برنامه دانشگاه خواجه نصیر برای عدم مهاجرت و اشتغال دانشجویان
بازدید 6
0

برنامه دانشگاه خواجه نصیر برای عدم مهاجرت و اشتغال دانشجویان

رضا اسلامی فارسانی معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی درباره طرح‌های حمایتی دانشگاه بخصوص طرح هاتف به خبرنگار مهر گفت: این طرح با هدف محصول‌محور بودن و جلوگیری از خروج نخبگان کشور ایجاد شده‌ است. هدف اصلی این طرح‌ها کمک به توسعه فناوری‌های جدید و تولید محصولات نوین است. سال گذشته فراخوانی در دانشگاه تحت عنوان طرح‌های هاتف با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد که در آن ۷۲ طرح از دانشگاه‌ها و شرکت‌های مختلف دریافت شد.

وی توضیح داد: پس از طی فرایند داوری که با همکاری اساتید برجسته دانشگاه و معاونت علمی انجام گرفت، ۲۲ طرح به عنوان طرح‌های منتخب انتخاب شدند. این طرح‌ها در حوزه‌های مختلفی از جمله پزشکی، ساخت قطعات، مواد شیمیایی، مواد موثره دارویی، ناوبری، نقشه‌برداری و سایر علوم مرتبط با دانشکده فعالیت می‌کنند.

اسلامی ادامه داد: پیش‌بینی شده است که طرحها طی مدت یک سال اجرا شوند و یکی از اولویت‌های اصلی آن‌ها تولید محصول نهایی است که منجر به تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان شود. امروز اولین جلسه ارزیابی این طرح‌ها برگزار می‌شود که مجریان هر پروژه گزارشی از پیشرفت کار و برنامه‌های آینده خود ارائه خواهند داد.

معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر افزود: هرچند ۲۲ طرح در حال ارزیابی هستند، اما تعداد اعضای هیئت علمی دخیل در این پروژه‌ها بیشتر از ۲۲ نفر است، زیرا بسیاری از طرح‌ها به صورت مشارکتی اجرا می‌شوند که این موضوع مورد استقبال قرار گرفته است. اولویت اصلی ما این است که طرح‌ها بین‌رشته‌ای باشند. در این پروژه‌ها از دانشجویان مقاطع مختلف استفاده شده است و تعداد مشخصی از دانشجویان در هر طرح مشارکت دارند. همچنین، برخی از شرکت‌کنندگان از بنیاد ملی نخبگان نیز حضور داشته‌اند.

اسلامی توضیح داد: گزینش طرح‌ها از بین ۷۲ پروژه بر اساس معیارهای متعددی انجام شد. یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ما، نوآورانه بودن طرح و قابلیت تبدیل آن به محصول و تاسیس شرکت دانش‌بنیان بوده است. همچنین، سابقه تیم اجرایی در ارائه طرح و توانمندی‌های آن‌ها نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به ویژه اگر پژوهش‌های اولیه انجام شده و نمونه اولیه‌ای وجود داشت که فقط نیازمند حمایت برای تکمیل و عرضه به بازار بودند.

وی بیان کرد: برخی از طرح‌ها صرفاً ایده بودند که مجریان با بررسی بازار و گفتگو با صنایع مرتبط، اطمینان یافتند در صورت تبدیل به محصول، تقاضای واقعی برای آن وجود دارد و صنایع آماده همکاری هستند. بنابراین، انتخاب طرح‌ها بر مبنای نوآوری، قابلیت تجاری‌سازی، سابقه پژوهشی و بازارپذیری بوده است.

معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر تصریح کرد: یکی از اهداف طرح هاتف، کمک به دانشجویان است که پس از فارغ‌التحصیلی جذب بازار کار شوند. وقتی هیئت علمی طرحی ارائه می‌دهد و تیمی تشکیل می‌دهد، دانشجویان نیز عضو این تیم هستند. در واقع، زمانی که شرکت دانش‌بنیان تشکیل شود، دانشجویان علاقه‌مند می‌توانند در کنار هیئت علمی در آن شرکت حضور داشته باشند و بخش‌هایی از کار را بر عهده گیرند تا محصول نهایی به دست آید.

او تاکید کرد: دانشگاه خواجه نصیر برای اثربخشی طرح‌های هاتف برنامه‌ریزی دقیقی دارد. این طرح‌ها یک ساله هستند و طبیعتاً انتظار نداریم که همه ۲۲ طرح به محصول نهایی برسند، چرا که هر طرح چالش‌های خاص خود را دارد. ارزیابی طرح‌ها به صورت مرحله‌ای انجام می‌شود و طرح‌هایی که پیشرفت مناسبی نداشته باشند، متوقف خواهند شد. تمرکز بر روی طرح‌هایی است که یا به شرکت دانش‌بنیان منجر شده‌اند یا پیشرفت قابل قبولی داشته‌اند تا با حمایت‌های لازم، به تولید محصول و تأسیس شرکت برسند.

اسلامی بیان کرد: برای طرح‌هایی که محصول اولیه دارند، دو اقدام اصلی در نظر گرفته شده است؛ نخست، فراهم کردن بازار هدف برای آن‌ها که از طریق برگزاری جلسات با مشتریان بالقوه و همکاری مستقیم با مجریان طرح انجام می‌شود تا سفارش‌های کاری جذب شود. دوم، پس از تاسیس شرکت دانش‌بنیان، تلاش می‌شود با همکاری نهادهای مالی مختلف، منابع مالی و اعتبارات لازم برای سرمایه‌گذاری و توسعه تولید فراهم گردد تا محصول به مرحله فروش گسترده برسد.

وی در پایان گفت: بودجه اولیه اختصاص‌یافته توسط معاونت علمی ریاست جمهوری برای فاز تحقیق و توسعه کفایت می‌کند، اما برای تولید پایلوت و توسعه بازار به سرمایه بیشتری نیاز است. در این زمینه، شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد دانشگاه از حمایت‌های مالی، فضایی و مشاوره‌ای برخوردار خواهند شد تا بتوانند رشد کنند و مسیر تولید و فروش را به خوبی طی کنند.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 10 =