جاذبه
بازدید 50
0

زیباترین مناطق دیدنی روستای زیبای درکش

روستای درکش یکی از زیباترین روستاهای استان خراسان شمالی است که در آن طبیعت بکر و بی‌نظیری وجود دارد. این روستا هر ساله گردشگران زیادی را از دور و اطراف به خود جذب می‌کند.

مناطق دیدنی روستای زیبای درکش

روستاگردی یکی از علاقه‌مندی‌های بسیاری از گردشگران است و اگر شما نیز به روستاگردی علاقه‌مندید، با اطمینان می‌توانید بگویید روستای درکش می‌تواند آن روستای آرمانی و رویایی شما باشد. این روستا با جذابیت‌های بی‌بدیل خود به عنوان یکی از زیباترین روستاهای ایران شناخته شده است. فضای بی‌نظیر این روستا همراه با جاذبه‌های طبیعی و گیاهان دارویی بی‌نظیرش، آن را به یک مقصد گردشگری استثنایی تبدیل کرده است.

علت نام‌گذاری روستای درکش

ارتفاع این روستا از سطح دریا 1040 متر می‌باشد و قرارگیری آن در زیباترین دره ایران، باعث شده است که این نام به خود بگیرد.

محل قرارگیری روستای درکش

برای دسترسی به این روستا، باید خود را به فاصله 30 کیلومتری شهر آشخانه، مرکز شهرستان مانه و سملقان، واقع در 70 کیلومتری بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی برسانید. این روستا از جنوب به کوه‌های بلند با ارتفاع 2455 متر و دره کنداب محدود می‌شود و رودخانه درکش از میان همه روستاهای در این دره، عبور می‌کند.

شغل و زبان مردم روستای درکش

حدود 200 خانوار در این روستا ساکن هستند و همگی به زبان محلی کردی صحبت می‌کنند. شغل اصلی مردم روستا عموماً زراعت، کشاورزی، باغداری و دامداری است. محصولات آنها شامل گندم، یونجه، جو، چغندرقند و ذرت در زمینه زراعت و گردو، انگور، سیب و هلو در زمینه باغداری می‌باشد. زبانی که مردم درکش صحبت می‌کنند، کردمانجی است و مذهب آن‌ها شیعه می‌باشد.

گیاهان دارویی روستای درکش

هوای خنک منطقه و موقعیت ییلاقی آن، به ویژه در فصل تابستان، باعث شده است که بسیاری از گردشگران به این منطقه سفر کنند. این مزیت به خاطر وجود گونه‌های متنوع حیات وحش، باغات پربار میوه، انواع گیاهان شفابخش و دارویی، چشم‌اندازهای بکر و تپه‌های باستانی در این منطقه است.

در روستای درکش، تاکنون 380 نوع گیاه دارویی توسط گیاه‌شناسان شناسایی شده است، که 79 نوع از آن‌ها از گونه‌های نادر می‌باشند. علاوه‌براین، جنگل بلوط شرق کشور که محل زندگی مرال (گوزن قرمز) است، به این روستا تعلق دارد.

رویش گیاهان دارویی در فصل بهار، مانند آویشن، کاکوتی و گون، باعث می‌شود تا تعداد زیادی از افراد ساکن در این استان برای جمع‌آوری این گیاهان، به کوه، تپه، جنگل و مراتع این منطقه سفر کنند.

حیات وحش روستای درکش

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که علاقه‌مند به حیوانات هستند، به شما خبر خوبی می‌دهیم که روستای درکش همان جایی است که همیشه می‌خواستید. در این روستا، انواع حیوانات از جمله بز، گوسفند، پلنگ، گرگ، خوک، خرس و پرندگان شکاری از قبیل عقاب، شاهین، کبک و کرکس زندگی می‌کنند. و جالب‌تر این است که این منطقه محل زندگی مرال (گوزن قرمز) با آن بدن بزرگ است. طول سر و بدن این حیوان بین 16 تا 250 سانتیمتر، طول دم آن 12 تا 15 سانتیمتر، ارتفاع آن از زمین 120 تا 150 سانتیمتر و وزن آن بین 100 تا 250 کیلوگرم است.

شاخه‌های بلند با شاخک‌های منظم باعث شده تا این حیوان به عنوان یک حیوان نادر و زیبا، شب‌گرد و اجتماعی خود را به نمایش بگذارد. در ابتدا، شاخک‌ها مخملی بوده و با گذشت زمان و هنگام جفت‌گیری به صورت استخوانی درمی‌آیند.

شاخهای زیبای این حیوان در اواسط اسفند تا اوایل فروردین افتاده و زمان انتخاب همسر نیز از اواسط شهریور تا اواسط مهرماه است. در این بازه زمانی، موهای کوتاه خاکستری این حیوان به زیباترین شکل، یعنی رنگ قهوه‌ای تیره، تغییر می‌کند.

