هدف از برگزاری نشست خبری وزیر ارشاد چه بود؟؛ خنثی و بدون خروجی!
بازدید 4
0

هدف از برگزاری نشست خبری وزیر ارشاد چه بود؟؛ خنثی و بدون خروجی!

به گزارش خبرنگار مهر، در سال‌های گذشته؛ نه آنقدر دور که به دوران باستان مرتبط باشد و نه آنقدر نزدیک که منظور ۳ یا ۴ سال اخیر باشد، وقتی قرار بود نشست خبری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شود هیجان حضور در نشست و طرح پرسش از وزیر توسط خبرنگاران و پاسخ‌هایی که وزیر می‌داد و جریانی که به راه می‌افتاد، بالا بود. اکثر خبرنگاران دوست داشتند که در آن نشست حضور پیدا کنند و سهمی در جریان‌سازی یا ایجاد چالش داشته باشند.

اما هر چه از آن دوران به سال‌های اخیر نزدیک شدیم، حال و هوای این نشست‌ها، پرسش و پاسخ‌ها و نتیجه و خروجی آنها بسیار تغییر کرد و بسیار به سطح نزدیک شد.

بهانه نگارش این یادداشت برگزاری نشست خبری سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در صبح ۴ شهریور در مکان باغ زیبا است؛ نشستی که با نشست‌های خبری دوران گذشته مدنظر فاصله‌ای بسیار زیاد داشت، چه از نظر سخنان و پاسخ‌های وزیر ارشاد و پرسش‌های مطرح شده از سوی خبرنگاران و حضور پر سر و صدای دوربین‌های فیلمبرداری که در دوران مدنظر به این تعداد و اندازه نبود و چه از نظر شکل برگزاری نشست.

صبح زود بیایید زنبیل بگذارید!

اتفاق عجیبی که در برگزاری نشست ۴ شهریور رقم خورد که گویا یکی از رسوم برگزاری نشست‌های اخیر وزیر آن هم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است، تأثیر حضور زودهنگام در محل برگزاری نشست و ثبت‌نام برای گرفتن نوبت طرح پرسش بود. اینکه هر خبرنگاری زودتر به صف ثبت‌نام برسد و نام‌نویسی کند زودتر می‌تواند پرسش خود را از وزیر بپرسد و اگر دیر به این صف بپیوندد در دقیقه ۹۰ بخت برای پرسشگری با او یار خواهد بود.

این روند به نوعی شبیه صف‌های نانوایی در سال‌های دور یا صف‌های مرغ و گوشت در بازارهای میوه و تره‌بار است؛ هر کس زودتر بیاید و زنبیل بگذارد زودتر موفق به خرید مورد نظر می‌شود.

عجیب است که در بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ ابتکار و نوآوری برای برگزاری نشست رسانه‌ای وزیر و نحوه و شکل طرح پرسش‌ها از سوی خبرنگاران وجود ندارد و راحت‌ترین و تکراری‌ترین کار نوبت‌دهی بر اساس زمان ورود خبرنگاران به محل برگزاری نشست است.

فیلمبردارهایی که مسئول خسته نباشید بودند!

در نشست ۴ شهریور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهد حضور پرتعداد فیلمبرداران شبکه‌ها، سایت‌ها و رسانه‌های مختلف بودیم که آنها هم بر اساس ساعت ورود و یا رتبه‌بندی در داشتن رفاقت عمیق یا سطحی با دیگران، جای مناسب یا غیر مناسب را در اختیار گرفته بودند. عجیب اینکه برخی از این فیلمبردارها تعیین می‌کردند که نشست خبری وزیر ارشاد ادامه پیدا کند یا نه. برخی از این افراد بعد از طرح پرسش خبرنگار و پاسخ وزیر، با بیان عبارت «خسته نباشید» آن هم با صدای بلند نشان می‌دادند که حوصله‌شان سر رفته و موافق پایان نشست هستند.

این رفتار آنقدر غیرحرفه‌ای بود که با واکنش برخی خبرنگاران و فعالان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مواجه شد.

در عین حال این انتظار می‌رفت که برگزارکنندگان نشست رسانه‌ای وزیر کنترلی بر این رفتار داشته باشند.

