ارتباط بین ذهن و معده - تصویر 1
بازدید 54
0

استرس چه بلایی بر سر گوارش می‌آورد؟

آیا تاکنون احساس کرده‌اید که وقتی استرس دارید، سیستم گوارش شما نیز دچار مشکل می‌شود؟ آیا زمانی که استرس داشتید، با علائمی مانند درد معده، اسهال و یا یبوست روبه‌رو شده‌اید؟ می‌دانید که چگونه استرس و فشار ذهنی می‌تواند تاثیر مستقیم بر معده و روده‌ی شما داشته باشد؟

در این مطلب قصد داریم، به بررسی ارتباط بین ذهن و معده بپردازیم و درباره تاثیرات استرس بر سیستم گوارشی صحبت کنیم. این بررسی به ما کمک می‌کند تا بدانیم چگونه استرس می‌تواند علائم گوارشی را تشدید کند و چطور می‌توانیم از روش‌های مدیریت استرس برای بهبود سلامت روان و سیستم گوارشی خود استفاده کنیم.

 استرس، چگونه بر گوارش تاثیر می‌گذارد؟

استرس و فشار ذهنی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم می‌توانند بر بیماری‌های گوارشی اثر بگذارند. برخی از این تاثیرات عبارتند از:

  1. تاثیر مستقیم بر فعالیت‌های گوارشی

استرس می‌تواند باعث بروز تغییراتی در حرکات روده‌ای و ترشحات معده شود و این تغییر ممکن است با افزایش ریسک به بیماری‌هایی مانند سندروم روده تحریک‌پذیر(IBS)، زخم معده و سایر اختلالات گوارشی همراه باشد.

 

  1. تاثیر بر میکروبیوم روده

استرس موجب تغییراتی در ترکیب و تنوع میکروبیوم روده‌ای انسان می‌شود و این تغییرات احتمال خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند التهاب روده، کولیت و دیگر عوارض را بالا می‌برند.

 

  1. تاثیر روان‌شناختی

استرس، اضطراب و فشار ذهنی می‌تواند باعث تغییراتی در سبک زندگی و الگوهای غذایی فرد شوند و این تغییرات ممکن است باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با غذا مانند دیابت، چاقی و بیماری‌های قلبی و عروقی شوند. علاوه‌بر این، استرس موجب تغییراتی در سیستم عصبی مرکزی و عصبی معده و روده شود که می‌تواند باعث افزایش حساسیت به درد و ناراحتی‌های معده و روده‌ای شوند.

معرفی 7 راه برای کنترل استرس

معرفی 7 راه برای کنترل استرس - تصویر 2

در این شرایط برای کمتر آسیب‌دیدن سیستم گوارش، بهتر است بتوانید استرس و اضطراب خود را تا سطح زیادی مدیریت کنید. برای رسیدن به این هدف راه‌های متعددی پیشنهاد می‌شود که در ادامه قصد داریم 7 راه کنترل استرس و فشار ذهنی را معرفی کنیم.

  1. تمرین ورزشی:

ورزش یکی از موثرترین راه‌ها برای کاهش استرس است. انجام فعالیت‌های ورزشی مانند دویدن، یوگا، شنا، پیاده‌روی و…تا حد زیادی به کاهش احساسات منفی و داشتن ذهن آرام کمک می‌کند.

  1. تنفس عمیق:

تمرین‌های تنفسی عمیق می‌تواند باعث افزایش تمرکز شود. با اینکار شما می‌توانید استرس و اضطراب‌تان را کاهش دهید؛ توجه کنید برای داشتن تنفس عمیق می‌توانید تکنیک‌های خاصی را بکار ببرید.

  1. مدیریت زمان:

برنامه‌ریزی و مدیریت زمان، یکی دیگر از مولفه‌های داشتن سلامت روان و کاهش استرس است. اگر قصد دارید کمتر در معرض استرس، اضطراب، خشم و… شوید، سعی کنید برای کارهایتان اولویت‌بندی داشته باشید. با مشخص کردن اولویت‌ها، تعیین مهلت‌ها و… می‌توانید تنش‌های زمانی را کم کرده و کارهایتان را منظم پیش ببرید.

  1. داشتن خواب و استراحت کافی:

اگر خواب مناسب و کافی نداشته باشید، دچار مشکلات جسمی و روحی و افزایش اضطراب خواهید شد. تمرین عادات خواب خوب، می‌تواند از بروز استرس‌های شدید جلوگیری کند.

  1. صحبت با روانشناس و مشاور:

در مواقعی که درگیر مشکلات می‌شوید و نیاز به راهنمایی دارید، صحبت با شخصی آگاه بسیار کمک‌کننده خواهد بود؛ در این شرایط می‌توانید از مشاور و روانشناس کمک بگیرید.

 

روانشناس و مشاور چه کمکی به کنترل استرس می‌کند؟

در شرایطی ممکن است شما مشکل گوارشی داشته باشید و پس از مراجعه به متخصصان گوارش، دلیل موثق پزشکی برای این مشکل تشخیص داده نشود. در این مواقع احتمال دارد که مشکلات سلامت روان، روی سیستم گوارشی شما تاثیر گذاشته باشد، که می‌توانید از روانشناسان، روانپزشکان و متخصصان حوزه سلامت روان کمک بگیرید.

مراجعه به روانشناس و مشاور، می‌تواند به بهبود سلامت روان کمک کند؛ روانشناس با توجه به شرایط افراد، راهکارهای موثری برای کنترل استرس ارائه می‌دهد. راهکارهایی که شامل تمرین‌های ذهنی، توانایی حل مسئله، مدیریت زمان، توصیه‌های رفتاری و تکنیک‌های آرامش و مدیتیشن می‌شوند. علاوه‌بر این، روانشناس با گفتگو و تحلیل شرایط و عواملی که باعث استرس و اضطراب می‌شوند، می‌تواند الگوهای ناخوشایند را شناسایی کند و در نهایت بهترین راه‌حل برای مقابله با آن‌ها را پیشنهاد دهد.

روانشناس و مشاور می‌تواند به شما کمک کند تا استراتژی‌های مقابله‌ای با این شرایط را تقویت کنید و مهارت‌های جدید برای مواجهه با استرس و فشارهای ذهنی را آموزش ببینید.

 

یافتن روانشناس خوب تنها با یک جستجوی ساده!

یافتن روانشناس - تصویر 3

اگر شما هم احساس می‌کنید که سیستم گوارشی‌تان دچار مشکل شده و یکی از دلایل بروز آن را استرس و فشار ذهنی می‌دانید، بهتر است با یک روانشناس صحبت کنید. به‌طور کلی مراجعه به یک روانشناس، می‌تواند به شما در مدیریت استرس کمک کند و باعث می‌شود تا بهتر با چالش‌های زندگی روبه‌رو شوید و زندگی سالم‌تری داشته باشید.

برای پیدا کردن روانشناس مناسب، راه‌های متعددی وجود دارد؛ اگر می‌خواهید لیست جامعی از روانشناسان در سراسر کشور را مشاهده کنید، پیشنهاد می‌کنیم سری به سایت پزشک خوب بزنید. در این سایت روانشناسان زبده و حرفه‌ای گرد هم آمده‌اند تا کاربران بدون استرس و نگرانی بتوانند روانشناس مد نظرشان را انتخاب کنند. در پزشک خوب تمام اطلاعات اعم از سوابق تحصیلی و شغلی، آدرس مطب، مشخصات مورد نیاز، نظرات کاربران و… آورده شده است تا تنها با یک جستجوی ساده به هدف خود برسید.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

shafiei

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *