Abdominal obesity
بازدید 62
0

چاقی شکم: نوع و علت آن چیست؟

بسیاری از خانم‌ها از وجود شکم چاق در خود ناراحتی می‌کنند، حتی اگر وزن لاغری هم داشته باشند. شکم‌ها انواع متفاوتی از چاقی را بیان می‌کنند و هر کدام نشانگر ویژگی‌های مختلفی هستند. به همین دلیل، در اینجا قصد داریم انواع چاقی شکم را به شما معرفی کنیم تا بتوانید ببینید خودتان در کدام گروه قرار دارید.

چاقی استرسی: توضیحات و راهکارها

چاقی استرسی، مانند نامش نشان می‌دهد، به علت تنش‌ها و استرس‌های روزمره ایجاد می‌شود. زیرا استرس می‌تواند سطح هورمون کورتیزول را افزایش دهد و افزایش طولانی مدت کورتیزول، عاملی برای ایجاد چربی در منطقه شکم است. اغلب، این نوع شکم‌ها به صورت متمایلی از زیر سینه شروع شده و به سمت پایین ادامه می‌یابند. برجستگی در نوع چاقی استرسی بیشتر در زیر سینه قابل مشاهده است و به سمت پایین آن کاهش می‌یابد.

برای کاهش چربی در این ناحیه، مصرف قهوه را محدود کنید، استرس را کاهش دهید و غذاهایی که حاوی منیزیم هستند را بیشتر مصرف کنید. البته گاهی اوقات نمی‌توان از استرس کاملاً دوری کرد، اما روش‌های خاصی مانند یوگا و مدیتیشن می‌توانند بهبودی در شرایط را به ارمغان آورند. همچنین، خواب کافی نیز برای کاهش استرس اهمیت بسیاری دارد.

چاقی هورمونی: توضیحات و راهکارها

اگر احساس می‌کنید دو عدد بالش در دو طرف شکمتان قرار گرفته و آن را به پایین کشیده است، باید بدانید که ممکن است دچار نارسایی هورمونی شده باشید. اغلب، در این نوع شکم‌ها، بخش پایین‌تر و به سمت نیمه پایینی بدن به شکلی آویزان و پایین‌تر از دنده‌ها ظاهر می‌شوند.

برای رهایی از این نوع چاقی، باید مصرف غذاهای چرب را کاهش داده و بیشتر به مصرف غذاهایی مانند آووکادو، ماهی، آجیل و تخم‌مرغ توجه کنید. تغییرات هورمونی مختلفی وجود دارند که ممکن است عامل افزایش وزن شوند. به عنوان مثال، کم‌کاری تیروئید یکی از این تغییرات است. در صورتی که مشکل چاقی هورمونی را تشخیص دادید، حتماً باید به پزشک مراجعه کرده تا علت اصلی مشکل را تشخیص داده و درمان صحیح را انجام دهید.

چاقی ناشی از نفخ: توضیحات و راهکارها

بعضی از افراد به دلیل رژیم غذایی ناسالم، شکمی چاق پیدا می‌کنند. این اتفاق ممکن است به دلیل مقاومت بدن در برابر برخی از غذاها یا وجود آلرژی باشد. اما قاعده عمومی در این مورد این است که شکم در صبح به شکل تخت و صاف است و در عصر به دلیل تجمع زیاد گاز در معده و سیستم گوارشی، دوباره بروز می‌کند. شکل و ظاهر این نوع شکم‌ها به گونه‌ای است که نشان می‌دهد آنها دچار نفخ هستند و فشاری که به وضوح قابل تشخیص است، ناشی از چربی نیست. در این نوع چاقی، برجستگی بیشتر در قسمت مرکزی شکم، اطراف ناف و قسمت پایینی شکم قابل مشاهده است.

راهکارهای موثر برای این نوع شکم:

روش‌های مناسب برای کاهش این نوع شکم عبارتند از:

ورزش: بهترین راه برای مقابله با این نوع شکم، انجام ورزش‌های هوازی است. ورزش‌های کاردیویی مانند پیاده‌روی، دویدن، شنا و دوچرخه‌سواری به شما کمک می‌کنند تا چربی اضافی را سوزانده و کاهش وزن کنید. همچنین، تمرینات مخصوص شکم نیز می‌تواند به تقویت عضلات شکم کمک کند.

خواب کافی: به خواب کافی رسیدن بسیار مهم است. خواب کافی به بدن کمک می‌کند تا استرس را کاهش داده و فرصت بهبود و بازسازی داشته باشد. همچنین، کمبود خواب می‌تواند عاملی برای افزایش استرس و افزایش تمایل به خوردن غذاهای ناسالم و افزایش وزن شود.

رژیم غذایی مناسب: تنظیم رژیم غذایی به گونه‌ای که نفخ بدن را کاهش دهد، بسیار مهم است. مصرف مواد غذایی حاوی فیبر بالا مانند سبزیجات، میوه‌ها، ماهی، آجیل و تخم‌مرغ می‌تواند به تنظیم گوارش کمک کند و نفخ را کاهش دهد. همچنین، مصرف آب به میزان کافی و جلوگیری از مصرف غذاهای چرب و اشباع شده نیز در این راستا موثر است.

به طور کلی، ترکیب این روش‌ها به همراه صبر و انگیزه قوی، می‌تواند به شما در کاهش شکم و بهبود وضعیت بدن کمک کند. همچنین، مشاوره با پزشک یا متخصص تغذیه می‌تواند راهنمایی مناسبی در این زمینه باشد.

چاقی بارداری: توضیحات و راهکارها

اگر شکل شکم شما شبیه به شکم بارداری خانم‌ها است، احتمالاً مشکل جدی‌ای در بدن شما وجود دارد که نیازمند مراجعه به پزشک است. بسیاری از خانم‌ها این وضعیت را تجربه می‌کنند که معمولاً به علت استرس، مشکلات ادراری و گوارشی رخ می‌دهد. شکم‌های بارداری معمولاً دو بخشی هستند و از زیر سینه تا پایین شکم ادامه دارند، برجستگی زیر سینه کمتر است و به سمت پایین شکم بیشتر می‌شود.

پزشک می‌تواند در این شرایط، علت این وضعیت را تشخیص داده و توصیه‌های لازم را ارائه کند. همچنین، مصرف غذاهای حاوی چربی سالم مانند ماهی، آجیل، روغن‌های طبیعی و زیتون برای شما مفید است. همچنین، انجام تمرینات ورزشی نیز می‌تواند به کاهش چربی شکم کمک کند.

در کل، مراجعه به پزشک و پیروی از توصیه‌های او، همراه با تغذیه مناسب و فعالیت بدنی منظم، می‌تواند به کاهش شکم بارداری و بهبود وضعیت شما کمک کند.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

shafiei

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *