کارت ملی
بازدید 61
0

راهنمایی کامل در مورد صدور کارت ملی افراد کمتر از 15 سال

قبلاً، تنها افرادی که بالای پانزده سال بودند، می‌توانستند کارت ملی دریافت کنند. اما از این پس، همچنان که قانون می‌گوید، برای افراد زیر پانزده سال نیز کارت ملی هوشمند صادر می‌شود.

کارت ملی هوشمند

که به آن همچنین کارت شناسایی ملی یا کارت ملی نیز گفته می‌شود، یک کارت هویتی است که به تمامی شهروندان دائمی ساکن در ایران یا ساکنان خارجی با تابعیت ایرانی و بیش از 15 سال سن، بر اساس قانون قدیمی صادر می‌شد.

اخیراً رییس سازمان ثبت احوال اعلام کرده است که برای افراد زیر پانزده سال که شناسنامه‌ای با عکس ندارند، کارت ملی صادر خواهد شد، با این تفاوت که کارت ملی این افراد با افراد بالای هجده سال متفاوت است. اطلاعاتی که در کارت ملی هوشمند افراد زیر پانزده سال ذخیره می‌شود، با افراد بالای پانزده سال تفاوت دارد، اما همچنان همانند سایر کارت‌های هوشمند ملی، امنیت دارد.

کارت هوشمند ملی افراد زیر پانزده سال از زمان تولد صادر می‌شود و تا چند سال برای آنها قابل استفاده است. با این حال، پس از گذشت چند سال و تغییر ظاهر فرد، می‌توان برای او کارت جدید صادر کرد.

برای دریافت کارت ملی هوشمند

شما می‌توانید به ادارات پست، دفاتر ثبت احوال و پیشخوان‌ها در سراسر کشور مراجعه کنید. کارت ملی هوشمند به عنوان مهمترین سند احراز هویت، برای تمام ایرانیان واجد شرایط (افرادی که 15 سال یا بیشتر سن دارند) قابل دریافت است. برای درخواست صدور کارت ملی، شما باید حداقل 15 سال سن داشته باشید و شناسنامه با عکس را به همراه داشته باشید.

مشکل صدور کارت ملی به طور کامل حل شده است. از آغاز فرایند صدور کارت ملی هوشمند تاکنون، بیش از 63 میلیون نفر کارت ملی خود را دریافت کرده‌اند. متأسفانه، از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰، برای تولید کارت‌های ملی و صدور آنها به هموطنان، مشکلاتی پیش آمده بود. با این حال، با تمامی مشکلات موجود در فرایند تولید بدنه و تراشه‌گذاری، بسیاری از افرادی که در صف انتظار برای دریافت کارت ملی بودند، توانستند این کارت را دریافت کنند و کارت‌های باقی مانده برای هموطنان در کمترین زمان ممکن در دسترس آنها قرار می‌گیرد.

برای ایرانیان خارج از کشور نیز، با هماهنگی وزارت امور خارجه، امکان دریافت کارت ملی وجود دارد. هموطنانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، می‌توانند با مراجعه به نمایندگی‌های ایران در آن کشور، درخواست صدور کارت ملی را ارائه کنند. این درخواست به صورت الکترونیکی به وزارت خارجه ارسال می‌شود و پس از تایید، کارت ملی برای آنها صادر می‌شود. این روش به ایرانیان خارج از کشور امکان می‌دهد که کارت ملی خود را دریافت کنند. تاکنون، حدود 15 هزار نفر از ایرانیان خارج از کشور موفق به دریافت کارت ملی شده‌اند.

برای سهولت‌بخشی به هموطنان و کاهش هزینه صدور مجدد کارت ملی، تصمیم گرفته شده تا تاریخ اعتبار کارت های ملی همه افراد تا سال ۱۴۰۳ و قبل از آن تمدید شود. این تمدید تا پایان سال ۱۴۰۵ اعمال می‌شود.

 

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

shafiei

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *