Piano
بازدید 69
0

مبتکر اصلی پیانو و داستان جذاب ابداع این ساز موسیقی

تاریخچه پیانو در اواخر قرون وسطی در ایتالیا آغاز شد، زمانی که اولین مدل ساز زهی که با صفحه کلید نواخته می‌شد، ساخته شد. این اختراع، تخیل مخترعان اروپایی را برانگیخت و آن‌ها بسیار سریع توانستند یکی از محبوب‌ترین سازها در جهان، یعنی پیانوی مدرن، را به جهان معرفی کنند. تاریخچه پیانو به گذشته‌ای به مدت 2500 سال بازمی‌گردد، زیرا ایجاد و گسترش بسیاری از سنتورهای چکش‌خورده معروف را شامل می‌شود. این ابزارهای ساده، الهام اصلی برای مخترعان موسیقی ایتالیایی بودند که در طول 600 سال گذشته توانستند با خلق پیانویی انقلابی، در دنیای موسیقی تحولی ایجاد کنند.

مخترع پیانو و ارتباط آن با سایر سازها

در زمان نزدیک به اختراع سنتور، مخترع پیانو نیز وجود داشت. در آن دوران، سازهایی به نام کلاویکورد وجود داشتند که عملکردی مشابه پیانو داشتند. اما در قرن 15، پیانوهای میزی یا هارپیسیکورد اختراع شدند که با پیانوهای مدرن امروزی تفاوت‌هایی داشتند.

پیانوها توسط یک فرد به نام بارتولومو دی فرانسسو کریستوفوری اختراع شدند. این سازها به عنوان یکی از بهترین آلات موسیقی امروزی شناخته می‌شدند و کیبورد آن‌ها می‌توانست آهنگ‌هایی شبیه به پیانو را نواخته. از آن زمان تا 300 سال بعد، این دستگاه‌ها تحت تغییرات مختلف قرار گرفتند تا در نهایت به پیانوهای امروزی که ما می‌شناسیم، تبدیل شوند.

مخترع پیانو، بارتولومو کریستوفوری، و داستان اختراع

همانطور که قبلاً اشاره شد، اختراع پیانو توسط بارتولومو کریستوفوری صورت گرفت، اما باید توجه داشت که افراد دیگری نیز در این فرایند نقش داشتند. او یک مخترع ایتالیایی بود و در سال 1655 به دنیا آمد و در سال 1731 درگذشت. در ابتدا، او ساز پیانوی میزی را اختراع کرد و به دلیل دانش و آگاهی خود در زمینه دستگاه‌های کیبورد موسیقی، توانست پیشرفت چشمگیری داشته باشد.

اگرچه هنوز تاریخ دقیق اختراع پیانو معلوم نیست، اما تحقیقات نشان می‌دهد که در سال 1700، برای اولین بار، پیانو در یک خانواده اشرافی شاهد بود. بنابراین، برآورد شده است که پیانو احتمالاً در سال 1698 اختراع شده است. بارتولومو کریستوفوری سه نمونه پیانو ساخت که هنوز هم وجود دارند و به سال 1727 برمی‌گردند.

دوست خانوادگی کریستوفوری به نام سباستیان لبلانس، پیشنهاد داد که کلیدهای سیاه و سفید را بر روی پیانو قرار دهند. البته جالب است بدانید که پیانوهای اولیه که توسط کریستوفوری ساخته شده بودند، کلیدهای سیاه و سفید را به طور کاملاً تصادفی داشتند.

حقایقی دیگر درباره اختراع و تکمیل پیانو

پیانو در واقع یکی از اولین اختراعات تکنولوژی محسوب می‌شود و پیانوهای میزی قبل از پیانوهای مدرن وجود داشتند. این پیانوها صدای بسیار بلندی داشتند و هیچ کنترلی بر روی دینامیک آن‌ها وجود نداشت، بنابراین نمی‌توانستند نوت‌ها را به طور صحیح کنترل کنند و احساسی عمیق در موسیقی ایجاد نمی‌شد.

اما با اختراع پیانوهای مدرن، توانستند بلندی صدای پیانوهای میزی را کاهش داده و از این طریق نوت‌ها را بهتر کنترل کنند.

اگر بخواهیم به طور خلاصه و واضح بگوییم که چه کسی پیانو را اختراع کرده است، می‌توانیم فقط به کریستوفوری اشاره کنیم. او با چالش‌های بسیاری در زمینه طراحی این دستگاه روبرو بود، زیرا هیچ نمونه مشابهی برای او الگو نبود تا بتواند از آن پیروی کند.

همچنین، سباستین ارارد نیز در سال 1821 تأثیر زیادی در تکمیل و بهبود پیانوهای امروزی داشت. او توانست مشکلات پیانوهای قبلی را برطرف کند و با تغییراتی که ایجاد کرد، نوت‌ها را سریع‌تر روی پیانو قرار دهد و این دستگاه را از هر لحاظ پیشرفته‌تر کند.

یکی از مخترعان دیگر پیانو، هنری پاپ نام داشت که در سال 1826 زندگی می‌کرد. او لایه‌های چرمی را روی پیانو قرار داد و با استفاده از مواد متراکم‌تر، دستگاه را ساخت که منجر به گستردگی طیف داینامیکی آن شد.

پدال پیانو هم در سال 1844 توسط جین لوییس بوئیسلوت اختراع شد و تأثیرات زیادی در پیانوهای مدرن امروزی داشت. همچنین، پیانوهای قابل حمل برای اولین بار در سال 1801 توسط ادوارد ریلی ساخته شدند، اما این پیانوها دارای کیبوردی با سطح پایین‌تر بودند و از یک اهرم و دستگیره برای جابجایی کیبورد استفاده می‌کردند. این می‌توانست باعث تفاوت در نتایج نوازندگی یک آهنگ آشنا شود، به دلیل تفاوت کلیدهای کیبورد.

پیانوی خودکار نیز توسط هنری فورنیاکس در سال 1863 ساخته شد

او خود نیز پیانیست بود و به همین دلیل بدون نیاز به پیانیست دیگری، می‌توانست ساخته خودش را به راحتی تست کند.

پیانوی دیواری نیز برای اولین بار در سال 1739 توسط پی دومنسیو دل ملا، یکی از دستیاران کریستوفوری، ساخته شد. این پیانوها اولین نمونه‌های پیانوی دیواری بودند که تا به امروز شناخته می‌شوند. توماس لود نیز در لندن توانست با تغییراتی در طراحی، پیانوهای دیواری را شبیه به پیانوهای امروزی کند.

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

shafiei

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *