ساعت کاسیو ادیفایس
معرفی مدلهای محبوب ساعت‌های کاسیو ادیفایس
نوشته شده توسط ارمان صفائی
7 روز پیش
ارتودنسی لیزری چیست؟
نوشته شده توسط ارمان صفائی
2 هفته پیش
Malek Abad Garden, Mashhad
بازدید 204
0

تاریخچه باغ ملک آباد مشهد و طراحی فراوان آن

باغ ملک آباد یکی از باغ‌های مشهور و معروف در آستان قدس رضوی است. این باغ پس از تصرف روستای ملک آباد از سوی حاج تقی ملک التجار در زمان استانداری پاکروان ایجاد شد. این مکان سال‌ها مقر نایب التوالیه‌های آستان قدس رضوی بود. بعدها، توسط حکومت پهلوی، یک کاخ در ضلع جنوبی باغ با زیربنای ۱۳۸۷ متر مربع ساخته شد. طراحی دکوراسیون و مبلمان داخلی این کاخ توسط شرکت دوانسن فرانسوی انجام شد و ظروف استفاده شده در آن از آلمان تهیه شده و تابلوهای نقاشی آن از ایتالیا وارد شد.

تاریخچه باغ ملک آباد مشهد

باغ ملک آباد مشهد امروزه دارای درختان میوه متنوع، فضای گلخانه‌ای با گیاهان و گل‌ها، قنات و تعدادی چاه است. هر سال، این باغ صدها تن محصولات باغی و گلخانه‌ای را بارور می‌کند. در نزدیکی این باغ، بلوار ملک آباد قرار دارد که در دهه ۷۰ شمسی به دلیل وجود درختان قدیمی و سر به فلک کشیده، با نام تونل سبز مشهد شهرت داشت. اما بعد از پوسیدن درختان و وقوع چندین حادثه سقوط و خسارت، درختان از این بلوار ناپدید شدند. اما در حال حاضر، درختان این بلوار مجدداً احیا شده‌اند.

موزه کاخ ملک آباد مشهد

کاخ ملک آباد مشهد با زیربنای ۱۳۸۷ متر مربع در مرکز باغ مصفای ملک آباد قرار دارد و در سال‌های ۱۳۵۴ و ۱۳۵۵ شمسی برای اقامتگاه شاه در هنگام سفر به مشهد، از اموال موقوفه آستان قدس ساخته شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این کاخ با نام “کاخ موزه ملک آباد” برای بازدید عموم آماده و افتتاح شد. در موزه کاخ ملک آباد، آثار و اشیای نفیس و قیمتی از جمله فرش‌ها، تابلوها و ظروف به نمایش گذاشته شده است. با این حال، در حال حاضر دیدار از این موزه امکان‌پذیر نیست.

باغ ملک آباد، یکی از جاذبه‌های شهر مشهد

شهر مشهد به عنوان مقصد زیارتی و مذهبی شناخته می‌شود، اما واقعیت این است که در این شهر جاذبه‌های دیدنی زیادی برای گردشگران و بازدیدکنندگان وجود دارد که دیدن آنها لذت بخش است. باغ ملک آباد یکی از باغ‌های مشهور در استان خراسان رضوی است و از دوران قبل از انقلاب تاکنون متعلق به آستان مقدس قدس رضوی است. این باغ به خاطر آب و هوای خوشی که دارد، به عنوان “شش تنفسی شهر مشهد” شناخته می‌شود. به دلیل داشتن درختان سر به فلک کشیده و کهنسال، باغ ملک آباد نقش مهمی در تصفیه هوای شهر مشهد ایفا می‌کند.

وسعت باغ ملک آباد

مجموع مساحت باغ ملک آباد حدود 2,937,700 متر مربع است و شامل حدود 40 هکتار مسیل، ساختمان‌ها، و انبارها می‌شود. بخش فضای سبز و درخت‌کاری بی‌ثمر و جنگل‌کاری این باغ تقریباً 52 هکتار است و بخشی دیگر از زمین‌های این باغ شامل 10 هکتار زمین آماده کشت و 8 هکتار برای خزانه‌داری، و 183 هکتار باغ سیب و گلابی و غیره می‌باشد.

باغ ملک آباد دارای تنوعی از درختان میوه، گلخانه‌های گل و گیاه، قنوات و چندین چاه است و سالانه محصولات باغی و گلخانه در صدها تن به بازار عرضه می‌شود. در سال 1359 به عدل اسلامی پس از انقلاب، عمارت ملک آباد مشهد به موزه باغ ملک آباد تبدیل شد. در حال حاضر، در این موزه آثار و اشیا قدیمی و ارزشمند، فرش‌های باارزش، تابلوهای فرش و نقاشی زیبا و ظروف نگهداری می‌شوند. موزه باغ ملک آباد در بلوار شهید منتظری خیابان کوه سنگی قرار دارد. اگر قصد سفر و بازدید از جاذبه‌های شهر مشهد را دارید، حتماً این باغ زیبا را ببینید.

باورهای غلط!

به طور خلاف گمانه‌زنی بیشتر مردم مشهد، باغ ملک آباد متعلق به حسین آقا ملک نیست؛ در واقع، این باغ متعلق به حاج ابوالقاسم، یک تاجر بزرگ خراسان بود که بعداً به پسرانش، حاج تقی ملقب به “ملک التجار” و حاج رضا ملقب به “رئیس التجار” منتقل شد.

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

shafiei

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 17 =