«روزهای بی‌باران» از جای خالی آدم‌ها می‌گوید؛ چالش‌های تولید اثر مستقل
بازدید 10
0

«روزهای بی‌باران» از جای خالی آدم‌ها می‌گوید؛ چالش‌های تولید اثر مستقل

امین بهروزی نویسنده و کارگردان نمایش «روزهای بی‌باران» که این شب‌ها در تماشاخانه هما روی صحنه است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره محتوای اثر و فرایند اجرای آن گفت: داستان نمایش، ترکیبی از چند قصه است اما از لحاظ درون‌مایه بیشتر به مفاهیمی چون عشق، جای خالی آدم‌ها و امنیت عاطفی می‌پردازد. درواقع نمایش سعی دارد نشان دهد که «آدم»، از هر چیز دیگری مهم‌تر است و نیاز به امنیت عاطفی، یکی از بنیادی‌ترین نیازهای انسانی است که در همه شرایط به آن نیاز داریم.

وی درباره خط روایی نمایش افزود: روایت اصلی درباره یک زن و شوهر، یک دوست صمیمی و خواهر این دوست است که در برهه‌ای چالشی از زندگی خانوادگی قرار دارند و ناگزیر می‌شوند تصمیمی مهم بگیرند. به عبارتی با ترکیبی از یک قصه عاشقانه مواجه هستیم که در دل آن روابط عاطفی، تصمیم‌گیری‌ها و تعارض‌های درونی مطرح می‌شود.

بهروزی با اشاره به دلایل بازتولید نمایش توضیح داد: یکی از عوامل مهم برای اجرای دوباره این اثر، ترغیب یکی دو نفر از اعضای گروه بود. از سوی دیگر، زمانی که نمایش را اجرا کردم، احساس می‌کردم ظرفیت ادامه دادن آن وجود دارد و می‌تواند ارتباط موثری با مخاطب امروز برقرار کند. به نظرم ضرورتی ندارد که اجرای تئاتر محدود به ۳۰ یا ۴۰ نوبت باشد. وقتی یک گروه آمادگی و ظرفیت دارد، چرا نتواند اجرای خود را ادامه دهد؟

این کارگردان درباره فرایند آماده‌سازی نمایش تصریح کرد: ما پیش‌تولید را از زمستان سال گذشته آغاز کردیم و پس از تعطیلات نوروز وارد مرحله تمرین شدیم. «روزهای بی‌باران» از نظر فرم و زیبایی‌شناسی ویژگی‌های خاص خود را دارد؛ فارغ از اینکه مخاطبان از نظر فرمی و ساختاری چقدر شیوه متفاوت این اجرا را بپسندند، بعید می‌دانم تماشاگری بتواند با بخشی از نمایش ارتباط نگیرد یا خودش را در یکی از کاراکترها نبیند.

مخاطبی که تئاتر دیدن را انتخاب می‌کند، شایسته قدردانی است

امین بهروزی در ادامه درباره میزان استقبال مخاطبان توضیح داد: میزان استقبال مخاطبان از نمایش در مجموع رضایت‌بخش است. واقعیت این است که دلایل زیادی وجود دارد که این استقبال لزوماً ارتباط مستقیمی با کیفیت اثر ندارد. من به گروه اجرایی گفته‌ام که باید از مخاطبانی که به تماشای نمایش می‌آیند، واقعاً قدردان باشیم. در شرایط سخت اقتصادی، با مشکلاتی چون قطعی برق و آب، اینکه کسی تماشای تئاتر را انتخاب کند، تصمیمی ارزشمند و محترم است.

«روزهای بی‌باران» از جای خالی آدم‌ها می‌گوید؛ چالش‌های تولید اثر مستقل

وی با اشاره به مضامین عاطفی مورد نظر در «روزهای بی‌باران» افزود: در هر سطح و مکانی از جهان، نیازمند ارتباط عاطفی هستیم. همان‌طور که در مسیر حرفه‌ای خود تصمیم می‌گیریم، در زندگی عاطفی‌مان هم باید انتخاب کنیم. یکی از دغدغه‌های من در متن این نمایش، پرسش از این است که «من»ی که از آن حرف می‌زنیم، دقیقاً چه کسی است؟ این «من» چقدر متأثر از احساسات تجربه‌شده و روابط از دست‌رفته است؟ کسانی که در زندگی از دست داده‌ایم، چقدر از هستی ما را شکل داده‌اند؟

وی ادامه داد: بخش بزرگی از «بودن» ما از همین نسبت‌ها و روابط عاطفی و عقلانی با دیگران ساخته می‌شود؛ کسانی که در اطراف ما زندگی کرده‌اند. این مفاهیم را تلاش کردم در فرم و زیبایی‌شناسی نمایش نیز بازتاب دهم. در اجرای این نمایش فقط انسان‌ها دیده می‌شوند و حتی دکور ما رئالیستی نیست، چون نوع ارتباطی که نمایش درباره‌اش حرف می‌زند، لزوماً فیزیکی نیست. سعی کردم نمایشی خلق کنم که کاملاً بر اساس حضور آدم‌ها شکل بگیرد. در نورپردازی هم تنها به اندازه‌ای از نور استفاده کردیم که چهره انسان‌ها دیده شود و تمرکز نمایش بر آدم‌ها بماند.

