هجوم تماشاگران به سینما: ترس و خنده، دو برنده بزرگ گیشه شدند!
بازدید 3
0

هجوم تماشاگران به سینما: ترس و خنده، دو برنده بزرگ گیشه شدند!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تجربه جمعی تماشای فیلم در سینما، این آخر هفته در گیشه کاملاً به نمایش گذاشته شد؛ وقتی که تماشاگران  هنگام دیدن فیلم ترسناک و اورجینال «سلاح‌ها» از نیو لاین، با هم جیغ کشیدند، ترسیدند و فریاد زدند.

به لطف استقبال هم‌زمان منتقدان و مخاطبان، فیلم پربحث کارگردان زک کرگر بیش از ۱۰ میلیون دلار بالاتر از پیش‌بینی‌ها ظاهر شد و با ۴۲٫۵ میلیون دلار، رتبه اول آخر هفته را تصاحب کرد. این موفقیت، یک پیروزی مهم دیگر برای نیو لاین و شرکت مادرش، برادران وارنر و همچنین برای داستان‌های اورجینال محسوب می‌شود.

در بازار بین‌الملل هم فیلم با فروش چشمگیر ۲۷٫۵ میلیون دلاری در همان ابتدای کار، صدرنشین شد تا مجموع افتتاحیه جهانی‌اش به ۷۰ میلیون دلار برسد. این ژانر معمولاً در خارج از آمریکا فروش بالایی ندارد، اما «سلاح‌ها» استثنا بوده و حتی در بازارهایی که معمولاً به فیلم ترسناک واکنش ضعیفی نشان می‌دهند، مانند اروپا و آمریکای لاتین، موفق عمل کرده است.

این هفتمین اکران امسال وارنر است که در رتبه نخست آغاز به کار می‌کند؛ رکوردی بی‌رقیب. همچنین این کمپانی ششمین عنوان پیاپی افتتاحیه داخلی بالای ۴۰ میلیون دلاری را به دست آورده است، که باز هم رکوردی بی‌سابقه محسوب می‌شود.

این تنها خبر فوق‌العاده آخر هفته نبود. در یک پیروزی دوگانه برای گیشه اواخر تابستان، کمدی دیزنی با نام «جمعه عجیب‌تر» در بالاترین سطح پیش‌بینی‌ها ظاهر شد و با افتتاحیه داخلی ۲۹ میلیون دلاری در جایگاه دوم قرار گرفت. این فیلم رکورد بزرگ‌ترین افتتاحیه ماه اوت برای یک فیلم با درجه PG (و حتی G) را شکست.

در بازار بین‌المللی هم با فروشی بهتر از انتظار، ۱۵٫۵ میلیون دلار فروخت و مجموع افتتاحیه جهانی خود را به ۴۴٫۵ میلیون دلار رساند که تقریباً برابر با بودجه نسبتاً کم ۴۵ میلیون دلاری آن پیش از هزینه‌های بازاریابی است.

مشابه «سلاح‌ها»، این فیلم نیز در آمریکای لاتین فراتر از انتظار عمل کرد و حتی در چند بازار مانند مکزیک و آرژانتین صدرنشین شد.

همان‌طور که «سلاح‌ها» به ژانر ترسناک جان تازه‌ای بخشیده، دنباله «جمعه عجیب‌تر» نیز دومین موفقیت پیاپی برای کمدی‌های سینمایی بزرگ است، پس از فیلم «سلاح برهنه» محصول پارامونت، که در دوران سلطه پلتفرم‌های استریم، به ژانری کمیاب بدل شده‌اند.

هر دو فیلم جدید، از فیلم ابرقهرمانی دیزنی و مارول «چهار شگفت‌انگیز: نخستین گام‌ها» پیشی گرفتند؛ فیلمی که در هفته دوم اکرانش افت شدیدی را تجربه کرد و با حدود ۶۰ درصد کاهش فروش، تنها ۱۵٫۵ میلیون دلار به دست آورد و مجموع فروش داخلی‌اش را به ۲۴۰٫۳ میلیون دلار و جهانی‌اش را به ۴۳۴٫۲ میلیون دلار رساند.

پیش از آغاز آخر هفته، پیش‌بینی‌های پیش از اکران نشان می‌داد که «سلاح‌ها» و «جمعه عجیب‌تر» هر دو در محدوده ۲۵ تا ۳۰ میلیون دلار افتتاحیه خواهند داشت، اما «سلاح‌ها» خیلی زود پیش افتاد و با کسب ۹۶ درصد امتیاز منتقدان در راتن تومیتوز و نمره A- در سینمااسکور از مخاطبان، به موفقیتی کم‌سابقه رسید؛ نمره‌ای که برای یک فیلم ترسناک تقریباً بی‌سابقه است. از معدود استثناها می‌توان به فیلم مهم «برو بیرون» ساخته جردن پیل اشاره کرد که آن هم همین نمره را کسب کرد و پیل را یک‌شبه به یکی از پرتقاضاترین کارگردانان تبدیل نمود.

فیلم ترسناک و معمایی «سلاح‌ها» که درجه سنی R دارد، از زمان ورود به بازار با  موضوع رقابت شدید بین استودیوها برای خرید حقوقش مواجه بود.

نیو لاین و برادران وارنر در نهایت با پرداخت ۳۸ میلیون دلار (شامل ۱۰ میلیون دلار دستمزد برای «زک کرگر» جهت کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی) برنده این رقابت شدند. کرگر پس از موفقیت فیلم اول خود در سال ۲۰۲۲ با نام «بر بر»  که نویسندگی و کارگردانی آن را خودش بر عهده داشت  به شهرت رسید. منابع می‌گویند او برای قرارداد بعدی خود جهت کار روی فیلم بعدی «رزیدنت ایول» سونی، دستمزدی ۲۰ میلیون دلاری دریافت کرده است.

داستان «سلاح‌ها» بیشتر مخاطبان مرد را هدف قرار داده و درباره یک معلم (با بازی جولیا گارنر) است که می‌فهمد ۱۷ نفر از ۱۸ دانش‌آموز کلاسش، همگی به طور هم‌زمان ساعت ۲:۱۷ بامداد از رختخواب برخاسته و به درون شب ناپدید شده‌اند.

جاش برولین نقش پدری داغ‌دیده را بازی می‌کند که به دنبال یافتن فرزند گمشده‌اش است و به معلم جوان مشکوک می‌شود. آلدن ارنرایش، آستین آبرامز و ایمی مدیگان نیز در این فیلم حضور دارند. فیلم دارای یک پیچش داستانی بزرگ است.

استودیوهای رقیب اذعان کردند که کمپین تبلیغاتی وارنر برای «سلاح‌ها» فوق‌العاده هوشمندانه بود، چراکه بدون لو دادن پیچش اصلی داستان، توانست اشتیاق بالایی ایجاد کند.

از نظر آماری، فیلم در سالن‌های خاص آی‌مکس نمایش داده می‌شود و در مجموع، آی‌مکس و سایر فرمت‌های پریمیوم، ۳۴ درصد از فروش افتتاحیه را به خود اختصاص دادند.

هجوم تماشاگران به سینما: ترس و خنده، دو برنده بزرگ گیشه شدند!
فیلم «سلاح‌ها»

در سوی دیگر، «جمعه عجیب‌تر»  که لیندسی لوهان و جیمی لی کرتیس را پس از ۲۳ سال دوباره کنار هم قرار می‌دهد توانست با نمره A کامل در سینمااسکور، هم خانواده‌ها و هم مخاطبان عمومی را جذب کند. امتیاز تماشاگران آن در راتن تومیتوز ۹۳ درصد است، در حالی که برای «سلاح‌ها» این رقم ۸۹ درصد گزارش شده است.

دنباله «جمعه عجیب‌تر» اولین فیلم بزرگ بعد از چند هفته است که به‌طور مشخص دختران و زنان را هدف قرار می‌دهد و از عامل نوستالژی هم بهره می‌برد. نکته جالب این‌که فیلم سال ۲۰۰۳ در دو هفته گذشته وارد فهرست ۱۰ فیلم پربیننده دیزنی‌پلاس شده بود. والدین در نظرسنجی سرویس پست ترک به این فیلم امتیاز کامل پنج از پنج ستاره دادند؛ بچه‌ها هم همین امتیاز را دادند (۱۶ درصد خریداران بلیت، زیر ۱۶ سال بودند).

فیلم به کارگردانی نیشا گاناترا، داستان را پس از وقایع قسمت اول دنبال می‌کند؛ جایی که شخصیت «آنا» (لیندزی لوهان) با مادرش «تس» (جیمی لی کرتیس) جای بدن‌هایشان را عوض کردند. این بار، در یک پیچش چندنسلی، آن‌ها به ترتیب با دختر و ناپدری آینده‌ی آنا جابه‌جا می‌شوند. جولیا باترز، سوفیا همونز، مانی جکینتو، مایتری راماکریشنان، روزالیند چائو، چاد مایکل موری، ونسا بایر و مارک هارمون نیز در این فیلم نقش‌آفرینی می‌کنند.

فرنچایز «جمعه عجیب‌تر» که شامل نسخه اصلی سال ۱۹۷۶ هم می‌شود، براساس کتابی نوشته مری راجرز ساخته شده است. دیزنی در سال‌های اخیر موفقیت زیادی در استفاده از حس نوستالژی و جذب جوانان ۲۰ و ۳۰ ساله‌ای که با فیلم‌هایش بزرگ شده‌اند داشته است. نمونه بارز آن، لایو ـ اکشن «لیلو و استیچ» است که بر اساس انیمیشن سال ۲۰۰۲ ساخته شده و تا امروز تنها فیلم هالیوود در سال ۲۰۲۵ است که از مرز یک میلیارد دلار فروش جهانی عبور کرده؛ آن هم با جذب هم خانواده‌ها و هم مخاطبان بزرگسال بدون فرزند.

هجوم تماشاگران به سینما: ترس و خنده، دو برنده بزرگ گیشه شدند!
فیلم «جمعه عجیب‌تر»

در سایر رتبه‌های جدول گیشه، انیمیشن «پسران بد 2» محصول یونیورسال و دریم‌ورکس، پس از «چهار شگفت‌انگیز» در جایگاه چهارم قرار گرفت. این فیلم با بودجه‌ای نسبتاً کم ساخته شده و در دومین هفته اکران، افت ۵۳ درصدی داشت و با فروش ۱۰٫۴ میلیون دلاری، مجموع فروش داخلی ۱۰ روزه‌اش را به ۴۳٫۴ میلیون دلار رساند.

فیلم کمدی بزرگسالانه «سلاح برهنه» که بیشتر مخاطبان مرد را هدف گرفته، در دومین هفته اکران خود تنها ۵۰ درصد افت کرد و با ۸٫۴ میلیون دلار فروش، مجموع فروش داخلی‌اش را به ۳۳ میلیون دلار رساند. این فیلم تنها دومین کمدی استودیویی امسال بود که روی پرده سینما امتحان شد و با افتتاحیه نزدیک به ۱۷ میلیون دلار، موفق ظاهر شد. گرچه «سلاح برهنه» بیشتر یک کمدی صرف محسوب می‌شود (در مقابل کمدی خانوادگی‌ای مثل «جمعه عجیب‌تر)، موفقیت هر دو فیلم خبری خوب برای آینده این ژانر است.

«سلاح برهنه» فقط به این دلیل مهم نیست که نشان داد کمدی‌ها همچنان می‌توانند در گیشه موفق باشند؛ بلکه آخرین فیلمی بود که توسط مدیریت پیشین پارامونت منتشر شد، پیش از آن‌که شرکت اسکای دنس متعلق به «دیوید الیسون» قرارداد ادغام ۸ میلیارد دلاری با پارامونت گلوبال را در ۷ اوت نهایی کند. (اسکای‌دنس سال‌ها شریک هم‌تولیدی و هم‌سرمایه‌گذاری پارامونت بوده، اما در ساخت «سلاح برهنه» نقشی نداشت.)

فیلم «سوپرمن» محصول دی‌سی استودیوز و برادران وارنر نیز در پنجمین هفته اکران خود همچنان عملکرد پایداری داشت و با فروش داخلی ۷٫۸ میلیون دلاری، به مجموع ۳۳۱٫۲ میلیون دلار در آمریکای شمالی رسید. در بازار بین‌الملل نیز ۵٫۸ میلیون دلار دیگر فروخت و فروش خارجی‌اش را به ۲۴۷٫۶ میلیون دلار و مجموع جهانی را به ۵۷۸٫۸ میلیون دلار رساند.

به احتمال زیاد این فیلم از مرز ۶۰۰ میلیون دلار جهانی عبور خواهد کرد، هرچند مشخص نیست تا کجا پیش می‌رود. در گذشته، یک فیلم ابرقهرمانی پرهزینه که به ۶۰۰ میلیون دلار می‌رسید، مدیران استودیو را ناراضی می‌کرد، اما اکنون شرایط تغییر کرده است. افت علاقه به اقتباس‌های کمیک‌بوکی به‌خصوص در بازارهای آسیایی، مشکل جدی شده؛ در حالی‌که پیش‌تر بازار بین‌الملل ۶۰ تا ۷۰ درصد فروش این عناوین را تأمین می‌کرد، اکنون هم «سوپرمن» و هم «چهار شگفت‌انگیز» بیشتر درآمد خود را در داخل آمریکا کسب کرده‌اند.

به نظر می‌رسد دایناسورها چنین مشکلی را تجربه نمی‌کنند. بسیاری از فعالان هالیوود تردید داشتند که آیا فیلم تابستانی «دنیای ژوراسیک: تولد دوباره» محصول یونیورسال و امبلین  که چندمین بازراه‌اندازی این فرنچایز با یک گروه بازیگران کاملاً جدید است بتواند موفق شود یا نه.

پاسخ کوتاه است،  موفق شد. این فیلم تا پایان روز یکشنبه به فروش جهانی ۷۹۹٫۹ میلیون دلار رسید و روز دوشنبه به سومین فیلم هالیوودی سال ۲۰۲۵ تبدیل می‌شود که از مرز ۸۰۰ میلیون دلار جهانی عبور کرده است. این فروش شامل ۳۲۶٫۸ میلیون دلار در آمریکای شمالی و ۴۷۳٫۲ میلیون دلار در بازارهای بین‌المللی است.

جالب این که فیلم در ششمین هفته اکرانش، با وجود عرضه نسخه خانگی پریمیوم وی‌اودی، همچنان پس از «سوپرمن» و با فروش ۴٫۷ میلیون دلاری در رتبه هفتم داخلی قرار داشت و در خارج از آمریکا ۱۶ میلیون دلار دیگر فروخت.

فیلم «فرمول یک» محصول اپل اورجینال فیلمز و وارنر هم هنوز از نفس نیفتاده و در هفتمین هفته اکران، همچنان در جمع ۱۰ فیلم برتر جدول باقی مانده است. این اکشن-ماجراجویی فرمول یک به کارگردانی جوزف کوسینسکی و با بازی برد پیت، یکی از بزرگ‌ترین شگفتی‌های تابستان امسال بوده و تقریباً به اندازه «سوپرمن» فروش داشته؛ یعنی ۵۷۰٫۷ میلیون دلار جهانی. بخش عمده درآمد آن از خارج آمریکا (۳۹۲٫۱ میلیون دلار) به دست آمده، اما فروش داخلی ۱۷۸٫۸ میلیون دلاری‌اش هم بسیار چشمگیر است، به‌خصوص با توجه به اینکه فیلم‌های مرتبط با فرمول یک معمولاً در آمریکا چندان موفق نمی‌شوند.

با وجود موفقیت افتتاحیه «سلاح‌ها» و «جمعه عجیب‌تر»، مجموع فروش این آخر هفته همچنان از مدت مشابه پارسال پایین‌تر بود. سال گذشته در این زمان، فیلم «ما تمامش می‌کنیم» ساخته «جاستین بالدونی» با فروش داخلی خیره‌کننده ۵۰٫۱ میلیون دلار کار خود را آغاز کرد. این فیلم بعدها به خاطر ایجاد یک نبرد حقوقی پرسر و صدا بین بازیگر/تهیه‌کننده بلیک لایولی و بالدونی (که کارگردانی، تهیه‌کنندگی و بازی در آن را بر عهده داشت) بدنام شد. فیلم بر اساس کتاب پرفروش «کالین هوور» ساخته شده بود.

مترجم: ریحانه اسکندری

منبع: هالیوودریپورتر

۵۹۲۴۴

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

خبرآنلاین

درباره خبرآنلاین خبرآنلاین که کار خود را از سال ۱۳۸۷ شروع کرده است تلاش دارد آخرین تحلیل‌ها و گزارش‌ها از مهم‌ترین اتفاقات روز ایران و جهان را به صورت آنلاین در اختیار مخاطبان خود قرار دهد.مشی رسانه‌ای: مشی رسانه‌ای این خبرگزاری، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند. این مجموعه رسانه‌ای خود را در امر اطلاع‌رسانی مستقل می‌داند و در چارچوب قوانین نظام جمهوری اسلامی و تعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام راحل و شهیدان انقلاب، از درغلتیدن به تمایلات حزبی و جناحی پرهیز دارد. این مجموعه اما نقد و تحلیل کارشناسانه دستگاه‌ها، عملکرد مسئولان و احزاب را وظیفه ذاتی خود می‌پندارد و آن را با هدف ارتقای دانایی جامعه، حق پرسشگری شهروندان و وظیفه پاسخگویی مسئولان با جدیت دنبال می‌کند. تحریریه خبرآنلاین همچنین با بهره‌مندی از همکاران حرفه‌ای و با سابقه می‌کوشد عرصه‌های جدیدی در اطلاع‌رسانی بهنگام و شفاف بجوید و بگشاید.صورت‌بندی خبرآنلاین: صاحب امتیاز: علیرضا معزی مدیرمسئول: حسن لاسجردی شورای سردبیری: حسن لاسجردی . محمدرضا نوروزپور . فرهاد عشوندی . محمود ظهیرالدینی. داوود محمدی.سردبیر شبکه‌های اجتماعی: پایش: محمدباقر تهرانی ادمین: پوریا شاکریتحریریه: سیاست: فاطمه استیری اقتصاد: زهرا علی‌اکبری فرهنگ: حسین قره جامعه: مستوره برادران‌نصیری بین‌الملل: ابوالفضل خدایی ورزش: مرتضی رضایی چند رسانه‌ای: نوید صرافمرامنامه اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری خبرآنلاین اعضای تحریریه «خبرآنلاین»، اعم از خبرنگاران، نویسندگان، عکاسان، دبیران و سردبیران، مجموعه اصول و معیارهای اخلاقی حرفه‌ای را با توجه به استانداردهای ‌این حرفه، به عنوان اصول اخلاقی خویش تلقی می‌کنند و رعایت آن را به عنوان مبانی مشترک حرفه‌ای وظیفه خود می‌دانند. این مرامنامه مقررات اداری یا مسائل انضباطی خبرآنلاین نیست، بلکه تنها اصول اخلاقی را تبیین می‌کند که روزنامه‌نگاران خبرآنلاین با رعایت آن، استقلال، اعتبار و درستکاری رسانه و مسئولیت‌ها و تحقق وظایف خود را تضمین می‌کنند. علاوه بر این، قانون مطبوعات و سایر قوانین مرتبط با فعالیت‌های رسانه‌ای نصب العین خبرآنلاین است. ۱. وظیفه آگاهی‌بخشی در راس وظایف حرفه روزنامه‌نگاری قرار گرفته است. انصاف و بی‌غرضی روزنامه‌نگار، خودداری وی از تبلیغ سیاسی و بازرگانی و مقاومت در برابر دیگر کانون‌های فشار، اصل خدشه‌ناپذیر روزنامه‌نگاران فعال در خبرآنلاین است. ۲. «خبرآنلاین» خود را متعهد می‌داند که با رعایت مفاد مرامنامه اخلاقی کلیه آحاد جامعه را مخاطب خود بداند و همواره در چارچوب قانون اساسی به اصول دینی و معتقدات مذهبی و آداب و سنن گروه‌های مختلف قومی و فرهنگی، احترام بگذارد. ۳. روزنامه‌نگاران خبرآنلاین در انجام وظایف حرفه‌ای خویش نه تنها در برابر صاحبان و مدیران موسسه بلکه در برابر خوانندگان و منافع و مصالح جامعه مسئولیت دارند.‌ این مسئولیت اجتماعی‌ ایجاب می‌کند اطلاعات کامل و به روز برای عموم با حفظ آزادی اطلاعات به منظور احقاق حق دسترسی به اطلاعات ارائه شود. ۴. وظیفه کسانی که وقایع مربوط به هر موضوع را شرح می‌دهند یا تفسیر می‌کنند این است که دانش لازم را درباره آن موضوع به نحوی که گزارش‌دهی و تفسیر به صورت دقیق و منصفانه امکان‌پذیر باشد کسب کنند. ۵. رسالت اجتماعی حرفه روزنامه‌نگاری‌ ایجاب می‌کند که روزنامه‌نگار همیشه در خدمت کشف و بیان حقیقت باشد. به موجب ‌این اصل، «خبرآنلاین» خود را متعهد می‌داند تا حد ممکن آنچه را که به راستی روی داده است و در آن شائبه دروغ راه ندارد، منعکس کند. ۶. روزنامه‌نگاران «خبرانلاین» خود را موظف می‌دانند در صورت ارتکاب به اشتباه، هرچه سریع‌تر آن را اصلاح کنند. اگر چه کار روزنامه‌نگاری با سرعت عمل همراه است،‌ این الزام نباید مانع کوشش و جست‌وجو برای پی‌بردن به صحت و سقم اطلاعات شود. همچنین بروز هر اشتباهی را به سرعت اطلاع می‌دهند و آن را در روزنامه تصحیح می‌کنند. ۷. خبرنگاران و نویسندگان «خبرآنلاین» بدون دخالت در ماجرا یا پیش‌فرض‌های خود، خبر و گزارش را تهیه و تنظیم می‌کنند. در عین حال «بی‌طرفی» به معنی بی‌نظر بودن «خبرآنلاین» و نویسندگان آن در قبال رویدادها نیست و روزنامه‌نگاران نظرات خود را در مقالاتی که تفسیر و تحلیلشان از مسائل است، بیان می‌کنند. ۸. روزنامه‌نگاران فعال در «خبرآنلاین» در انتشار مصاحبه‌های اختصاصی به حقوق مصاحبه‌شونده خود احترام می‌گذارند و متن تنظیمی مصاحبه را با رعایت حداکثر امانت‌داری منتشر می‌کنند. ضمنا در صورت درخواست مصاحبه‌شونده، ‌متن نهایی را به نظر او می‌رسانند و اصلاحات مورد نظر را اعمال و حتی در صورت انصراف وی از انتشار مصاحبه خودداری می‌کنند. ۹. به منظور رعایت حقوق مادی و معنوی خالقان و صاحبان آثار، خبرنگاران و نویسندگان «خبرآنلاین» حاصل کار دیگران را بدون ذکر منبع و در صورت لزوم کسب اجازه، باز انتشار نمی‌کنند. امضای یک روزنامه‌نگار تنها پای مطلبی قرار می‌گیرد که حاصل کار خود اوست. هرگونه سرقت ادبی، مخدوش ساختن متن‌ها، تصاویر، اسناد و نیز حذف اطلاعات اساسی مربوط به رویدادها نزد روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» مذموم و مطرود است. ۱۰. حریم خصوصی افراد محترم است و نباید بدون اجازه به آن وارد شد. روزنامه‌نگاران و نویسندگان «خبرآنلاین» با توجه خاص به حیثیت شخصی و زندگی خصوصی افراد، از تمامی مواردی که ممکن است با انتشار مطلب یا خبر آن به حیثیت افراد لطمه وارد آورد، اکیدا پرهیز می‌کنند. ۱۱. روزنامه‌نگاران و نویسندگان «خبرآنلاین» ادبیات پالوده و قلم متین را از مهم‌ترین ویژگی‌های خود می‌دانند و از لحن گزنده یا کلمات توهین‌آمیز علیه هیچ شخص یا نهادی، چه در خبر یا گزارش و چه در نظر، استفاده نمی‌کنند. ۱۲. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» به طور مخفیانه از دوربین، میکروفن و یا دستگاه‌های ضبط صوت استفاده نخواهند کرد، مگر در زمانی که حق قانونی روزنامه‌نگار است، اما آشکارسازی لوازم فوق برای او مخاطره‌آمیز باشد. ۱۳. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» برای کسب خبر، صریحا خود را روزنامه‌نگار معرفی می‌کنند و هرگز همچون کارآگاه یا جاسوس عمل نمی‌کنند. آنان همچنین از تحت فشار قرار دادن افراد برای کسب خبر پرهیز می‌کنند. ۱۴. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» ضمن وقوف به آزادی خبر، تفسیر و انتقاد، می‌توانند از افشای منبع اطلاعات به جز صراحتی که قانون مطبوعات دارد (دستور مقام قضایی) خودداری کنند. محرمانه نگاه داشتن هویت منابعی که «خبرانلاین» نمی‌خواهد شناخته شوند، نافی ‌این اصل نیست که منابع خبری، جز در موارد استثنایی، باید به روشن‌ترین وجه معرفی شوند. از سوی دیگر ممکن است ناشناس ماندن اظهارکننده یک مطلب برای او فرصتی غیرمنصفانه فراهم آورد تا علیه دیگران سخن بگوید. در این صورت «خبرآنلاین» از انتشار اظهارات علیه دیگران توسط منبعی که نامش فاش نشود، پرهیز می‌کند. ۱۵. اولین و مهم‌ترین دغدغه روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین»، تلاش در جهت ارتقای سطح کیفی وکمی مطالب «خبرآنلاین» است.‌ این بدان معناست که توفیق «خبرآنلاین» در تهیه و انتشار اخبار و گزارش‌های دست اول نتیجه تلاش‌های بی‌وقفه روزنامه‌نگاران آن است. ۱۶. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» به حق دسترسی به مطالب، اخبار و گزارش‌های جمع‌آوری شده واقفند و پیش از انتشار مطالب تهیه شده مبادرت به فروش، واگذاری و افشای بخشی یا تمام آن مطلب به افراد خارج از خبرآنلاین علی‌الخصوص رسانه های رقیب، دوستان و وابستگان نزدیک خود نخواهند کرد. آنان با آگاهی کامل از خط‌مشی و سیاست‌های کلی روزنامه، متعهدانه و وفادارانه در جهت پیشبرد ‌این اهداف گام برمی‌دارند. ۱۷. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» نام و عنوان «خبرآنلاین» را مورد استفاده شخصی قرار نمی‌دهند. آنان کارت‌های خبرنگاری خود را تنها در مواقع کسب خبر و امور مرتبط با حرفه خود یا ورود به سازمان‌های دولتی یا خصوصی به کار می‌گیرند. ۱۸. اظهارنظر نسبت به شخصیت‌های مورد توجه مخاطبان از جمله هنرمندان و ورزشکاران در قالب گفت‌وگو و یا نوشته از سوی روزنامه‌نگاران نباید کیفیت محتوا را تا سرحد نشریات زرد پایین آورد. ۱۹. از آنجا که کسب اخبار دست اول و انتشار آن یکی از ویژگی‌های بارز رسانه‌هاست و ‌این فرآیند منجر به جذب مخاطب بیشتر برای یک رسانه می‌شود، روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین»، تمامی رسانه‌های خبری دیگر اعم از رسانه‌های چاپی، الکترونیکی، تصویری و صوتی را که در جهت تضاد و یا حتی همسو با رسانه خود هستند رقیب حرفه‌ای می‌انگارند و بر ‌این اساس، همکاری و فعالیت با آنان (در هر سطحی) را بدون مشورت و صلاحدید حوزه سردبیری، مغایر با تعهدات اخلاقی و حرفه‌ای می‌دانند. ۲۰. ارائه هرگونه اطلاعات محرمانه داخلی و اداری خبرآنلاین مغایر با وجدان و مسئولیت اخلاقی و حرفه‌ای روزنامه‌نگاران در قبال مجموعه خبرآنلاین است. ۲۱. داشتن صفحات شخصی در فضای مجازی حق مسلم هر فرد است. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» نیز ازاین قاعده مستثنی نیستند. مهم نیست که تا چه میزان تلاش می‌کنند مطالبشان متمایز از مطالب موجود در خبرآنلاین باشد؛ بلکه نکته‌ اینجاست که به‌ هر حال مخاطبان، آنها را به عنوان روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» می‌شناسند و دیدگاه‌ها و نظراتشان را مرتبط با خط‌مشی آن تلقی می‌کنند. با علم به‌ این موضوع، روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» هرگونه فعالیت مجازی، حضور در شبکه های اجتماعی و یا مصاحبه و سخنرانی بدون در نظر گرفتن صلاحدید خبرآنلاین را مغایر با وجدان اخلاقی و حرفه‌ای خود می‌دانند. ۲۲. روزنامه‌نگاران فعال در «خبرآنلاین» از نوشتن در مورد مسائلی که نفع مستقیم مادی برای آنها و وابستگانشان دارند، پرهیز می‌کنند. از اطلاعاتی که به واسطه شغلشان به دست می‌آورند برای کسب منافع مالی و اقتصادی استفاده نمی‌کنند و این اطلاعات را به‌ این منظور در اختیار بستگان یا دوستانشان قرار نمی‌دهند. ۲۳. هرگونه مشارکت و همکاری تعهدآور با سازمان‌های حوزه فعالیت خود (اعم از استخدام، همکاری پاره‌وقت، انجام پروژه‌های مشترک و ارائه مشاوره و غیره) از نظر روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» مورد پذیرش نیست. چرا که ‌این نوع وابستگی‌ها به سازمان‌هایی که تحت پوشش خبری ‌این رسانه قرار دارند، بدون شک دیدگاه‌ها و نظرات روزنامه‌نگاران را به مرور زمان تحت‌ تاثیر خود قرار می‌دهد و از بازده کاری آنان می‌کاهد. ۲۴. روزنامه‌نگاران فعال در «خبرآنلاین» در مورد پذیرش هدایایی که از طرف اشخاص یا سازمان‌ها و نهادها ارائه می‌شود احتیاط می‌کنند. هر هدیه‌ای که ‌این شائبه را به وجود ‌آورد که در قبال آن انتظار همدلی به هنگام تهیه مطلب وجود دارد فورا پس داده می‌شود. اگر به روزنامه‌نگاری مستقیما پیشنهاد همکاری در قبال دریافت هدیه ارائه شد، موضوع را به مدیران مجموعه اطلاع می‌دهد و چنین موضوعی ممکن است بنا به صلاحدید سردبیر به اطلاع خوانندگان برسد. در عین حال روزنامه‌نگاران فعال در «خبرانلاین» هدایای ارزان‌قیمتی را که با «حسن نیت» ارائه می‌شود با احترام می‌پذیرند. هدایای گران‌تر را محترمانه باز می‌گردانند یا در اختیار روزنامه قرار می‌دهند تا به مصارف عمومی برسد. جوایز و هدایای بزرگداشت رسمی روزنامه‌نگاری از ‌این قاعده مستثنی است. ۲۵. روزنامه‌نگاران فعال « خبرآنلاین» سفرهایی را که هزینه آن به عهده سازمان و نهاد خاصی است قبول نمی‌کنند مگر با اجازه روزنامه و در صورت مهم بودن اطلاعاتی که قرار است در سفر جمع‌آوری شود.تبیین مواضع خبرگزاری «خبرآنلاین»: چگونه اصولگرایانی هستیم؟ با توجه به دوقطبی موجود ،‌ ما به اصولگرایان تعلق داریم و بدیهی است به اصول مشترک، باورمند و ملتزمیم که به دلیل رعایت اختصار از شرح آن صرف نظر می شود . آن چه در زیر می آید ما را از سایر جریان ها بویژه جریان غیر اصولگرایی متمایز می سازد؛ در عین حال با عنایت به گستردگی طیف اصولگرایی ، به برخی تفاوت برداشت های ما با سایر عزیزانی که در این طیف تعریف می شوند اشاره شده است: ۱. اصول مشترک جبهه اصولگرایان اعتقاد و التزام به اسلام ، انقلاب ، نظام ، امام و رهبری است. هر جریان یا فردی که به این اصول واقعا معتقد و ملتزم باشد و قرائت او از این اصول براساس قرائت رهبری باشد ، اصولگراست ، هر چند درسایر مسائل دارای سلوک، نظرات و سلیقه های متفاوتی باشد . به عبارت بهتر ، نقطه کانونی همه اصولگرایان، بینش واحد است و تمایزات آنها فقط در روش و منش نمود می یابد. ۲. پرده پوشی وکتمان انتقاد به همه دستگاه های کشور را، حتی آنهایی که توسط اصولگرایان اداره می شوند روا نمی دانیم و تمجیدات بی مبنا را ‌مصداق تعصب جاهلی قلمداد می کنیم. ۳. اتکای برخی سیاسیون به رسانه های فارسی زبان بیگانه علاوه برآن که نوعی توهین به رسانه های داخلی قلمداد می شود ،‌ مصداق حدیث خانواده را نزد غیربردن است. نباید فراموش کنیم اساس تاسیس رسانه های فارسی زبان توسط دولت های مخالف ایران ، فعالیت حرفه ای نیست و بنابراین یک عنصر هوشمند و دلسوز منافع ملی، تحت هیچ شرایطی، حتی بی مهری عامدانه ، بازیچه نمی شود و در این دام نمی افتد. ۴. معتقدیم می توان با افراد و افکارمخالف بود و مرزبندی داشت ولی در عین حال آنان را محترم شمرد. ادبیات دور از ادب را نشانه صراحت یا انقلابی گری نمی دانیم. ۵. بسنده کردن به افراد همجور را نوعی تعصب قبیله ای می شماریم که ضمنا کیان کشور را نیز به مخاطره افکند. بر همین منوال با خط کشی های سیاه و سفیدکه به رادیکالیسم دامن می زند موافق نیستیم. خود و هم مسلکان جناح متبوع را مصداق تام دیانت، حقیقت،‌ سلامت، ولایت، صداقت، خدمتگزاری،‌ انقلابی گری و حافظ ارزشها نمی دانیم تا به تبع آن هر کسی را که مثل ما فکر نمی کند جرثومه لاابالی گری ، فساد، خیانت و بطلان بنامیم. ۶. تقسیم بندی های کور و بدون مبنا سبب می شود کشور را از ظرفیت انسانی انقلاب محروم کنیم. به عبارت بهتر عدم استفاده از توانایی مدیرانی در درون خانواده بزرگ انقلاب که برای تربیت آنان، هزینه شده است علاوه برآن که انسجام و همدلی را به تاخیر می اندازد و تخم کینه را می پروراند به پیشرفت کشور نیز آسیب می رساند و الگوی خوبی در مصرف نیروی انسانی نیست. این سخن به معنای آن نیست که جناح مستقر ، مصادر کلیدی و راهبردی را در اختیار رقیب قرار دهد و یا سیاستگذاری های مهم به مدیرانی سپرده شود که با جریان غالب ، همسو نیستند و یا از ارزشهای محوری نظام کوتاه می آیند بلکه به معنای آن است که از تجربیات و مهارت های آنان در جایگاه های غیرحساس استفاده شود تا ضمنا با امید به طلوع دوباره به نشاط فضای اجتماعی و مدیریتی کشور مدد رساند نه آن که هرکس از مانیست ، به طورکل از صفحه و صحنه مدیریتی کشور حذف شود. سیاست اصولی و راهبردی «جذب حداکثری ، دفع حداقلی » ضمنا به حفظ مدیران کشور در داخل نظام کمک می کند و مانع از «گریز از مرکز» می شود. ۷. انتقاد درآموزه های دینی ، حق و بلکه وظیفه امت برحاکمان است و درجهان معاصر نیز از حقوق شهروندی قلمداد می شود . طبیعی است که انتقاد در رسانه ها جلوه بیشتری می یابد و از همین رو یکی از کارکردهای محوری رسانه ها ، ‌انتقاد دانسته می شود و لذا در قانون مطبوعات نیز به رسمیت شناخته شده است. همه مدیران ، مطابق خطابه های معمولشان ، طرفدار نقدند ! اما بسیاری از آنان ، بلافاصله با قید «سازنده» هر نقدی را که به مذاقشان خوش نیاید مشمول انتقاد غیرسازنده یا مخرب می دانند . ازدیدگاه بسیاری از مدیران،‌ نقد یعنی قربان صدقه رفتن در مطلع کلام و سپس بیان فهرست کامل محاسن فرد یا کار ، و احتیاطا" چند جمله کوتاه و البته غیرمهم در بیان کاستی ها؛ آن هم موضوعاتی کاملا فرعی و پیش افتاده که پاسخ های «افکار عمومی راضی کن» از قبل در چنته منقود آماده باشد. کم تحملی مدیران کشور نسبت به انتقاد- که متاسفانه برخاسته از فرهنگ عمومی ماست - به زیان کیان کشور است ، ضمن آن که مساوی دانستن هر انتقاد به یک فرد یا دستگاه را مساوی انتقاد به کلیت نظام دانستن ، بهانه ای برای فرار از لوازم مسئولیت پذیری است . اگرچه انتقاد نباید توهین آمیز باشد اما گمان می رود گونه شناسی کشف شده توسط مدیران اجرایی و جعل صفت هایی چون سازنده ، منصفانه ومخرب - که در ادبیات سیاسی و رسانه ای کشورباب شده است- به منظور تعطیل کردن اساس انتقاد است. نیت فرد منتقد ،‌ چندان نقشی در موضوعیت نقد و محتوای آن ندارد . به زعم ما نقد باید فنی ، مستدل و روشمند باشد و حتی اگر نیت صالحانه و خیرخواهانه نداشته باشد و با هدف تخریب نیز صورت بگیرد و یا راه حل ارائه نکند می تواند نقد نامیده شود ، هر چند چنین نقدی بدون شک در اثربخشی بر فرد یا دستگاه ذیربط ، جا افتادگی اجتماعی و داوری عامه تاثیر منفی دارد . شرط اصلی نقد، رعایت چارچوب های کارشناسی است نه نیت مستتردر آن . اما درهرصورت نقد نباید متضمن دروغ ، توهین، تحقیر و افترا باشد زیرا در آن صورت منطقا نقد نامیده نمی شود بلکه بترتیب دروغ ، ‌توهین ،‌ تحقیر و افتراست! نمی توان نقدی را که متضمن بیان نقاط قوت فرد یا عمل نیست و صرفا کاستی ها را بیان می دارد نقد نادرست خواند ، هرچند که اخلاقا" بهتر است نقاط قوت نیز بیان شود. یادمان باشد بررسی صحت و سقم در وظایف منطق می گنجد و صدور حکم حسن و قبح در دایره اخلاق . لذا گفته می شود چنان نقدی ، درست است ولی ممکن است اخلاقی نباشد یا تهی از اثر شود. نقد، کفه ترازو نیست که بگوییم باید تساوی رعایت شودزیرا بحمدالله تریبون های رسمی هردستگاه به اندازه کافی زحمت تمجید را متقبل می شوند ! پس قرار نیست در هنگام نقد ، بحث مستوفایی درکمالات فــرد یا عمل مورد انتقاد داشته باشیم. گزاره های قبل البته به معنای آن نیست که به خود اجازه می دهیم که نیت تخریبی بر نقدهای ما سایه بیفکند. ۸. برخی اصول قانون اساسی جنبه رکن دارد. مقولاتی نظیر حاکمیت دینی ، ولایت فقیه ، رجوع به رأی مردم ، آزادی های مدنی ، حقوق شهروندی و عدالت گستری . این اصول ، روح حاکم بر انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی را تشکیل می دهندو نقطه متمایز مردمسالاری دینی با دمکراسی لیبرال یا حکومت های خودکامه است . براین مبنا کسانی را که به نام اصلاح طلبی یا هر نام دیگر به اصول محوری قانون اساسی بی اعتنایند داخل نظام نمی دانیم و با آنان مرزبندی روشنی داریم . ۹. ولایت فقیه، یک ایده دینی و از اصول محوری قانون اساسی ماست که نه مثل برخی اصلاح طلبان ، ‌از روی اضطرار بلکه بدان باور داریم. علاوه بر این جنبه دینی و قانونی، عقل نیز با توجه به شرایط عمومی کشور و جو تخاصم بین المللی به وجود اصل و مصداق آن حکم می دهد . ما نه تنها به دلیل تصریح ولایت فقیه در قانون اساسی به آن التزام داریم بلکه به دلیل مفهوم ولایی آن که نشات گرفته از تفکر شیعی است به آن پایبندیم . یکی از تفاوت های اصولگرایان با دیگر جریان های سیاسی در نگاه و تلقی آنان از رهبری است . اگر چه کسی که به حکم حکومتی گردن می نهد (‌حتی اگر آن را قبول نداشته باشد) مأجور است اما اصولگرایان ، اطاعت را به امری درونی تبدیل کرده اند و عنصر«قبول» را نیز به آن افزوده اند . درست است که قائل نبودن شأن و اختیاری بیشتر ازآن چه که در قانون اساسی برای ولایت فقیه و رهبری درج شده است اندیشه ای انحرافی یا حرکتی ضد انقلابی محسوب نمی شود اما اصولگرایان ، نظر رهبری را ملاک می دانند و راهبردها ، سیاستها و مواضع خود را بر اساس آن تنظیم می کنند. از دیدگاه اصولگرایان ، رهبری فقط یک رکن مهم در نظام دیوانی کشور و یا مقامی که مطابق قانون اساسی بر سه قوه نظارت دارد نیست بلکه جنبه ای معنوی و عاطفی نیز دارد و سمبل کشور، محور وحدت و فصل الخطاب منازعات است و از این رو یک نعمت محسوب می شود که شکرانه آن ، همسویی و اطاعت است ، نه بهانه های ظاهرا" مستدل و حقوقی برای رفع تکلیف یا فرار از ولایت پذیری . در عین حال ، برخلاف افراد شعار زده اشعری مسلک ، بین سلیقه شخصی ، توصیه ، الزام و حکم حکومتی تفاوت قائلیم که هریک الزامات متفاوتی دارند . ۱۰. اصل استقلال و تفکیک قوا ضرورتی جدی است که به قوام ملک می انجامد زیرا قدرت گرفتن انحصاری هر قوه ، زمینه ساز خودکامگی است . دولت قوی حق دارد از تمامی ظرفیت های قانونی خود استفاده کند و تمامی شئون اداری و اجرایی کشور را مطابق قانون اساسی در اختیار داشته باشد . مجلس مقتدر از ساز وکارهای قانونی خود (‌قانونگذاری ، تصویب اسناد بالادستی ، بودجه سالانه ، سوال ، تحقیق و تفحص ، رای اعتماد ، استیضاح وزیران ، عدم کفایت رئیس جمهور ، دیوان محاسبات و عضویت در شوراهای فرا دستگاهی) استفاده می کند و در عین حال ، ‌همگان به داوری دستگاه قضا گردن می نهند. با وجود قوه قضائیه مقتدر است که حاشیه های امنیت برای همه ،‌ بالسویه رنگ می بازد و هیچ عنصر صاحب قدرت یا مدیری جرات قانون شکنی ، ظلم به دیگران و فساد به خود نمی دهد و متقابلا بازار افشاگری های خطابه ای و خیابانی تعطیل می شود و کسی جرات نمی کند به دیگری اتهام بدون سند زند. ۱۱. آئین نامه اخلاقی- حرفه ای خبرآنلاین قبلا و به صورت رسمی اعلام شده است و مواضع ده گانه بالا نیز به تدریج و حسب ضرورت تکمیل خواهد شد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + دوازده =