تقابل «خود» و «فراخود» در «من»؛ بازیگرانی که در دل متن حل شده‌اند!
بازدید 3
0

تقابل «خود» و «فراخود» در «من»؛ بازیگرانی که در دل متن حل شده‌اند!

خبرگزاری مهر-گروه هنر-علی حیدری؛ نمایش «من» به نویسندگی و کارگردانی مصطفی هرآئینی از ۲۰ مرداد در کاخ هنر روی صحنه رفته است. داستان این نمایش روایت‌گر ۲ فرد با نام‌های «من» و «من‌ِمن» است که «من‌ِمن» به طرزی نامشخص در خانه «من» حاضر شده است و در ابتدا تفاهمی بی‌نظیر میان این ۲ حاکم است، اما با گذر زمان همه چیز تغییر می‌کند.

اثری با ۲ بازیگر؛ توجه به طراحی صحنه در «من»

در مواجهه اول با نمایشی با اثری کم جمعیت از لحاظ تعدد بازیگر طرف هستیم؛ نمایشی که تنها ۲ بازیگر دارد. پس از تعداد کاراکترهای موجود در صحنه، موضوع صحنه‌آرایی نیز مورد توجه است چون در فضای امروز تئاتر ایران مواردی چون صحنه و لباس در حال حذف شدن است که اصلی‌ترین دلیل این حذف، مسائل اقتصادی و نبود کمک از جانب اداره‌کل هنرهای نمایشی است اما این نمایش با صحنه‌آرایی نسبتا کاملی که دارد برای مخاطب اتمسفر می‌سازد؛ این کاربردی از صحنه‌آرایی است که باید جدی گرفته شود و صرفا برای پر کردن صحنه از آن بهره‌برداری نشود.

تقابل «خود» و «فراخود» در «من»؛ بازیگرانی که در دل متن حل شده‌اند!

«من» در محتوا؛ روایتی در مسیر خرده پیرنگ

موضوع دیگری که شاید در دسته‌بندی مخاطبانی که این نمایش را می‌پسندند تفکیک ایجاد کند، «روایت» است؛ این نمایش در روایت در مسیر خرده پیرنگ پیش می‌رود و نه ضد پیرنگ. در ضد پیرنگ ما برخلاف روابط علت و معلولی پیش می‌رویم اما در خرده پیرنگ، روابط علی و معلولی به شکل مینیمالیستی در روایت طراحی می‌شوند. در این نمایش، ۲ شخصیت «من» و «منِ‌من» هیچ رابطه تعریف شده‌ مشخصی با یکدیگر ندارند اما «من» می‌کوشد تا عقده‌های خود را به «لیبیدو» به معنای فرویدی کلمه تبدیل کند. نکته مهم این است که نویسنده، ابهاماتی را در دل متن کاشته است تا گاهی مخاطب را به خطا بیندازد که در این شکل از روایت، کاشتن این ابهامات اتفاقی بسیار ریسک‌پذیر بوده است و این امکان را برجسته می‌کند که مخاطب در دل یکی از این ابهامات گم شود و دیگر مسیر روایت را پیدا نکند و ارتباطش با اثر به کلی قطع شود. اما نمایشنامه‌نویس از این چالش سربلند خارج می‌شود و نمایش تا انتها گیرا می‌ماند.

بهره‌گیری از شالوده‌های روان‌کاوی و مخصوصا آرای زیگموند فروید از ابتدا در اثر حس می‌شود، حتی از نام‌گذاری شخصیت‌ها پیداست و انگار که اشاره‌ای به نظریه تکامل شخصیتی «اید: نهاد»، « ایگو: خود/ من» و «سوپرایگو: فراخود/ من برتر» دارد، البته نگاه هرآئینی به این موضوع به سطح بسنده نمی‌کند و به عمق سفر می‌کند؛ نمایش می‌کوشد تا تقابل میان «خود» و «فراخود» را نشان دهد. «خود» در نظر فروید به مواجهه انسان با واقعیت اشاره دارد و «فراخود» به نسخه آرمانی و اخلاقی که ما در مواجهه با جامعه، خانواده و دیگر موقعیت‌های شکل‌دهنده شخصیتی، پیدا می‌کنیم، اشاره می‌کند. طبیعتا کشاندن این ۲ عنصر شخصیتی در قالب درام، به‌خودی‌خود کاری چالش برانگیز است اما در نمایش «من» ما به خوبی تقابل این ۲ شخصیت را حس می‌کنیم، یکی از نکات انحرافی در این نمایش جابه‌جایی نام‌های کاراکترها با ویژگی‌های رفتاری آنها است که اگر مخاطب کمی دقت و کمی آشنایی با نظریه فروید داشته باشد به راحتی می‌تواند این نکته انحرافی را از سر بگذراند.

کمدی با متود گروتسک؛ متن موفق به خلق هارمونی می‌شود؟

از لحاظ ژانرشناسی ما با یک کمدی مواجه هستیم. ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین موردی که برای اثبات کمدی بودن این اثر می‌توانیم در نظر بگیرم، بالاتر بودن سطح مخاطب از کاراکتر است که این اختلاف سطح معمولا در آثار کمدی اتفاق می‌افتد و در آثار تراژیک و ملودرام، ماجرا متفاوت است. این نمایش کمیک از متود گروتسک بهره می‌گیرد که در این متود از کمدی، نوع خنده مخاطب به شکلی است که مخاطب جرات خندیدن پیدا نمی‌کند. بعد از ژانر جنس شخصیت پردازی‌های این نمایش، «مدرن» است زیرا کاراکترها هیچ پشتوانه‌ای ندارند و از جانب هیچ‌کسی حمایت نمی‌شوند و تنهایی محض بر آنها حاکم است. این انتخاب‌های نمایشنامه‌نویس در حین نگارش اثر، حاکی از شناخت مطلوب اسلوب درام است چون این چینش سبب پیدایش هارمونی در اثر شده است و یکپارچگی نسبی متن، باعث می‌شود مخاطب تا انتها از نمایشی که بخش غالب آن دیالوگ‌محور است، خسته نشود.

تقابل «خود» و «فراخود» در «من»؛ بازیگرانی که در دل متن حل شده‌اند!

«من» در کارگردانی؛ تصاویری که می‌توانست بیشتر باشد!

در کارگردانی، بصری کردن متن به وسیله صحنه، عمل بازیگران، نور، میزانسن و … که همه حاصل از انتخاب‌های کارگردان است، تقریبا موفق عمل کرده است اما خلأ تصویر و شنیدن دیالوگ‌هایی که فهم آن در جاهایی از نمایش سخت می‌شود، مخاطب را اذیت می‌کند. تزریق تصویر به نمایش می‌توانست، فهم درون‌مایه نمایش را تسهیل کند اما این‌کار را نمی‌کند و به تولید چند تصویر محدود در طول نمایش بسنده می‌شود. این شاید تنها ایراد برجسته نمایش باشد که به آن لطمه می‌زند.

بازیگرانی که نقش را فهم کرده‌اند!

احتمالا اگر خلاصه داستانی از این نمایش بخوانیم، به این باور می‌رسیم که بازیگران مسیر سخت و نامشخصی را برای رسیدن به نقش دارند، زیرا نقش هیچ اطلاعات و سطحی برای رسیدن و نزدیک شدن به خود نمی‌دهد و آثار مشابهی هم به شکل گسترده وجود ندارد که بازیگر را در راستای قرابت با نقش یاری کند اما ایمان صیاد برهانی و سپندار اعلم در دل متن حل شده‌اند و به هیچ وجه خودنمایی نمی‌کنند چون کوچک‌ترین غلو و یا خودنمایی، جریان روایت را مختل می‌کند و فضا را می‌شکند در نتیجه مخاطب دیگر به شکل اولیه، اثر را دنبال نمی‌کند. هر ۲ کاراکتر تلاش می‌کنند که دیده نشوند و کار خاصی نکنند این دقیقا کاری‌ است که باید صورت بگیرد، زیرا ذهن بازیگر از خودآگاه به ناخودآگاه تغییر وضعیت می‌دهد و همین باعث می‌شود، بازی‌ها نه تیپ باشند و نه کاراکتر و در وضعیتی بدون سلوک میان این ۲ قالب در حرکت باشند.

در نهایت نمایش «من» نمایشی‌ است که از یک جریان فکری تولید شده و پشتوانه‌اش به اندیشه است. نمایش مخاطب را پس از اتمام اجرا دست خالی نمی‌گذارد و می‌شود، تا حداقل چند ساعت بعد از پایان کار به آن فکر کرد.

نمایش «من» به نویسندگی و کارگردانی مصطفی هرآئینی، دور دوم اجراهای خود را از ۲۰ مرداد در کاخ هنر آغاز کرده است.

ایمان صیاد برهانی و سپندار اعلم گروه بازیگران این نمایش را تشکیل می‌دهند.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − چهار =