تراژدی مهناز و علی‌یار
بازدید 2
0

تراژدی مهناز و علی‌یار

در مرکز این داستان، مهناز (پریناز ایزدیار) قرار دارد. زنی در آستانه چهل‌سالگی که پنج سال پیش شوهرش را از دست داده و هنوز نتوانسته زندگی‌اش را سامان دهد. پرستاری که شب و روزش میان بیمارستان، خانه‌ای که گاهی بی‎‌روح می‌شود و دغدغه‌های تمام‌نشدنی می‌گذرد. او مادری است برای علی‌یار (سینان محبی)، پسری سرکش و بی‌قرار که مدیر و معلمان یک مدرسه از دستش خسته شده‌اند، اما مادرش در دل آن‌همه گرفتاری، حتی خبر ندارد چه بر سر فرزندش می‌آید.

در زندگی مهناز، حمید (پیمان معادی) نیز حضور دارد. مردی ۴۷ ساله، مجرد و سمج که با انرژی و تلاش فراوان، مدام در پیِ به‌دست آوردن دل اوست. حمید از هیچ فرصتی برای تعریف و تمجید از مهناز نمی‌گذرد و به شکلی مداوم، سایه‌اش را روی زندگی او می‌اندازد.

در کنار همه اینها، خواهری عجیب و غیرقابل پیش‌بینی و مادری که در کشاکش تعارض‌ها و ضعف‌هایش مدام زخم تازه‌ای به روح مهناز می‌زند، تصویر را تکمیل می‌کنند. با پیشروی داستان، تماشاگر یک‌به‌یک شاهد فروپاشی امیدهای کوچک و بزرگ این زن است. امیدهایی که مثل شمعی نیم‌سوخته، آرام‌آرام خاموش می‌شوند.

فیلم، قصه یک زن تنها است که در میان فشار زندگی، تنهایی و عشق‌های ناکام، در تقلای زنده‌ماندن است. در فیلم «زن و بچه»، اشک و بغض در گلوی مخاطب گره می‌خورد و شاید برخی از مخاطبان فیلم را وادار ‌کند که خودشان را در آینه چشمان مهناز ببینند.

همه چیزخواهی زن و بچه برای بیان مشکلات اجتماعی

پیش از آنکه به‌سراغ شخصیت‌های «زن و بچه» برویم، لازم است کمی درباره خود فیلم مکث کنیم. «زن و بچه» در اصل یک درام اجتماعی است که می‌خواهد تصویری وسیع از معضلات جامعه امروز ایران ارائه دهد. فیلم تلاش می‌کند از ساختار مردسالارانه‌ای که بر روابط انسانی سایه انداخته بگوید. بحران آموزش و بی‌نظمی مدارس را برجسته کند. فساد ریشه‌دار در نظام درمان را مقابل دیدگان مخاطب قرار دهد. نمونه‌اش همان صحنه‌هایی است که حمید از بیماران در آمبولانس پول می‌گیرد. خشونت‌های خانگی و نابرابری‌های جنسیتی را مطرح کند. و حتی دشواری‌های زنان در نقش مادر، همسر و به‌ویژه زن بی‌سرپرست را به نمایش بگذارد. فیلم به‌نوعی تلاش می‌کند همه این زخم‌ها را به تصویر بکشد و بر پرده سینما فریاد بزند.

اما این همه‌چیزخواهی، نقطه قوت و ضعف فیلم را همزمان رقم می‌زند. کارگردان می‌خواهد به سراغ طیف گسترده‌ای از مسائل اجتماعی برود، اما همین گستردگی باعث می‌شود روایت در جاهایی سطحی باقی بماند. بسیاری از مفاهیم مطرح می‌شوند، اما نه تا انتها پیگیری می‌شوند و نه به تحلیل عمیق می‌رسند. انگار فیلم بار سنگینی را بر دوش گرفته که توان حمل همه‌اش را ندارد.

درعین حال همین تلاش برای بازتاب چندین مسئله در دل یک روایت شخصی، باعث می‌شود فیلم حال‌وهوایی تلخ و تیره به خود بگیرد. فضایی که گاهی بیش از آن‌که به مخاطب آگاهی بدهد، او را در غبار ناامیدی رها می‌کند. بااین‌حال نمی‌توان انکار کرد که «زن و بچه» جسارت طرح موضوعاتی حساس را دارد و همین جسارت است که آن را از بسیاری آثار تاحدودی هم‌ژانر متمایز می‌کند. در واقع «زن و بچه» بیش از آنکه پاسخی برای معضلات اجتماعی باشد، یک آینه است که البته شکسته و ترک‌خورده به دست تماشاگر داده می‌شود تا هر کس بخشی از واقعیت تلخ را در آن ببیند، حتی اگر تصویر کامل هیچ‌گاه شکل نگیرد.

مادری خسته در میانه زخم‌های زندگی

در نگاه اول، مهناز چندان در انجام وظایف مادری‌اش موفق به‌نظر نمی‌رسد. نمونه روشن آن، رابطه‌اش با پسر چهارده‌ساله‌اش، علی‌یار است. پسری که گاهی با مادر و اطرافیانش تندی می‌کند و رفتاری عصبی نشان می‌دهد. البته این ویژگی بسیاری از نوجوانان در این سن است، اما در مورد علی‌یار موضوع پیچیده‌تر می‌شود. او پنج سال است که بدون پدر زندگی می‌کند، پدری که غیبتش مثل زخمی باز همچنان در دل پسر تازه است. خودِ علی‌یار در جایی می‌گوید: «دلم برایش تنگ شده.»

مرگ پدر، آن هم در سال‌های حساس نوجوانی، ضربه‌ای روحی است که نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن گذشت. طبیعی است چنین فقدانی به شکل‌های گوناگون بروز پیدا کند. یعنی ممکن است گاهی در قالب عصبانیت و پرخاشگری و گاه در شکل سردرگمی و دل‌تنگی و گاه در سکوتی تلخ خودش را نشان بدهد. علی‌یار زخم خورده است. زخمی که مادرش – با همه تلاش‌ها و خستگی‌هایش – نتوانسته مرهمی جدی بر آن بگذارد.

مهناز، در میانه نقش‌های متعددی که جامعه بر دوشش گذاشته – پرستار بودن، زن تنها بودن و مادری کردن – آن‌قدر فرسوده و سردرگم شده که در مهم‌ترین نقش زندگی‌اش یعنی مادری، گاهی ناکام به نظر می‌رسد. و همین ناکامی است که به عمق تراژدی فیلم می‌افزاید.

اما واقعیت این است که مهناز در قبال پسرش چندان موفق عمل نمی‌کند. او حتی خبر ندارد که علی‌یار در مدرسه مدام دعوا می‌کند، بعضی وقت‌ها سیگار می‌کشد، پای قمار می‌نشیند و چنان دردسر می‌آفریند که مسئولان مدرسه از دستش به ستوه آمده‌اند. مهناز وقتی متوجه این مشکلات می‌شود که دیگر خیلی دیر شده و کار از کار گذشته است.

مادر تنها و پسری زخم خورده

یکی از سکانس‌های عجیب و بحث‌برانگیز فیلم، جایی است که علی‌یار به دوست سی‌ساله مادرش اظهار علاقه می‌کند. واکنش مهناز در این صحنه به‌جای نگرانی یا تلاشی برای هدایت پسر، شگفت‌انگیزانه عادی به نظر می‌رسد. حتی جایی که علی‌یار لباس مدرسه‌اش را کنار می‌گذارد و لباس شیک‌تری می‌پوشد تا مقابل دوست مادر بدرخشد، مادر که در جریان این پیشینه علاقه‌مندی پسرش هست کار خاصی نمی‌کند جز حرف‌هایی که تشویق‌آمیز به نظر می‌آید. حتی مخاطب تا قبل از این‌که علی‌یار از زنی که دوبرابر سنش را دارد شماره تلفن بخواهد تصور می‌‎کرد که مدل دوست داشتن علی‌یار نهایتا یک مدل دل‌بستگی کودکانه است. در ادامه فیلم متوجه می‌شویم که او چندین بار برای دختر هدایای خریده و حتی یکی از این هدایا طلا است. دیگر روشن می‌شود که این علاقه، فراتر از شیطنت‌های معمول نوجوانان است.

اینجاست که تماشاگر درمی‌یابد علی‌یار پسری کاملاً متفاوت است. نه شبیه هم‌نسلانش است و نه حتی شبیه الگوهای نسل زد. او نوجوانی است با رفتاری ناهنجار که نیازمند هدایت و مراقبت جدی است. اما مادر – با وجود آنکه این نشانه‌ها را می‌بیند – عملاً هیچ کاری برای اصلاح و راهنمایی پسرش نمی‌کند و همه چیز را ساده و بی‌تفاوت از کنار خود می‌گذراند. همین بی‌توجهی مهناز است که بار تراژدی داستان را سنگین‌تر و غم‌انگیزتر می‌کند.

زنی پیچیده میان انعطاف و خشونت

مهناز شخصیتی عجیب و چندلایه دارد. زنی که گاهی انعطاف و نرمی نشان می‌دهد و گاهی در رفتارش خشونتی آشکار و غیرقابل‌پیش‌بینی دیده می‌شود. همین تضادها او را به یکی از پیچیده‌ترین کاراکترهای فیلم بدل کرده است. رفتارهای عجیب از او کم نمی‌بینیم. رفتاری که نه تنها تماشاگر را غافلگیر می‌کند بلکه درک او را نیز دشوار می‌سازد.

فیلم هرچند مستقیماً نشان نمی‌دهد، اما در روایت‌های پنهانش به ما می‌گوید یکی از دلایل مرگ شوهر مهناز، ماجرای ورشکستگی خانواده بوده است. آنها خانه و زندگی‌شان را فروختند تا در بورس سرمایه‌گذاری کنند. رویایی برای ثروتمند شدن که به کابوس بدل شد. شکست مالی چنان سنگین بود که سایه‌اش بر زندگی خانوادگی افتاد و شاید همین فشارهای روانی به کوتاه شدن عمر شوهر مهناز منجر شد.

در زندگی روزمره نیز مهناز مادری حاضر و مسئول به‌نظر نمی‌رسد. حتی به مدرسه پسرش، علی‌یار، هم نمی‌رود و این خواهرش است که بارها و بارها باید جواب بی‌نظمی‌ها و مشکلات او را به مسئولان مدرسه بدهد.

اوج تلخی شخصیت مهناز پس از مرگ علی‌یار رخ می‌دهد. در چند سکانس نفس‌گیر، او وارد مشاجره‌های شدید با اطرافیان می‌شود. ازجمله با پدرشوهرش در دادسرا. اما نکته تکان‌دهنده اینجاست که در تمام این موقعیت‌های پرتنش، دختر کوچک‌ترش را نیز همراه خود می‌آورد. دختری که هم برادرش را از دست داده و هم خودش نیازمند آرامش و مراقبت است. مهناز با این کار، ناخواسته کودک خردسالش را در معرض فشارهای روحی و روانی قرار می‌دهد، بی‌آنکه به سلامت روان او توجهی داشته باشد. تناقض بزرگ شخصیت مهناز اینجا یک بار دیگر آشکار می‌شود. درست است که مهناز برای بقا تلاش می‌کند، اما در همین مسیر دیده می‌شود عزیزترین کسانش را بی‌پناه در میدان طوفان رها می‌سازد.

تناقض‌های شخصیتی مهناز

تناقض‌های شخصیت مهناز در بخش‌های دیگری از فیلم نیز آشکار می‌شود. یکی از صحنه‌های تکان‌دهنده، زمانی است که او در خیابان به عمد با ناظم مدرسه تصادف شاخ‌به‌شاخ می‌کند. حادثه‌ای که به‌راحتی می‌توانست به مرگ خودش یا حتی جان باختن ناظم مدرسه منجر شود. مهناز تصور می‌کرد او از مقصران اصلی مرگ علی‌یار است و بی‌آنکه درست فکر کند، دست به اقدامی شتاب‌زده و شخصی می‌زند. اما این اقدام انتقامی، بیش از هر چیز، بی‌تعادل بودن روح او را آشکار می‌سازد.

این تناقض در ماجرای خواستگاری حمید نیز ادامه پیدا می‌کند. حمید به او پیشنهاد می‌دهد وسایل بچه‌هایش را پنهان کند تا او پس از ازدواج، تازه راه‌حلی برای آنها پیدا کند. شگفتی ماجرا اینجاست که مهناز، به‌جای اعتراض یا حتی اندکی تردید، رفتاری نشان می‌دهد که انگار تحت تأثیر و مرعوب این پیشنهاد عجیب شده است. مگر ممکن است زنی که دو فرزند دارد، بتواند وجود آنها را از خانواده شریک زندگی‌اش پنهان کند؟

بی‌مسئولیتی مهناز در قبال فرزندانش در اینجا هم ادامه می‌یابد. او حتی در مورد ازدواج خودش با علی‌یار صحبت نمی‌کند. مسئله‌ای به این بزرگی و سرنوشت‌ساز را پنهان می‌کند و می‌خواهد پسر نوجوانش را ناگهان در برابر عمل انجام‌شده قرار دهد. همین رفتارهاست که چهره‌ای متناقض از مهناز می‌سازد. یعنی زنی که گاهی محکم و سرسخت جلوه می‌کند، اما در بزنگاه‌های حیاتی، ساده‌ترین مسئولیت‌هایش را فراموش می‌کند.

علی‌یار، شورشگرِ زخمی و قهرمان مدرسه

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های «زن و بچه» به ماجراهای علی‌یار گره خورده است. او نوجوانی است باهوش و پرانرژی، سرکش و عصیانگر، زخمی و آسیب‌دیده، بی‌انضباط و بی‌پروا، تنها و بی‌پناه، پرشور و جسور. مجموعه‌ای از تناقض‌ها که از او شخصیتی غیرقابل‌پیش‌بینی ساخته و باعث شده الگوی بسیاری از بچه‌های مدرسه شود.

فیلم در سکانس‌هایی که زندگی علی‌یار را روایت می‌کند، جان تازه‌ای می‌گیرد و روح بیشتری به تصویرها می‌دمد. برخی کارهای او در مدرسه به‌راستی حیرت‌انگیز است. صحنه‌ای به‌یادماندنی زمانی است که از دیوار مدرسه بالا می‌رود و خودش را به حیاط مدرسه همسایه – که به نظر هنرستان فنی و حرفه‌ای است – می‌رساند. جایی که شاگردان مشغول آهنگری و تراشکاری‌اند و بیشترشان از او بزرگ‌ترند. اما علی‌یار در همان‌جا هم شهرت پیدا کرده و توجه‌ها را به خود جلب می‌کند.

