یک جامعه‌شناس: مستند باید از سوگیری‌های شخصی دور باشد
بازدید 58
0

یک جامعه‌شناس: مستند باید از سوگیری‌های شخصی دور باشد

به گزارش خبرنگار مهر، عالیه شکربیگی جامعه شناس، مترجم و استاد دانشگاه درباره اهمیت، کارکرد و تأثیرگذاری مستند در بیان مسائل اجتماعی بیان کرد: مستند یکی از سبک‌های ارائه پیام و به نوعی بازنمای واقعیت‌ها از مسائل اجتماعی است. مستند براساس یک فرهنگ گفتگویی تلاش می‌کند تا سنت‌های اجتماعی-فرهنگی را به نمایش دربیاورد و داستان گونه مطرح شود. در مستند تصاویری برای مخاطب نمایش داده می‌شود که به این صورت واقعیت اجتماعی را به گیرنده پیام می‌رساند و تأثیرگذاری عاطفی، درک علمی و تجربه زیسته موضوع مستند را بهتر به ذهن متبادر می‌کند. مستندهای حیات وحش، تاریخی، جنگ، اجتماعی و … دقیقاً انسان را به حالتی می‌برد که با برهه‌ای از تاریخ همذات پنداری کند. پیامد قالب‌های مستند آگاهی واقعه‌ای است که به مخاطب متبادر می‌کند و حتی کمک می‌کند مخاطب با اجتماع، اقتصاد و … خود به بهترین شکل ممکن آشنا شود.

وی ادامه داد: مستند می‌تواند در نشان دادن واقعیت‌ها بسیار تاثیرگذار عمل کند و گاهی اوقات یک قالب مستند در ارائه پیام به مخاطب بیشتر از سایر فرم‌های ارائه پیام می‌تواند تاثیرگذار باشد. ما می‌بینیم زمانی که مساله‌ای اجتماعی در قالب مستند به تصویر کشیده می‌شود، مخاطب به جزییاتی توجه می‌کند که شاید در قالب‌های دیگر چنین اتفاقی نیافتد. مستند می‌تواند در نشان دادن واقعیت‌ها و بحران‌های جامعه، خانواده، نظام آموزشی و … تاثیرگذار باشد و فیلم‌های مستند و پیام اصلی که ارائه می‌دهند، شناخت و اندیشه ورزی مخاطب را بالا می‌برند.

این جامعه شناس و استاد دانشگاه در بخش دیگری از صحبت‌های خود مطرح کرد: مستند مفهومی چند لایه دارد که اگر بخواهیم تعریف علمی از آن داشته باشیم، می‌توان از این تعریف استفاده کرد که فیلم مستند پرورش خلاق امر واقع است. بنابراین اگر این تعریف را بپذیریم، شناختی که انسان از طریق مستند پیدا می‌کند از آنجا نشات می‌گیرد که مستندساز دانش، تجربه و عواطف شخصی درباره یک رویداد را با شیوه‌ای بیان می‌کند تا مخاطب را به فکر و اندیشه ورزی وادار کند.

وی افزود: اتفاقی که با دیدن مستند پیش می‌آید این است که یک جریان ذهنی از طریق فرآیند اندیشه ورزی و شناختی در ادراک انسان به وجود می‌آید و به کنشگری تبدیل می‌شود. مستند می‌تواند میانجی واقعیت‌ها باشد و قالب مستند حاصل زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی و دانشی را که تماشاگر درباره یک موضوع دارد، در یک روند رشد و ارتقا می‌اندازد.

یک جامعه‌شناس: مستند باید از سوگیری‌های شخصی دور باشد

شکربیگی با اشاره به بازنمایی واقعیت‌ها از طریق مستند توضیح داد: از آنجا که مستند بازنمایی واقعیت‌ها را برعهده دارد و یک بستر شناختی به انسان می‌دهد که پیامد آن بازدارندگی و یا حرکت رو به جلو است، در برخی از موارد می‌تواند در هدایت و راهنمایی مفاهیم مهم اقتصادی، فرهنگی و … تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال درباره ناصرالدین شاه در فیلم و سریال مباحث متعددی به تصویر کشیده شده است ولی وقتی در قالب مستند بیان می‌شود، جزییاتی جدید بیان می‌شود که آورده‌های جذاب و مهمی برای مخاطب به همراه خواهد داشت. مستند به خصوص برای نسل جوان‌تر که جویای آگاهی است، می‌تواند قالب بسیار مهم و تاثیرگذاری باشد.

این جامعه شناس، مترجم و استاد دانشگاه درباره اهمیت جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» بیان کرد: جشنواره «سینماحقیقت» که به طور تخصصی به سینمای مستند می‌پردازد، تاکنون موفقیت‌های زیادی در این مسیر داشته است. قالب مستند در برخی از موارد می‌تواند مهارت‌ها و مقابله‌هایی را که فرد می‌تواند در برخورد با مسائل فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و … داشته باشد، هدایت کند و به همین دلیل معتقدم ارائه تخصصی آن در جشنواره «سینماحقیقت» یکی از مهم‌ترین اتفاقات است.

شکربیگی در پایان گفت: باید افرادی که در سینمای مستند مشغول هستند از سوگیری‌های شناختی پرهیز کنند. مستند براساس پژوهش پیش می‌رود و باید تلاش کرد تا از پیام دادن صرف جلوگیری کنیم. این سوگیری‌ها می‌تواند باعث دوری و توجه نکردن به مستند شود. مستند نمایش زندگی و خود مردم است و تصویری شفاف از مردم در برهه‌های مختلف نشان می‌دهد پس باید براساس صداقت و از جهت گیری های شخصی به دور باشد.

هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» از ۱۸ تا ۲۵ آذر با دبیری محمد حمیدی مقدم در پردیس چارسو برگزار می‌شود.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 3 =