تعرفه گوگل ادز در سال 1404
بازدید 52
2

تعرفه گوگل ادز در سال 1404، راهنمای کامل هزینه‌ ها و بودجه‌ بندی

هزینه تبلیغات در گوگل ادز به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. از جمله این فاکتورها می‌توان به میزان رقابت، سختی کلمه کلیدی، دانش و تجربه ساخت کمپین‌های تبلیغاتی، آشنایی با استراتژی‌های قیمت‌گذاری، امتیاز کیفیت، لوکیشن اجرای کمپین، مدت زمان کمپین و اهدافی که دنبال می‌کنید اشاره کرد. در این مقاله می‌خواهیم ببینیم تعرفه گوگل ادز در سال 1404 چگونه است؟ و با چه مقدار بودجه می‌توان در این پلتفرم تبلیغ کرد.

گوگل ادز چگونه کار می‌کند و هزینه‌ها چگونه محاسبه می‌شوند؟

برای اینکه درباره هزینه تبلیغات در گوگل ادز صحبت کنیم، لازم است با نحوه عملکرد گوگل ادز آشنا باشیم. معمولاً وقتی صحبت از گوگل ادز می‌شود، منظور تبلیغ در صفحه اول گوگل است؛ وقت‌هایی که عبارتی مثل «بهترین شرکت سئو» را گوگل می‌کنید، ممکن است با لینک‌های تبلیغاتی صفحه اول روبرو شده باشید. این لینک‌ها با عبارت «مالی» یا «Sponsor» قابل تشخیص هستند.

در گوگل ادز علاوه بر این روش، می‌توانید از شیوه‌های دیگر تبلیغات هم استفاده کنید. برای مثال اجرای تبلیغ در یوتیوب، تبلیغات نصب اپلیکیشن، تبلیغات بنری در گوگل و تبلیغات ایمیلی هم به کمک پلتفرم گوگل ادز امکان‌پذیر است. به گفته سایت ادزینو: «هزینه گوگل ادز در اغلب کمپین‌ها به ازای دریافت هر کلیک محاسبه می‌شود. البته می‌توان در استراتژی‌های قیمت‌گذاری گوگل ادز دریافت هزینه را به فاکتورهایی مثل نهایی شدن خرید، نصب موفق اپلیکیشن، ورود اطلاعات، انجام شدن تبدیل و… هم مشروط کرد.»

منظور از دریافت کلیک این است که مثلاً اگر در صفحه نتایج تبلیغ رفته باشید، صرفاً اینکه لینک سایتتان در نتایج گوگل نمایش داده شود، شامل پرداخت هزینه نمی‌شوید. بلکه باید کاربر روی لینک کلیک کرده و وارد صفحه لندینگ تبلیغ شود. در این صورت از بودجه کمپین‌تان کاسته خواهد شد. همین فرایند برای تبلیغات بنری و ویدئویی نیز اتفاق می‌افتد.

قبل از اینکه به سراغ ادامه مقاله برویم، لازم است با مفهوم Bidding هم آشنا باشید. در گوگل ادز حداکثر مبلغی که حاضرید برای برنده شدن در مزایدات پرداخت کنید را با شاخص نرخ بیدینگ بیان می‌کنند. در پلتفرم گوگل ادز می‌توانید مقدار Bid را برای هر کمپین تعیین کنید.

تعرفه تبلیغات گوگل بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

در گوگل ادز مقدار هزینه پرداختی برای هر تبلیغ به‌صورت مزایده‌ای محاسبه می‌شود. به طور کلی هم این هزینه به 2 فاکتور اصلی بستگی دارد. فاکتور اول، مربوط به میزان رقابت در حوزه فعالیت شما است. هزینه تبلیغات زمانی که فقط شما روی یک کلمه کلیدی تبلیغ رفته باشید، با زمانی که 10 سایت همزمان برای تبلیغ روی این کلمه کلیدی تلاش می‌کنند، متفاوت است. وقتی سختی کلمه کلیدی بیشتر شده و رقابت سنگین‌تر می‌شود، برای برنده شدن در مزایدات گوگل باید مبلغ بیشتری را پیشنهاد بدهید.

فاکتور دوم هم امتیاز کیفیت تبلیغات گوگل ادز یا همان Quality Score است. برای آشنایی با این معیار توضیحات زیر را به نقل از سایت semrush بخوانید:

«امتیاز کیفیت (Quality Score) معیاری است که در مقیاسی از ۱ تا ۱۰ بیان می‌شود؛ این شاخص به شما کمک می‌کند تا کیفیت و میزان ارتباط تبلیغات گوگل و صفحات فرود خود را بسنجید.

امتیاز کیفیت بالاتر نشان می‌دهد که تبلیغات و صفحات فرود شما نسبت به رقبا وضعیت بهتری داشته و با خواسته کاربران مرتبط‌تر است. این موضوع کمک می‌کند تا با کاهش هزینه پرداختی به ازای هر کلیک به جایگاه‌های بهتری در تبلیغات گوگل ادز برسید.»

“Quality Score is a metric expressed on a scale from 1 to 10 that helps you measure the quality and relevance of your Google ads and landing pages. A higher Quality Score can mean your ads and landing pages are more relevant to users compared to competing ads. And you may get better placements and lower cost per click (CPC) values as a result.”

دیگر فاکتورهای موثر بر قیمت‌گذاری تبلیغات به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم روی همین 2 فاکتور اصلی تاثیر می‌گذارند. برای مثال تعیین لوکیشن یا زمان‌بندی اجرای تبلیغ باعث هدفمند کردن بهتر تبلیغات می‌شود؛ در نتیجه بیشتر به مخاطب دلخواهتان تبلیغات شما را مشاهده می‌کنند و این اتفاق روی امتیاز کیفیت تبلیغات هم تاثیر مثبتی می‌گذارد.

یا استفاده از کلمات کلیدی لانگ تیل باعث کاهش میزان رقابت بر سر کلمات کلیدی می‌شود؛ که نتیجه آن کاهش هزینه‌های تبلیغ است.

البته علاوه بر این‌ها باید از فاکتور دانش و تجربه هم یاد کنیم. هرچقدر تجربه بیشتری در اجرای تبلیغات گوگل ادز داشته باشید، مسلماً بهتر می‌توانید بودجه کمپین‌ها را مدیریت کنید. اگر نمی‌خواهید مستقیماً با پلتفرم گوگل ادز درگیر شوید؛ یا ترجیح می‌دهید کار را به کاردان بسپارید، بهترین توصیه سپردن تبلیغات گوگل ادز به آژانس‌های پارتنر رسمی گوگل است. پارتنرهای رسمی گوگل را می‌توان به‌نوعی نماینده‌های گوگل دانست. این شرکت‌ها با عبور از آزمون‌های متعدد گوگل توانسته‌اند نشان پارتنری گوگل را کسب کنند؛ همچنین تجربه زیادی در اجرا و مدیریت کمپین‌های گوگل ادز دارند. به همین دلیل می‌توانند شما را به سمت موفقیت هدایت کنند.

برای شروع تبلیغات گوگل ادز و دریافت راهنمایی‌های بیشتر کافی است به کارشناسان ادزینو (https://adsinoo.com) پیام دهید. ادزینو از سال 1398 پارتنر رسمی گوگل در ایران است و در حوزه تبلیغات فعالیت می‌کند.

حداقل بودجه برای شروع تبلیغات در گوگل در سال 1404 چقدر است؟

بودجه برای شروع تبلیغات در گوگل در سال 1404

یکی از سوالات پرتکرار بین کسب‌وکارها این است که تبلیغ با بودجه کم در گوگل ادز ممکن است یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت بله. اگر با الگوریتم‌های قیمت دهی در گوگل ادز آشنا باشید، با کسب تجربه می‌توانید بودجه کمپین‌ را بهتر مدیریت کنید. در این صورت با کمترین بودجه‌ها نیز می‌توانید در گوگل ادز تبلیغ کنید.

نکته دیگر اینکه کف مبلغ شارژ اکانت در گوگل ادز معمولاً 50 دلار است. اگر به دنبال جوابی برای سوال حداقل بودجه هستید، می‌توانید این 50 دلار را مبنا قرار دهید و طبق آن پیش بروید. ما نیز در ادامه توضیحات همین مبلغ را به‌عنوان بودجه کمپین در نظر خواهیم گرفت.

چطور در گوگل ادز با کمترین هزینه تبلیغ کنیم؟ (راهنمای مدیریت هزینه)

تا اینجا توضیح دادیم که هزینه تبلیغات در گوگل ادز چگونه محاسبه می‌شود و به چه فاکتورهایی بستگی دارد. چالشی که در ادامه مقاله می‌خواهیم با آن درگیر باشیم، آموزش تبلیغ در گوگل ادز با فقط 50 دلار است. برای رسیدن به این هدف باید با عواملی که می‌توانند در کاهش هزینه تبلیغات گوگل ادز تاثیر بگذارند آشنا باشید. از جمله این عوامل می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

1.آشنایی با انواع استراتژی‌های قیمت‌گذاری

معمولاً کارشناسان گوگل ادز ترجیح می‌دهند قیمت‌گذاری در این پلتفرم را به‌صورت دستی انجام دهند؛ چون در این صورت می‌توانند نظارت کاملی روی میزان هزینه‌ها داشته باشند. مشکل این استراتژی وقت‌گیر بودن آن است. همچنین قیمت‌گذاری دستی نیاز به دانش و تجربه بالایی دارد. به همین دلیل خیلی به درد کسب‌وکاری که تازگی‌ها سراغ گوگل ادز آمده است نمی‌خورد.

اگر با گوگل ادز آشنایی چندانی ندارید، بهتر است از استراتژی‌های قیمت‌گذاری خودکار (Automated Bidding) یا هوشمند (Smart Bidding) استفاده کنید. به گفته سایت klientboost:

«استراتژی‌های قیمت‌گذاری خودکار مواردی هستند که از یادگیری ماشین برای بهینه‌سازی نرخ Bid پیشنهادی استفاده می‌کند؛ در این بهینه‌سازی عدد پیشنهادی و اهداف تعیین شده‌ برای کمپین را نیز در نظر می‌گیرد.»

“Automated bid strategies are those that use machine learning to optimize your bids on your behalf, based on certain campaign goals you’ve set.”

در استراتژی قیمت‌گذاری خودکار هدف اغلب افزایش میزان تبدیل‌ها یا افزایش تعداد کلیک دریافتی است. این سبک از قیمت‌گذاری باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود؛ همچنین با بهینه‌سازی مداوم هزینه‌ها همراه است؛ اما یک وقت‌هایی هم ممکن است باعث افزایش هزینه‌های کمپین شود.

برای اینکه مشکل مدیریت هزینه‌ها را حل کنید، می‌توانید از استراتژی قیمت‌گذاری هوشمند استفاده کنید. در این استراتژی هدف حداکثر کردن نرخ تبدیل یا جذب باارزش‌ترین تبدیل‌های ممکن است. در استراتژی هوشمند، تمرکز الگوریتم‌های گوگل ادز روی مدیریت هزینه‌ها و استفاده حداکثری از بودجه کمپین خواهد بود. پس اگر چندان با گوگل ادز آشنا نیستید، می‌توانید از این استراتژی‌های قیمت‌گذاری استفاده کنید.

2.افزایش امتیاز کیفیت

همین‌طور که بالاتر هم اشاره کردیم، امتیاز کیفیت یا Quality Score شاخص مهمی در تبلیغات گوگل ادز است. اگر می‌خواهید مبلغ کمتری را برای هزینه تبلیغات بپردازید، باید تلاش زیادی برای افزایش امتیاز کیفیت تبلیغات بکنید. سایت support.google پنج دستورالعمل را برای افزایش امتیاز کیفیت تبلیغات نام برده است. این دستورالعمل‌ها عبارتند از:

  • بررسی عمیق‌تر عوامل تاثیرگذار روی امتیاز کیفیت: سه شاخص نرخ کلیک مورد انتظار، میزان ارتباط تبلیغ با هدف جستجوی کاربر و تجربه کاربر از صفحه لندینگ تبلیغات روی امتیاز کیفیت تاثیر می‌گذارد. برای اینکه متوجه شوید چه مواردی را باید بهتر کنید، ابتدا باید به درک عمیق‌تری از این سه شاخص برسید.
  • مرتبط بودن تبلیغ با کلمات کلیدی هدف: تبلیغات شما هرچقدر مرتبط‌تر با کلمات کلیدی هدف باشد، شانس دریافت کلیک آن بیشتر است. برای اینکه میزان ارتباط تبلیغ با کلمه کلیدی را افزایش دهید، محتوای تبلیغ را به‌روزرسانی کنید؛ یا اینکه برای هر گروه کلمه کلیدی یک صفحه لندینگ مجزا داشته باشید. مثلاً اگر حلقه می‌فروشید، یک گروه کلمه کلیدی برای «حلقه نامزدی» داشته باشید و یک گروه کلمه کلیدی هم برای «حلقه عروسی»
  • افزایش نرخ کلید (CTR): برای افزایش نرخ کلیک، می‌توانید عنوان تبلیغ را تغییر دهید؛ روی مزیت محصول یا خدمت خود تاکید کنید؛ از کلمات قدرتمند در عنوان و توضیحات متا استفاده کنید؛ از فراخوان اقدام به عمل‌های مختلف کمک بگیرید و ببینید کدام یک موثرتر است.
  • به‌روزرسانی صفحه لندینگ تبلیغات: اگر امتیاز کیفیت تبلیغتان پایین است، سراغ بهینه‌سازی محتوای صفحه لندینگ بروید. در درجه‌ی اول دقیقاً نیاز کاربر را پوشش دهید. سپس از یک فراخوان اقدام به عمل مناسب استفاده کنید تا دقیقاً کاربر همان مسیری را برود که دلخواه شماست.
  • بررسی شاخص‌های عملکردی دیگر: در کنار امتیاز کیفیت، باید نیم‌نگاهی هم به شاخص‌های دیگر مثل نرخ کلیک، نرخ تبدیل، میزان تعامل کاربران و… داشته باشید. بررسی دقیق‌تر این شاخص‌ها کمک می‌کند تا مشکل اصلی را پیدا کرده و آن را رفع کنید.

3.استفاده از کلمات کلیدی هدفمند

گوگل ادز با کمترین هزینه

یکی دیگر از راه‌های کاهش هزینه‌ تبلیغات در گوگل ادز، رفتن به سراغ کلمات کلیدی لانگ تیل است. این عبارت‌ها میزان سرچ کمتری دارند؛ اما هدف کاربر از جستجوی آنها مشخص است. مثلاً کاربری که عبارت «خرید گوشی سامسونگ S20» را جستجو کرده، دقیقاً می‌داند دنبال چه چیزی است. با تبلیغ رفتن روی چنین عبارتی، شانس این را دارید که کاربر را جذب کرده و به مشتری تبدیل کنید.

 این در حالی است که اغلب کسب‌وکارها سراغ عبارت‌های 2 کلمه‌ای می‌روند؛ زیرا تصور می‌کنند هرچقدر میزان سرچ یک کلمه بیشتر باشد، شانسشان برای جذب مشتری هم افزایش می‌یابد. این تفکر کاملاً غلط است. مثلاً فرض کنیم روی عبارت «گوشی سامسونگ» تبلیغ رفته‌ایم. میزان سرچ این کلمه کلیدی خیلی بیشتر از عبارت  «خرید گوشی سامسونگ S20» است؛ اما کاربری که گوشی سامسونگ را سرچ کرده، ممکن است به دنبال خرید شارژر گوشی سامسونگ باشد؛ یا بخواهد فقط درباره گوشی‌های سامسونگ تحقیق کند. در کل این کاربر هدف خرید ندارد و در دسته مخاطبان هدف ما قرار نمی‌گیرد؛ اما ممکن است روی تبلیغ ما کلیک کند و فقط باعث هدر رفتن بودجه کمپین‌ شود.

نکته بعدی اینکه رقابت روی کلمات لانگ تیل خیلی پایین‌تر است؛ در نتیجه با پرداخت هزینه کمتری می‌توانید روی این عبارت‌ها تبلیغ بروید. تبلیغی که از اتفاق نرخ تبدیل بالاتری هم دارد.

4.استفاده از کلمات کلیدی منفی

الگوریتم گوگل ادز به نحوی طراحی شده که اگر مثلاً روی عبارت «تعمیر یخچال فریزر» تبلیغ بروید، جستجوهای مرتبط با این عبارت را نیز پوشش می‌دهد. در نتیجه ممکن است تبلیغ شما مثلاً برای جستجوی «تعمیر یخچال در تهران» هم نمایش داده شود. حالا اگر بخواهید یک فیلتر اضافه کنید که تبلیغ شما برای برخی از کلمات کلیدی خاص نمایش داده نشود، باید از قابلیت Negative Keywords استفاده کنید. به گفته سایت سمراش:

«کلمات کلیدی منفی، عبارت‌ها یا کلمه‌هایی هستند که شما در تنظیم کمپین‌های کلیکی می‌توانید آن‌ها را اضافه کنید؛ به نحوی که تبلیغات شما هنگام جستجوی این عبارت‌ها توسط کاربر در صفحه‌ی جستجو، سایت‌ها یا ویدئوهای تبلیغاتی نمایش داده نشوند.»

“Negative keywords are words or phrases you can add to pay-per-click (PPC) campaigns to prevent your ads from appearing on irrelevant sites or videos. Or in search results when users search for those terms (or closely related terms).”

5.اهمیت زمان‌بندی و مکان‌یابی تبلیغ

یکی دیگر از راه‌های کاهش هزینه تبلیغات در گوگل ادز، استفاده از امکانات اضافه آن است. در این پلتفرم می‌توانید مخاطبان دلخواهتان را براساس لوکیشن و حتی زمان‌بندی تبلیغات دقیق‌تر هدف‌گیری کنید. البته این فیلترهای اضافه اغلب در محدوده‌ی ایران قابل استفاده نیستند؛ چون ایران در فهرست تحریم‌های گوگل قرار دارد. ولی مثلاً اگر می‌خواهید در کشورهای عربی تبلیغ کنید، به کمک ویژگی لوکیشن می‌توانید یک شهر یا محل خاص را هدف بگیرید. به نحوی که گوگل تبلیغات شما را فقط برای کاربران این محدوده نمایش دهد.

همچنین با ویژگی زمان‌بندی می‌توانید از گوگل ادز بخواهید که تبلیغات شما را صرفاً در ساعت‌های خاصی نشان دهد. این ویژگی هم به مدیریت بهتر بودجه تبلیغات کمک می‌کند.

6.استفاده از افزونه‌های گوگل ادز

در پلتفرم گوگل ادز برای بهینه کردن تبلیغات و هدف‌گیری دقیق‌تر مخاطبان می‌توانید از افزونه‌ها کمک بگیرید. هرکدام از این افزونه‌ها کاربردهای متفاوتی دارند. برای مثال جهت برقراری تماس مستقیم می‌توانید از افزونه تماس استفاده کنید. نکته اینجاست که استفاده از افزونه‌ها باعث افزایش امتیاز کیفیت تبلیغ می‌شود؛ همچنین اگر به شکل درست مورد استفاده قرار گیرد، به جذب راحت‌تر کاربران کمک می‌کند.

برای مثال اگر برای خدمات قالیشویی یا باربری تبلیغ می‌کنید، با استفاده از افزونه تماس، می‌توانید به کاربر اجازه دهید تا به جای کلیک کردن روی لینک تبلیغ، مستقیماً با شما تماس بگیرد؛ این تماس کاربر را به نتیجه دلخواهش می‌رساند و برای کسب‌وکار شما نیز مفید است.

7.همکاری با پارتنرهای رسمی گوگل

یکی دیگر از راهکارهای مناسب برای کاهش هزینه‌های تبلیغات، همکاری با آژانس‌ها و پارتنرهای رسمی گوگل است. اگر با تعریف Google Partner آشنایی ندارید، متن زیر را به نقل از سایت support.google بخوانید:

«برنامه گوگل پارتنر برای آژانس‌های تبلیغاتی و اشخاص ثالثی طراحی شده است که حساب‌های گوگل ادز را برای کسب‌وکارهای دیگر مدیریت می‌کنند. برنامه گوگل پارتنر در بیش از 60 کشور و به 40 زبان مختلف فعال است.»

“The Google Partners program is designed for advertising agencies and third parties that manage Google Ads accounts on behalf of other brands or businesses. The Google Partners program is active in over 60 countries and is available in 43 languages.”

شرکت ادزینو از سال 98 به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل در ایران مشغول به کار است. در این سایت می‌توانید پنل گوگل ادزتان را با انواع ارزهای دلار، درهم و لیر ترکیه شارژ کنید. همچنین اگر تمایل دارید تا تبلیغاتتان را به کارشناسان این شرکت بسپارید، کافی است سراغ پلن‌های مدیریتی بروید. در این پلن‌ها صفر تا صد تبلیغات برعهده تیم باتجربه ادزینو است. در ضمن اگر برای تبلیغ در گوگل ادز همچنان مردد هستید، می‌توانید از گزینه‌ی مشاوره رایگان ادزینو هم استفاده کنید. 

سخن آخر

حداقل هزینه برای تبلیغات گوگل ادز در سال 1404 حدود 50 دلار است. اگر با اصول مدیریت بودجه کمپین آشنا باشید، با همین مبلغ هم می‌توانید کارتان را شروع کنید. در این مقاله درباره نکات کاهش هزینه‌های تبلیغات در گوگل ادز و نکات آن صحبت کردیم. اگر سوال دیگری دارید، در کامنت‌ها پاسخگوی شما هستیم.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

کارشناس روابط عمومی دیجیتال

سلام من امیر حبیب زاده هستم، دانش آموخته مدیریت بازرگانی که چندسالی هست در حوزه دیجیتال مارکتینگ و روابط عمومی دیجیتال (Digital Pr) در حال فعالیت و خدمت رسانی به شما عزیزانم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − چهارده =

  1. مجتبی گفت:

    نکته «Cost-per-Click تابع امتیاز کیفی آگهی است» واقعاً روشنم کرد. پس اگر Quality Score رو بالا ببرم لازم نیست بودجه نجومی داشته باشم، درسته؟

    1. دقیقاً؛ با بهبود CTR، مرتبط‌سازی و تجربه لندینگ، می‌توانید حریف‌هایی با بید بالاتر را پشت سر بگذارید و CPC واقعی‌تان را پایین نگه دارید.