رادیو اقتصاد بر مدار مطالبه‌گری؛ حفظ اعتماد مخاطب خط قرمز ماست
بازدید 2
0

رادیو اقتصاد بر مدار مطالبه‌گری؛ حفظ اعتماد مخاطب خط قرمز ماست

مهدی شیار مدیر گروه حکمرانی اقتصادی و قائم مقام رادیو اقتصاد با اشاره به وظایف این شبکه در حوزه جهاد تبیین به خبرنگار مهر بیان کرد: ما تلاش می‌کنیم مسائل اقتصادی را از جنبه‌های مختلف تحلیل کنیم و با دعوت از اساتید دانشگاه، مسئولان دولتی، فعالان بخش خصوصی و کارشناسان اقتصادی، چشم‌اندازی واقع‌گرایانه از وضعیت اقتصاد ایران ترسیم کنیم.

وی اضافه کرد: برنامه‌های گفتگومحور مانند «رهیافت» و «اقتصاد جهان» از جمله مهم‌ترین تولیدات رادیو اقتصاد در این مسیر هستند که همزمان تحولات سیاسی و اقتصادی را در سطح ملی و بین‌المللی تحلیل می‌کنند.

شیار در بخش دیگر عنوان کرد: رادیو اقتصاد از همان ساعات ابتدایی، پس از اعلام شعار سال با عنوان «سرمایه‌گذاری برای تولید» با طراحی و پخش برنامه‌ای با عنوان «از سرمایه تا تولید» وارد میدان تبیین شد. در این برنامه، تلاش شده با دعوت از چهره‌های کلیدی اقتصاد کشور، چه در دولت و چه در بخش خصوصی، راهکارهای تحقق عملی این شعار بررسی شود.

وی همچنین از «نبض تولید» به‌عنوان یک مستند گزارشی یاد کرد که در حوزه صنایع تولیدی فعالیت کرده و مصداق‌های تحقق شعار سال را از نزدیک روایت می‌کند.

قائم مقام رادیو اقتصاد ادامه داد: رادیو اقتصاد در رویکرد تنظیم‌گرانه خود، وظیفه نظارتی و مطالبه‌گرانه از دستگاه‌ها در تحقق شعار سال را نیز برعهده دارد.

وی در بخش دیگر صحبت هایش گفت: برنامه‌سازی در رادیو اقتصاد صرفاً ناظر به رویدادهای جاری نیست، بلکه تلاشی است برای تحلیل ساختارها، اسناد بالادستی و برنامه‌های توسعه‌ای. چگونگی اجرای قوانین اقتصادی و وظیفه هر دستگاه در محقق‌شدن اهداف، در برنامه‌هایی مانند برنامه هفتم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی تأکید کرد: رادیو اقتصاد در این بخش، کوشیده است مطالبه‌گری منصفانه، شفاف و هدفمند را جایگزین نگاه صرفاً انتقادی کند و مردم را با پیچیدگی‌های اجرای اسناد بالادستی آشنا سازد.

شیار اضافه کرد: یکی از شاخص‌ترین نقش‌آفرینی‌های این شبکه رادیویی در ماه‌های اخیر، مربوط به واکنش سریع آن به جنگ ۱۲ روزه میان ایران و رژیم صهیونیستی است. ما در برنامه «برای وطن» تلاش کردیم تا با دعوت از کارشناسان اقتصادی و مسئولان، ضمن تحلیل ابعاد اقتصادی جنگ، از تلاش سربازان اقتصادی کشور در تأمین کالاهای اساسی، تولید و آرام‌سازی فضای روانی بازار را روایت کنیم.

به گفته وی، موضوعاتی مانند نقش ژئوپلیتیک ایران در بازار جهانی انرژی و پیامدهای منطقه‌ای جنگ بر اقتصاد بین‌الملل از محورهای اصلی این برنامه بوده‌اند.

وی ادامه داد: پاسخ تحلیلی به فضای مسموم رسانه‌ای در فضایی که شایعات اقتصادی و تحلیل‌های غیرواقعی توسط رسانه‌های معاند تولید و بازنشر می‌شود، از دیگر ماموریت های ماست. رادیو اقتصاد با تکیه بر تحلیل داده‌محور و کارشناسی‌شده، در تلاش است مخاطب را به تصمیم‌گیری هوشمندانه اقتصادی هدایت کند.

شیار عنوان کرد: برنامه‌هایی مانند «سرای سرمایه» به دلیل تمرکز بر اخبار تخصصی بازارهای سرمایه، ارز و طلا، به شنوندگان کمک می‌کنند تا از مسیر تحلیل، نه هیجان، وارد تصمیم‌سازی اقتصادی شوند. این برنامه‌ها برای مقابله با فضای احساسی و تخریبی رسانه‌های معاند بسیار مؤثر بوده‌اند.

وی یادآور شد: از سوی دیگر رادیو اقتصاد تنها به تحلیل سیاست‌های کلان اکتفا نکرده و با راه‌اندازی برنامه‌ای با عنوان «به قید فوریت»، به انعکاس مشکلات و دغدغه‌های فعالان اقتصادی در سطوح خرد می‌پردازد. این برنامه مرجع پیگیری درخواست‌های مردمی از جمله مسائل مرتبط با صدور مجوزهای کسب‌وکار است که از طریق پیامک دریافت و در قالب گفتگو با مسئولان پیگیری می‌شود. این ساختار نشان‌دهنده نقش تعاملی و مسئولیت اجتماعی رسانه در فرآیند بهبود محیط کسب‌وکار است.

این مدیر رادیو اظهار کرد: در گروه «اقتصاد و جامعه» رادیو اقتصاد، برنامه‌هایی مانند «روزی نو» با رویکرد اطلاع رسانی و «گذر بازار» با موضوعات اقتصادی، اجتماعی پخش می شود. ما در این برنامه‌ها به‌صورت تعاملی با شنوندگان در ارتباط هستیم و تلاش می‌کنیم از تأثیر رفتارهای اقتصادی فردی بر ساختار اقتصادی جامعه سخن بگوییم.

وی در پایان از اعتماد مخاطب به‌عنوان سرمایه اجتماعی یک رسانه یاد کرد و گفت: رادیو اقتصاد در تلاش است با بهره‌گیری از تخصص، تجربه و تحلیل واقع‌گرایانه، مرجع دانستنی‌های اقتصادی برای مردم باشد. ما می‌دانیم که اعتماد به‌سختی جلب می‌شود و به‌سادگی از بین می‌رود، بنابراین حفظ آن خط قرمز ماست.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 7 =