شناخت اندیشه‌های شهید مطهری برای معلمان از نان شب واجب‌تر است
بازدید 5
0

شناخت اندیشه‌های شهید مطهری برای معلمان از نان شب واجب‌تر است

به گزارش خبرگزاری مهر، سجاد صدیقی، مسئول سازمان بسیج فرهنگیان در افتتاحیه اولین دوره بیکران در حضور جمعی از معلمان سراسر کشور با اشاره به مجاهدت‌های امام خمینی (ره) برای وقوع انقلاب اسلامی گفت: «امام خمینی (ره) برای رسیدن به انقلاب اسلامی در این ۲۵ سال چه مجاهدتی کرد؟ آیا ایشان به مانند بسیاری از انقلاب‌های دیگر به دنبال تربیت چریک نظامی بود؟ حرف مهمی است. خیر، بلکه امام حرفی را از مجموع اندیشه‌ها و آرا و بازخوانی همه افکاری که در حوزه معرفت دینی در اسلام وجود داشت ارائه داد و جمع بندی خودش را بسیار محکم و جدی و مستدل ارائه کرد. این اتفاق بزرگ به اسم انقلاب اسلامی نامیده شد. مجاهدت عظیم امام، مجاهدت اندیشه بود. رزم امام، رزم اندیشه بود و با تمام وجود برای تغییر نگاه‌ها قیام کرد.

سجاد صدیقی ادامه داد: بعد از ماجرای پانزده خرداد ۴۲ دیگر خبری از مردم نبود و بعد از آن همه شهید، مردم به خانه‌ها رفتند. دیگر کسی حاضر به هزینه دادن برای حضور نبود. این ماجرا نشان می‌دهد که هنوز جامعه مستعد تغییر نبود. لذا امام کار را از همین جا شروع می‌کند. برای رسیدن به تغییر، باید بنیان‌های فکری خودش را در دل شاگردانش، ظهور بدهد تا شاگردان باید بتوانند منشأ خیر و تداوم تغییر در نگاه باشند.

وی با اشاره به شهید مطهری (ره) به عنوان الگویی برای معلمان گفت: ما امروز به توصیه آن مرد بزرگ که چگونگی‌ها را در زندگی به ما یاد داد، به دنبال یافتن راه هستیم. اگر ما بخواهیم سراغ امام برویم، چگونه می‌توانیم خلاصهٔ اندیشه امام را بفهمیم؟ ما به دور هم جمع شده‌ایم برای آنکه این مظلومیت و مهجوریت انقلاب را از زیر خاک بیرون بیاوریم.

مسئول سازمان بسیج فرهنگیان افزود: ما اندیشمند زیاد داشتیم و داریم. آدم صاحب فکر هم زیاد داریم. اما چرا مطهری برای امام فرق می‌کند؟ چرا مطهری برای آقا فرق می‌کند؟ این مهم است. این تاکید بر شهید مطهری یعنی دوباره برگشتن به حقیقت زندگی.

صدیقی ناظر به هدف خوانش آثار شهید مطهری در این دوره گفت: ما دوره شهید مطهری را برگزار نکردیم که کتاب بخوانیم تا دانش‌مان زیاد شود؛ این سخیف‌ترین نوع نگاهی است که می‌توانیم به شهید مطهری داشته باشیم. ما چرا مطهری می‌خوانیم؟ چرا امام این‌گونه در رثای شهید مطهری حرف می‌زند و اشک می‌ریزد؟ چرا آقا می‌گویند بنیان‌های شکل گیری این حکومت بر اساس آن اندیشه است؟ مسئله فقط دانش شهید مطهری نیست. ما می‌خواهیم منظومه فکری شهید مطهری را ببینیم. منظومه‌ای که در آن چهارچوب و نظام مندی مواجهه با مسئله‌ها را به ما یاد می‌دهد. اما آیا ما می‌خواهیم این دستگاه فکری را پیدا کنیم که بتوانیم پاسخی به مسئله بدهیم؟!

او ادامه داد: چرا ما باید به مطهری برگردیم؟ چرا برای معلم امروز باید مطهری خوانی از نان شب واجب تر باشد؟ مسئله فقط دانش شهید مطهری و دستگاه تحلیلی و نظام اندیشه او نیست بلکه یک مسئله سومی وجود دارد. آن حقیقت وجودی و شخصیت مطهری است. شهید مطهری می‌گوید (نقل به مضمون) آرزو به دل ماندم که بتوانم یک کتاب را بردارم و با خواست خودم آن کتاب را بخوانم. مطهری می‌گوید من هر آنچه خواندم، برای پاسخ به مسئله یا اتفاقی که جامعه به آن نیاز داشت، بود. این حقیقت معلمی است؛ مجاهدت برای اندیشه. مجاهد اندیشه بودن، مسئله مطهری است. جای خالی این اتفاق امروز در جامعه ما احساس می‌شود. این حرف که آقا می‌گوید او به حقیقت یک معلم بود، به همین معنا است.

مسئول سازمان بسیج فرهنگیان با اشاره به نقش شهید استاد مطهری و آیت الله مصباح در حوزه اندیشه گفت: آقا در حوزه اندیشه به دو نفر ارجاع می‌دهند. شهید مطهری و مرحوم استاد مصباح رحمه الله علیهما. چرا؟ آن‌ها مجاهد اندیشه‌ها بودند. بعد از انقلاب اسلامی در دوره‌ای که در تلاش بودند تا بنیان‌های معرفت دینی دچار تزلزل شود، شهید مطهری قیام کرد. مرحوم آقای مصباح هم دقیقاً همین بود. مهم‌تر از دانش یا دستگاه تحلیلی، اکسیری است که مس وجود را طلا می‌کند. این اکسیر همان مجاهدت است. شهید مطهری، شهید اندیشه بود. اون توسط گروهی شهید شد که او را منحرف می‌دانست. شهید مطهری بر مسیری ایستاد که چگونگی این اتفاق، باید حقیقت زندگی ما بعنوان معلم شود.

وی افزود: ما در این دوره (بیکران) باید به دنبال آن باشیم که چگونه در عرصه‌ی اندیشه، مجاهد باشیم. شهید مطهری هنوز زنده است. چرا؟ چون این نوع قیام و قعود برای این عرصه همیشه زنده است. زیرا کتاب‌های او فقط کتاب نیست بلکه شمشیر برانی است که برای این مجاهدت صیقل دیده است. شهید با همین شمشیر بران و مسلح به ما رزم آوری و جنگاوری در این عرصه را یاد می‌دهد.

مسئول سازمان بسیج فرهنگیان با اشاره به اینکه تاکید آقا به معلمان و دانشجومعلمان این است که با کتاب‌های شهید مطهری انس بگیرند؛ گفت: به نظرم دلیل این تاکید این بود که شهید مطهری در مسئله زندگی می‌کرد. همانطور که ما معلمان هم در مسئله زندگی می‌کنیم.

صدیقی به وظیفه معلمان ناظر به اندیشه جامعه اشاره کرد و گفت: موضوع شهید مطهری فقط دانش، دستگاه اندیشه و تحلیل او نیست بلکه موضوع اساسی مطهری چگونگی حضور مجاهدانه در عرصه اندیشه است. این چیزی است که باید بیاموزیم. آنچه نسل امروز به آن نیاز دارد همین مجاهدت است. ما معلمان فقط مأمور اندیشه خودمان نیستیم بلکه مسئول اندیشه جامعه هم، هستیم. ما باید معلمی را با تمام ویژگی‌ها و مسئله‌ها و چالش‌ها بپذیریم. چگونه مطهری بودن، دانش، دستگاه تحلیلی و از همه مهم‌تر، شخصیت وجودی مطهری را لازم دارد. ما باید برای یک اتفاق بزرگ آماده شویم. دنیای آینده، دنیای نبرد معرفت‌ها و اندیشه هاست.

وی در پایان با آرزوی ثمربخش بودن دوره گفت: امیدوارم این دوره، دوره پربرکتی باشد. بذر اول این کار برای شما است. اگر عزم کنیم، بعد از این دوره است که می‌توانیم مطهری عزیز را از مظلومیت بیرون آوریم و او را به جوان و نوجوان امروز عرضه کنیم و از همه مهم‌تر، خودمان به نرم افزار مطهری مسلط شویم. ما در هر نقطه‌ای از این کشور در تنگه حوادث و چالش‌ها باشیم، مطهری زیستن، سلاحی است که رقیب را شکست خواهد داد و اعتلای کلمه توحید را در اقصی نقاط دنیا ان شاءالله رقم خواهد زد.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 3 =