روح ماجراجوی او در قمار و دعوا هم خودش را نشان می‌دهد. اغلب در بازی‌ها برنده است و به‌طرز عجیبی حتی از بچه‌های قوی‌تر و بزرگ‌تر از خودش نمی‌ترسد. درگیری‌هایش گاهی به گلاویز شدن می‌کشد. شگفت‌انگیز این‌که همین نوجوان کوچک، کاری می‌کند که حریفان بزرگ‌تر از او عقب‌نشینی کنند.

علی‌یار تصویر یک نسل پرهیجان، بی‌پناه و در جست‌وجوی هویت است. نسلی که میان سرکشی و آسیب، در مرز خطر و قهرمانی زندگی می‌کند.

مرگ علی‌یار، نقطه عطف تلخ فیلم

مرگ ناگهانی علی‌یار مسیری تازه به فیلم می‌دهد و همه‌چیز را زیر و رو می‌کند. «زن و بچه» در بخش‌هایی که زندگی این نوجوان سرکش و پرهیجان را به تصویر می‌کشد، در اوج جذابیت است. صحنه‌هایی پر از انرژی، شور و ماجراجویی که تماشاگر را میخکوب می‌کند. هرچند روایت بعد از مرگ او همچنان دیدنی است، اما بی‌تردید بخش‌های مربوط به علی‌یار جان دیگری به فیلم بخشیده‌اند.

یکی از صحنه‌های مهم پس از مرگ او جلسه گفت‌وگوی مدرسه است. جایی که ناظم با لحنی سرد و اداری از مشکلات انضباطی علی‌یار سخن می‌گوید. برای او تنها مسئله مهم، حفظ نظم هفتصد دانش‌آموز مدرسه است. بنابراین رنج‌ها و زخم‌های پنهانی که علی‌یار در خانه و زندگی شخصی با آن دست به گریبان بود برای متولیان مدرسه اهمیت چندانی پیدا نمی‌کند.

این صحنه یکی از تلخ‌ترین واقعیت‌های نظام آموزشی ما را نشان می‌دهد. جایی که پرورش انسانی به حاشیه رانده شده و تنها چیزی که اهمیت دارد، رعایت ظاهر انضباط و قوانین است. برای مدرسه مهم نیست دانش‌آموز چه غم‌هایی در دل دارد، چه بحران‌هایی را پشت سر می‌گذارد و چه نیازهایی برای حمایت روحی و روانی دارد. کافی است در چهارچوب قوانین مدرسه باقی بماند و چشم بگوید. همین و بس.

شاید بتوان گفت تا حدی حق با مدیران مدرسه است که مسئولیت مستقیم‌شان حفظ نظم آموزشی است. اما در نهایت این غفلت، قربانیانی مانند علی‌یار می‌سازد. نوجوانانی که ریشه مشکلاتشان نادیده گرفته می‌شود و تنها به چشم دردسرساز دیده می‌شوند. فیلم با این صحنه به شکلی ساده، ضعف بزرگ نظام آموزشی و بی‌توجهی به کرامت انسانی دانش‌آموزان را به تصویر می‌کشد.

روایت مهری در سایه‌ عشق ممنوع

اما داستان مهری (سها نیاستی)، خواهر مهناز، مسیری کاملا متفاوت دارد و کارهایش عجیب و تامل برانگیز است. شخصیتی که مرزهای اخلاقی‌اش به‌طور جدی مبهم شده است. مهری بعد از مرگ علی‌یار، به‌جای این‌که در کنار خواهرش بماند و او را حمایت کند، بیشتر با حمید در ارتباط می‌شود. شاید این رفتار نوعی مکانیزم دفاعی باشد. یعنی به‌جای مواجهه با اندوه و بحران خانوادگی، خودش را به رابطه‌ای جدید پرتاب می‌کند تا از دردها فاصله بگیرد. اما نمی‌توان انکار کرد که او یکی از ممنوعه‌ترین کارها را انجام داده است. در واقع از نگاه مخاطب او از پشت به خواهرش خنجر زده است.  

در شب خواستگاری، درست در همان لحظه‌ای که چشم حمید برای اولین بار به مهری می‌افتد، تصمیمش برای انتخاب شریک زندگی ناگهان تغییر می‌کند و دل از مهناز می‌کشد تا دل در گرو خواهر کوچک‌تر، مهری بگذارد. یکی از تأثیرگذارترین و بحث‌برانگیزترین سکانس‌های فیلم، صحنه‌ای است که حمید لیوان شربت را از همان قسمتی می‌نوشد که اثر قرمز لب‌های مهری روی آن باقی مانده است. این تصویر ناخودآگاه ذهن مخاطب را به سکانسی دیگر می‌برد. شبی که حمید و مهناز کنار هم سیگار می‌کشند، یک پک از او و یک پک از دیگری، درست همان بازی که این بار در قالبی دیگر میان حمید و مهری شکل می‌گیرد.

مهری در این سکانس نشان می‌دهد که هویت شخصیتی محکمی ندارد. او با یک اتفاق یعنی شربت خوردن حمید از جایی که اثر قرمز لب او قرار دارد، ناگهان وارد بازی عاطفی می‌شود. شاید این واکنش نشانه ناپختگی عاطفی باشد. یعنی کسی که مرزهای میان خود و دیگران را به‌خوبی نمی‌شناسد و به راحتی درگیر هیجان‌های لحظه‌ای می‌شود.

وقتی مهری از رفتار حمید شوکه می‌شود و به اتاقش می‌رود، تماشاگر برای لحظه‌ای فکر می‌کند او از این وضعیت منزجر است. اما نگاه کوتاه از لای در و سپس رفت‌وآمدهای بعدی با حمید نشان می‌دهد این شوک فقط سطحی بوده و در ناخودآگاه، او ماجرا را پذیرفته است. این تناقض رفتاری، نشانه دوگانگی روانی و ناتوانی در تصمیم‌گیری سالم است و ویژگی‌ای که بعدها به شکل رابطه‌ای آسیب‌زننده با حمید ادامه پیدا می‌کند.

مهری برخلاف ظاهر آرامش، نشان می‌دهد که در کنترل هیجانات ناپخته است. او نه توانایی «نه گفتن» به حمید را دارد، نه می‌تواند با خواهرش صادقانه گفت‌وگو کند. کما این که هیچ چیزی درباره رفتار علی‌یار در مدرسه به خواهرش نمی‌گوید. این ضعف در مهارت‌های ارتباطی و ابرازگری او را به شخصیتی خاکستری تبدیل می‌کند که بیشتر واکنش‌گر است تا تصمیم‌گیرنده.

شاید در ناخودآگاه مهری، نوعی حس رقابت با خواهر بزرگ‌تر دیده می‌شود. او سال‌ها در سایه مهناز زندگی کرده و حالا فرصتی یافته تا خودش را به جای او بنشاند. انتخاب شدن به جای خواهر، حتی اگر ناخودآگاه باشد، برای مهری نشانه‌ای از برتری و قدرت است. این حس رقابت، عمق پیچیدگی و آسیب روابط خانوادگی در فیلم را به تصویر می‌کشد.