وزیر ارشاد خبر از چالش‌های موجود در زیرمجموعه‌های خود دارد؟

وقتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی رسانه‌ای حضور پیدا می‌کند انتظار می‌رود که بر چالش‌های ایجادشده در زیرمجموعه‌های فرهنگی و هنری خود واقف باشد و اگر قرار است به پرسشی پاسخ دهد، به نکات دقیق و قابل توجهی اشاره کند. سیدعباس صالحی در نشست رسانه‌ای خود نشان داد از چالش‌هایی که در زیرمجموعه‌های خود از جمله معاونت امور هنری و سازمان سینمایی وجود دارد مطلع نیست از این رو اطلاعات و پاسخ‌هایی که ارائه می‌داد هیچ نکته و ویژگی خاصی نداشت.

این در حالی است که طی چند ماه اخیر چالش‌های متعددی در معاونت امور هنری وزارتخانه به دلیل تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات معاون هنری وزیر شکل گرفته و هر روز بر تعداد و عمق و کیفیت چالش‌ها افزوده شده است. سازمان سینمایی عملکرد خاصی نداشته و برنامه‌های مختلفی از جمله جشنواره جهانی فیلم فجر بلاتکلیف است.

اما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم به گونه‌ای در نشست رسانه‌ای صحبت کرد که گویی همه امور به خوبی انجام می‌شوند و این وزارتخانه با معاونت‌ها و مراکز و دفاتر زیرمجموعه خود طی حدود یک سال گذشته هر کاری کرده در راستای جلب نظر هنرمندان و وحدت و انسجام میان جامعه هنری و تزریق آن جامعه مخاطب بوده است!

دستان خالی خبرنگاران در طرح پرسش جریان‌ساز و چالشی از وزیر

نکته‌ای هم که نباید در نشست اخیر سیدعباس صالحی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آن را نادیده گرفت این است که متأسفانه برخی از اهالی رسانه صرفاً به عنوان «خبربنویس» عمل می‌کنند و جایگاهی به عنوان خبرنگار برای خود قائل نیستند. این وضعیت با شنیدن پرسش‌های برخی از اصحاب رسانه مشهود بود. چالش‌های بسیاری در زیرمجموعه‌های فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم وجود دارد اما اکثر پرسش‌هایی که مطرح می‌شد به هیچکدام از این موارد مرتبط نبود و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با خیالی آسوده و راحت و گاهی با خنده و شوخ‌طبعی به آنها پاسخ می‌داد.

اینکه خبرنگاران در حال حاضر تا چه حد دغدغه حوزه‌های تحت پوشش خود در عرصه‌های فرهنگ و هنر را دارند و تا چه حد دغدغه‌مند جریان‌سازی و به چالش کشیدن مدیران و مسئولان مربوطه هستند، فاصله زیادی با خبرنگاران و فعالیت آنها در گذشته‌هایی که در ابتدای این مکتوب به آن اشاره شد دارد؛ اکثر خبرنگاران پرسش‌هایی را مطرح می‌کنند که اولین چالش آن چرایی خطور کردن چنین پرسشی به ذهن پرسش‌کننده آن است.

چرا معاونان وزیر نشست برگزار نکردند؟

با مراجعه به خروجی اخبار منتشر شده از نشست خبری سیدعباس صالحی در ۴ شهریور با این مهم مواجه می‌شویم که این نشست در کل خروجی قابل توجه و قابل قبولی نداشته و تنها یک دورهمی بوده که وزیر و خبرنگاران با هم داشته‌اند. این نشست نه به معضلات موجود در زیرمجموعه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پاسخ داد و نه حرفی برای جامعه هنری و فعالان در عرصه‌های سینما، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی داشت.

تنها خروجی این نشست خیال راحت برای معاونان و مدیران زیرمجموعه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که گمان می‌کردند در نشست وزیر قرار است پنبه عملکرد و فعالیت‌های‌شان زده شود!

وقتی وزیر از زیرمجموعه‌های خود خبر ندارد بهتر نبود به جای صرف کردن زمان و عمر گران‌بهای خود و دیگران بابت برگزاری نشستی بی‌ثمر، دستور به برگزاری نشست معاونان خود با اصحاب رسانه می‌داد و خود بعد از رصدکردن خروجی این نشست‌ها و جریان‌ها و چالش‌هایی که در آنها مطرح می‌شد، اقدام به برگزاری نشست می‌کرد تا بگوید بر چه اساس و دلیل معاونان و مدیران خود را انتخاب کرده و پای تصمیم‌ها و اقدامات آنها می‌ایستد؟

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 14 =