«ببعی؛ گروه قهرمانان» در ناکجاآباد؛ نگارش نسخه دوم سینمایی آغاز شد
بازدید 2
0

«ببعی؛ گروه قهرمانان» در ناکجاآباد؛ نگارش نسخه دوم سینمایی آغاز شد

حسین صفارزادگان کارگردان سریال انیمیشنی «ببعی؛ گروه قهرمانان» که هر هفته روزهای پنجشنبه و جمعه ساعت ۱۷ از شبکه نهال پخش می‌شود، به خبرنگار مهر گفت: تمام قسمت‌های این اثر با همراهی کارشناسان متخصص تولید می‌شود و کارشناسانی در حوزه کودک و کارشناسانی در ساختار فیلمنامه درباره آن نظر می‌دهند.

با توجه به نیاز کودک سریال اپیزودیک شد

این فیلمساز، درباره رویکرد محتوایی این مجموعه بیان کرد: رویکرد محتوایی مبتنی بر اپیزودیک بودن قصه‌ها، تکرار پذیری ساختار و جلب توجه مخاطب کودک در هر قسمت به صورت مستقل است. تصمیم بر اپیزودیک بودن سریال، نه تنها با نیازهای گروه سنی کودک هم راستا است، بلکه باعث شده مخاطب از هر قسمت که وارد داستان شود، بتواند با آن ارتباط بگیرد و الزامی به دنبال کردن پیوسته قصه‌ها نداشته باشد.

صفارزادگان با اشاره به استانداردهای بین المللی در تولید انیمیشن برای کودکان گفت: ما در قالبی حرکت کردیم که در دنیا هم مرسوم است؛ قصه‌هایی با شروع، میانه و پایان مشخص. همان طور که در کارتون‌هایی مثل «سفرهای میتی کومان» کودکان انتظار دیدن اتفاق مشخصی را مثل نشان دادن علامت مخصوص حاکم بزرگ دارند، ما هم تلاش کردیم ساختاری تکرارپذیر اما موثر ایجاد کنیم. این تکرار، در سنین پایین نه تنها آزاردهنده نیست، بلکه توقع کودک را پاسخ می‌دهد.

وی اضافه کرد: معمولاً گروه سنی نوجوان دوست دارد در شرایطی قرار بگیرد که غافلگیر کننده باشد یا در دل ماجرا گره‌ی ایجاد شده و بعد گره گشایی صورت گیرد. این ویژگی اما در گروه سنی کودک چندان صدق نمی‌کند.

این کارگردان درباره چگونگی تولید سریال توضیح داد: نگارش متن حدود یک سال پیش از تولید آغاز شد و در این فاصله رفت و آمد مداوم بین تیم نویسندگان و کارشناسان وجود داشت. تلاش شد فاصله بین نگارش تا تولید تا حد متناسبی رعایت شود تا مراحل به درستی و در قالب استانداردی سپری شود. تمام قسمت‌ها زیر نظر کارشناسان متخصص پیش رفت؛ کارشناسانی در حوزه کودک و کارشناسانی در ساختار فیلمنامه. حتی ساختار دیالوگ نویسی و نقاط عطف در قصه نیز با دقت طراحی شد تا محتوای سالم و قابل اتکا به دست مخاطب برسد.

وی با اشاره به فیلمنامه اثر گفت: زمان و فضای موجود در سریال باعث شد نویسندگان بتوانند به علایق و ویژگی‌های فردی کاراکترها بیشتر بپردازند، در حالی که در نسخه سینمایی چنین فرصتی محدود بود.

شخصیت‌های جدید در نسخه دوم سینمایی «ببعی»

کارگردان «ببعی؛ گروه قهرمانان» همچنین بیان کرد: کاراکترهای فرعی جدیدی به سریال اضافه نشده‌اند اما در نسخه دوم سینمایی «ببعی»، قرار است شخصیت‌های تازه دیگری نیز حضور داشته باشند. روند توسعه این کاراکترها هم اکنون در مرحله نگارش فیلمنامه است و تیم تولید آماده ورود به فاز اجرایی نسخه سینمایی دوم شده است.

صفارزادگان موفقیت برند «ببعی» را حاصل آزمون و خطاهای مداوم و بازخوردگیری مستمر از مخاطب دانست و عنوان کرد: در سریال ابتدایی، ۲۰۸ قسمت طی حدود ۲ سال تولید شد. دائم بازخورد می‌گرفتیم و قصه‌ها را به روز رسانی می‌کردیم. حتی در نسخه سینمایی هم با در نظر گرفتن رشد مخاطب و تغییر سلیقه‌اش، تکنیک را به روز رسانی کردیم.

این کارگردان حفظ پویایی شخصیت ببعی را عاملی کلیدی برای محبوبیت آن دانست و افزود: هیچ وقت نگذاشتیم حرکت رو به رشد شخصیت متوقف شود. تلاش کردیم ببعی زنده بماند، رشد کند و همراه با مخاطب و سن و سال مخاطبان وفادارش پیش برود. همین تداوم تولید، باعث شد کودک ارتباطش را از دست ندهد.

صفارزادگان در پاسخ به این پرسش که چرا المان‌های ایرانی به صورت پررنگ در طراحی و فضاسازی دیده نمی‌شود، گفت: این موضوع، هم یک ویژگی مثبت و هم محل نقد است. دنیای کودک مرز نمی‌شناسد. ما نخواستیم لوکیشن یا فضایی ارائه دهیم که الزاماً به جغرافیای مشخصی متصل باشد. جهان ببعی، جهان ناکجا آبادی است که در آن اتفاقات انسانی رخ می‌دهد. با این حال تلاش شده در برخی قسمت‌ها مولفه‌های بومی به کار گرفته شود که البته چندان محسوس نیست. استفاده از کاراکترهای انسانی نیز به دلیل حساسیت‌هایی مانند پوشش، اقلیم و ظاهر، محدودیت‌هایی برای تولید ایجاد کرده و همین موضوع دلیل استفاده از کاراکترهای فانتزی حیوانی در سریال بوده است.

نگارش نسخه دوم سینمایی آغاز شده است

صفارزادگان همچنین درباره خلاء ترانه و قطعات موسیقایی مرتبط با کودکان در سریال توضیح داد: ترانه سریال محدود به تیتراژ ابتدایی است. سرعت بالای آماده سازی برای پخش، اجازه نداد برای تیتراژ پایانی ترانه‌ای تهیه شود سعی ما بر این است تا بتوانیم در این زمینه اقدامات بیشتری داشته باشیم.

کارگردان سریال «ببعی؛ گروه قهرمانان» در پایان به آغاز نگارش و پیش تولید نسخه دوم سینمایی «ببعی» اشاره و بیان کرد: هم اکنون نگارش فیلمنامه نسخه دوم سینمایی آغاز شده و تیم در حال آماده سازی برای ورود به فاز تولید است. امیدواریم با حفظ کیفیت، تعمیق شخصیت‌ها و تجربه‌های حاصل‌شده از سریال، بتوان نسخه موفق دیگری از «ببعی» را برای اکران آماده کرد.

مجموعه انیمیشن «ببعی؛ گروه قهرمانان» به کارگردانی حسین صفارزادگان و تهیه‌کنندگی محمدمهدی مشکوری محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که با تکنیک سه‌بعدی تولید شده است. پیش از این، نسخه دوبعدی مجموعه «ببعی» روی آنتن رفته بود و نسخه سینمایی آن با نام «ببعی قهرمان» در اکران عمومی خود ۷۰ میلیارد تومان فروش داشت.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + سیزده =