Traditional art of Iran and treatment of mental illnesses
بازدید 42
0

هنر سنتی ایران و درمان بیماری های روحی چه ارتباطی با هم دارند؟

درمان بیماری‌های روحی و روانی با استفاده از هنرهای سنتی ایران، یک روش جالب است. اگرچه چنین روشی به نظر می‌رسد که چگونگی اثربخشی آن قابل توجیه نیست، اما با یک دقت کوچک به هنرهای ایرانی، می‌توان فهمید که هنر-درمانی تنها به چند حوزه محدود نمی‌شود و احتمالاً بسیاری از هنرها قادرند بهبود بیماری‌های روحی و روانی را برای بیماران فراهم کنند.

ماموریت اصلی هنر، بیان دردها و زیبایی‌های درونی در اشکال مختلف است

به عنوان مثال، برای یک سفالگر، هدف اصلی هنر، بیان دردها و زیبایی‌های درونی در شکل‌های مختلف است. او می‌افزاید: هنر در اندیشه و قالب یک آثار هنری، تجلی می‌یابد و این اساس تکامل هنر در جهان امروز است. ایرج گلزاری جمیل، سفالگر، می‌گوید: سفالگری به عنوان اولین هنر-صنعت پیش از تاریخ، در جهان موقعیت ویژه‌ای دارد و امروزه علاوه بر جنبه‌های هنری و کاربردی، در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته به عنوان هنر-درمانی یا آرت تراپی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او اظهار می‌کند: توانایی ترکیب این هنر با سایر صنعت‌ها و استفاده از آن در معماری، یکی از ویژگی‌های اصیل و ابتدایی این هنر است که نشان‌دهنده خلاقیت و تجلی اندیشه و فکر است. سفالگر یادآوری می‌کند: استفاده از هنر به عنوان روشی مطمئن برای بهبود سلامتی در جامعه امروز، که با مصایب و مشکلات متعددی روبروست، مورد توجه قرار می‌گیرد.

صنایع دستی به عنوان روشی برای درمان بیماری‌های روحی شناخته می‌شوند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان، موسسه بهبود را به عنوان یک مرکز توان‌بخشی مناسب برای هنر-درمانی در البرز معرفی می‌کند. او تأکید می‌کند که در این موسسه، بانوان هنرمندی با بیماری‌های روحی، جسمی و ذهنی حضور دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان اعلام می‌کند که در مدت دو سال گذشته، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان رشته‌های سفال، نقاشی سفال، چرم، بافتنی و رودوزی سنتی را در این موسسه آموزش داده است. او درباره اجرای موفق برنامه‌های آموزشی در این موسسه بازخبر می‌دهد و افزوده است که بخشی از تولیدات بانوان تحت پوشش این مرکز توسط افرادی که به منظور حمایت از بیماران به آنجا مراجعه می‌کنند، خریداری می‌شود.

همچنین، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان یادآور می‌شود که قرار است یک غرفه در نمایشگاه‌های سراسری صنایع دستی به عرضه محصولات تولیدی بانوان تحت پوشش این موسسه اختصاص یابد. او تأکید می‌کند که فعالیت در حوزه صنایع دستی، به ویژه سفالگری، تأثیر قابل توجهی بر روحیه و درمان این بیماران داشته است.

ورود به عرصه صنایع دستی، راهی برای بهبود کامل بیماران اسکیزوفرنی البرز

مدیرکل میراث فرهنگی البرز، استفاده از هنر سفال به عنوان یکی از اقدامات مهم در درمان بیماران اسکیزوفرنی استان را در سال 91 بسیار ارزشمند می‌داند. محمدرضا پوینده، درباره این اقدام، اشاره می‌کند که با انعقاد تفاهم‌نامه آموزشی بین معاونت صنایع دستی البرز و انجمن احیای استان، آموزش برخی از رشته‌های صنایع دستی به افراد تحت پوشش این انجمن انجام شده است.

وی با تأکید بر این نکته که کاردرمانی و هنر-درمانی به عنوان یکی از راهکارهای مؤثر در بهبود کامل بیماران اسکیزوفرنی مورد توجه کارشناسان است، می‌افزاید که انجمن احیای استان مسئولیت مراقبت از بیماران اسکیزوفرنی را بر عهده دارد.

وی بیان می‌کند که بعد از درمان، بیماران مذکور نباید به منزوی شدند و در این راستا، در قالب تفاهم‌نامه، برخی از رشته‌های صنایع دستی که می‌توانند به تحقق این اهداف کمک کنند، توسط مربیان و اساتید معاونت صنایع دستی بر اساس استانداردها آموزش داده می‌شوند. مدیرکل میراث فرهنگی البرز یادآور می‌شود که در دوره اول، آموزش‌ها در دو رشته سفال نقش برجسته و سراجی سنتی برگزار شده‌اند.

هدف این تفاهم‌نامه شامل فراهم کردن زمینه مناسب برای ایجاد اشتغال در جامعه با توجه به آموختن حرفه و دریافت مدرک رسمی از معاونت صنایع دستی و بهبود کامل این بیماران است.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

shafiei

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *