توده‌ای‌ها چطور از زندان قصر فرار کردند؟/ مستندی تاریخی با آرشیو دیده نشده
بازدید 2
0

توده‌ای‌ها چطور از زندان قصر فرار کردند؟/ مستندی تاریخی با آرشیو دیده نشده

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یکی از نقاط عطف تاریخ سیاسی ایران که سال‌ها تأثیر خود را بر تحولات داخلی کشور گذاشت، فرار گروهی از اعضای حزب توده از زندان قصر در ۲۴ آذر ۱۳۲۹ است؛ حادثه‌ای که نه تنها نمود جسارت و سازمان‌دهی داخلی حزب توده بود، بلکه نشان‌دهنده پیچیدگی‌های عرصه سیاسی آن دوران نیز به شمار می‌رفت. پس از کنگره دوم حزب توده در سال ۱۳۲۷ و انتخاب دبیران و کمیته‌های داخلی، سوء قصد ناصر فخرایی به جان محمدرضا پهلوی، باعث شد تعدادی از رهبران حزب دستگیر و حزب به صورت رسمی غیرقانونی اعلام شود. این رویداد حزب را وادار به فعالیت مخفیانه کرد و بسیاری از رهبران از کشور خارج شدند و به مسکو پناه بردند.

در این میان، ده تن از اعضای زندانی حزب، از جمله اعضای هیئت اجرایی، با نقشه‌ای پیچیده و حساب‌شده، موفق شدند از زندان قصر فرار کنند؛ عملیاتی که با هماهنگی اعضای سازمان نظامی افسران حزب، نقش‌آفرینان اصلی پشت پرده را به خانه‌های امن هدایت کرد. کیانوری، دبیرکل حزب توده، و دیگر رهبران بعد از این فرار، در حساس‌ترین دوران مبارزه برای ملی کردن صنعت نفت، زمام رهبری حزب را در دست گرفتند. این فرار نه تنها پیچیدگی‌های امنیتی و سیاسی آن دوران را نمایان ساخت، بلکه نشان داد که حزب توده با استفاده از شبکه‌ای گسترده و سازمان‌یافته، قادر به نفوذ و انجام عملیات پیچیده علیه رژیم بود.

حوادث پس از فرار، از جمله محاکمه غیابی رهبران حزب و سرنوشت افسرانی که در عملیات مشارکت داشتند، تا سال‌ها بخش مهمی از تحلیل‌ها و روایت‌های سیاسی ایران را شکل داد. ماجرای فرار از زندان قصر نه تنها یک عملیات جسورانه سیاسی و امنیتی بود، بلکه تصویری از مبارزه و پیچیدگی‌های عرصه قدرت در ایران پیش از انقلاب ارائه می‌دهد؛ رخدادی که امروز به واسطه فیلم‌ها و مستندها، همچنان الهام‌بخش بررسی تاریخ سیاسی کشور است. فیلم «فرار از قصر» به کارگردانی احسان عمادی و تهیه‌کنندگی حسام اسلامی فیلمی است که این واقعه را بازنمایی می‌کند و روایات و تصاویر تازه و دیده‌نشده‌ای از آن ارائه می‌دهد. در ادامه گفت‌وگوی خبرآنلاین را با حسام اسلامی تهیه‌کننده این فیلم می‌خوانید.

حسام اسلامی کارگردان و تهیه‌کننده سینمای مستند با توجه به استقبال از اکران آنلاین «فرار از قصر» در پاسخ به سوالی در این باره گفت: «انتظار این استقبال را داشتم، مطمئن بودم این فیلم قابلیت دارد با تماشاگر ارتباط برقرار کند، سینمای مستند بیش از آنچه تصور می‌شود این ظرفیت و جذابیت را دارد. «فرار از قصر» سومین همکاری من و احسان عمادی است. پیشتر در دو فیلم تاریخی همکاری کرده بودیم، و واکنش‌ها و بازخوردهای آن فیلم‌ها، در ساخت این فیلم موثر بود. «فرار از قصر» جدا از موضوع سیاسی، درام پرتعلیق و جذابی دارد. شخصیت‌های فیلم، شناخته شده و مرموز هستند. این ویژگی‌ها، برای تماشاگری که اندکی علاقه به تاریخ معاصر دارد، جذاب است. خوشبختانه در مسیر ساخت این فیلم یک آرشیو دیده نشده پیدا کردیم که به فیلم کمک کرد. تصاویری که شبیه فیلم‌های دیده شده از آن دوره نیست و می تواند یکی از امتیازهای «فرار از قصر» باشد. تصاویری که به رازآلود بودن فیلم ما کمک کرد»

توده‌ای چطور از زندان قصر فرار کردند؟/ مستندی تاریخی با آرشیو دیده نشده

این فیلمساز درباره نحوه عرضه آثار مستند گفت: «وقتی فیلم مستند دیده نشود، نمی‌توان در این باره صحبت کرد که مخاطب دارد یا نه، اغلبِ پلتفرم‌ها تجربه خوشایندی در این زمینه ندارند، به همین دلیل درباره نمایش این آثار مقاومت می‌کنند. نحوه عرضه، تبلیغات و فضایی که مستند در آن عرضه می‌شود، مهم است. خوشحالم که با تلاش مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، امکان این فراهم شد که «فرار از قصر» در یک پلتفرم اکران آنلاین شود. ما پیشتر در «هنر و تجربه» اکران موفقی داشتیم، نمایش آنلاین موفق این چند روز نشان می‌دهد شاید مخاطب حوصله این را نداشته باشد از خانه خارج شده و فیلمی را که نمی‌شناسد امتحان کند، اما در اکران آنلاین، امکان این ریسک و تجربه کردن بیشتر است.»  

کارگردان «پروژه ازدواج» درباره همکاری مشترک با احسان عمادی گفت: «در طی این سال‌ها جنس همکاری و رفاقت ما طوری بوده که دیگر یادم نمی‌آید ایده هر فیلم متعلق به کدام ماست و چطور روی آن کار کردیم، من از سال‌ها پیش وقتی ماجرای فرار سران حزب توده از زندان را خواندم، این موضوع برایم جذاب بود، اواخر دهه 90 تصمیم گرفتیم فیلمی درباره این ماجرا بسازیم. با مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی قرارداد بستیم و تولید فیلم جدی شد. از سال‌ها پیش درباره این فیلم حرف می‌زدیم، هر جا سند و عکسی پیدا می‌کردیم آرشیو کرده و حواسمان به این ایده بود.»

اسلامی درباره فرم روایت و ساختار «فرار از قصر» گفت: «من و احسان عمادی بر این باوریم که سینمای مستند می‌تواند بسیار جذاب باشد و مخاطب بیشتری داشته باشد. تلاش می‌کنیم در هر فیلم، نوآوری‌ها و غافلگیری‌هایی برای تماشاگر داشته باشیم. می‌کوشیم در شیوه روایت تازگی داشته باشیم، ابزار روایت در قصه تاریخی بیشتر مصاحبه و تصاویر آرشیوی است، اگر بخواهید هر بار به این شیوه کار کنید، فیلم تکراری می‌شود. مخصوصا درباره اتفاقی که هفتاد سال پیش رخ داده، حتی آرشیو هم بارها دیده شده، برای همین ما تلاش کردیم هر بار با نوآوری پیش برویم و خلاق باشیم.»

کارگردان «در بند» درباره تعلق خاطرش به سینمای اجتماعی گفت: «سینمای اجتماعی» عنوان باز و کلی است، به انواع فیلم می‌شود گفت فیلم اجتماعی، من به سینمای اجتماعی و موضوع های تاریخ معاصر بسیار علاقه‌مندم. دلیل این که احسان عمادی را برای کارگردانی موضوع‌های تاریخی انتخاب می‌کنم این است که احسان، بهتر از من می‌تواند این سوژه ها را بسازد. به نظرم در سینمای مستند، انگیزه مادی مطرح نیست. در همه جای دنیا همین است که فیلمساز مستند براساس یک دغدغه و پرسش پیش می‌رود حتی اگر بودجه‌ای وجود نداشته باشد، بلاخره سراغ آن موضوع خواهد رفت. در هیچ کجای دنیا کسی با ساخت فیلم مستند دنبال «پولدار» شدن نیست، این سینما محصول شور و عشق است. من به عنوان تهیه کننده در سینمای مستند، به دنبال بازگشت سرمایه نیستم. به جذب مخاطب فکر می کنم اما انگیزه اصلی‌ام، طرح یک مسئله است که خودم مخاطب اول آن هستم.»

توده‌ای چطور از زندان قصر فرار کردند؟/ مستندی تاریخی با آرشیو دیده نشده
حسام اسلامی تهیه‌کننده فیلم «فرار از قصر»

حسام اسلامی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به تجربه‌هایش در حوزه کارگردانی و تهیه کنندگی گفت: «به عنوان کارگردان و تهیه کننده مخاطب برای من بسیار مهم است. در طی این سال‌ها اهمیت مخاطب، برایم مهم‌تر از قبل شده. موقع ساخت فیلم به ممیزی و خط قرمزها پایبند نبوده‌ام، تلاش کرده‌ام روی مرز کار کنم، حتی گاهی کمی پایم را آن طرف بگذارم. اما برای رسیدن فیلم به مخاطب تلاش کرده‌ام. برای دریافت پروانه نمایش «فرار از قصر» نکاتی وجود داشت، بارها با دوستان وزارت ارشاد جلساتی داشتیم و فیلم با کمترین اصلاحات در «هنر و تجربه» و پلتفرم اکران شد. این مسیر، برای فیلمساز ساده نیست. اما فکر می‌کنم به عنوان فیلمساز، باید جنگید، گاهی تعامل کرد و فرصتی ایجاد کرد تا فیلم ها دیده شوند. سیستم ممیزی و بازبینی در ایران، بیمار است. از نحوه دریافت فیلم تا پاسخی که به شما می‌دهند، جانکاه است. همیشه با خودم می گویم بار دیگر، توان این رودر رویی را دارم.»