در یکی از سکانس‌های فیلم، مهناز وقتی متوجه می‌شود که مهری  که حالا باردار است،  قصد دارد نام فرزندش را علی‌یار بگذارد، با مخالفت شدید و پرتنش واکنش نشان می‌دهد. چون  نام علی‌یار برای مهناز یادآور از دست دادن پسرش است و هرگونه استفاده دوباره از آن برایش غیرقابل تحمل به نظر می‌رسد.

با تعجب، مهری بدون این که دیگر چیزی بگوید تصمیم خودش را عملی می‌کند و نام فرزندش را علی‌یار می‌گذارد. این اقدام او بار دیگر تضادها و پیچیدگی‌های روابط خواهرانه و اخلاقی میان مهناز و مهری را برجسته می‌کند. صحنه‌ای که هم تنش عاطفی را به اوج می‌رساند و هم سوال‌هایی عمیق درباره حس مالکیت، یاد و خاطره و مرزهای اخلاقی در خانواده به مخاطب منتقل می‌کند.

حمید، جذابیت سطحی با ضعف اخلاقی

یکی از شخصیت‌های قابل تامل فیلم «زن و بچه»، حمید (پیمان معادی) است. او مردی است که در همان ابتدای فیلم ممکن است جذاب و کاریزماتیک به نظر برسد. اما با کنکاش در رفتارهایش، ضعف‌های اخلاقی و شخصیتی او آشکار می‌شود. مخاطب با دیدن حمید ممکن است سوال کند که چرا مهناز و سپس مهری جذب او می‌شوند و چه ویژگی برجسته‌ای او را متمایز می‌کند؟ درحالی که جذابیت حمید بیشتر سطحی است و عمق اخلاقی یا تعهد واقعی ندارد.

ضعف اخلاقی حمید در رفتارهایش به‌وضوح دیده می‌شود. هنگامی که به شکل ناروا و غیراخلاقی از بیماران یا همراهانشان پول می‌گیرد. همچنین زمانی که از مهناز می‌خواهد بچه‌هایش را برای شب خواستگاری پنهان کند. این رفتارها نه تنها بی‌اعتبارکننده او در چشم مهناز است، بلکه باید برای مهری هم موضوع مشخص باشد. به‌ویژه وقتی همان شب خواستگاری تصمیم می‌گیرد به جای مهناز ناگهان عاشق مهری شود. این رفتار حمید نشان می‌دهد او انسانی فرصت‌طلب و فریبکار است که روابط را ابزاری برای تحقق خواسته‌های شخصی خود می‌بیند، نه پیوندی مبتنی بر احترام، صداقت و اخلاق.

حمید آنقدر بی‌وفا و بی‌توجه به احساسات دیگران است که بدون در نظر گرفتن تراژدی مهناز و از دست دادن پسرش، وارد رابطه‌ای با خواهرش می‌شود. این حرکت مرزهای اخلاقی را می‌شکند و می‌تواند سوءاستفاده روانی از ضعف دیگران تلقی شود. شخصیت او بیشتر تحت تأثیر هیجان و جذابیت لحظه‌ای قرار دارد تا مسئولیت و تعهد.  

در نهایت، حمید نمونه‌ای از انسان‌هایی است که جذابیت ظاهری و توانایی در جلب توجه دارند و می‌توانند اطرافیانشان را گرفتار تصمیمات لحظه‌ای و خطرناک کنند. در حالی که خود او فاقد عمق اخلاقی و مسئولیت‌پذیری واقعی است.

سبک و لحن آشنا در نقش جدید

یکی از نکات قابل توجه درباره پیمان معادی در فیلم «زن و بچه» به سبک و لحن حرف زدن او برمی‌گردد. معادی این‌بار نقش حمید، راننده آمبولانس را ایفا می‌کند، اما شیوه بیان و تن صدای او بسیار شبیه آن چیزی است که مخاطبان پیش‌تر در آثارش، مانند «جدایی نادر از سیمین» یا برخی دیگر از فیلم‌ها دیده‌اند. این شباهت باعث می‌شود ناخودآگاه ذهن بیننده به نقش‌های قبلی او برگردد و تجربه تازه فیلم کمی تحت تاثیر قرار گیرد.

قاعدتاً برای باورپذیری یک شخصیت، صدای بازیگر و نحوه بیان او باید با شرایط و موقعیت‌های جدید تغییر کند و با خصوصیات روانشناختی و اجتماعی نقش هماهنگی داشته باشد. این تغییر کمک می‌کند تا مخاطب به راحتی با شخصیت ارتباط برقرار کند و تصمیمات و رفتارهای او در داستان باورپذیر جلوه کند.

در «زن و بچه»، هرچند معادی تلاش می‌کند شخصیت متفاوتی خلق کند، اما برخی لحظات باعث می‌شود احساس تکرار نقش‌های گذشته در ذهن بیننده ایجاد شود. این موضوع باعث می‌شود شخصیت حمید، باوجود تفاوت‌های موقعیتی و داستانی، گاهی کم‌عمق یا تا حدی قابل پیش‌بینی به نظر برسد و تعامل عاطفی مخاطب با او محدود شود.

به طور انتقادی، این مشکل نشان می‌دهد که بازیگرانی مانند معادی، حتی با استعداد بالا، باید در هر نقش جدید لحن و رفتار خود را متناسب با شخصیت تازه بازتعریف کنند تا شخصیت‌های متفاوت بتوانند به شکل واقعی و منحصر به فردی روی پرده زندگی کنند. در غیر این صورت، جذابیت بازیگر می‌تواند به نوعی انحراف ذهن مخاطب و کاهش باورپذیری روایت منجر شود.

سایه‌ای از تضاد و انتخاب‌های اخلاقی

در «زن و بچه»، فرشته صدرعرفایی نقش مادر مهناز را برعهده دارد. شخصیتی که به همان اندازه که پررنگ است، متناقض هم هست. مادر مهناز، زن سالخورده‌ای است که در نگاه اول، با واکنش‌های شدید و پرهیجانش توجه مخاطب را جلب می‌کند. نمونه روشن آن روز بعد از خواستگاری مهناز است. هنگامی که مادر حمید تماس می‌گیرد و اعلام می‌کند پسرش قصد ازدواج با مهری، خواهر کوچک‌تر مهناز را دارد. مادر مهناز چنان با جیغ و داد واکنش نشان می‌دهد که بیننده مطمئن می‌شود این ازدواج هرگز اتفاق نخواهد افتاد.

با پیشروی داستان، مشخص می‌شود که این واکنش اولیه صرفاً نمایش هیجان و عصبانیت لحظه‌ای بوده است. مادر مهناز به تدریج نسبت به رفت‌وآمد مهری با حمید، سازش و پذیرش نشان می‌دهد. حتی در سکانسی که حمید او را «مامان جان» صدا می‌زند، او مانع نمی‌شود و از این رابطه کوتاه نمی‌آید.

تناقض اخلاقی مادر در موارد دیگر هم خودنمایی می‌کند. زمانی که مهناز خواستار این می‌شود که نام فرزند مهری علی یار گذاشته نشود، مادر هم مانند مهری این مسئله را از مهناز پنهان می‌کند و در تصمیم او دخالت نمی‌کند. حتی از مهناز می‌خواهد هرچه زودتر پسرش را فراموش کند و به زندگی برگردد. کاری که خودش در گذشته انجام داده و اکنون به عنوان راهنمایی به مهناز منتقل می‌کند.

این رفتارها نشان می‌دهد مادر مهناز شخصیتی پر از تضاد دارد. او گاهی نماینده سنت و مراقبت است و گاهی با چشم‌پوشی از اصول شرایط جدید را می‌پذیرد. این ترکیب تضاد و پذیرش، او را به یکی از شخصیت‌های چالش‌برانگیز داستان تبدیل کرده و تأثیری عمیق بر روند تصمیم‌گیری‌های مهناز و مهری و دیگر شخصیت‌ها می‌گذارد.

نمایش واقعیت‌های جامعه و تضادهای انسانی

«زن و بچه» سعید روستایی، آیینه‌ای شکسته از واقعیت‌های جامعه و تضادهای انسانی است که مخاطب را در مواجهه با ضعف‌های اخلاقی، تضادهای شخصیتی و زخم‌های روحی شخصیت‌ها و جامعه به تأمل وادار می‌کند. این اثر با حال‌وهوای تلخ و پرتنش، ترکیبی از تراژدی فردی و نقد اجتماعی است که زخم‌های پنهان انسان‌ها و جامعه را روی پرده سینما به نمایش می‌گذارد.

* روزنامه‌نگار

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

خبرآنلاین

درباره خبرآنلاین خبرآنلاین که کار خود را از سال ۱۳۸۷ شروع کرده است تلاش دارد آخرین تحلیل‌ها و گزارش‌ها از مهم‌ترین اتفاقات روز ایران و جهان را به صورت آنلاین در اختیار مخاطبان خود قرار دهد.مشی رسانه‌ای: مشی رسانه‌ای این خبرگزاری، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند. این مجموعه رسانه‌ای خود را در امر اطلاع‌رسانی مستقل می‌داند و در چارچوب قوانین نظام جمهوری اسلامی و تعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام راحل و شهیدان انقلاب، از درغلتیدن به تمایلات حزبی و جناحی پرهیز دارد. این مجموعه اما نقد و تحلیل کارشناسانه دستگاه‌ها، عملکرد مسئولان و احزاب را وظیفه ذاتی خود می‌پندارد و آن را با هدف ارتقای دانایی جامعه، حق پرسشگری شهروندان و وظیفه پاسخگویی مسئولان با جدیت دنبال می‌کند. تحریریه خبرآنلاین همچنین با بهره‌مندی از همکاران حرفه‌ای و با سابقه می‌کوشد عرصه‌های جدیدی در اطلاع‌رسانی بهنگام و شفاف بجوید و بگشاید.صورت‌بندی خبرآنلاین: صاحب امتیاز: علیرضا معزی مدیرمسئول: حسن لاسجردی شورای سردبیری: حسن لاسجردی . محمدرضا نوروزپور . فرهاد عشوندی . محمود ظهیرالدینی. داوود محمدی.سردبیر شبکه‌های اجتماعی: پایش: محمدباقر تهرانی ادمین: پوریا شاکریتحریریه: سیاست: فاطمه استیری اقتصاد: زهرا علی‌اکبری فرهنگ: حسین قره جامعه: مستوره برادران‌نصیری بین‌الملل: ابوالفضل خدایی ورزش: مرتضی رضایی چند رسانه‌ای: نوید صرافمرامنامه اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری خبرآنلاین اعضای تحریریه «خبرآنلاین»، اعم از خبرنگاران، نویسندگان، عکاسان، دبیران و سردبیران، مجموعه اصول و معیارهای اخلاقی حرفه‌ای را با توجه به استانداردهای ‌این حرفه، به عنوان اصول اخلاقی خویش تلقی می‌کنند و رعایت آن را به عنوان مبانی مشترک حرفه‌ای وظیفه خود می‌دانند. این مرامنامه مقررات اداری یا مسائل انضباطی خبرآنلاین نیست، بلکه تنها اصول اخلاقی را تبیین می‌کند که روزنامه‌نگاران خبرآنلاین با رعایت آن، استقلال، اعتبار و درستکاری رسانه و مسئولیت‌ها و تحقق وظایف خود را تضمین می‌کنند. علاوه بر این، قانون مطبوعات و سایر قوانین مرتبط با فعالیت‌های رسانه‌ای نصب العین خبرآنلاین است. ۱. وظیفه آگاهی‌بخشی در راس وظایف حرفه روزنامه‌نگاری قرار گرفته است. انصاف و بی‌غرضی روزنامه‌نگار، خودداری وی از تبلیغ سیاسی و بازرگانی و مقاومت در برابر دیگر کانون‌های فشار، اصل خدشه‌ناپذیر روزنامه‌نگاران فعال در خبرآنلاین است. ۲. «خبرآنلاین» خود را متعهد می‌داند که با رعایت مفاد مرامنامه اخلاقی کلیه آحاد جامعه را مخاطب خود بداند و همواره در چارچوب قانون اساسی به اصول دینی و معتقدات مذهبی و آداب و سنن گروه‌های مختلف قومی و فرهنگی، احترام بگذارد. ۳. روزنامه‌نگاران خبرآنلاین در انجام وظایف حرفه‌ای خویش نه تنها در برابر صاحبان و مدیران موسسه بلکه در برابر خوانندگان و منافع و مصالح جامعه مسئولیت دارند.‌ این مسئولیت اجتماعی‌ ایجاب می‌کند اطلاعات کامل و به روز برای عموم با حفظ آزادی اطلاعات به منظور احقاق حق دسترسی به اطلاعات ارائه شود. ۴. وظیفه کسانی که وقایع مربوط به هر موضوع را شرح می‌دهند یا تفسیر می‌کنند این است که دانش لازم را درباره آن موضوع به نحوی که گزارش‌دهی و تفسیر به صورت دقیق و منصفانه امکان‌پذیر باشد کسب کنند. ۵. رسالت اجتماعی حرفه روزنامه‌نگاری‌ ایجاب می‌کند که روزنامه‌نگار همیشه در خدمت کشف و بیان حقیقت باشد. به موجب ‌این اصل، «خبرآنلاین» خود را متعهد می‌داند تا حد ممکن آنچه را که به راستی روی داده است و در آن شائبه دروغ راه ندارد، منعکس کند. ۶. روزنامه‌نگاران «خبرانلاین» خود را موظف می‌دانند در صورت ارتکاب به اشتباه، هرچه سریع‌تر آن را اصلاح کنند. اگر چه کار روزنامه‌نگاری با سرعت عمل همراه است،‌ این الزام نباید مانع کوشش و جست‌وجو برای پی‌بردن به صحت و سقم اطلاعات شود. همچنین بروز هر اشتباهی را به سرعت اطلاع می‌دهند و آن را در روزنامه تصحیح می‌کنند. ۷. خبرنگاران و نویسندگان «خبرآنلاین» بدون دخالت در ماجرا یا پیش‌فرض‌های خود، خبر و گزارش را تهیه و تنظیم می‌کنند. در عین حال «بی‌طرفی» به معنی بی‌نظر بودن «خبرآنلاین» و نویسندگان آن در قبال رویدادها نیست و روزنامه‌نگاران نظرات خود را در مقالاتی که تفسیر و تحلیلشان از مسائل است، بیان می‌کنند. ۸. روزنامه‌نگاران فعال در «خبرآنلاین» در انتشار مصاحبه‌های اختصاصی به حقوق مصاحبه‌شونده خود احترام می‌گذارند و متن تنظیمی مصاحبه را با رعایت حداکثر امانت‌داری منتشر می‌کنند. ضمنا در صورت درخواست مصاحبه‌شونده، ‌متن نهایی را به نظر او می‌رسانند و اصلاحات مورد نظر را اعمال و حتی در صورت انصراف وی از انتشار مصاحبه خودداری می‌کنند. ۹. به منظور رعایت حقوق مادی و معنوی خالقان و صاحبان آثار، خبرنگاران و نویسندگان «خبرآنلاین» حاصل کار دیگران را بدون ذکر منبع و در صورت لزوم کسب اجازه، باز انتشار نمی‌کنند. امضای یک روزنامه‌نگار تنها پای مطلبی قرار می‌گیرد که حاصل کار خود اوست. هرگونه سرقت ادبی، مخدوش ساختن متن‌ها، تصاویر، اسناد و نیز حذف اطلاعات اساسی مربوط به رویدادها نزد روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» مذموم و مطرود است. ۱۰. حریم خصوصی افراد محترم است و نباید بدون اجازه به آن وارد شد. روزنامه‌نگاران و نویسندگان «خبرآنلاین» با توجه خاص به حیثیت شخصی و زندگی خصوصی افراد، از تمامی مواردی که ممکن است با انتشار مطلب یا خبر آن به حیثیت افراد لطمه وارد آورد، اکیدا پرهیز می‌کنند. ۱۱. روزنامه‌نگاران و نویسندگان «خبرآنلاین» ادبیات پالوده و قلم متین را از مهم‌ترین ویژگی‌های خود می‌دانند و از لحن گزنده یا کلمات توهین‌آمیز علیه هیچ شخص یا نهادی، چه در خبر یا گزارش و چه در نظر، استفاده نمی‌کنند. ۱۲. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» به طور مخفیانه از دوربین، میکروفن و یا دستگاه‌های ضبط صوت استفاده نخواهند کرد، مگر در زمانی که حق قانونی روزنامه‌نگار است، اما آشکارسازی لوازم فوق برای او مخاطره‌آمیز باشد. ۱۳. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» برای کسب خبر، صریحا خود را روزنامه‌نگار معرفی می‌کنند و هرگز همچون کارآگاه یا جاسوس عمل نمی‌کنند. آنان همچنین از تحت فشار قرار دادن افراد برای کسب خبر پرهیز می‌کنند. ۱۴. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» ضمن وقوف به آزادی خبر، تفسیر و انتقاد، می‌توانند از افشای منبع اطلاعات به جز صراحتی که قانون مطبوعات دارد (دستور مقام قضایی) خودداری کنند. محرمانه نگاه داشتن هویت منابعی که «خبرانلاین» نمی‌خواهد شناخته شوند، نافی ‌این اصل نیست که منابع خبری، جز در موارد استثنایی، باید به روشن‌ترین وجه معرفی شوند. از سوی دیگر ممکن است ناشناس ماندن اظهارکننده یک مطلب برای او فرصتی غیرمنصفانه فراهم آورد تا علیه دیگران سخن بگوید. در این صورت «خبرآنلاین» از انتشار اظهارات علیه دیگران توسط منبعی که نامش فاش نشود، پرهیز می‌کند. ۱۵. اولین و مهم‌ترین دغدغه روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین»، تلاش در جهت ارتقای سطح کیفی وکمی مطالب «خبرآنلاین» است.‌ این بدان معناست که توفیق «خبرآنلاین» در تهیه و انتشار اخبار و گزارش‌های دست اول نتیجه تلاش‌های بی‌وقفه روزنامه‌نگاران آن است. ۱۶. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» به حق دسترسی به مطالب، اخبار و گزارش‌های جمع‌آوری شده واقفند و پیش از انتشار مطالب تهیه شده مبادرت به فروش، واگذاری و افشای بخشی یا تمام آن مطلب به افراد خارج از خبرآنلاین علی‌الخصوص رسانه های رقیب، دوستان و وابستگان نزدیک خود نخواهند کرد. آنان با آگاهی کامل از خط‌مشی و سیاست‌های کلی روزنامه، متعهدانه و وفادارانه در جهت پیشبرد ‌این اهداف گام برمی‌دارند. ۱۷. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» نام و عنوان «خبرآنلاین» را مورد استفاده شخصی قرار نمی‌دهند. آنان کارت‌های خبرنگاری خود را تنها در مواقع کسب خبر و امور مرتبط با حرفه خود یا ورود به سازمان‌های دولتی یا خصوصی به کار می‌گیرند. ۱۸. اظهارنظر نسبت به شخصیت‌های مورد توجه مخاطبان از جمله هنرمندان و ورزشکاران در قالب گفت‌وگو و یا نوشته از سوی روزنامه‌نگاران نباید کیفیت محتوا را تا سرحد نشریات زرد پایین آورد. ۱۹. از آنجا که کسب اخبار دست اول و انتشار آن یکی از ویژگی‌های بارز رسانه‌هاست و ‌این فرآیند منجر به جذب مخاطب بیشتر برای یک رسانه می‌شود، روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین»، تمامی رسانه‌های خبری دیگر اعم از رسانه‌های چاپی، الکترونیکی، تصویری و صوتی را که در جهت تضاد و یا حتی همسو با رسانه خود هستند رقیب حرفه‌ای می‌انگارند و بر ‌این اساس، همکاری و فعالیت با آنان (در هر سطحی) را بدون مشورت و صلاحدید حوزه سردبیری، مغایر با تعهدات اخلاقی و حرفه‌ای می‌دانند. ۲۰. ارائه هرگونه اطلاعات محرمانه داخلی و اداری خبرآنلاین مغایر با وجدان و مسئولیت اخلاقی و حرفه‌ای روزنامه‌نگاران در قبال مجموعه خبرآنلاین است. ۲۱. داشتن صفحات شخصی در فضای مجازی حق مسلم هر فرد است. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» نیز ازاین قاعده مستثنی نیستند. مهم نیست که تا چه میزان تلاش می‌کنند مطالبشان متمایز از مطالب موجود در خبرآنلاین باشد؛ بلکه نکته‌ اینجاست که به‌ هر حال مخاطبان، آنها را به عنوان روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» می‌شناسند و دیدگاه‌ها و نظراتشان را مرتبط با خط‌مشی آن تلقی می‌کنند. با علم به‌ این موضوع، روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» هرگونه فعالیت مجازی، حضور در شبکه های اجتماعی و یا مصاحبه و سخنرانی بدون در نظر گرفتن صلاحدید خبرآنلاین را مغایر با وجدان اخلاقی و حرفه‌ای خود می‌دانند. ۲۲. روزنامه‌نگاران فعال در «خبرآنلاین» از نوشتن در مورد مسائلی که نفع مستقیم مادی برای آنها و وابستگانشان دارند، پرهیز می‌کنند. از اطلاعاتی که به واسطه شغلشان به دست می‌آورند برای کسب منافع مالی و اقتصادی استفاده نمی‌کنند و این اطلاعات را به‌ این منظور در اختیار بستگان یا دوستانشان قرار نمی‌دهند. ۲۳. هرگونه مشارکت و همکاری تعهدآور با سازمان‌های حوزه فعالیت خود (اعم از استخدام، همکاری پاره‌وقت، انجام پروژه‌های مشترک و ارائه مشاوره و غیره) از نظر روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» مورد پذیرش نیست. چرا که ‌این نوع وابستگی‌ها به سازمان‌هایی که تحت پوشش خبری ‌این رسانه قرار دارند، بدون شک دیدگاه‌ها و نظرات روزنامه‌نگاران را به مرور زمان تحت‌ تاثیر خود قرار می‌دهد و از بازده کاری آنان می‌کاهد. ۲۴. روزنامه‌نگاران فعال در «خبرآنلاین» در مورد پذیرش هدایایی که از طرف اشخاص یا سازمان‌ها و نهادها ارائه می‌شود احتیاط می‌کنند. هر هدیه‌ای که ‌این شائبه را به وجود ‌آورد که در قبال آن انتظار همدلی به هنگام تهیه مطلب وجود دارد فورا پس داده می‌شود. اگر به روزنامه‌نگاری مستقیما پیشنهاد همکاری در قبال دریافت هدیه ارائه شد، موضوع را به مدیران مجموعه اطلاع می‌دهد و چنین موضوعی ممکن است بنا به صلاحدید سردبیر به اطلاع خوانندگان برسد. در عین حال روزنامه‌نگاران فعال در «خبرانلاین» هدایای ارزان‌قیمتی را که با «حسن نیت» ارائه می‌شود با احترام می‌پذیرند. هدایای گران‌تر را محترمانه باز می‌گردانند یا در اختیار روزنامه قرار می‌دهند تا به مصارف عمومی برسد. جوایز و هدایای بزرگداشت رسمی روزنامه‌نگاری از ‌این قاعده مستثنی است. ۲۵. روزنامه‌نگاران فعال « خبرآنلاین» سفرهایی را که هزینه آن به عهده سازمان و نهاد خاصی است قبول نمی‌کنند مگر با اجازه روزنامه و در صورت مهم بودن اطلاعاتی که قرار است در سفر جمع‌آوری شود.تبیین مواضع خبرگزاری «خبرآنلاین»: چگونه اصولگرایانی هستیم؟ با توجه به دوقطبی موجود ،‌ ما به اصولگرایان تعلق داریم و بدیهی است به اصول مشترک، باورمند و ملتزمیم که به دلیل رعایت اختصار از شرح آن صرف نظر می شود . آن چه در زیر می آید ما را از سایر جریان ها بویژه جریان غیر اصولگرایی متمایز می سازد؛ در عین حال با عنایت به گستردگی طیف اصولگرایی ، به برخی تفاوت برداشت های ما با سایر عزیزانی که در این طیف تعریف می شوند اشاره شده است: ۱. اصول مشترک جبهه اصولگرایان اعتقاد و التزام به اسلام ، انقلاب ، نظام ، امام و رهبری است. هر جریان یا فردی که به این اصول واقعا معتقد و ملتزم باشد و قرائت او از این اصول براساس قرائت رهبری باشد ، اصولگراست ، هر چند درسایر مسائل دارای سلوک، نظرات و سلیقه های متفاوتی باشد . به عبارت بهتر ، نقطه کانونی همه اصولگرایان، بینش واحد است و تمایزات آنها فقط در روش و منش نمود می یابد. ۲. پرده پوشی وکتمان انتقاد به همه دستگاه های کشور را، حتی آنهایی که توسط اصولگرایان اداره می شوند روا نمی دانیم و تمجیدات بی مبنا را ‌مصداق تعصب جاهلی قلمداد می کنیم. ۳. اتکای برخی سیاسیون به رسانه های فارسی زبان بیگانه علاوه برآن که نوعی توهین به رسانه های داخلی قلمداد می شود ،‌ مصداق حدیث خانواده را نزد غیربردن است. نباید فراموش کنیم اساس تاسیس رسانه های فارسی زبان توسط دولت های مخالف ایران ، فعالیت حرفه ای نیست و بنابراین یک عنصر هوشمند و دلسوز منافع ملی، تحت هیچ شرایطی، حتی بی مهری عامدانه ، بازیچه نمی شود و در این دام نمی افتد. ۴. معتقدیم می توان با افراد و افکارمخالف بود و مرزبندی داشت ولی در عین حال آنان را محترم شمرد. ادبیات دور از ادب را نشانه صراحت یا انقلابی گری نمی دانیم. ۵. بسنده کردن به افراد همجور را نوعی تعصب قبیله ای می شماریم که ضمنا کیان کشور را نیز به مخاطره افکند. بر همین منوال با خط کشی های سیاه و سفیدکه به رادیکالیسم دامن می زند موافق نیستیم. خود و هم مسلکان جناح متبوع را مصداق تام دیانت، حقیقت،‌ سلامت، ولایت، صداقت، خدمتگزاری،‌ انقلابی گری و حافظ ارزشها نمی دانیم تا به تبع آن هر کسی را که مثل ما فکر نمی کند جرثومه لاابالی گری ، فساد، خیانت و بطلان بنامیم. ۶. تقسیم بندی های کور و بدون مبنا سبب می شود کشور را از ظرفیت انسانی انقلاب محروم کنیم. به عبارت بهتر عدم استفاده از توانایی مدیرانی در درون خانواده بزرگ انقلاب که برای تربیت آنان، هزینه شده است علاوه برآن که انسجام و همدلی را به تاخیر می اندازد و تخم کینه را می پروراند به پیشرفت کشور نیز آسیب می رساند و الگوی خوبی در مصرف نیروی انسانی نیست. این سخن به معنای آن نیست که جناح مستقر ، مصادر کلیدی و راهبردی را در اختیار رقیب قرار دهد و یا سیاستگذاری های مهم به مدیرانی سپرده شود که با جریان غالب ، همسو نیستند و یا از ارزشهای محوری نظام کوتاه می آیند بلکه به معنای آن است که از تجربیات و مهارت های آنان در جایگاه های غیرحساس استفاده شود تا ضمنا با امید به طلوع دوباره به نشاط فضای اجتماعی و مدیریتی کشور مدد رساند نه آن که هرکس از مانیست ، به طورکل از صفحه و صحنه مدیریتی کشور حذف شود. سیاست اصولی و راهبردی «جذب حداکثری ، دفع حداقلی » ضمنا به حفظ مدیران کشور در داخل نظام کمک می کند و مانع از «گریز از مرکز» می شود. ۷. انتقاد درآموزه های دینی ، حق و بلکه وظیفه امت برحاکمان است و درجهان معاصر نیز از حقوق شهروندی قلمداد می شود . طبیعی است که انتقاد در رسانه ها جلوه بیشتری می یابد و از همین رو یکی از کارکردهای محوری رسانه ها ، ‌انتقاد دانسته می شود و لذا در قانون مطبوعات نیز به رسمیت شناخته شده است. همه مدیران ، مطابق خطابه های معمولشان ، طرفدار نقدند ! اما بسیاری از آنان ، بلافاصله با قید «سازنده» هر نقدی را که به مذاقشان خوش نیاید مشمول انتقاد غیرسازنده یا مخرب می دانند . ازدیدگاه بسیاری از مدیران،‌ نقد یعنی قربان صدقه رفتن در مطلع کلام و سپس بیان فهرست کامل محاسن فرد یا کار ، و احتیاطا" چند جمله