از قهرمان‌سازی تا قهرمان‌سوزی رسانه‌ای؛ سحر امامی را تمام نکنید!
بازدید 3
0

از قهرمان‌سازی تا قهرمان‌سوزی رسانه‌ای؛ سحر امامی را تمام نکنید!

به گزارش خبرنگار مهر، خیلی از ما با هر عقیده، سلیقه، وزن مذهبی متفاوت و جهت گیری سیاسی مختلف وقتی صحنه خطاب کردن‌ها و اجرای جسورانه، مقتدر و باصلابت سحر امامی را در لحظات اصابت موشک و بمب به صداوسیما دیدیم تکان خوردیم، دستمریزاد گفتیم و تحسینش کردیم. سحر امامی باعث غبطه بسیاری از «ما» شد که دوست داشتیم حتی در لحظات دلهره و ندانستن شدت هولناکی یک حادثه همین قدر باصلابت با آن مواجه شویم. حتی بالاتر از اینها با وجودی که او که شاید هم می‌دانست مرگ چقدر ممکن است نزدیکش باشد باز هم صلابت در اجرا را ترجیح داد. امامی همان حدیث امام حسین (ع) را معنا کرد که؛ مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است. اینها را گفتیم تا بگوییم هیچکس در کنش رسانه‌ای و حرفه‌ای و اجرای باصلابت سحر امامی اندازه‌ای تردید ندارد اما…

اما در همان روز حمله به ساختمان شیشه‌ای، صداوسیما چند شهید داد که یکی مهمان ناخوانده ای بود که از خارج از سازمان به این محیط آمده بود و ۲ تن دیگر معصومه عظیمی کارمند و نیما رجب پور سردبیر خبر شبکه خبر بودند که گویی در این چند وقت کمتر مورد توجه قرار گرفتند و تنها با برگزاری مراسم یادبودی از یاد و خاطرشان گذر شد.

نکته دیگر و مهمتر اما خود سحر امامی است؛ شیرزنی که قهرمان شد و در همان چند ثانیه خود را تثبیت کرد و در ذهن‌ها ماندگار شد؛ نه فقط در ذهن ایرانیان و مردم منطقه که روزهای بعد تصاویر او و انگشت اشاره‌ای که دشمن را خطاب قرار داد نمادی از مقاومت و تصویری ثبت شده بر صفحه رسانه‌های جهان بود. با این حال این روزها تصویر او آنقدر بر بیلبوردها رفته و در مراسم و آئین‌های مختلف تجلیل، شرکت کرده است که حالا انگار بیشتر از یک قهرمان‌سازی شاهد قهرمان‌سوزی هستیم.

صداوسیما اگرچه برنامه‌هایی مثل «لاله خیز» یا «تهران تل آویو» دارد که بار تلخی‌ها، حوادث، پرداختن به شهدا و خانواده‌های قربانیان جنگ ۱۲ روزه را به دوش کشیده‌اند و سعی کرده‌اند هر یک با رویکرد و نگاه متفاوت و از زاویه خودشان به این ۱۲ روز تاریخی بپردازند اما تنها تصویری که این روزها به موتیف تکرار شونده‌ای در تلویزیون تبدیل شده سحر امامی است. حالا مخاطب دیگر ممکن است تلویزیون را که روشن می‌کند و تصویر امامی را که می‌بیند از تشویق و تحسینش بکاهد. انتظارش هم به حق است که رسانه مردمی به همه میدان‌داران، داغداران و حتی شهدای این جنگ یکسان بها دهد و نگاهی عادلانه داشته باشد.

غیر از این تصویر که در میان برنامه‌های مختلف در شبکه‌های سیما به نمایش درمی آید خود سحر امامی است که حالا باید مراقبت خودش و جایگاهی که به دست آورده باشد و خویشتن‌داری کند. شاید از دستگاه‌ها، نهادها و چهره‌ها نتوان انتظار داشت که اعتبار او را با آئین‌ها و تجلیل‌های پی در پی و با بهانه‌های گاه بی‌پشتوانه خرج نکنند اما خودش که می‌تواند خود را خرج این آئین‌های بی‌جا نکند که از فضای فرهنگ و رسانه تا سیاست و این آخری‌ها ورزش را شامل شده است که در آخرین تجلیل شاهد بودیم که با دان یک افتخاری تکواندو و نماد صلح از او قدردانی شده است. او باید خیلی بیش از اینها از حضور در آئین‌های تجلیل پرهیز کند تا اعتباری که در دقیقه‌ای طوفانی به دست آمده است به تدریج از بین نرود.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + شش =