این کارگردان که اغلب آثارش نمایش‌های متعدد جشنواره‌ای داشته، درباره نمایش فیلم‌های مستند در جشنواره‌های خارجی گفت: «همان اندازه که دیده شدن فیلم در ایران برایم مهم است، دوست دارم و تلاش کرده‌ام فیلم‌هایم در جشنواره‌ها یا شبکه‌های خارجی عرضه و دیده شود. حضور در جشنواره‌ها، هم می تواند مضر باشد، هم برایتان آورده داشته باشد. جشنواره‌ها هر چقدر بزرگ‌تر، غلیظ‌تر و جدی‌تر درگیر سیاست‌های خود و حامیان مالی‌شان هستند، هر چقدر هم ادعای مستقل بودن داشته باشند، این توهم است که آنها را فارغ از سیاست و پول بدانیم. جشنواره‌های مختلفی را می توانم مثال بزنم (در ایران و خارج از ایران)، که چگونه در آنها مسائل غیرهنری و غیر سینمایی باعث دیده شدن یک فیلم شده است.»

اسلامی ادامه داد: «توجه جشنواره ها، گاهی مسیر فیلمسازی یک کارگردان را تغییر داده و همین تمرکز و توجه گاهی مضر بوده است. فیلمسازان جوان، بیشتر در معرض این آسیب هستند. وقتی فیلمساز هنوز نوع نگاهش را تثبیت نکرده و کم تجربه است، این مدل استقبال و زرق و برق جشنواره‌ها می تواند مسیر او را عوض کند. خوشبختانه حضورهای بین المللی، برای فیلم های من خیلی زود، اتفاق نیفتاد. سال ها فیلم ساختم و در سی و چند سالگی، این تجربه را پشت سر گذاشتم. تلاش می‌کنم از جشنواره ها تاثیر نگیرم اما از امکان دیده شدن و وسیع تر کردن دایره مخاطبان مستندهایم در جشنواره‌ها استفاده می کنم.»

او درباره «فرار از قصر» و احتمال جذاب بودن آن برای تماشاگر غیر ایرانی گفت: «مستند عمری طولانی دارد، قرار نیست همه اتفاق‌ها در یک سال رخ دهد. اگر ساز و کار درستی برای دیده شدن فیلم طراحی شود، می‌تواند عمری طولانی‌تر داشته باشد و در طی مسیر، دیده و به سندی تاریخی و یک مرجع برای پژوهش تبدیل شود. نمونه‌ها فراوان است، مستندهایی هستند که پس از سال‌ها دوباره کشف می‌شوند، تماشاگر دارند، فیلمسازان سراغ آن می‌روند و برای تحلیل یک موضوع تاریخی آن را نگاه می کنند. درباره «فرار از قصر» تلاش می‌کنم این اتفاق بیفتد. در ترجمه و زیرنویس فیلم یک پروسه طولانی را طی کردیم، نسخه‌ای را آماده کردیم که فقط ترجمه ساده نیست و فیلم را برای مخاطب غیرایرانی آماده و قابل فهم کردیم. نحوه عرضه فیلم برای تماشاگر غیر ایرانی، مهم است و باید به آن فکر کرد. امیدوارم آرام آرام، اکران‌های فرهنگی خارج از ایران، برای «فرار از قصر» داشته باشیم.»

حسام اسلامی درباره اکران «رویاباف و قاضی» گفت: «این مستند که در هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» روی پرده رفت، آماده نمایش است. در حال مذاکره با چند پلتفرم هستم، بعضی پلتفرم‌ها تجربه موفقی از نمایش مستند نداشته اند و به آن تمایلی ندارند، بعضی به این موضوع علاقه‌مند نیستند. امیدوارم این فیلم را تا انتهای تابستان اکران آنلاین کنم.»

این کارگردان درباره نمایش «در بند» گفت: «این مستند کوتاه، فرمی تجربی دارد و اکرانش کمی سخت تر است، امیدوارم بتوانم این فیلم را هم بعد از «رویا باف و قاضی» اکران آنلاین کنم.»

«فرار از قصر» ساخته احسان عمادی به تهیه‌کنندگی حسام اسلامی تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است.  

5959

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

خبرآنلاین

درباره خبرآنلاین خبرآنلاین که کار خود را از سال ۱۳۸۷ شروع کرده است تلاش دارد آخرین تحلیل‌ها و گزارش‌ها از مهم‌ترین اتفاقات روز ایران و جهان را به صورت آنلاین در اختیار مخاطبان خود قرار دهد.مشی رسانه‌ای: مشی رسانه‌ای این خبرگزاری، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند. این مجموعه رسانه‌ای خود را در امر اطلاع‌رسانی مستقل می‌داند و در چارچوب قوانین نظام جمهوری اسلامی و تعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام راحل و شهیدان انقلاب، از درغلتیدن به تمایلات حزبی و جناحی پرهیز دارد. این مجموعه اما نقد و تحلیل کارشناسانه دستگاه‌ها، عملکرد مسئولان و احزاب را وظیفه ذاتی خود می‌پندارد و آن را با هدف ارتقای دانایی جامعه، حق پرسشگری شهروندان و وظیفه پاسخگویی مسئولان با جدیت دنبال می‌کند. تحریریه خبرآنلاین همچنین با بهره‌مندی از همکاران حرفه‌ای و با سابقه می‌کوشد عرصه‌های جدیدی در اطلاع‌رسانی بهنگام و شفاف بجوید و بگشاید.صورت‌بندی خبرآنلاین: صاحب امتیاز: علیرضا معزی مدیرمسئول: حسن لاسجردی شورای سردبیری: حسن لاسجردی . محمدرضا نوروزپور . فرهاد عشوندی . محمود ظهیرالدینی. داوود محمدی.سردبیر شبکه‌های اجتماعی: پایش: محمدباقر تهرانی ادمین: پوریا شاکریتحریریه: سیاست: فاطمه استیری اقتصاد: زهرا علی‌اکبری فرهنگ: حسین قره جامعه: مستوره برادران‌نصیری بین‌الملل: ابوالفضل خدایی ورزش: مرتضی رضایی چند رسانه‌ای: نوید صرافمرامنامه اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری خبرآنلاین اعضای تحریریه «خبرآنلاین»، اعم از خبرنگاران، نویسندگان، عکاسان، دبیران و سردبیران، مجموعه اصول و معیارهای اخلاقی حرفه‌ای را با توجه به استانداردهای ‌این حرفه، به عنوان اصول اخلاقی خویش تلقی می‌کنند و رعایت آن را به عنوان مبانی مشترک حرفه‌ای وظیفه خود می‌دانند. این مرامنامه مقررات اداری یا مسائل انضباطی خبرآنلاین نیست، بلکه تنها اصول اخلاقی را تبیین می‌کند که روزنامه‌نگاران خبرآنلاین با رعایت آن، استقلال، اعتبار و درستکاری رسانه و مسئولیت‌ها و تحقق وظایف خود را تضمین می‌کنند. علاوه بر این، قانون مطبوعات و سایر قوانین مرتبط با فعالیت‌های رسانه‌ای نصب العین خبرآنلاین است. ۱. وظیفه آگاهی‌بخشی در راس وظایف حرفه روزنامه‌نگاری قرار گرفته است. انصاف و بی‌غرضی روزنامه‌نگار، خودداری وی از تبلیغ سیاسی و بازرگانی و مقاومت در برابر دیگر کانون‌های فشار، اصل خدشه‌ناپذیر روزنامه‌نگاران فعال در خبرآنلاین است. ۲. «خبرآنلاین» خود را متعهد می‌داند که با رعایت مفاد مرامنامه اخلاقی کلیه آحاد جامعه را مخاطب خود بداند و همواره در چارچوب قانون اساسی به اصول دینی و معتقدات مذهبی و آداب و سنن گروه‌های مختلف قومی و فرهنگی، احترام بگذارد. ۳. روزنامه‌نگاران خبرآنلاین در انجام وظایف حرفه‌ای خویش نه تنها در برابر صاحبان و مدیران موسسه بلکه در برابر خوانندگان و منافع و مصالح جامعه مسئولیت دارند.‌ این مسئولیت اجتماعی‌ ایجاب می‌کند اطلاعات کامل و به روز برای عموم با حفظ آزادی اطلاعات به منظور احقاق حق دسترسی به اطلاعات ارائه شود. ۴. وظیفه کسانی که وقایع مربوط به هر موضوع را شرح می‌دهند یا تفسیر می‌کنند این است که دانش لازم را درباره آن موضوع به نحوی که گزارش‌دهی و تفسیر به صورت دقیق و منصفانه امکان‌پذیر باشد کسب کنند. ۵. رسالت اجتماعی حرفه روزنامه‌نگاری‌ ایجاب می‌کند که روزنامه‌نگار همیشه در خدمت کشف و بیان حقیقت باشد. به موجب ‌این اصل، «خبرآنلاین» خود را متعهد می‌داند تا حد ممکن آنچه را که به راستی روی داده است و در آن شائبه دروغ راه ندارد، منعکس کند. ۶. روزنامه‌نگاران «خبرانلاین» خود را موظف می‌دانند در صورت ارتکاب به اشتباه، هرچه سریع‌تر آن را اصلاح کنند. اگر چه کار روزنامه‌نگاری با سرعت عمل همراه است،‌ این الزام نباید مانع کوشش و جست‌وجو برای پی‌بردن به صحت و سقم اطلاعات شود. همچنین بروز هر اشتباهی را به سرعت اطلاع می‌دهند و آن را در روزنامه تصحیح می‌کنند. ۷. خبرنگاران و نویسندگان «خبرآنلاین» بدون دخالت در ماجرا یا پیش‌فرض‌های خود، خبر و گزارش را تهیه و تنظیم می‌کنند. در عین حال «بی‌طرفی» به معنی بی‌نظر بودن «خبرآنلاین» و نویسندگان آن در قبال رویدادها نیست و روزنامه‌نگاران نظرات خود را در مقالاتی که تفسیر و تحلیلشان از مسائل است، بیان می‌کنند. ۸. روزنامه‌نگاران فعال در «خبرآنلاین» در انتشار مصاحبه‌های اختصاصی به حقوق مصاحبه‌شونده خود احترام می‌گذارند و متن تنظیمی مصاحبه را با رعایت حداکثر امانت‌داری منتشر می‌کنند. ضمنا در صورت درخواست مصاحبه‌شونده، ‌متن نهایی را به نظر او می‌رسانند و اصلاحات مورد نظر را اعمال و حتی در صورت انصراف وی از انتشار مصاحبه خودداری می‌کنند. ۹. به منظور رعایت حقوق مادی و معنوی خالقان و صاحبان آثار، خبرنگاران و نویسندگان «خبرآنلاین» حاصل کار دیگران را بدون ذکر منبع و در صورت لزوم کسب اجازه، باز انتشار نمی‌کنند. امضای یک روزنامه‌نگار تنها پای مطلبی قرار می‌گیرد که حاصل کار خود اوست. هرگونه سرقت ادبی، مخدوش ساختن متن‌ها، تصاویر، اسناد و نیز حذف اطلاعات اساسی مربوط به رویدادها نزد روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» مذموم و مطرود است. ۱۰. حریم خصوصی افراد محترم است و نباید بدون اجازه به آن وارد شد. روزنامه‌نگاران و نویسندگان «خبرآنلاین» با توجه خاص به حیثیت شخصی و زندگی خصوصی افراد، از تمامی مواردی که ممکن است با انتشار مطلب یا خبر آن به حیثیت افراد لطمه وارد آورد، اکیدا پرهیز می‌کنند. ۱۱. روزنامه‌نگاران و نویسندگان «خبرآنلاین» ادبیات پالوده و قلم متین را از مهم‌ترین ویژگی‌های خود می‌دانند و از لحن گزنده یا کلمات توهین‌آمیز علیه هیچ شخص یا نهادی، چه در خبر یا گزارش و چه در نظر، استفاده نمی‌کنند. ۱۲. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» به طور مخفیانه از دوربین، میکروفن و یا دستگاه‌های ضبط صوت استفاده نخواهند کرد، مگر در زمانی که حق قانونی روزنامه‌نگار است، اما آشکارسازی لوازم فوق برای او مخاطره‌آمیز باشد. ۱۳. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» برای کسب خبر، صریحا خود را روزنامه‌نگار معرفی می‌کنند و هرگز همچون کارآگاه یا جاسوس عمل نمی‌کنند. آنان همچنین از تحت فشار قرار دادن افراد برای کسب خبر پرهیز می‌کنند. ۱۴. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» ضمن وقوف به آزادی خبر، تفسیر و انتقاد، می‌توانند از افشای منبع اطلاعات به جز صراحتی که قانون مطبوعات دارد (دستور مقام قضایی) خودداری کنند. محرمانه نگاه داشتن هویت منابعی که «خبرانلاین» نمی‌خواهد شناخته شوند، نافی ‌این اصل نیست که منابع خبری، جز در موارد استثنایی، باید به روشن‌ترین وجه معرفی شوند. از سوی دیگر ممکن است ناشناس ماندن اظهارکننده یک مطلب برای او فرصتی غیرمنصفانه فراهم آورد تا علیه دیگران سخن بگوید. در این صورت «خبرآنلاین» از انتشار اظهارات علیه دیگران توسط منبعی که نامش فاش نشود، پرهیز می‌کند. ۱۵. اولین و مهم‌ترین دغدغه روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین»، تلاش در جهت ارتقای سطح کیفی وکمی مطالب «خبرآنلاین» است.‌ این بدان معناست که توفیق «خبرآنلاین» در تهیه و انتشار اخبار و گزارش‌های دست اول نتیجه تلاش‌های بی‌وقفه روزنامه‌نگاران آن است. ۱۶. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» به حق دسترسی به مطالب، اخبار و گزارش‌های جمع‌آوری شده واقفند و پیش از انتشار مطالب تهیه شده مبادرت به فروش، واگذاری و افشای بخشی یا تمام آن مطلب به افراد خارج از خبرآنلاین علی‌الخصوص رسانه های رقیب، دوستان و وابستگان نزدیک خود نخواهند کرد. آنان با آگاهی کامل از خط‌مشی و سیاست‌های کلی روزنامه، متعهدانه و وفادارانه در جهت پیشبرد ‌این اهداف گام برمی‌دارند. ۱۷. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» نام و عنوان «خبرآنلاین» را مورد استفاده شخصی قرار نمی‌دهند. آنان کارت‌های خبرنگاری خود را تنها در مواقع کسب خبر و امور مرتبط با حرفه خود یا ورود به سازمان‌های دولتی یا خصوصی به کار می‌گیرند. ۱۸. اظهارنظر نسبت به شخصیت‌های مورد توجه مخاطبان از جمله هنرمندان و ورزشکاران در قالب گفت‌وگو و یا نوشته از سوی روزنامه‌نگاران نباید کیفیت محتوا را تا سرحد نشریات زرد پایین آورد. ۱۹. از آنجا که کسب اخبار دست اول و انتشار آن یکی از ویژگی‌های بارز رسانه‌هاست و ‌این فرآیند منجر به جذب مخاطب بیشتر برای یک رسانه می‌شود، روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین»، تمامی رسانه‌های خبری دیگر اعم از رسانه‌های چاپی، الکترونیکی، تصویری و صوتی را که در جهت تضاد و یا حتی همسو با رسانه خود هستند رقیب حرفه‌ای می‌انگارند و بر ‌این اساس، همکاری و فعالیت با آنان (در هر سطحی) را بدون مشورت و صلاحدید حوزه سردبیری، مغایر با تعهدات اخلاقی و حرفه‌ای می‌دانند. ۲۰. ارائه هرگونه اطلاعات محرمانه داخلی و اداری خبرآنلاین مغایر با وجدان و مسئولیت اخلاقی و حرفه‌ای روزنامه‌نگاران در قبال مجموعه خبرآنلاین است. ۲۱. داشتن صفحات شخصی در فضای مجازی حق مسلم هر فرد است. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» نیز ازاین قاعده مستثنی نیستند. مهم نیست که تا چه میزان تلاش می‌کنند مطالبشان متمایز از مطالب موجود در خبرآنلاین باشد؛ بلکه نکته‌ اینجاست که به‌ هر حال مخاطبان، آنها را به عنوان روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» می‌شناسند و دیدگاه‌ها و نظراتشان را مرتبط با خط‌مشی آن تلقی می‌کنند. با علم به‌ این موضوع، روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» هرگونه فعالیت مجازی، حضور در شبکه های اجتماعی و یا مصاحبه و سخنرانی بدون در نظر گرفتن صلاحدید خبرآنلاین را مغایر با وجدان اخلاقی و حرفه‌ای خود می‌دانند. ۲۲. روزنامه‌نگاران فعال در «خبرآنلاین» از نوشتن در مورد مسائلی که نفع مستقیم مادی برای آنها و وابستگانشان دارند، پرهیز می‌کنند. از اطلاعاتی که به واسطه شغلشان به دست می‌آورند برای کسب منافع مالی و اقتصادی استفاده نمی‌کنند و این اطلاعات را به‌ این منظور در اختیار بستگان یا دوستانشان قرار نمی‌دهند. ۲۳. هرگونه مشارکت و همکاری تعهدآور با سازمان‌های حوزه فعالیت خود (اعم از استخدام، همکاری پاره‌وقت، انجام پروژه‌های مشترک و ارائه مشاوره و غیره) از نظر روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» مورد پذیرش نیست. چرا که ‌این نوع وابستگی‌ها به سازمان‌هایی که تحت پوشش خبری ‌این رسانه قرار دارند، بدون شک دیدگاه‌ها و نظرات روزنامه‌نگاران را به مرور زمان تحت‌ تاثیر خود قرار می‌دهد و از بازده کاری آنان می‌کاهد. ۲۴. روزنامه‌نگاران فعال در «خبرآنلاین» در مورد پذیرش هدایایی که از طرف اشخاص یا سازمان‌ها و نهادها ارائه می‌شود احتیاط می‌کنند. هر هدیه‌ای که ‌این شائبه را به وجود ‌آورد که در قبال آن انتظار همدلی به هنگام تهیه مطلب وجود دارد فورا پس داده می‌شود. اگر به روزنامه‌نگاری مستقیما پیشنهاد همکاری در قبال دریافت هدیه ارائه شد، موضوع را به مدیران مجموعه اطلاع می‌دهد و چنین موضوعی ممکن است بنا به صلاحدید سردبیر به اطلاع خوانندگان برسد. در عین حال روزنامه‌نگاران فعال در «خبرانلاین» هدایای ارزان‌قیمتی را که با «حسن نیت» ارائه می‌شود با احترام می‌پذیرند. هدایای گران‌تر را محترمانه باز می‌گردانند یا در اختیار روزنامه قرار می‌دهند تا به مصارف عمومی برسد. جوایز و هدایای بزرگداشت رسمی روزنامه‌نگاری از ‌این قاعده مستثنی است. ۲۵. روزنامه‌نگاران فعال « خبرآنلاین» سفرهایی را که هزینه آن به عهده سازمان و نهاد خاصی است قبول نمی‌کنند مگر با اجازه روزنامه و در صورت مهم بودن اطلاعاتی که قرار است در سفر جمع‌آوری شود.تبیین مواضع خبرگزاری «خبرآنلاین»: چگونه اصولگرایانی هستیم؟ با توجه به دوقطبی موجود ،‌ ما به اصولگرایان تعلق داریم و بدیهی است به اصول مشترک، باورمند و ملتزمیم که به دلیل رعایت اختصار از شرح آن صرف نظر می شود . آن چه در زیر می آید ما را از سایر جریان ها بویژه جریان غیر اصولگرایی متمایز می سازد؛ در عین حال با عنایت به گستردگی طیف اصولگرایی ، به برخی تفاوت برداشت های ما با سایر عزیزانی که در این طیف تعریف می شوند اشاره شده است: ۱. اصول مشترک جبهه اصولگرایان اعتقاد و التزام به اسلام ، انقلاب ، نظام ، امام و رهبری است. هر جریان یا فردی که به این اصول واقعا معتقد و ملتزم باشد و قرائت او از این اصول براساس قرائت رهبری باشد ، اصولگراست ، هر چند درسایر مسائل دارای سلوک، نظرات و سلیقه های متفاوتی باشد . به عبارت بهتر ، نقطه کانونی همه اصولگرایان، بینش واحد است و تمایزات آنها فقط در روش و منش نمود می یابد. ۲. پرده پوشی وکتمان انتقاد به همه دستگاه های کشور را، حتی آنهایی که توسط اصولگرایان اداره می شوند روا نمی دانیم و تمجیدات بی مبنا را ‌مصداق تعصب جاهلی قلمداد می کنیم. ۳. اتکای برخی سیاسیون به رسانه های فارسی زبان بیگانه علاوه برآن که نوعی توهین به رسانه های داخلی قلمداد می شود ،‌ مصداق حدیث خانواده را نزد غیربردن است. نباید فراموش کنیم اساس تاسیس رسانه های فارسی زبان توسط دولت های مخالف ایران ، فعالیت حرفه ای نیست و بنابراین یک عنصر هوشمند و دلسوز منافع ملی، تحت هیچ شرایطی، حتی بی مهری عامدانه ، بازیچه نمی شود و در این دام نمی افتد. ۴. معتقدیم می توان با افراد و افکارمخالف بود و مرزبندی داشت ولی در عین حال آنان را محترم شمرد. ادبیات دور از ادب را نشانه صراحت یا انقلابی گری نمی دانیم. ۵. بسنده کردن به افراد همجور را نوعی تعصب قبیله ای می شماریم که ضمنا کیان کشور را نیز به مخاطره افکند. بر همین منوال با خط کشی های سیاه و سفیدکه به رادیکالیسم دامن می زند موافق نیستیم. خود و هم مسلکان جناح متبوع را مصداق تام دیانت، حقیقت،‌ سلامت، ولایت، صداقت، خدمتگزاری،‌ انقلابی گری و حافظ ارزشها نمی دانیم تا به تبع آن هر کسی را که مثل ما فکر نمی کند جرثومه لاابالی گری ، فساد، خیانت و بطلان بنامیم. ۶. تقسیم بندی های کور و بدون مبنا سبب می شود کشور را از ظرفیت انسانی انقلاب محروم کنیم. به عبارت بهتر عدم استفاده از توانایی مدیرانی در درون خانواده بزرگ انقلاب که برای تربیت آنان، هزینه شده است علاوه برآن که انسجام و همدلی را به تاخیر می اندازد و تخم کینه را می پروراند به پیشرفت کشور نیز آسیب می رساند و الگوی خوبی در مصرف نیروی انسانی نیست. این سخن به معنای آن نیست که جناح مستقر ، مصادر کلیدی و راهبردی را در اختیار رقیب قرار دهد و یا سیاستگذاری های مهم به مدیرانی سپرده شود که با جریان غالب ، همسو نیستند و یا از ارزشهای محوری نظام کوتاه می آیند بلکه به معنای آن است که از تجربیات و مهارت های آنان در جایگاه های غیرحساس استفاده شود تا ضمنا با امید به طلوع دوباره به نشاط فضای اجتماعی و مدیریتی کشور مدد رساند نه آن که هرکس از مانیست ، به طورکل از صفحه و صحنه مدیریتی کشور حذف شود. سیاست اصولی و راهبردی «جذب حداکثری ، دفع حداقلی » ضمنا به حفظ مدیران کشور در داخل نظام کمک می کند و مانع از «گریز از مرکز» می شود. ۷. انتقاد درآموزه های دینی ، حق و بلکه وظیفه امت برحاکمان است و درجهان معاصر نیز از حقوق شهروندی قلمداد می شود . طبیعی است که انتقاد در رسانه ها جلوه بیشتری می یابد و از همین رو یکی از کارکردهای محوری رسانه ها ، ‌انتقاد دانسته می شود و لذا در قانون مطبوعات نیز به رسمیت شناخته شده است. همه مدیران ، مطابق خطابه های معمولشان ، طرفدار نقدند ! اما بسیاری از آنان ، بلافاصله با قید «سازنده» هر نقدی را که به مذاقشان خوش نیاید مشمول انتقاد غیرسازنده یا مخرب می دانند . ازدیدگاه بسیاری از مدیران،‌ نقد یعنی قربان صدقه رفتن در مطلع کلام و سپس بیان فهرست کامل محاسن فرد یا کار ، و احتیاطا" چند جمله کوتاه و البته غیرمهم در بیان کاستی ها؛ آن هم موضوعاتی کاملا فرعی و پیش افتاده که پاسخ های «افکار عمومی راضی کن» از قبل در چنته منقود آماده باشد. کم تحملی مدیران کشور نسبت به انتقاد- که متاسفانه برخاسته از فرهنگ عمومی ماست - به زیان کیان کشور است ، ضمن آن که مساوی دانستن هر انتقاد به یک فرد یا دستگاه را مساوی انتقاد به کلیت نظام دانستن ، بهانه ای برای فرار از لوازم مسئولیت پذیری است . اگرچه انتقاد نباید توهین آمیز باشد اما گمان می رود گونه شناسی کشف شده توسط مدیران اجرایی و جعل صفت هایی چون سازنده ، منصفانه ومخرب - که در ادبیات سیاسی و رسانه ای کشورباب شده است- به منظور تعطیل کردن اساس انتقاد است. نیت فرد منتقد ،‌ چندان نقشی در موضوعیت نقد و محتوای آن ندارد . به زعم ما نقد باید فنی ، مستدل و روشمند باشد و حتی اگر نیت صالحانه و خیرخواهانه نداشته باشد و با هدف تخریب نیز صورت بگیرد و یا راه حل ارائه نکند می تواند نقد نامیده شود ، هر چند چنین نقدی بدون شک در اثربخشی بر فرد یا دستگاه ذیربط ، جا افتادگی اجتماعی و داوری عامه تاثیر منفی دارد . شرط اصلی نقد، رعایت چارچوب های کارشناسی است نه نیت مستتردر آن . اما درهرصورت نقد نباید متضمن دروغ ، توهین، تحقیر و افترا باشد زیرا در آن صورت منطقا نقد نامیده نمی شود بلکه بترتیب دروغ ، ‌توهین ،‌ تحقیر و افتراست! نمی توان نقدی را که متضمن بیان نقاط قوت فرد یا عمل نیست و صرفا کاستی ها را بیان می دارد نقد نادرست خواند ، هرچند که اخلاقا" بهتر است نقاط قوت نیز بیان شود. یادمان باشد بررسی صحت و سقم در وظایف منطق می گنجد و صدور حکم حسن و قبح در دایره اخلاق . لذا گفته می شود چنان نقدی ، درست است ولی ممکن است اخلاقی نباشد یا تهی از اثر شود. نقد، کفه ترازو نیست که بگوییم باید تساوی رعایت شودزیرا بحمدالله تریبون های رسمی هردستگاه به اندازه کافی زحمت تمجید را متقبل می شوند ! پس قرار نیست در هنگام نقد ، بحث مستوفایی درکمالات فــرد یا عمل مورد انتقاد داشته باشیم. گزاره های قبل البته به معنای آن نیست که به خود اجازه می دهیم که نیت تخریبی بر نقدهای ما سایه بیفکند. ۸. برخی اصول قانون اساسی جنبه رکن دارد. مقولاتی نظیر حاکمیت دینی ، ولایت فقیه ، رجوع به رأی مردم ، آزادی های مدنی ، حقوق شهروندی و عدالت گستری . این اصول ، روح حاکم بر انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی را تشکیل می دهندو نقطه متمایز مردمسالاری دینی با دمکراسی لیبرال یا حکومت های خودکامه است . براین مبنا کسانی را که به نام اصلاح طلبی یا هر نام دیگر به اصول محوری قانون اساسی بی اعتنایند داخل نظام نمی دانیم و با آنان مرزبندی روشنی داریم . ۹. ولایت فقیه، یک ایده دینی و از اصول محوری قانون اساسی ماست که نه مثل برخی اصلاح طلبان ، ‌از روی اضطرار بلکه بدان باور داریم. علاوه بر این جنبه دینی و قانونی، عقل نیز با توجه به شرایط عمومی کشور و جو تخاصم بین المللی به وجود اصل و مصداق آن حکم می دهد . ما نه تنها به دلیل تصریح ولایت فقیه در قانون اساسی به آن التزام داریم بلکه به دلیل مفهوم ولایی آن که نشات گرفته از تفکر شیعی است به آن پایبندیم . یکی از تفاوت های اصولگرایان با دیگر جریان های سیاسی در نگاه و تلقی آنان از رهبری است . اگر چه کسی که به حکم حکومتی گردن می نهد (‌حتی اگر آن را قبول نداشته باشد) مأجور است اما اصولگرایان ، اطاعت را به امری درونی تبدیل کرده اند و عنصر«قبول» را نیز به آن افزوده اند . درست است که قائل نبودن شأن و اختیاری بیشتر ازآن چه که در قانون اساسی برای ولایت فقیه و رهبری درج شده است اندیشه ای انحرافی یا حرکتی ضد انقلابی محسوب نمی شود اما اصولگرایان ، نظر رهبری را ملاک می دانند و راهبردها ، سیاستها و مواضع خود را بر اساس آن تنظیم می کنند. از دیدگاه اصولگرایان ، رهبری فقط یک رکن مهم در نظام دیوانی کشور و یا مقامی که مطابق قانون اساسی بر سه قوه نظارت دارد نیست بلکه جنبه ای معنوی و عاطفی نیز دارد و سمبل کشور، محور وحدت و فصل الخطاب منازعات است و از این رو یک نعمت محسوب می شود که شکرانه آن ، همسویی و اطاعت است ، نه بهانه های ظاهرا" مستدل و حقوقی برای رفع تکلیف یا فرار از ولایت پذیری . در عین حال ، برخلاف افراد شعار زده اشعری مسلک ، بین سلیقه شخصی ، توصیه ، الزام و حکم حکومتی تفاوت قائلیم که هریک الزامات متفاوتی دارند . ۱۰. اصل استقلال و تفکیک قوا ضرورتی جدی است که به قوام ملک می انجامد زیرا قدرت گرفتن انحصاری هر قوه ، زمینه ساز خودکامگی است . دولت قوی حق دارد از تمامی ظرفیت های قانونی خود استفاده کند و تمامی شئون اداری و اجرایی کشور را مطابق قانون اساسی در اختیار داشته باشد . مجلس مقتدر از ساز وکارهای قانونی خود (‌قانونگذاری ، تصویب اسناد بالادستی ، بودجه سالانه ، سوال ، تحقیق و تفحص ، رای اعتماد ، استیضاح وزیران ، عدم کفایت رئیس جمهور ، دیوان محاسبات و عضویت در شوراهای فرا دستگاهی) استفاده می کند و در عین حال ، ‌همگان به داوری دستگاه قضا گردن می نهند. با وجود قوه قضائیه مقتدر است که حاشیه های امنیت برای همه ،‌ بالسویه رنگ می بازد و هیچ عنصر صاحب قدرت یا مدیری جرات قانون شکنی ، ظلم به دیگران و فساد به خود نمی دهد و متقابلا بازار افشاگری های خطابه ای و خیابانی تعطیل می شود و کسی جرات نمی کند به دیگری اتهام بدون سند زند. ۱۱. آئین نامه اخلاقی- حرفه ای خبرآنلاین قبلا و به صورت رسمی اعلام شده است و مواضع ده گانه بالا نیز به تدریج و حسب ضرورت تکمیل خواهد شد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − یازده =