مهرماه
بازدید 61
0

علت اینکه ماه مهر هفتمین ماه سال نامگذاری شد چیست؟

اگر علاقه‌مند هستید که بدانید چرا هفتمین ماه سال به نام مهر است و می‌خواهید با تاریخچه انتخاب نام ماه مهر آشنا شوید، ما با هم تا انتهای این مطلب همراه خواهیم بود.

دلیل نامگذاری هفتمین ماه سال به نام مهر

پاییز یکی از فصول سال است و ماه‌های آن عبارتند از: مهر، آبان و آذر. اما آیا به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا این ماه‌ها به این نام‌ها نامگذاری شده‌اند و چرا پاییز و هفتمین ماه سال به نام مهر است؟

نامگذاری اولین ماه فصل پاییز به نام مهر، در دوره‌هایی از دوران باستان و در عصر هخامنشیان رخ داده است. نام ماه‌ها اغلب برگرفته از متون کهن زردشتی است که ریشه‌هایی در اعتقادات و باورهای این آیین دارد.

تاریخچه انتخاب ماه مهر به عنوان هفتمین ماه سال

قبل از ظهور زرتشت و اهورا مزدا، ایرانیان باور به یک خدای بزرگ به نام ایزد مهر داشتند که این خدا در بین ایرانیان و هندیان نیز مشترک بوده است.

نام خدای مهر (میترا) در کتیبه‌های قدیمی مناطق ترکیه ۱۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح و همچنین در یکی از عهدنامه‌های بین میتانی‌ها و هیتی‌ها ذکر شده است. وظیفه خدای مهر، نظارت بر عهد و پیمان‌های بین افراد، کشورها، همسران، اهورا مزدا و اهریمن و غیره بوده است.

نگهبانی ماه هفتم و روز شانزدهم هر ماه بر عهده ایزد مهر است. در اسطوره‌های ایرانی، گرما و نور خورشید را به ایزد مهر نسبت می‌دهند. در سانسکریت به او میترا، در اوستا و زبان پارسی به او میثر و در زبان پهلوی و فارسی به او مهر گفته می‌شود. این نام‌ها از ریشه سانسکریت به معنای “پیوستن” و همچنین به معنای “محبت و مهربانی” گرفته شده‌اند.

نامگذاری شانزدهمین روز ماه مهر به نام مهرگان انجام شده است. این روز به نام ایزد “مهر” نامگذاری شده و با تقارن با ماه مهر، “مهرگان” نامیده می‌شود.

مهرگان در زمان‌های باستانی، پس از نوروز، بزرگترین جشن ایرانیان بوده است. این جشن در ایام آغازین فصل پاییز برگزار می‌شد. آغاز جشن مهرگان در روز اول مهر صورت می‌گرفت و به مدت شش روز ادامه می‌یافت تا در روز رام به پایان می‌رسید. دلیل برگزاری جشن مهرگان در ابتدای مهرماه و نام‌گذاری این ماه به نام مهر، مربوط به این است که در گذشته، سال از پاییز آغاز می‌شد و کشاورزان در این ماه محصولات خود را برداشت می‌کردند، بنابراین جشنی به نام “جشن مهرگان” را جشن می‌گرفتند.

این جشن بسیار اهمیت داشت، زیرا بیشتر مردم از طریق کشاورزی درآمد خود را کسب می‌کردند. در این ماه، کشاورزان با برداشت محصول، درآمد و ثروت خود را افزایش می‌دادند و آن را برای زمستان آینده ذخیره می‌کردند.

جشن مهرگان از جشن‌های مهم زرتشتیان بود و در دوره هخامنشیان و ساسانیان با بزرگی و شکوه برگزار می‌شد.

جشن مهرگان، علاوه بر دوره‌های باستانی، پس از اسلام نیز برگزار می‌شد و سلطان مسعود جشن‌های مهرگان، سده و نوروز را با شکوه و بزرگی جشن می‌گرفت و تنها به عید فطر و عید قربان اهمیت می‌داد. در زمان قاجار، همه ماه‌های سال با نام‌های قمری شناخته می‌شدند، اما پس از آن دوره، برای هر یک از ماه‌ها نام‌های ایرانی انتخاب شدند.

 

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

shafiei

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *