زیباترین خانه تاریخی آسیا در بروجرد
بازدید 33
0

زیباترین خانه تاریخی آسیا در بروجرد

خانه بروجردی‌ها، یکی از خانه‌های تاریخی منحصر به فرد در کاشان، به عنوان جواهری زیبا در تاریخ معماری ایران شناخته می‌شود. این خانه، با طرح و معماری بی‌نظیر، قدمت طولانی، تزئینات فراوان و نقاشی‌های گچ بری زیبا، جزو آثار بی‌نظیر تاریخی کشورمان است و می‌توان آن را به عنوان عروس خانه‌های ایران تلقی کرد.

تهمینه میلانی، یک کارگردان مشهور ایرانی، با انتشار تصویری از خانه بروجردی‌ها، این بنا را به عنوان زیباترین خانه تاریخی در آسیا توصیف کرد.

تهمینه میلانی عکسی را منتشر کرد و نوشت: “خانه بروجردی‌ها با معماری بی‌نظیر خود در کاشان”. دبیرکل یونسکو خانه تاریخی بروجردی‌ها را به عنوان زیباترین خانه تاریخی قاره کهن آسیا معرفی کرد.

نقاشی‌های ارزشمند و گچ‌بری‌های این خانه توسط صنیع الملک، یکی از بزرگان نقاشان ایران و عموی کمال الملک، اجرا شده است. صاحب این خانه، حاج سید مهدی نطنزی، یک بازرگان نطنزی که در کاشان ساکن شده بود، و معمار آن استاد علی مریم کاشانی بوده است. به دلیل سفرهای مکرر به شهر بروجرد، او به نام “بروجردی” مشهور شده است. او عاشق دختر سید جعفر طباطبایی، یکی از بزرگترین تاجران فرش آن زمان، می‌شود و طباطبایی نیز برای رضایت ازدواج شرطی می‌گذارد. سید مهدی که در خانه‌ای بسیار زیبا زندگی می‌کرده و که اکنون به نام “خانه طباطبایی‌ها” شناخته می‌شود، به او می‌گوید که باید خانه‌ای مشابه خانه من بسازد تا دخترم را به عنوان همسر بپذیرد. سید مهدی نیز پذیرفته و پس از ۷ سال که ساخت حیاط داخلی به پایان می‌رسد، در خانه سکونت می‌کند و بعد از ۱۱ سال تالار اصلی نیز به اتمام می‌رسد.

خانه تاریخی بروجردی‌های کاشان در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به عنوان انتخاب برتر یونسکو در جذب گردشگری معرفی شد. فضای داخلی خانه بروجردی به طور کلی شامل دو بخش بیرونی و داخلی است که درب اصلی و هشت در ورودی این دو بخش مشترک است. همچنین هر دو بخش از درهای جداگانه‌ای برخوردار هستند که به طور مستقیم به خیابان دسترسی دارند.

خانه بروجردی‌ها در سال ۱۳۵۳ خریداری شده و با شمارهٔ ۱۰۸۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. در حال حاضر، این خانه به عنوان محل ادارهٔ میراث فرهنگی شهر کاشان خدمت می‌کند.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

shafiei

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *