«الهیات سلبی» چیست و میزان اقبال متکلمان شیعه به آن چقدر بوده است؟
بازدید 2
0

«الهیات سلبی» چیست و میزان اقبال متکلمان شیعه به آن چقدر بوده است؟

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «الهیات سلبی در مدارس کلامی امامیه» به قلم «سیدمسیح شاهچراغ» به همت پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر شد.

اندیشه الهیات سلبی در مدارس کلامی امامیه ریشه در آموزه‌های مدرسه اهل بیت علیهم السلام دارد. طرح اعتدالی این آموزه و رد رویکردهای افراطی آن در این مدرسه، سبب اعتقاد متکلمان امامیه به این نظریه شده است. اصل توحید، عدم تعقل صفات ذاتی خداوند، اشتراک لفظی وجود و نظریه نفی صفت از مهمترین مبانی این الهیات محسوب می‌شود.

کتاب «الهیات سلبی در مدارس کلامی امامیه» به عنوان نخستین اثر مستقل درباره الهیات سلبی در کلام امامیه تألیف شده است که اندیشه الهیات سلبی در مدرسه کلامی امامیه و عواملی که سبب این اعتقاد شده مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است.

در این کتاب، گرایش متکلمان امامیه از ابتدای تاریخ تشیع، در مسئله معناشناسی صفات الهی بررسی شده و به این سوال پاسخ می‌دهد که میزان اقبال متکلمان امامیه به نظریه الهیات سلبی تا چه اندازه بوده و این اندیشه در مدارس کلامی امامیه، چه تطوراتی را پشت سر گذاشته است؟

این تحقیق از نخستین پژوهش‌هایی است که جایگاه الهیات سلبی را در اندیشه امامیه بررسی کرده است و البته این موضوع نیازمند تحقیق بیشتر و بررسی زوایای مخفی این اندیشه در تفکر متکلمان امامیه در دوران‌های مختلف است.

نویسنده در این اثر با دقت دیدگاه‌های متکلمان امامیه را مدرسه به مدرسه و در یک سیر تاریخی بررسی و دیدگاه‌ها و ادله آنان را با توجه به مبانی و اصولشان بیان و تحلیل کرده است. حاصل مطالعه این اثر، آن است که اولاً، الهیات سلبی نظریه شایعی در بین متکلمان امامیه بوده است و ثانیاً، سیر تکاملی اندیشه‌های متکلمان امامی و چگونگی تطور و تبیین آنها در خصوص نوع تفسیر و ادله‌ای که برای الهیات سلبی ارائه کرده‌اند، ترسیم می‌شود.

کتاب حاضر دارای هفت گفتار است که در گفتار مربوط به مدرسه کلامی کوفه، با روایات اهل بیت علیهم السلام و آرای شاگردان آن بزرگواران مواجه هستیم. ازاین‌رو ابتدا گزارشی از دیدگاه شاگردان اهل بیت علیهم السلام با استناد به کتب ملل و نحل و کتب رجالی ارائه می‌شود. در ادامه، روایات اهل بیت علیهم السلام در این زمینه – که مهم‌ترین منبع در کشف آرای متکلمان این مدرسه است – بررسی می‌شود. تکیه اصلی در بررسی این روایات، بر یافتن مؤلفه‌های نظریه الهیات سلبی در کلام معصومین علیهم السلام است.

در گفتار مربوط به مدرسه کلامی قم، الهیات سلبی و تطور صورت‌پذیرفته در آن بررسی خواهد شد. مهم‌ترین شخصیت‌های کلامی این مدرسه کلینی و شیخ صدوق هستند که دیدگاه آنها در این مدرسه به صورت ویژه تبیین خواهد شد.

در گفتار مربوط به مدرسه کلامی بغداد، این نظریه در مدرسه کلامی بغداد و ری واکاوی شده است. ازآنجاکه بنا بر نظر محققان، مدرسه ری ادامه مدرسه کلامی بغداد است، ازاین‌رو بررسی این دو مدرسه در یک گفتار صورت می‌پذیرد. در این مدرسه متکلمان برجسته‌ای مانند شیخ مفید، سید مرتضی، شیخ طوسی و متکلمانی از خاندان نوبختی حضور دارند که دیدگاه هریک از آنها پیرامون نظریه الهیات سلبی بررسی صورت گرفت. تطور صورت‌پذیرفته در این مدارس نسبت به دو مدرسه قبلی نیز در پایان این گفتار مطرح شده است.

در گفتار مربوط به مدرسه کلامی حله، آرای متکلمان شهیری مانند خواجه نصیرالدین طوسی، محقق حلی، علامه حلی، ابن‌میثم بحرانی و فاضل مقداد بررسی گردید. تطور و تغییرهای صورت‌پذیرفته در رابطه با مؤلفه‌های دخیل در گرایش به رویکرد الهیات سلبی در این مدرسه نسبت به مدارس قبلی نیز در پایان این گفتار مطرح شده است.

در گفتار مربوط به مدرسه اصفهان با سه جریان فکری فلسفی، کلامی و حدیثی مواجه هستیم. هرچند عنوان کتاب بیانگر این مطلب است که پژوهش حاضر، ناظر به بررسی دیدگاه متکلمان امامیه است، ازآنجا که در مدرسه اصفهان جریان مهم صدرالمتألهین و شاگردان او حضور دارند و نمی‌توان از دیدگاه آنها – که اثرگذاری بسیاری در آینده مباحث معناشناختی صفات الهی داشته است – به سادگی عبور کرد؛ به همین خاطر در این مدرسه آرای ملاصدرا و شاگردان برجسته او، فیض کاشانی و فیاض لاهیجی، بررسی شده است. در جریان کلامی اصفهان متکلمان برجسته‌ای مانند ملارجبعلی تبریزی و قاضی سعید قمی حضور دارند که دیدگاه آنها نیز به صورت مشروح واکاوی گردید. همچنین آرای علامه مجلسی نیز به عنوان نماینده جریان حدیثی اصفهان، مورد توجه و دقت قرار گرفت. در پایان این گفتار، تطور و تغییرهای صورت‌پذیرفته نسبت به نظریه الهیات سلبی در قیاس با مدارس کلامی گذشته مطرح شد. مدرسه قم معاصر که شامل نوصدراییان است را می‌توان استمرار مدرسه فلسفی اصفهان دانست. با توجه به مطرح‌شدن آرای ملاصدرا، این مدرسه در مدرسه اصفهان ادغام شده است.

در گفتار مربوط به مدرسه کلامی خراسان، آرای متکلمان برجسته‌ای مانند میرزا مهدی اصفهانی، شیخ مجتبی قزوینی، آیت الله مروارید و آیت الله ملکی میانجی مطرح گردیده و در پایان این گفتار به تطور صورت‌پذیرفته در این مدرسه نسبت به مدارس کلامی پیش از آن، توجه شده است.

در گفتار پایانی، مبانی متکلمان امامیه در گرایش به اندیشه الهیات سلبی در معنای صفات ذاتی خداوند مطرح و بررسی شده است.

با توجه به این رویکرد، پژوهش حاضر در هفت گفتار سامان یافته است که به قرار است:

گفتار اول: الهیات سلبی در مدرسه کلامی کوفه

گفتار دوم: الهیات سلبی در مدرسه کلامی قم

گفتار سوم: الهیات سلبی در مدرسه کلامی بغداد

گفتار چهارم: الهیات سلبی در مدرسه کلامی حله

گفتار پنجم: الهیات سلبی در مدرسه کلامی اصفهان

گفتار ششم: الهیات سلبی در مدرسه کلامی خراسان

گفتار هفتم: مبانی الهیات سلبی

گفتنی است: کتاب «الهیات سلبی در مدارس کلامی امامیه» نوشته «سیدمسیح شاهچراغ» و با مقدمه حجت الاسلام «رضا برنجکار» به زبان فارسی در قطع رقعی و در ۲۸۶ صفحه به رشته تحریر درآمده و در سال ۱۴۰۴ با همکاری انتشارات دارالحدیث منتشر شده است.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 2 =