کوتاه و البته غیرمهم در بیان کاستی ها؛ آن هم موضوعاتی کاملا فرعی و پیش افتاده که پاسخ های «افکار عمومی راضی کن» از قبل در چنته منقود آماده باشد. کم تحملی مدیران کشور نسبت به انتقاد- که متاسفانه برخاسته از فرهنگ عمومی ماست - به زیان کیان کشور است ، ضمن آن که مساوی دانستن هر انتقاد به یک فرد یا دستگاه را مساوی انتقاد به کلیت نظام دانستن ، بهانه ای برای فرار از لوازم مسئولیت پذیری است . اگرچه انتقاد نباید توهین آمیز باشد اما گمان می رود گونه شناسی کشف شده توسط مدیران اجرایی و جعل صفت هایی چون سازنده ، منصفانه ومخرب - که در ادبیات سیاسی و رسانه ای کشورباب شده است- به منظور تعطیل کردن اساس انتقاد است. نیت فرد منتقد ،‌ چندان نقشی در موضوعیت نقد و محتوای آن ندارد . به زعم ما نقد باید فنی ، مستدل و روشمند باشد و حتی اگر نیت صالحانه و خیرخواهانه نداشته باشد و با هدف تخریب نیز صورت بگیرد و یا راه حل ارائه نکند می تواند نقد نامیده شود ، هر چند چنین نقدی بدون شک در اثربخشی بر فرد یا دستگاه ذیربط ، جا افتادگی اجتماعی و داوری عامه تاثیر منفی دارد . شرط اصلی نقد، رعایت چارچوب های کارشناسی است نه نیت مستتردر آن . اما درهرصورت نقد نباید متضمن دروغ ، توهین، تحقیر و افترا باشد زیرا در آن صورت منطقا نقد نامیده نمی شود بلکه بترتیب دروغ ، ‌توهین ،‌ تحقیر و افتراست! نمی توان نقدی را که متضمن بیان نقاط قوت فرد یا عمل نیست و صرفا کاستی ها را بیان می دارد نقد نادرست خواند ، هرچند که اخلاقا" بهتر است نقاط قوت نیز بیان شود. یادمان باشد بررسی صحت و سقم در وظایف منطق می گنجد و صدور حکم حسن و قبح در دایره اخلاق . لذا گفته می شود چنان نقدی ، درست است ولی ممکن است اخلاقی نباشد یا تهی از اثر شود. نقد، کفه ترازو نیست که بگوییم باید تساوی رعایت شودزیرا بحمدالله تریبون های رسمی هردستگاه به اندازه کافی زحمت تمجید را متقبل می شوند ! پس قرار نیست در هنگام نقد ، بحث مستوفایی درکمالات فــرد یا عمل مورد انتقاد داشته باشیم. گزاره های قبل البته به معنای آن نیست که به خود اجازه می دهیم که نیت تخریبی بر نقدهای ما سایه بیفکند. ۸. برخی اصول قانون اساسی جنبه رکن دارد. مقولاتی نظیر حاکمیت دینی ، ولایت فقیه ، رجوع به رأی مردم ، آزادی های مدنی ، حقوق شهروندی و عدالت گستری . این اصول ، روح حاکم بر انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی را تشکیل می دهندو نقطه متمایز مردمسالاری دینی با دمکراسی لیبرال یا حکومت های خودکامه است . براین مبنا کسانی را که به نام اصلاح طلبی یا هر نام دیگر به اصول محوری قانون اساسی بی اعتنایند داخل نظام نمی دانیم و با آنان مرزبندی روشنی داریم . ۹. ولایت فقیه، یک ایده دینی و از اصول محوری قانون اساسی ماست که نه مثل برخی اصلاح طلبان ، ‌از روی اضطرار بلکه بدان باور داریم. علاوه بر این جنبه دینی و قانونی، عقل نیز با توجه به شرایط عمومی کشور و جو تخاصم بین المللی به وجود اصل و مصداق آن حکم می دهد . ما نه تنها به دلیل تصریح ولایت فقیه در قانون اساسی به آن التزام داریم بلکه به دلیل مفهوم ولایی آن که نشات گرفته از تفکر شیعی است به آن پایبندیم . یکی از تفاوت های اصولگرایان با دیگر جریان های سیاسی در نگاه و تلقی آنان از رهبری است . اگر چه کسی که به حکم حکومتی گردن می نهد (‌حتی اگر آن را قبول نداشته باشد) مأجور است اما اصولگرایان ، اطاعت را به امری درونی تبدیل کرده اند و عنصر«قبول» را نیز به آن افزوده اند . درست است که قائل نبودن شأن و اختیاری بیشتر ازآن چه که در قانون اساسی برای ولایت فقیه و رهبری درج شده است اندیشه ای انحرافی یا حرکتی ضد انقلابی محسوب نمی شود اما اصولگرایان ، نظر رهبری را ملاک می دانند و راهبردها ، سیاستها و مواضع خود را بر اساس آن تنظیم می کنند. از دیدگاه اصولگرایان ، رهبری فقط یک رکن مهم در نظام دیوانی کشور و یا مقامی که مطابق قانون اساسی بر سه قوه نظارت دارد نیست بلکه جنبه ای معنوی و عاطفی نیز دارد و سمبل کشور، محور وحدت و فصل الخطاب منازعات است و از این رو یک نعمت محسوب می شود که شکرانه آن ، همسویی و اطاعت است ، نه بهانه های ظاهرا" مستدل و حقوقی برای رفع تکلیف یا فرار از ولایت پذیری . در عین حال ، برخلاف افراد شعار زده اشعری مسلک ، بین سلیقه شخصی ، توصیه ، الزام و حکم حکومتی تفاوت قائلیم که هریک الزامات متفاوتی دارند . ۱۰. اصل استقلال و تفکیک قوا ضرورتی جدی است که به قوام ملک می انجامد زیرا قدرت گرفتن انحصاری هر قوه ، زمینه ساز خودکامگی است . دولت قوی حق دارد از تمامی ظرفیت های قانونی خود استفاده کند و تمامی شئون اداری و اجرایی کشور را مطابق قانون اساسی در اختیار داشته باشد . مجلس مقتدر از ساز وکارهای قانونی خود (‌قانونگذاری ، تصویب اسناد بالادستی ، بودجه سالانه ، سوال ، تحقیق و تفحص ، رای اعتماد ، استیضاح وزیران ، عدم کفایت رئیس جمهور ، دیوان محاسبات و عضویت در شوراهای فرا دستگاهی) استفاده می کند و در عین حال ، ‌همگان به داوری دستگاه قضا گردن می نهند. با وجود قوه قضائیه مقتدر است که حاشیه های امنیت برای همه ،‌ بالسویه رنگ می بازد و هیچ عنصر صاحب قدرت یا مدیری جرات قانون شکنی ، ظلم به دیگران و فساد به خود نمی دهد و متقابلا بازار افشاگری های خطابه ای و خیابانی تعطیل می شود و کسی جرات نمی کند به دیگری اتهام بدون سند زند. ۱۱. آئین نامه اخلاقی- حرفه ای خبرآنلاین قبلا و به صورت رسمی اعلام شده است و مواضع ده گانه بالا نیز به تدریج و حسب ضرورت تکمیل خواهد شد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + پنج =