تئاتر خصوصی در ایران عقلانی نیست

بهروزی با اشاره به چالش‌های اقتصادی اجرای نمایش عنوان کرد: در بخشی از نمایش، با قیمت‌ها شوخی می‌شود. در اجرای اول این اعداد پنج و هفت میلیون بودند، اما حالا به پنجاه، هفتاد و حتی صد میلیون رسیده‌اند. این شوخی‌ها متأثر از تورمی است که در هر دوره اجرای نمایش خودش را نشان می‌دهد. اما واقعیت این است که تولید تئاتر در فضای خصوصی امروز ایران به معنای اقتصادی‌اش، عقلانی نیست. تئاتری که متکی به حاشیه و زرق‌ و برق نیست و در سالن‌های کوچک اجرا می‌رود در هیچ جای دنیا نمی‌تواند تنها از محل فروش بلیت امرار معاش کند. در همه کشورها دولت با بودجه فرهنگی از این نوع تئاتر حمایت می‌کند.

وی افزود: در این شرایط، نمی‌توان قیمت بلیت را آن‌قدر بالا برد که از حد توان مخاطب خارج شود. چنین کاری انسانی نیست. از سوی دیگر، ما در دوره‌ای مجبور به تغییر بازیگر شدیم و به دلیل شرایط خاص کشور و تعویق زمان اجرا عملا هزینه‌های تولید و تبلیغ به شدت افزایش یافت. در این فضا طبیعی است که بسیاری از هنرمندان ترجیح دهند در پروژه‌هایی حضور داشته باشند که بازده مالی بالاتری داشته باشد. این تصمیم، حق طبیعی هر هنرمندی است؛ چون هرکس باید بتواند معاش خود را تأمین کند.

«روزهای بی‌باران» از جای خالی آدم‌ها می‌گوید؛ چالش‌های تولید اثر مستقل

معیار انتخاب و نوبت اجرای آثار در سالن‌های دولتی چیست؟

بهروزی با اشاره به شیوه اخذ نوبت اجرا در سالن‌های دولتی مطرح کرد: من برای اجرای اثر بعدی‌ام به سالن‌های ایرانشهر و چهارسوی تئاترشهر تقاضا داده‌ام. اما واقعیت این است که لیست کسانی که در این سالن‌ها اجرا می‌روند، در بسیاری از موارد شامل افرادی است که سابقه حرفه‌ای کمی دارند. امیدوارم که به درخواست من رسیدگی شود و امکان اجرا در سالن‌های دولتی را داشته باشم. از من انتظار می‌رود که کار تازه‌ای ارائه دهم، من آخرین نوبت اجرای دولتی‌ام در سال ۱۴۰۰ بوده که به دلیل کرونا در بهار ۱۴۰۱ اجرا رفته است. یقین دارم باتوجه به سابقه‌ام کمترین حق من این است حداقل هر سه یا چهار سال یک‌بار اثری را در یکی از سالن‌های معتبر دولتی روی صحنه ببرم. کماکان منتظر نوبت اجرای خود در سالن چهارسوی تئاترشهر و مجموعه ایرانشهر هستم.

به امید توقف روند ناسالم گذشته توسط مدیران فرهنگی

وی در پایان با انتقاد از روند فعلی انتخاب آثار جهت اجرا در سالن‌های دولتی افزود: در گذشته وقتی به فهرست اجراها نگاه می‌کردیم، نام‌هایی مانند محمد رحمانیان و بهرام بیضایی دیده می‌شد. وضع به جایی رسید که چند سال پیش کارگردانی با افتخار مصاحبه کرد و گفت اولین تجربه تئاتری عمرم کارگردانی در یکی از سالن‌های معتبر تئاترشهر است. بدون آنکه توجهی به پیشینه حرفه‌ای و اهمیت این سالن‌ها داشته باشد کارهایی که نه فروش مناسبی دارند، نه محتوای قابل توجهی ارائه می‌کنند و نه سابقه‌ای در تئاتر دارند، نوبت اجرا می‌گیرند. کسانی هم هستند که با عنوان پیشکسوت همیشه فارغ از کیفیت کارهایشان از این سالن دولتی به آن سالن می‌روند و هر زمان اراده کنند نوبت اجرا می‌گیرند و شنیده‌ام که حمایت مالی هم شامل حالشان می‌شود، این‌ها پرسش‌هایی است که باید به آن پاسخ داده شود. امیدوارم مدیریت جدید 2 مجموعه ذکر شده روندهای ناسالم گذشته را رها کرده و اعتبار و عدالت را به این سالن‌ها بازگردانند.

وحید آقاپور، محمد صدیقی‌مهر، پردیس شیروانی و مریم داننده‌فرد گروه بازیگران این نمایش را تشکیل می‌دهند.

نمایش «روزهای بی‌باران» به نویسندگی و کارگردانی امین بهروزی از ۲۵ تیر روی صحنه سالن شماره ۲ عمارت هما رفته است.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 1 =