«راهبرد» نه هیجان‌زده نه منفعل؛ مجری باید متعهد، منصف و تحلیلگر باشد
بازدید 3
0

«راهبرد» نه هیجان‌زده نه منفعل؛ مجری باید متعهد، منصف و تحلیلگر باشد

مهدی مهدی قلی مجری برنامه «راهبرد» که از شبکه یک پخش می شود با اشاره به اجرای این برنامه به خبرنگار مهر گفت: با توجه به شرایط خاص کشور پس از تهاجم دشمن و تحولات سریع در سیاست داخلی و خارجی و همچنین نیاز فزاینده به تحلیل‌های دقیق‌تر و مبتنی بر منافع ملی، دعوت به حضور در این برنامه را مسئولیتی فراتر از اجرا تلقی کردم.

وی در توضیح مهم‌ترین دلیل اجرای برنامه عنوان کرد: زمانی که با گروه برنامه‌ساز، درباره اهداف، ساختار پیشنهادی، سطح مهمانان، نوع روایت برنامه و حتی ملاحظات سیاستی و رسانه‌ای بحث شد، با تکیه‌بر تجربه‌ای بیش از ۲ دهه حضور در فضای رسانه‌ای کشور، برنامه «راهبرد» را بستری مناسب دیدم تا بتوان از دریچه‌ای متفاوت اما متعهد، به تحولات روز ایران و جهان نگاه کرد.

این مجری با اشاره به علاقه‌مندی‌اش به برنامه‌های سیاسی یادآور شد: اجرای برنامه‌های سیاسی چالشی جذاب و البته مسئولیتی سنگین است؛ برنامه‌های سیاسی از چند منظر برای من اهمیت دارند، نخست ارتباط مستقیم آنها با زیست جمعی ماست؛ هر تصمیم سیاسی می‌تواند زندگی میلیون‌ها نفر را تحت تأثیر قرار دهد. دوم، ضرورت دقت، انصاف و تحلیل در فضایی که اغلب آمیخته با هیجان یا گرایش‌های جناحی است، مجری را وادار می‌کند هم‌زمان متعهد، منصف و تحلیلگر باشد.

مجری «راهبرد» به تفاوت این برنامه با «نگاه یک» اشاره و بیان کرد: «نگاه یک» در زمان خودش با اتکا به اعتماد عمومی و سیاستگذاران، مرجعیت رسانه‌ای یافته بود و همین امر بار مسئولیت سنگینی بر دوش مجری می‌گذاشت. «راهبرد»، اگرچه تازه‌نفس‌تر است، اما افزون بر مواردی که بر «نگاه یک» مترتب بود، حساسیتی دارد و آن هم شرایط خاص کشور است که تولید برنامه و انتخاب مهمانان در این زمان انجام می‌شود. این برنامه به‌نوعی زاده شرایط بحرانی، تهاجم رسانه‌ای و ضرورت توجه به انسجام ملی است. در «راهبرد» تلاش می‌کنیم صدای تحلیل‌گرایانه‌تری ارائه دهیم.

مهدی‌قلی با اشاره به اجرای برنامه در شرایط جنگ ۱۲ روزه و نقش رسانه در این برهه تصریح کرد: در شرایط بحرانی، مانند جنگ رسانه‌ای اخیر که به‌نوعی امتداد میدانی جنگ نظامی و دفاعی کشور بود، نقش رسانه نه صرفاً اطلاع‌رسانی، بلکه اقناع، آرام‌سازی جامعه و شکل‌دهی به تحلیل افکار عمومی است. در این دوران، ما نه‌فقط به بیان رویدادها، بلکه به تبیین درست زمینه‌ها و پشت‌پرده‌ها نیاز داشتیم. در این شرایط، مجری باید هم‌زمان با حفظ آرامش، حساسیت، دقت و آمادگی برای واکنش سریع به تحولات را داشته باشد.

وی اضافه کرد: «راهبرد» در این بازه تلاش کرد تا تصویری تحلیلی، آرام و متکی بر منابع معتبر ارائه دهد؛ نه هیجان‌زده باشد، نه منفعل. در روزهایی که توقف تهاجم دشمن به دلیل قدرت ملت بزرگ ایران را شاهد هستیم نیز برنامه باید همچنان هوشیار باشد، زیرا دشمن در میدان روایت عقب نمی‌نشیند.

به گفته مهدی‌قلی اظهارنظر مجری نباید به جدل یا جانبداری تبدیل شود، بلکه باید مکمل باشد؛ هم برای مخاطب عام روشن‌کننده و هم برای مهمان محترمانه و انگیزاننده. به‌ویژه در برنامه‌هایی که طرف گفتگو چهره‌ای با جایگاه رسمی یا تخصصی است، مجری باید با اشراف، اما بدون غلبه، وارد گفتگو شود.

وی در پایان درباره چگونگی رویارویی با مهمانان برنامه عنوان کرد: پایبندی ما نخست به احترام است؛ احترام به مهمان، مخاطب و موضوع. درعین‌حال، پایبند به حقیقت‌جویی، مستند بودن پرسش‌ها و پرهیز از کلیشه‌سازی هستیم. مهمان باید احساس کند در فضای حرفه‌ای اما نه خصمانه، قرار دارد. همچنین، تلاش می‌کنیم به انسجام بحث، رعایت چارچوب‌های اخلاقی و رعایت زمان‌بندی وفادار باشیم. تعامل محترمانه و درعین‌حال پیگیر، همیشه نتیجه‌بخش‌تر بوده است.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − یازده =