جاذبه‌های گردشگری روستای توریستی درکش

در این روستا، جاذبه‌های گردشگری معروفی وجود دارند که می‌توان به اثار تاریخی باارزشی مانند “قلعه قزلر” و سردابه‌های زیبا، سرچشمه‌های آبی و آبشار کنگره زو، ارتفاعات و کوه‌هایی که به فلک کشیده شده‌اند، درختان جنگلی، چشمه گلزار و چشمه سردار، چشمه جنگلی ییلاق، دره سرسبز کندریزو، جنگل‌های فراوان و مناطق ییلاقی کش گربه، نرگسلو، گولک و تیغ بل با پوشش سرسبز جنگلی اشاره کرد.

روستای درکش، به‌عنوان یک روستای باستانی، دارای آثار تاریخی فراوانی است. برج تاریخی سبز علی خان قراچورلو و تپه‌های فراوان، تاریخی بودن این روستای باستانی را به تصویر می‌کشند. جاذبه‌های طبیعی دیگر روستای درکش شامل مراتع پراکنده و سرسبز اطراف روستا، کناره‌های رودخانه زومار و دره کندآب نیز زیبایی‌های توصیف ناپذیر این روستا را نشان می‌دهند.

چشمه‌های جوشان و آبشارهای درکش

روستای درکش، یک روستای جنگلی و کوهستانی است که در قسمت شرق کشور واقع شده است. این منطقه دارای چشمه‌های جوشان و آبشارهای فراوانی است و به عنوان یک ذخیره‌گاه جنگلی بلوط شناخته می‌شود.

بخصوص، این روستا دارای تعداد زیادی چشمه آب شیرین است، از جمله رودخانه درکش یا زوهار که از میان روستا می‌گذرد. آبشارهای این روستا زیبایی آن را چند برابر می‌کنند و توانایی توصیف آن به کلام قاصر است. این روستا دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است که هر کدام به شکل منحصر به فرد خود بی‌نظیر هستند.

تفریحات روستای توریستی درکش

“ببرخان”، تنها مکان تفریحی در روستای زیبای درکش است که به لطف طبیعت خیره‌کننده و غیرقابل توصیف، بسیار محبوب است. این مجتمع در حاشیه کوه‌های سر به فلک کشیده و پوشیده از مه و غبار قرار گرفته است. رودخانه‌ای که از زیر آن عبور می‌کند، با درختان جنگلی و بلند که مناظری شگفت‌انگیز را به وجود آورده‌اند، همراه است. زیبایی این منظره به حدی است که انسان ناتوان است آن را به طور کامل توصیف کند.

نان محلی و خوشمزه روستای درکش

فتیر مسکه نام نان سنتی بسیار لذیذ این روستا است که اختصاصی برای این روستا تهیه می‌شود و در هیچ رستوران دیگری پخته نمی‌شود!

اگر به این روستا سفر کردید، به شدت توصیه می‌شود که حتماً سعی کنید این نان خوشمزه را تجربه کنید. برای تهیه این نان لذیذ، در ابتدا خمیری از آرد گندم را با زردچوبه و روغن مخلوط کرده و بر روی سینی می‌پزند. سپس لابه‌لایی از کره روی آن قرار می‌دهند و میل می‌کنند.

بهترین فصل برای سفر به روستای درکش

در فصل تابستان، این روستای زیبا دارای خنکایی ویژه است که برای فرار از گرمای شدید تابستان، به شدت توصیه می‌شود. وجود باغ‌های میوه، انواع گیاهان دارویی و شفابخش، و همچنین وجود گونه‌های مختلف از حیات وحش، به این منطقه جلوه‌ای خاص و بی‌مانند می‌بخشد و هر ساله بسیاری از علاقمندان به طبیعت را به خود جذب می‌کند.

درباره ورزش‌های بومی و محلی این روستا، می‌توان به کشتی با چوخه اشاره کرد. اگر در فصل بهار زیبا به این روستا سفر کنید، به هر حالت حتماً امتیازی از تماشای این ورزش هیجان‌انگیز به دست خواهید آورد.

مسیر سفر به روستای درکش

اگر با این توصیفات علاقمند به سفر به این روستای زیبای کشورمان شدید، پس مسیر سفر به آن را برایتان مشخص می‌کنیم. برای رفتن به روستای درکش، شما باید خود را به فاصله 30 کیلومتری شهر آشخانه، مرکز شهرستان مانه وسملقان، و همچنین 70 کیلومتری بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی برسانید. سپس از بجنورد به طرف آشخانه حرکت کنید و پس از عبور از روستای کلاته زمانصوفی، نرسیده به جوزک، می‌توانید از یک جاده فرعی به سمت روستای زیبای درکش بروید.

امیدواریم با این اطلاعات، به نیازها و سوالات گردشگری شما پاسخ مناسبی داده باشیم و بتوانید سفری دلچسب و با اتفاقات خوب را تجربه کنید. آرزوی بهترینها برای شماست.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

shafiei

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *