگ حماسی قبل از انقلاب در ناخودآگاه جمعی ما گویی داشت گم می‌شد. حتی به عنوان یک میراث فرهنگی داشت تبدیل می‌شد به یک کالای فرهنگی که از آن حماسه‌زدایی شده است. ما قبل از انقلاب نیز این فرهنگ حماسی را داشتیم، اما چون موقعیت حماسی خلق نشده بود، چون در وضع حماسی قرار نداشتیم، این میراث حماسی گویی سترون شده بود و زایا نبود. ما یک نظام سیاسی داشتیم که در برابر قدرت‌های بیگانه کوچک‌ترین استقلالی نداشت، اما لشکریان هخامنشی را در تخت جمشید می‌آورد و سان می‌داد و جشن‌های دو هزار و پانصد ساله برگزار می‌کرد.

نقاشی قهوه‌خانه یا نقاشی سقاخانه را به عنوان یک موتیف هنری استفاده و تبدیل به کالا می‌کرد. یعنی هم میراث فرهنگ ایرانی را، هم میراث فرهنگ شیعی را در نقاشی سقاخانه، مکتب سقاخانه تبدیل به یک سری عناصر سترون و تاکسیدرمی‌شده می‌کرد و به عنوان چیزی کالایی در فرهنگ جهانی در ذیل مفهوم آدورنویی «صنعت فرهنگی» عرضه می‌کرد.

در حماسه ملی و فرهنگ ملی، مردان برای «نام» می‌جنگند اما این نام یعنی شرف و آزادگی، همان چیزی که امروز مردم ایران به آن «ناموس» می‌گویند. این ناموس‌پرستی و ناموس‌داری که در جامعه ایرانی حضور دارد، میراث فرهنگ شاهنامه است. ممکن است طرف شاهنامه را نیز نخوانده باشد، ولی مردم ایران ناموس‌پرستند.

یعنی آن ادبیات از مسیر آئین فتوت، از مسیر فرهنگ شیعی، از مسیر تکیه‌های محرم تبدیل به فرهنگ شده است. فرهنگ حماسی و ملی ما اتفاقاً در مناسک محرم تداوم پیدا کرده است و به اندازه آئین نوروز، آئین محرم هم در جامعه ایرانی، آئینی ملی است. ملی‌ترین آئین جامعه ایرانی در کنار آئین نوروز، مناسک محرم است. در فرهنگ عاشورایی، این هویت حماسی دارد تداوم پیدا می‌کند و هر سال تجدید می‌شود. همه محرم‌ها، به خصوص بعد از انقلاب و در جریان نهضت، حماسی بوده است.

بنابراین این فرهنگ حماسی، چه حماسه شیعی، چه حماسه حسینی، چه حماسه رستم و حماسه‌های ملی، قبل از انقلاب به یک سنت ادبی خاک‌خورده‌ای تبدیل شده بودند که محققان و پژوهشگران ادبی می‌توانستند به عنوان یک میراث گذشته و میراث فرهنگی راجع به آن حرف بزنند اما بعد از انقلاب بود که این به یک میراث زنده تبدیل شد؛ نه برای گذشته، بلکه برای آینده. امروز این فرهنگ حماسی می‌خواهد آینده جهان را رقم بزند. کارزاری برپا کرده که آینده جهان را می‌خواهد. قبل از انقلاب و قبل از این نهضت که این میراث تبدیل به یک سنت زنده بشود، صرفاً موضوعی برای پژوهشگران و باستان‌شناسان بود. یک باستان‌گرایی پوشالی که داشت سیاست‌های غیر استقلال‌گرایانه رژیم قبلی را توجیه می‌کرد. اما امروز این یک میراث زنده است. پس این فرهنگ حماسی کافی نیست؛ چون آن فرهنگ حماسی می‌تواند تبدیل بشود به اینکه «من آنم که رستم بود پهلوان». این فرهنگ حماسی باید در موقعیت حماسی و در نسبت حماسی با جهان تجدید و احیا شود. و این اتفاقی است که با انقلاب رخ داد.

جمهوری اسلامی مهم‌ترین خصیصه فرهنگ ایرانی که هویت حماسی هست را احیا کرد. همان چیزی که در دوران قبل به عنوان یک کالای موزه‌ای تبدیل شده بود که مثلاً توریست‌ها بیایند و سر مزار حکیم فردوسی بروند. همان استعمارگرانی که ما را دارند استعمار می‌کنند، همان ارتشی‌های آمریکایی که در قرارداد کاپیتولاسیون ما به آن‌ها امتیاز داده بودیم و این فرهنگ حماسی را زیر پا له کرده بودیم، این‌ها بیایند به مقبره فردوسی بروند و با آن عکس یادگاری بگیرند. اما بعد از انقلاب، با انقلاب اسلامی و در جمهوری اسلامی است که این فرهنگ حماسی تبدیل به یک سنت زنده شد و دارد کار می‌کند. جمهوری اسلامی بود که ایران اخته شده، تاکسیدرمی شده و موزه‌ای را تبدیل به یک ایران حماسی کرد. مگر هند یک تمدن باستانی نبوده؟ هند الان یک ابزار دست نظام استعماری است. گر یک تمدن باستانی نبوده؟ مصر چیست؟ مصر قدرتی دارد؟ چیزی از خودش دارد؟ حیثیتی دارد؟ شرافتی برای مصر باقی مانده؟ حرفی برای گفتن در مناسبات جهانی دارد؟ یک زمانی، زمان جمال عبدالناصر، باز میراث تاریخی و قدرت تاریخی مصر یک تشعشعاتی داشت. ولی امروز، مصر با آن اهرام‌های باعظمت فقط موزه‌ای است برای اینکه غربی‌ها بیایند و ببینند که ما شرقی‌ها، ما جهان‌سومی‌ها در عصر باستان چه قدرتی داشتیم و حالا زیر پای آن‌ها له می‌شویم و فرش قرمز و پاانداز آن‌ها هستیم. ایران هم یکی از آن تمدن‌های باافتخار باستانی قبل از این بود که به باستان خودش افتخار می‌کرد: «من آنم که رستم بود پهلوان». اما امروز این نیست. امروز و در جریان این دفاع مقدس دوم، هویت ملی ایرانی دارد احیا می‌شود.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × پنج =