بازدید 101
0

چرا زوجین نابارور سراغ درمان نمی‌روند

به گزارش خبرنگار مهر، طبق آمارهای موجود، شیوع ناباروری در کشور حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد برآورد می‌شود. بنابراین، از هر پنج زوج که در سنین باروری قرار دارند، یک زوج به نوعی با مشکل ناباروری مواجه است.

با در نظر داشتن سیاست‌های جمعیتی کشور و تأکید رهبری بر ترویج فرزندآوری و جلوگیری از وقوع بحران سالمندی جمعیت در دهه‌های آتی، اهمیت توجه به زوج‌های نابارور دو چندان می‌شود، زیرا ما با سرمایه بالقوه جمعیتی مواجه ایم که با حمایت‌های درمانی می‌تواند بالفعل شود.

شاید مهم‌ترین مشکل زوجین نابارور برای فرزندآوری و صاحب بچه شدن، مشکلات مالی در مسیر هزینه های سنگین درمان ناباروری باشد؛ به طوری که اکثریت جمعیت ۲۰ درصدی زوجین نابارور، از طبقه کم درآمد و آسیب پذیر جامعه هستند که اگر تحت حمایت‌های بیمه‌ای نباشند؛ هرگز قادر نخواهند بود سراغ درمان ناباروری بروند.

چرا زوجین نابارور سراغ درمان نمی‌روند

از سال ۱۴۰۰، مجلس شورای اسلامی در راستای حمایت از زوجین نابارور و تشویق به فرزندآوری، بودجه‌ای را برای این موضوع در اختیار بیمه سلامت قرار داده است که هزینه‌های درمان ناباروری را پوشش دهد.

محمدمهدی ناصحی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، با عنوان این مطلب که تاکنون بیش از ۹۵ هزار بیمه شده نشان دار شده و تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند و آشنایی بیشتر مردم با این خدمات بیمه‌ای می‌تواند تعداد افراد نابارور شناسایی شده و هزینه کرد این حوزه را افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه بیمه سلامت به عنوان تأمین و محافظت کننده مالی نقش مهمی در باروری و گسترش زایمان طبیعی در کشور داشته است، افزود: تغییرات مثبت در پوشش تعرفه‌ها و انعقاد قرارداد با مراکز و مؤسسات درمان ناباروری نشان می‌دهد که مواد قانونی جوانی جمعیت مرتبط با حمایت‌های بیمه‌ای به نحو مقتضی عمل شده است و امیدواریم اعتبارات بیشتر شود تا بتوانیم رشد مناسبی داشته باشیم.

ناصحی ادامه داد: ۹۰ درصد هزینه خدمات مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی و ۷۰ درصد هزینه‌های بخش خصوصی تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارد و امیدواریم که سایر مراکز بخش خصوصی هم بیایند طرف قرارداد قرار بگیرند و خدمات رسانی به مردم افزایش پیدا کند.

وی افزود: مادران باردار از ابتدای وضع حمل تا پایان دوران شیردهی تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند و کودکانشان تا ۵ سالگی تحت پوشش بیمه هستند.

علی صادقی تبار مدیر مرکز درمان ناباروری ابن سینا وابسته به جهاد دانشگاهی، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: در کشورمان با دو هدف اصلی زوجین نابارور را درمان می‌کنیم.

وی افزود: هدف نخست، ایجاد یک زندگی شاداب برای زوجین نابارور است و در وهله دوم، کمک به افزایش جمعیت کشور است.

چرا زوجین نابارور سراغ درمان نمی‌روند

صادقی تبار، درباره لزوم حمایت از هزینه‌های درمان ناباروری، گفت: ایران از نظر کیفیت خدمات تشخیص و درمان ناباروری هم‌طراز کشورهای پیشرفته جهان است و ما در زمینه دانش و فناوری درمان ناباروری از قطب‌های منطقه‌ایم. اما متأسفانه خدمات اصلی درمان ناباروری زیر پوشش بیمه‌های پایه قرار ندارد و با توجه به وارداتی بودن تجهیزات و مواد مورد استفاده در روش‌های کمک‌باروری، هزینه درمان ناباروری برای بسیاری از زوج‌های نابارور سنگین و کمرشکن است.

وی با اشاره به چالش‌هایی که در مسیر درمان ناباروری وجود دارد، افزود: یکی از مهم‌ترین چالش‌های زوجین نابارور در مسیر درمان، مشکلاتی است که از ناحیه هزینه‌ها و حمایت‌های بیمه‌ای وجود دارد.

صادقی تبار ادامه داد: زوجین نابارور در مسیر درمان، آن طور که باید حمایت نمی‌شوند و در نتیجه شاهد رها کردن روند درمان از سوی زوجین هستیم. در حالی که همه آنها دوست دارند که صاحب بچه شوند و طعم شیرین پدر و مادر شدن را بچشند.

مدیر مرکز درمان ناباروری ابن سینا تاکید کرد: شرایط برای زوجین نابارور به گونه‌ای است که تعداد سیکل‌های درمان ناباروری در کشور، حداکثر به ۱۵۰ هزار سیکل می‌رسد. در حالی که قریب به ۳.۵ تا ۴ میلیون زوج نابارور داریم.

صادقی تبار افزود: ما طرحی را پیشنهاد دادیم به دولت که یک صندوق مستقل برای تأمین هزینه‌های درمان ناباروری تشکیل شود و این طرح به مدت یکسال به صورت پایلوت اجرا شود.

چرا زوجین نابارور سراغ درمان نمی‌روند

وی در توضیح بیشتر گفت: سهم درمان ناباروری در این صندوق واریز و به صورت مستقیم به مراکز درمان ناباروری پرداخت شود و بیمه‌ها از این مسیر خارج شوند.

صادقی تبار ادامه داد: مشکلاتی که زوجین نابارور در مسیر درمان دارند، از طریق این صندوق می‌تواند حل شود.

وی افزود: تمامی هزینه‌های درمان ناباروری قابل بررسی و رصد است و هر آنچه را زوجین نابارور هزینه می‌کنند، دولت به حساب همان مرکز درمان ناباروری واریز کند.

صادقی تبار گفت: اگر در مدت یکسال این طرح جواب داد، دولت می‌تواند آن را به شکل سراسری در کشور اجرایی کند. به نظر می‌رسد که مشکل زوجین نابارور، طولانی شدن روند درمان از مسیر بیمه‌ها باشد که با این طرح، می‌توان امیدوار بود تعداد بیشتری از زوجین نابارور برای درمان اقدام کنند.

کد خبر 6246822


حبیب احسنی پور

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 10 =