پیچ خوردگی روده
بازدید 62
0

شناخت بهتر از انسداد، چسبندگی و پیچ خوردگی روده

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین از بابل، دکتر سید حسن عابدی، فوق تخصص گوارش و کبد، درباره انسداد روده اظهار نمود که این وقوع در زمانی رخ می‌دهد که روده کوچک یا بزرگ به طور جزئی یا کاملی مسدود می‌شود.

وی افزود که انسداد مانع از عبور طبیعی غذا، نوشیدنی و گاز از دستگاه گوارش می‌شود و منجر به درد شدید و متناوب می‌گردد.

دکتر عابدی بیان کرد که انسداد روده علل متعددی دارد، از جمله چسبندگی، فتق، سرطان و برخی داروها. انسداد کامل روده یک وضعیت اورژانس پزشکی است و اغلب نیاز به جراحی دارد.

با توجه به گفته‌های فوق تخصص، دو نوع انسداد روده وجود دارد:

انسداد مکانیکی و انسداد غیرمکانیکی. در انسداد مکانیکی روده، روده به صورت فیزیکی مسدود می‌شود و محتویات آن قادر به عبور از محل انسداد نمی‌باشند. این نوع انسداد معمولاً ناشی از پیچ خوردگی روده در یک انحنا، که ممکن است برگرفته از فتق، تراکم مدفوع، رشد غیرطبیعی بافت یا وجود اشیای خارجی در روده باشد، رخ می‌دهد. در مقابل، در انسداد غیرمکانیکی که به آن فلج روده نیز گفته می‌شود، علت اصلی توقف حرکات لوله گوارشی است که باعث عدم جابجایی مواد در روده می‌شود.

وی افزود که ایلئوس پارالیتیک (یا فلج روده یا انسداد غیرمکانیکی) ممکن است علائم و نشانه‌های انسداد روده را نشان دهد، اما در این حالت انسداد فیزیکی یا مکانیکی وجود ندارد. در ایلئوس پارالیتیک، مشکلات عصبی یا عضلانی باعث اختلال در انقباضات طبیعی و هماهنگی عضلات روده می‌شوند و باعث کندی یا توقف حرکت غذا و مایعات در دستگاه گوارش می‌گردد.

با توجه به گفته دکتر عابدی، ایلئوس پارالیتیک می‌تواند در هر قسمتی از روده ایجاد شود. او علل بروز این مشکل را به شرح زیر بیان کرد: جراحی شکم، جراحی لگن، عفونت، برخی داروها از جمله داروهای ضد افسردگی و مسکن‌هایی که بر روی عضلات و اعصاب تأثیر دارند، اختلالات عضلانی و عصبی مانند بیماری پارکینسون.

دکتر عابدی، فوق تخصص گوارش و کبد در بیمارستان آیت‌الله روحانی (ره) بابل، علائم انسداد روده را به شرح زیر ذکر کرد: نفخ شدید، درد شکم، کاهش اشتها، تهوع، استفراغ، یبوست، اسهال، ورم شکم، گرفتگی شدید عضلات شکم، تنفس بدبو و تب.

وی افزود که با توجه به جدیت مشکلاتی که ممکن است ناشی از انسداد روده به وجود آید، در صورت تجربه درد شدید شکم یا سایر علائم انسداد روده مانند عدم دفع گاز و مدفوع، باید بلافاصله به پزشک مراجعه شود.

با توجه به بیانات دکتر عابدی، علت اصلی انسداد روده می‌تواند به عمل جراحی شکم و لگن بازگردد. او اشاره کرد که این عمل جراحی معمولاً منجر به چسبندگی روده می‌شود که یکی از علل رایج انسداد روده است. همچنین، بیماری کرون که باعث ضخیم شدن دیواره روده و باریک شدن مجرای عبور می‌شود، و سرطان شکم، به خصوص در صورت انجام جراحی برای برداشتن تومور یا درمان پرتودرمانی، احتمال انسداد روده را افزایش می‌دهند.

درباره روش‌های تشخیص انسداد روده،

این پزشک توضیح داد که ابتدا با معاینه جسمی، پزشک سوالاتی درباره سابقه پزشکی شما و نشانه‌های بیماریتان مطرح خواهد کرد و سپس معاینه جسمی برای ارزیابی وضعیت شما انجام خواهد شد. در صورتی که تورم شکم یا وجود غده‌ای در شکم مشاهده شود، پزشک ممکن است به احتمال انسداد روده پی ببرد. همچنین، با استفاده از گوشی، صداهای روده را ممکن است بررسی کند. همچنین، برای تأیید تشخیص انسداد روده، پزشک ممکن است دستور انجام رادیوگرافی یا اسکن CT شکم را صادر کند. این آزمایشات به پزشک کمک می‌کنند تا بفهمد آیا انسداد روده شما از نوع ایلئوس پارالیتیک است یا مکانیکی، و همچنین میزان جزئی یا کامل بودن آن را تشخیص دهد.

با توجه به بیانات دکتر عابدی، یک فوق تخصص گوارش و کبد در این مرکز، درمان انسداد روده به علت مشکلی که بروز کرده است وابسته است و به طور عمومی نیازمند بستری شدن بیمار است. پس از بستری شدن، تیم پزشکی در ابتدا تلاش می‌کند تا وضعیت شما را استحکام بخشیده و شما را قادر به پیشرفت در درمان‌ها کند.

دکتر عابدی در پایان بیان کرد که برای تجویز مایعات، یک خط وریدی در سیاهرگ بازوی شما قرار خواهند داد و یک لوله دماغی-معده‌ای را از طریق بینی به معده وارد می‌کنند تا به منظور مکش هوا و مایعات و کاهش ورم شکم عمل کند. همچنین، برای خروج ادرار و جمع‌آوری آن به منظور آزمایش، یک لوله نازک و انعطاف‌پذیر (کاتتر) در مثانه قرار خواهند داد.

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

shafiei

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *